val skiljer alla cyklar åt?

berne88

Ny medlem
Blir inte klok på alla cyklar som finns:(

Är helt ny inom MTB, fått lite tips av vänner som håller på , fick bla tips om att köpa mig en canyon.
Men det var så extrem lång väntetid, på den jag spanat in, Så det blir nog att kolla på scott istället.
Men har några funderingar,
en cykel som kostart tex 4500kr en scott mot en som kostart 11.000kr
Vad är det stor skillnaden, ser att vikten skilja lite, vad är de mer
Är på jakt efter min första MTB men svårt att veta vad man ska köpa. finns så mkt att välja på.
Det jag har kunnat skumma mig igenom är att hydraliskbroms är fördel, lätt cykel, dämpad.

Rattnalle sa:
Det är som med alla andra prylar. En Tata vs en Kia vs en Ferrari. Grader av ökad faktisk och/eller upplevd funktion och lyx.

okej så en cykel för 4500 är en Volvo å en för 11.000 är en ferrari, den är bättre på alla sätta, så bara köpa så dyr plånboken klarar, oavsett märke, så tex en canyon för 7000kr är lika bra som en scott för 7000kr, bara olika märken

berne88 sa:
Rattnalle sa:
Det är som med alla andra prylar. En Tata vs en Kia vs en Ferrari. Grader av ökad faktisk och/eller upplevd funktion och lyx.

okej så en cykel för 4500 är en Volvo å en för 11.000 är en ferrari, den är bättre på alla sätta, så bara köpa så dyr plånboken klarar, oavsett märke, så tex en canyon för 7000kr är lika bra som en scott för 7000kr, bara olika märken
En cykel för 11 papp är en trabant.

berne88 sa:
Rattnalle sa:

Nästan. En cykel för 4500 är en gammal Lada från 70-talet, Ferrarin går nog på bortemot 50000 eller mer.

Det kan skilja mellan märken, ibland får man betala extra bara för att det står Ferrari på ramen.

Oavsett vilken bil man jämför med.

Så en ny cykel för 4500-7500 är i regel inget man vill ha för skogscykel.

11000 och uppåt låter som en mer rimlig budget.

Men om du anger din budget, längd och var du tänkt cykla. Så kan du säkert få lite förslag på schyssta hojjar.

marr sa:
Oavsett vilken bil man jämför med.

Så en ny cykel för 4500-7500 är i regel inget man vill ha för skogscykel.

11000 och uppåt låter som en mer rimlig budget.

Men om du anger din budget, längd och var du tänkt cykla. Så kan du säkert få lite förslag på schyssta hojjar.

181cm
10.000
är väl landsväg och skogen

man läser ofta de 10.000kr bör man lägga, men inte vrf. är som sagt ny å vill lära mig lite om.
Läste nyss om
Cube
Aim Pro MTB Hardtail svart
som folk var jättenöjda med, lite de jag undrar den kostar 5700kr

EDIT: tänkte först slå till på en GRAND CANYON AL 6.0 men för lång lev tid:/

Senast ändrad:
berne88 sa:
Är helt ny inom MTB, fått lite tips av vänner som håller på , fick bla tips om att köpa mig en canyon.
Men det var så extrem lång väntetid, på den jag spanat in, Så det blir nog att kolla på scott istället.
en cykel som kostart tex 4500kr en scott mot en som kostart 11.000kr
Scott Aspect är inte en MTB, om du undrar.
Din längd och vikt?
Hur tänkte du cykla? Asfalt, grusväg och snälla släta skogsstigar, svettocykla på tid? Stigar i skogen med rötter och stenar, mer teknisk terräng, för att det är kul och utmanande? Fokus på utförscykling, bike parks, hopp och drops, full-face-hjälm etc.?

Standardsvaret är annars, köp en Vitus Sentier från Wiggle eller CRC så får du en modern, bra och prisvärd MTB.
http://www.wiggle.se/vitus-sentier-mountainbike-hardtail-deore-1-x-10/
http://www.wiggle.se/vitus-sentier-29-vr-mountainbike-hardtail-29-tum-sram-nx-1-x-11/

Cube är prisvärda (enligt mig). Bra komponenter till ett ok pris.
Har själv kört en Cube Attention i några år. Inte bästa landsvägscykeln, men helt ok, och riktigt trevlig i skogen. Behaglig sittställning, hyfsat upprätt.....kanske inte toppmodernt, men behagligt.

Elkie sa:
Har själv kört en Cube Attention i några år. Inte bästa landsvägscykeln, men helt ok, och riktigt trevlig i skogen. Behaglig sittställning, hyfsat upprätt.....kanske inte toppmodernt, men behagligt.

tack. men om vi tar tex Cube för 10,000kr är det då bättre att köpa en scott för 8000kr eller är Cube en bättre cykel rent tekniskt. Läste att Cube tex är en bra cykel, men även scott men att där betalar du mycket för just märket.
Lite det här som var min grund fråga:)

Cube och Scott har väl idag ungefär samma märkesstatus. Annat var det förr...

Elkie sa:
Cube Attension/Acid är INTE bra mtb-cyklar, ramen är kort/hög/brant och rejält omodern, vilket är kass i skogen då hjulbasen är minimal, sadelröret åt helvete för långt, gaffelvinkeln för brant, de smala icke-mtb-hjulen sitter fast via omoderna QR-axlar, usla däck utan komfort eller grepp etc. Sittställningen styrs av hur lång styrstam du har och inte av att det är en omodern Cube Attention, du kan sätta kort stam på en modern och längre cykel och ha samma sittställning men en bekväm, trygg och rolig modern cykel i skogen.

Precis som andra omoderna cyklar som Scott Aspect, allt från XXL/White, Crescent, KTM m.fl. Canyons billigaste Grand Canyon AL är inte så kul den heller.

Vitus Sentier oavsett modell är riktigt bra och prisvärda cyklar.
Scott Scale 950 och bättre är bra.
2018 Cube Reaction är helt ok.
Grand Canyon AL SL och SLX har modernare ramar, men cyklarna är inte speciellt prisvärda.

Elkie sa:
berne88 sa:
Rattnalle sa:

Nästan. En cykel för 4500 är en gammal Lada från 70-talet, Ferrarin går nog på bortemot 50000 eller mer.

Det kan skilja mellan märken, ibland får man betala extra bara för att det står Ferrari på ramen.

tänk vad mkt billigare ladan är att laga:P hehehe så i längden blir nog Ladan billigast, även om den går sönder då å då, så motsvarar nog inte reservdelarna varandra. då en skruv till ferrari kostar "1000kr å Ladan 10kr
ne men skämt å sido.
är med vad du menar, kanske var otydlig i min fråga.
Men en Cube för 10.000kr är den lika bra som en scott för 10.000 är skiljer det sig mkt där i mellan. eller specialized och scott
Vad jag förstått så är Cube ett billigare alt, än de kända märken.

berne88 sa:
tack. men om vi tar tex Cube för 10,000kr är det då bättre att köpa en scott för 8000kr eller är Cube en bättre cykel rent tekniskt. Läste att Cube tex är en bra cykel, men även scott men att där betalar du mycket för just märket.

Cube och Scott har cyklar från 5000 till 100000 kr. Det går inte att svara på om det ena märket är bättre än det andra. En bra Cube är bättre än en dålig Scott, och omvänt.

Koncentrera dig på att hitta först hitta en BRA RAM som löser dina problem. Cykelns märke och komponenter är underordnat ramens funktion, mått, geometri, storlek.

Sixten Fors sa:
berne88 sa:

Cube och Scott har cyklar från 5000 till 100000 kr. Det går inte att svara på om det ena märket är bättre än det andra. En bra Cube är bättre än en dålig Scott, och omvänt.

Koncentrera dig på att hitta först hitta en BRA RAM som löser dina problem. Cykelns märke och komponenter är underordnat ramens funktion, mått, geometri, storlek.

Vad kännetecknar en bra ram då? i min ögon är det inte jätte stor skillnad på dom, lite olika vinkar på dom, några är är tjockare gods, å lite så.

Varenda cykel man väl hittar som ändå ligger rätt i pris, verkar vara slut, eller extrem lång lev:/ f*n

Alltså vad förväntar sig trådstartaren få ut av denna tråd egentligen? Det pratas märke hit och pris dit men inga konkreta exempel på vilka cyklar det faktiskt pratas om. Därmed finns det inga egenskaper som går att jämföra och tråden är helt menlös.

Hur långt är ett snöre?

Senast ändrad:
Mayhem sa:
Alltså vad förväntar sig trådstartaren få ut av denna tråd egentligen? Det pratas märke hit och pris dit men inga konkreta exempel på vilka cyklar det faktiskt pratas om. Därmed finns det inga egenskaper som går att jämföra och tråden är helt menlös.

Hur långt är ett snöre?

jag förväntades att vet vad skiljer tex en scott för 10.000kr mot en Cube för 10.000
är det att ramen är bättre byggd, eller är det är bättre växlar på tex cube.
Som sagt tråden heter -Vad skiljer alla cyklar åt
hur långt snöre är beror på när du kapar de, å mäter det, men det brukar stå på förpackningen hur långt det är, om du fort har kvar den vill säga.

berne88 sa:
jag förväntades att vet vad skiljer tex en scott för 10.000kr mot en Cube för 10.000
Hur ska någon kunna veta det när det ingenstans framgår exakt vilka cykelmodeller du om? Tror du folket på detta forum är tankeläsare? Baserat på den information du angivit går det liksom inte att svara så mycket mer än "olika logotyper på diagonalröret".

Komponenter är lätt att jämföra och rangordna sinsemellan men som sagt är det svårt att prata hypotetiskt. Ramkvaliteten brukar inte vara något problem med för de större märkena, då handlar det mer om hur modern geometrin är - vilket är helt modellspecifikt. Kom med exempel på vilka modeller det är du vill jämföra så blir det lättare att diskutera.

Min uppfattning är att du troligtvis hittar någon bättre komponent på Cuben jämfört med Scott, i övrigt är de troligtvis rätt lika.

berne88 sa:
Mayhem sa:

Hur långt är ett snöre?

hur långt snöre är beror på när du kapar de, å mäter det, men det brukar stå på förpackningen hur långt det är, om du fort har kvar den vill säga.

Cube och Scott är cykelmärken - de bygger allt från väldigt enkla saker till extremt avancerade snuskdyra cyklar.
Det går inte att generalisera med ett belopp som utgångspunkt, i synnerhet inte när vi inte vet hur du primärt kommer att använda cykeln. Det avgör vilka egenskaper som behövs.
Hjärtat i en cykel är ramen, kvalitetsmässigt sett får du typ samma mellan en Cube och Scott men det kan skilja en hel del i geometrin på cyklar kring samma prislapp.
Det an skilja mycket i komponentnivår mm. också och därför är det omöjigt att säga A eller B är bättre utan konkreta exempel.
Du försöker förenkla nåt som är väldigt komplext om man är ny på detta. Så istället försök beskriva mer kring vad du förväntar dig och hur du tänkt använda cykeln och vilket prisspann du kan tänka dig.
Tumregeln är att under 10.000 kr får du inte en vettig cykel att köra i skogen med.

Mayhem sa:
berne88 sa:
Hur ska någon kunna veta det när det ingenstans framgår exakt vilka cykelmodeller du om? Tror du folket på detta forum är tankeläsare? Baserat på den information du angivit går det liksom inte att svara så mycket mer än "olika logotyper på diagonalröret".

Det är sällan logotyper på diagonalröret oftast står märkets namn där, om det nu beaktas som logotyp kan diskuteras men jag hävdar att det är märkets namn i olika typsnitt.

glitch sa:
berne88 sa:
Mayhem sa:

Hur långt är ett snöre?

Cube och Scott är cykelmärken - de bygger allt från väldigt enkla saker till extremt avancerade snuskdyra cyklar.
Det går inte att generalisera med ett belopp som utgångspunkt, i synnerhet inte när vi inte vet hur du primärt kommer att använda cykeln. Det avgör vilka egenskaper som behövs.
Hjärtat i en cykel är ramen, kvalitetsmässigt sett får du typ samma mellan en Cube och Scott men det kan skilja en hel del i geometrin på cyklar kring samma prislapp.
Det an skilja mycket i komponentnivår mm. också och därför är det omöjigt att säga A eller B är bättre utan konkreta exempel.
Du försöker förenkla nåt som är väldigt komplext om man är ny på detta. Så istället försök beskriva mer kring vad du förväntar dig och hur du tänkt använda cykeln och vilket prisspann du kan tänka dig.
Tumregeln är att under 10.000 kr får du inte en vettig cykel att köra i skogen med.

ne det har jag läst många gånger 10.000kr är den gyllen regel, men inte hittar vrf. vad säger att en cykel för 10,000kr är bättre en än för 5000kr tex Det är ju det jag vill vet i grunden. Sen om vad de står på ramen skiter jag just nu, men du kanskce hänger med hur jag menar.
Sj klart skiljer de sig men vad. är det ram osv. men ditt inlägg var bra, å fick lärt mig en del,att det är mkt om geometrin TACK.

som sagt är ny, så i min värd är det inte så nartuligt att en cykel pris sätts pga geometrin , utan då är de mer märke man betalar för. eller statusen. osv.

Men då jag fått 2 tips ang cykel så är de dessa

http://www.wiggle.se/vitus-sentier-mountainbike-hardtail-deore-1-x-10/ Vitus Sentier + Mountainbike (hardtail, Deore 1 x 10)

https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-pro-green-n-black-652329 Cube
Reaction Pro green´n´black

Senast ändrad:
berne88 sa:
glitch sa:
berne88 sa:
Mayhem sa:

Hur långt är ett snöre?

ne det har jag läst många gånger 10.000kr är den gyllen regel, men inte hittar vrf. vad säger att en cykel för 10,000kr är bättre en än för 5000kr tex Det är ju det jag vill vet i grunden. Sen om vad de står på ramen skiter jag just nu, men du kanskce hänger med hur jag menar.
Sj klart skiljer de sig men vad. är det ram osv. men ditt inlägg var bra, å fick lärt mig en del,att det är mkt om geometrin TACK.

som sagt är ny, så i min värd är det inte så nartuligt att en cykel pris sätts pga geometrin , utan då är de mer märke man betalar för. eller statusen. osv.

Men då jag fått 2 tips ang cykel så är de dessa

http://www.wiggle.se/vitus-sentier-mountainbike-hardtail-deore-1-x-10/ Vitus Sentier + Mountainbike (hardtail, Deore 1 x 10)

https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-pro-green-n-black-652329 Cube
Reaction Pro green´n´black

Man får vad man betalar för.

Köp en hoj, cykla, ha skoj. Blir du biten kommer du snart köpa nytt ändå. Blir du inte det, så kommer den stå i förrådet och skämmas.
Ju sämre cykel su köper, mindre risk att bli biten. Helt klart billigast i längden.

RicoShredderKowalski sa:
Det är sällan logotyper på diagonalröret oftast står märkets namn där, om det nu beaktas som logotyp kan diskuteras men jag hävdar att det är märkets namn i olika typsnitt.
Ja och nej. Visst, vill du märka ord så är det oftast företagets ordmärke/wordmark som sitter på diagonalröret, men även om en komplett logotyp kan bestå av ordmärket tillsammans med en symbol så är det nog lika ungefär lika vanligt att en logotyp består av endast ett ordmärke. (Ja jag jobbar i varumärkesbranschen och har varit med om att ta fram massar av logotyper, ordmärken, symboler, taglines och hela skiten…)

berne88 sa:
Vad kännetecknar en bra ram då? i min ögon är det inte jätte stor skillnad på dom, lite olika vinkar på dom, några är är tjockare gods, å lite så.
Måtten. Och vinklar.
Förhållande mellan höjd och längd.
Man vill ha lång hjulbas och reach i relation till längd på sadelröret.

Jämför dessa två ramar i din storlek Large.
Scott Aspect 29" https://www.cykelkraft.se/scott-aspect-4236#&gid=1&pid=4
Vitus Sentier 29" http://vitusbikes.com/products/sentier-29-vr-2018/
Sadelrör: båda 48 cm långa.
Hjulbas: 111 resp 118 cm, Sentier 7 cm längre.
Reach/räckvidd: 40,5 resp 44,5 cm,
Sentier 4 cm längre. För samma avstånd till styret (din ideala sittposition) har du t.ex. 9 cm lång styrstam på Aspect och 5 cm på Sentier.
Gaffelvinkel: 69,5 resp 66,5 grader, Sentier 3 grader flackare.

Ovanstående kan verka marginellt, men det gör stor skillnad i hur trygg cykeln är i terrängen, den längre cykeln vill inte kasta dig över styret. Den första är en OTB-cykel, den andra en MTB-cykel.

berne88 sa:
vad säger att en cykel för 10,000kr är bättre en än för 5000kr tex Det är ju det jag vill vet i grunden. Sen om vad de står på ramen skiter jag just nu, men du kanskce hänger med hur jag menar.

Ingenting eller allting. En hypotetisk cykel kan vara hopsvetsad av rostiga stålrör och bestyckats med finaste tänkbara komponentgrupp, en annan med samma prislapp har istället en lätt kolfiberram men komponenter i papier-mâché. Det går inte att generalisera.

Senast ändrad:
Mayhem sa:
RicoShredderKowalski sa:
Ja och nej. Visst, vill du märka ord så är det oftast företagets ordmärke/wordmark som sitter på diagonalröret, men även om en komplett logotyp kan bestå av ordmärket tillsammans med en symbol så är det nog lika ungefär lika vanligt att en logotyp består av endast ett ordmärke. (Ja jag jobbar i varumärkesbranschen och har varit med om att ta fram massar av logotyper, ordmärken, symboler, taglines och hela skiten…)

Vad kul att du jobbar i varumärkesbraschen men nu va det inte riktigt det ts frågade efter.

Sixten Fors sa:
berne88 sa:
Måtten. Och vinklar.
Förhållande mellan höjd och längd.
Man vill ha lång hjulbas och reach i relation till längd på sadelröret.

Jämför dessa två ramar i din storlek Large.
Scott Aspect 29" https://www.cykelkraft.se/scott-aspect-4236#&gid=1&pid=4
Vitus Sentier 29" http://vitusbikes.com/products/sentier-29-vr-2018/
Sadelrör: båda 48 cm långa.
Hjulbas: 111 resp 118 cm, Sentier 7 cm längre.
Reach/räckvidd: 40,5 resp 44,5 cm,
Sentier 4 cm längre. För samma avstånd till styret (din ideala sittposition) har du t.ex. 9 cm lång styrstam på Aspect och 5 cm på Sentier.
Gaffelvinkel: 69,5 resp 66,5 grader, Sentier 3 grader flackare.

Ovanstående kan verka marginellt, men det gör stor skillnad i hur trygg cykeln är i terrängen, den längre cykeln vill inte kasta dig över styret. Den första är en OTB-cykel, den andra en MTB-cykel.

BÄSTA inlägget idag.
Det står mellan
Vitus Sentier 29"
Cube Reaction Pro
men nu vet man lite vad man ska kolla på tack

Vitus Sentier 27.5" hjul
Cube Reaction Pro har 29" hjul

Är det stor skilland mellan dessa, såg ett klipp på youtube, där killen sa
-är du 170 ta 27" är du över 180 ta 29"

svårt val av dessa:S

Cube Reaction ovan har 47 cm sadelrör och 110,5 cm kort hjulbas. En med Cube-mått en "modern" ram, men jämfört med resten av världen år 2018 en rätt trist ram. Fortfarande. Personligen skulle jag inte välja den ramen, oavsett användningsområde.

Cube har 21 mm smala och trista (landsvägscykel)hjul med skitbilliga Schwalbe Active Tough Tom/Rapid Bob däck (Schwalbes absolut billigaste stomme och gummiblandning). Däcken på Sentier är toppklass och 3-4 ggr så dyra, och fälgarna 29 mm på 27Plus eller 25 mm på 29VR har ok bredd för mtb-däck. Men fälgarna kunde gärna varit ytterligare 5 mm bredare.

Cube har boost axel bak (=bra) men inte fram (=inte lika bra). Bara 100 mm slaglängd på gaffeln är mesigt. Sentier har boost axlat fram/bak och 140 eller 130 mm slaglängd i gaffeln.

berne88 sa:
Vitus Sentier 27.5" hjul
Cube Reaction Pro har 29" hjul

Är det stor skilland mellan dessa, såg ett klipp på youtube, där killen sa
-är du 170 ta 27" är du över 180 ta 29"

svårt val av dessa:S
Inte speciellt.
Cube 622x21 mm fälg med 29x2.25" Schwalbe Active däck är sämre hjul/däck än Sentier+ med 584x29 mm fälg med Maxxis 120tpi EXC 3C MaxxTerra TR 27.5x2.6" däck.

Då Sentier+ är en "pluscykel" rymmer ram och gaffel även 29x2.25" hjulen som sitter på Cubecykeln. Om man vill.

Sentier 29VR rymmer däck upp till 29×2.5" bredd, kanske mer. Det gör nog inte Cube.

Sixten Fors sa:
Cube Reaction ovan har 47 cm sadelrör och 110,5 cm kort hjulbas. En med Cube-mått en "modern" ram, men jämfört med resten av världen år 2018 en rätt trist ram. Fortfarande. Personligen skulle jag inte välja den ramen, oavsett användningsområde.

Cube har 21 mm smala och trista (landsvägscykel)hjul med skitbilliga Schwalbe Active Tough Tom/Rapid Bob däck (Schwalbes absolut billigaste stomme och gummiblandning). Däcken på Sentier är toppklass och 3-4 ggr så dyra, och fälgarna 29 mm på 27Plus eller 25 mm på 29VR har ok bredd för mtb-däck. Men fälgarna kunde gärna varit ytterligare 5 mm bredare.

Cube har boost axel bak (=bra) men inte fram (=inte lika bra). Bara 100 mm slaglängd på gaffeln är mesigt. Sentier har boost axlat fram/bak och 140 eller 130 mm slaglängd i gaffeln.

Hehe.. Tack för bra redovisning och motargument, Sixten. :)

Jag har gjort det lite till en grej att ofta presentera olika utmanare till Vitus i såna här trådar, men inser nu efter en tid och flera olika trådar att det faktiskt är urbota svårt att hitta en lika smart komponerad och utformad hoj i samma prisklass.

4500 kr cykel innebär följande:
har du starka benmuskler kommer du förmodligen trampa sönder följande inom 3-6 månader:
Vevpartit det vill säga där pedalarmarna sitter fast.
Växelföraren bak de vill säga mojängen som flyttar kedjan baktill och framtill(beroende på om du kör med ett drev fram eller två, fler och fler kör med ett fram)
kasetten bak det vill säga kuggen som sitter på bahjulet slits ut snabbt.
Du kommer uppleva att cykeln är mycket tung och jobbig efter 3-5 mil just för att den väger mycket.

11000 kr cykel som Scott är en bra ok cykel men priset du betalar för är 70% för namnet. Finns avsevärt bättre cyklar som är tillverkade i både Frankrike, Tyskland, Österrike, Schweiz och som har riktig cykelhistoria och bättre teknik dessutom. Men smaken är som baken alla har sina märken och det är en smaksak. Dessa cyklar finns inte i Sverige att få tag på utan måste oftast köpas online eller via en cykelklubb som har kontakter. 99% av cykelaffärerna i Sverige säljer endast amerikanskt idag och priskonkurrens finns knappt. Känner endast till en cykelaffär i Sverige som fortfarande säljer alla märken i en fysisk butik och inte bara Scott, Trekk, Specialized som dessutom ger dig samma pris som tyska online affären bike discount. Vill man ha europeiskt skall man handla online eller via cykelklubb.

I de 11000 får du förmodligen en lättare ram vilket är bra att ha om man kör motions som andra långa tävlingar. Skall du köra en teknisk bana mellan 3-4 mil eller mer skall du också ha en lätt cykel. Har du en lätt cykel sparar du din rygg och sliter mindre på den. Du får också bättre växlar, bättre kedja, bättre kasett, bättre broms osv.

Går du upp till 25000-50000 kr prisklassen får du en cykel i ren kolfiber, allt är lättare bättre i jämförelse med 11000 kr cykeln men allt slits också ut snabbare på komponenterna som jag nämnt tidigare då man helt satsat på viktbesparing samt snabbare växelreglage.

Sram är komponenter du skall kolla efter, relativt nytt inom MTB och växt sig stora de senaste 5-8 åren i just Sverige. Vill du ha komponenter med bra historia och som verkligen varit med längst så är det shimano du skall ha. Både Sram och Shimano är uppdelade i olika priskategorier. Även här är smaken som baken. Ju dyrare dessto bättre och så är det verkligen inom just Mountainbike. Bästa tiden på året att köpa cykel är när cykelsässongen är påväg att ta slut eller strax innan cykelsässongen startar. Många sänker priserna på utgående modeller mm, En cykel som kanske kostat 30000 kostar helt plötsligt 15000 osv beroende på modell samt när och var du köper den. Februari-april är bra tid att köpa cykel då det är vinter i Sverige och oftast bra priser. Även nu börjar priserna gå ner på dyra cyklar på exempelvis både chainreaction samt bike discount. Övervaka priserna så finner du. Lycka till.

Senast ändrad:
Örjan Lax sa:
Sixten Fors sa:

Hehe.. Tack för bra redovisning och motargument, Sixten. :)

Jag har gjort det lite till en grej att ofta presentera olika utmanare till Vitus i såna här trådar, men inser nu efter en tid och flera olika trådar att det faktiskt är urbota svårt att hitta en lika smart komponerad och utformad hoj i samma prisklass.
Jämför man Cube Reaction i alu mot Scale 950 i alu https://www.scott-sports.com/global/en/product/scott-scale-950-bike?article=265213008#geometry
så har Scale 48 cm sadelrör och 114,2 cm hjulbas, alltså nästan 4 cm längre än Cube.
Scale har boost fram/bak.
Scale har också rätt enkla/tunga hjul med Deorenav och en fälg som heter Syncros X-24, vilket det förstås inte finns några tekniska data på men man skulle kunna gissa att den är 24 mm invändigt, vilket är bättre än 21 mm på Cube (15% bredare). Däcken är också rätt billiga Maxxis 60tpi folding Ikon 29x2.2", men lyxigare än Cube's Schwalbe Active https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=39454 och https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=267014
Sammantaget är Scale den bättre cykeln, om vi pratar enkel xc ht i alu med 100 mm gaffel.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp