Val av skogs/trampvänlig AM som funkar utför

carl.josefsson

Aktiv medlem
Tjenare allvetande happy-kollektivet,

lurar på att byta ut min Specialized Pitch Comp mot ngt mer utförsinriktat, eftersom jag känner att den inte riktigt hänger med när det börjar gå undan utför (jag har iofs trampat mig förbi betydligt potentare DH-riggar i bla Alebacken). Så jag har landat i att det antagligen blir en billigare lösning att sälja och köpa nytt än att uppgradera dämpare mm.

Efter lite letande på olika ställen så har jag hittat hyfsade priser hos bla cykloteket

SCOTT VOLTAGE FR 20: http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ProductID=12465
COMMENCAL SUPREME RACING: http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ProductID=12664
COMMENCAL SUPREME 2: http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ProductID=9526
COMMENCAL SUPREME 1: http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ProductID=9529

så jag ber ödmjukast om hjälp med vilken av hojjarna som är most bang for buck och som bäst löser den omöjliga ekvation mellan kul utför och trampvänlig. Jag kommer som sagt inte enbart att åka liftburet utan snarare tvärtom.

[uppdatering]
ny frågeställning är snarare att hitta en det bästa alternativet på en skogs/trampvänlig AM som funkar bra utför?

Thanx!
/Carl

Senast ändrad:
Som de tidigare skrivit så är nog de cyklar du tittat på i tyngsta laget. Jag har dock sett de som kört på Supremen i olika Enduro tävlingar i Europa. En Supreme racing med luftdämpare bak, lite lättare hjul och gaffel kanske skulle funka ändå.
Jag åker på en Supreme själv och gillar den till liftburen cykling men den är som sagt lite för tung att trampa på.

Ingen av de hojarna du nämner är särskilt trampbar i skogen. Däremot är Supreme Racing ett bra val som bushoj för att åka lift med. Men då behöver du behålla din pitch att ha i skogen..

Vad är Skydds-AM??? Vad ska skyddas, berget, cyklisten? AM=All Mountain.

Finns många freeridehojar som funkar bra i skogen. Kör själv en sådan, med slaglängd 178mm bak och 170mm fram. Det gäller som sagt att hitta en trampeffektiv typ av fjädring, som inte äter upp drivningen.

/Leo

Tack alla för input!

Robert skrev:
-------------------------------------------------------
> Det änna tunga rackare du har hittat. Det kan nog
> vara lite segt att trampa runt på i skogen om du
> inte är väldigt stark i benen.
> Här har nu några cyklar som jag hittade för ett
> tag sedan. Någon är kanske lite kortslagig.
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1625161/16253
> 17#msg-1625317

tack ska kolla in på detta

pnkcow skrev:
> Jag skulle behålla Pitch'en och skaffa en 160mm
> Fox 36/RS Lyrik och dämpare med stålfjäder bak.

har varit inne på det spåret men jag tror som sagt att det kostar mer än det smakar, bättre kanske då att hitta något begagnat som ligger i linje med ett sådant alternativ, till saken hör dessutom att jag gärna hade bytt till en något mindre ram än jag har på min pitch idag (L).

Westman skrev:
> Ingen av de hojarna du nämner är särskilt
> trampbar i skogen. Däremot är Supreme Racing ett
> bra val som bushoj för att åka lift med. Men då
> behöver du behålla din pitch att ha i skogen..

point taken, man kanske borde vända på frågan och istället titta på vilken trampvänlig AM är bäst utför?!

/Carl

rooth skrev:
> Scott Genius LT är cykeln du vill ha.

kan så vara, men den är både ful att titta på och för dyr för mig ;-)

men tack iaf

/Carl

Min Intense 6.6 SS går som en trimmad raket utför. Med lite mindre luft, PP och rattad kompression sväljer den det mesta. Trycker jag i luft, skruvar PP och drar åt lite kompression är den riktigt trevlig att trampa runt i stöket med. Jag har förra editionen på ramdesign men de ska uppföra sig rätt lika.

Den var dyr som attan och kul som en tunna apor som någon skrev häromsistens :)

Lapierre Spicy har enligt Mountain Biking UK träffat "Sweet spot" med sitt länkage. I senaste nummret vinner den enkelt över tex Specialized Enduro, Trek Remedy och Rose Granite Chief. Häggs verkar bara ha förra årets model (till reapris). Vet inte om/var man kan köpa årets model i sverige?
Modellen i testet heter 316 och kostar 2499 pund.

toke skrev:
> Lapierre Spicy har enligt Mountain Biking UK
> träffat "Sweet spot" med sitt länkage. I senaste
> nummret vinner den enkelt över tex Specialized
> Enduro, Trek Remedy och Rose Granite Chief. Häggs
> verkar bara ha förra årets model (till reapris).
> Vet inte om/var man kan köpa årets model i
> sverige?
> Modellen i testet heter 316 och kostar 2499 pund.

Tack för tipset, dom hade även en Giant Reign X1 - 2007 som man kanske kan snacka ner priset ytterligare på? vet dock inte hur den trillar in på min önskelista....

/Carl

20.000 för en 4 år gammal cykel. Det har hänt mycket dom senaste åren på just denna kategori cyklar. Personligen skulle jag välja en nyare konstruktion för dom pengarna. Men lyckas du pruta ner den så... ja, varför inte?

En kompis som körde en Lapierre bytte nyligen till en Specialized Enduro SL (som påminner rätt mycket om din nuvarande cykel). Han tycker den är både mer trampeffektiv och betydligt bättre utför än Lapierre:n.

Mer exakt vad är det du är missnöjd med med din nuvarande cykel?

Peter_K skrev:
> En kompis som körde en Lapierre bytte nyligen
> till en Specialized Enduro SL (som påminner rätt
> mycket om din nuvarande cykel). Han tycker den är
> både mer trampeffektiv och betydligt bättre
> utför än Lapierre:n.
>
> Mer exakt vad är det du är missnöjd med med din
> nuvarande cykel?

Intressant att höra, tack!

Det stora kruxet är egentligen att jag inte riktigt känner att främst framgaffeln men även bakdämparen hänger med / räcker till när det smaskar på utför i stöket samt det faktum att jag köpte mig en Large istället för en Medium, så jag tycker mao att den är lite för stor

/Carl

Byta styrstammen från 75 mm till 50 mm kan göra nåt åt storleks-problemet. Rätt billig och okomplicerad åtgärd som kan göra stor skillnad. Jag har nog händelsevis en 50 mm Easton Vice som jag kan tänka mig att göra mig av med billigt. PM:a om det är intressant.

Sen har jag ingen aning om hur mycket koll du har på dämpar-inställningar men om du är lika usel på det som jag är kan det kan vara värt att låta nån med koll hjälpa till med inställningarna.

Robert skrev:
> Det är svårt att hitta något billig vid den
> här tiden på året, men den här Giant Reign X
> med coil all over, kan ändå vara värt att
> nämna.
> http://www.bikestore.cc/giant-reign-2011-p-149945.
> html

Tack för tipset, men det var lite väl saftigt pris

Peter_K skrev:
> Byta styrstammen från 75 mm till 50 mm kan göra
> nåt åt storleks-problemet. Rätt billig och
> okomplicerad åtgärd som kan göra stor skillnad.
> Jag har nog händelsevis en 50 mm Easton Vice som
> jag kan tänka mig att göra mig av med billigt.
> PM:a om det är intressant.
>
> Sen har jag ingen aning om hur mycket koll du har
> på dämpar-inställningar men om du är lika usel
> på det som jag är kan det kan vara värt att
> låta nån med koll hjälpa till med
> inställningarna.

Har faktiskt redan bytt styrstam till en DH-variant....

Tack för tipset, det är klart att en kurs i att ställa in dämparna kanske inte vore fel ;-)

/C

Vad kör du med för däck? En Pitch ska väl funka rätt ok nerför? Investera i ett par rejäla DH-sulor, det brukar göra underverk! =)

Blev mycket impad av hur lätt och trampbar Giant Reign X faktiskt är med sina 170mm. Inte lika stabil utför som en dedikerad FR/DH, men det kan man ju knappast begära.

Jag kittade om min Mongoose Teocali från 3X9 till 1X9, från Fox Vanilla 130 till MZ Z1 FR1 150 och från Fox float R till 5th Element bak. Vred ur ramen vad den kunde ge i slag och gick från 5,5 till dryga 6".

Resultatet blev en trailcykel som verkligen förvandlades till AM/FR. Den var fortsatt trampbar (är 5th Element världens bästa bakdämp någonsin eller...?). Vi hade väldigt roligt tillsammans. Både på episka långturer och i Hellas branter.

Efter ett ytterligare år av misshandel gav ramen upp och sprack. Det var väl ingen höjdarram men att kliva upp radikalt i slag, set up och användning (glatt droppande) kan innebära förkortad livslängd. Det var dock skitkul så länge det varade!

Bygget innebar att jag sedan klev upp ett snäpp med nästa jonne (Intensen). Mongoosens delar lever kvar på min SS.

42Hz skrev:
> Vad kör du med för däck? En Pitch ska väl
> funka rätt ok nerför? Investera i ett par
> rejäla DH-sulor, det brukar göra underverk! =)

Absolut funkat pitchen bra utför, men jag känner att min Pike utan motion control och någon NN-dämpare bak inte riktigt hänger med, kanske en inställningsfråga, vad vet jag......

Just nu kör jag med WTB stout som jag tycker funkar bra, men ett par riktiga DH-sulor kanske är da shit, tack för tipset!

Fjärdebrunn skrev:
> Jag kittade om min Mongoose Teocali från 3X9 till
> 1X9, från Fox Vanilla 130 till MZ Z1 FR1 150 och
> från Fox float R till 5th Element bak. Vred ur
> ramen vad den kunde ge i slag och gick från 5,5
> till dryga 6".
>
> Resultatet blev en trailcykel som verkligen
> förvandlades till AM/FR. Den var fortsatt
> trampbar (är 5th Element världens bästa
> bakdämp någonsin eller...?). Vi hade väldigt
> roligt tillsammans. Både på episka långturer
> och i Hellas branter.
>
> Efter ett ytterligare år av misshandel gav ramen
> upp och sprack. Det var väl ingen höjdarram men
> att kliva upp radikalt i slag, set up och
> användning (glatt droppande) kan innebära
> förkortad livslängd. Det var dock skitkul så
> länge det varade!
>
> Bygget innebar att jag sedan klev upp ett snäpp
> med nästa jonne (Intensen). Mongoosens delar
> lever kvar på min SS.

Låter som du fick till en riktig kanonhoj, kul! jag haar varit inne på det där med att uppdatera men landat i att jag tror det kostar mer än att sälja Pitchen och att hitta något annat som dessutom är lite mindre i storleken.

glitch skrev:
> Jag hade köpt:
> http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&i
> d=61940
>
> förutsatt att storleken passar. Den gick snabbt i
> Hellas de gånger jag såg den in action.

Lite för stor och lite för dyr för mig, men tack för tipset.

/C

Någon annan som har erfarenhet av att uppgradera till lite maffigare dämpare både fram och bak? vore kul att få ta del av era erfarenheter isf

Kollade ytterligare en gång igenom det fantastiska AM-testet från 09 och där nämns bla Specialized SX Trail som ett bättre alternativ till Commencal:en - någon här som har bra input på dess prestanda som trampvänlig och bra utför?

Thanx!
/Carl

Tillbaka
Topp