val skiljer alla cyklar åt?

berne88 sa:
Rattnalle sa:
Det är som med alla andra prylar. En Tata vs en Kia vs en Ferrari. Grader av ökad faktisk och/eller upplevd funktion och lyx.

okej så en cykel för 4500 är en Volvo å en för 11.000 är en ferrari, den är bättre på alla sätta, så bara köpa så dyr plånboken klarar, oavsett märke, så tex en canyon för 7000kr är lika bra som en scott för 7000kr, bara olika märken

En Volvo XC90 med utrustning kan kosta som en Ferrari, så ingen bra jämförelse :)

Dessutom hade jag hellre kört en Volvo i skogen än en Ferrari ;)

Senast ändrad:
Oj.... en cykel kan verkligen skiljas sig
Åt.
Är inte ”bara” en cykel, mkt att tänka på.
Men även kul,

Det lutar nu mest åt
Vitus Sentier. Har kikat på youtube å
Läst lite om den, verkar vara en bra nybörjare cykel för den pengen, lite tråkig färg? men det får man ta.
Ska köpa mig en hjälm och, men åker nog till
En butik å
Köper.
Har inte lagt någon beställning ännu, då det krånglar med betalningen av
Någon anledning, har mailat wiggle å
Inväntar svar.

Fick se att jag hade tydligen 10% på bikester, synd att inte cykel fanns där.

Senast ändrad:
Santa cruz har ganska bra uppdelning på sina mtb modeller tbh. Kan ju läsa deras säljtexter+geo för att bilda sig nån typ av uppfattning kanske. Kommer säkert vara nån som klagar på deras reach.

Själv är jag nog en 5010 men gillar små snabba lekfulla hojar att bröta med.

Mmmm handla från wiggle
Kommer jag aldrig göra igen..
Ville betala med faktura då jag inte riktigt lita på sida.
Men betala med kort, allt fungerade; tills idag.
Fick Mail att det inte funkade med mitt kort, men ändå har dom dragit pengar.
Deras kundtjänst är
Värdelöst då d inte går inte att ringa utan får maila????

berne88 sa:
Mmmm handla från wiggle
Deras kundtjänst är

Använd klarna?

berne88 sa:
Mmmm handla från wiggle
Deras kundtjänst är
Var med om samma sak i våras. Pengarna var bara preliminärt allokerade på kontot d v s inte dragna men heller inte tillgängliga. Fick tillbaka pengarna efter typ en vecka. Då fanns cykeln naturligtvis inte i lager längre. Köpte en cykel över disk istället.
Tror dock inte du behöver vara orolig att bli blåst.

Wiggle är en av Europas största nätbutiker och blåser inte någon.
Det kan såklart krångla med alla men jag har aldrig upplevt annat än vilja att lösa problem som uppstått
(Köpt Massor där och enda krånglet var när ett paket försvann från PostNord)

Jay Jay sa:
berne88 sa:
Mmmm handla från wiggle
Deras kundtjänst är
Var med om samma sak i våras. Pengarna var bara preliminärt allokerade på kontot d v s inte dragna men heller inte tillgängliga. Fick tillbaka pengarna efter typ en vecka. Då fanns cykeln naturligtvis inte i lager längre. Köpte en cykel över disk istället.
Tror dock inte du behöver vara orolig att bli blåst.

Problemet är att jag la en order, men har fått 3st ordernummer,
Ett paket verkar vara skickat, innehållande pedaler å sadel mojäng. Men cykel verkar vara status okänd:(
Prata med banken, å dom sa att problemet ligger nog hos dom

Der Kaiser sa:
Wiggle är en av Europas största nätbutiker och blåser inte någon.
Det kan såklart krångla med alla men jag har aldrig upplevt annat än vilja att lösa problem som uppstått
(Köpt Massor där och enda krånglet var när ett paket försvann från PostNord)

Tycker det är skumt, att om det nu är så
Stort så har man 3-4st som
Svara på Mail, å inte har ett tele nummer, jag tycker inte det känns seriöst, även om företaget nu är
Stort

Vi beklagar för förvirringen. Det som händer vid betalningar med kort är att vi först reserverar hela summan för en betalning. Det är som en allokering för att försäkra sig om att medlen faktiskt finns tillgängliga. Efter att detta är bekräftat drar man sedan av summan och de reserverade pengarna finns på kontot igenom inom 3-5 arbetsdagar. Den tiden beror på hur snabbt din bank arbetar.

Då din order inte gick igenom måste vi be dig att lägga en ny order på cykeln om du fortfarande är intresserad av den.

Restordern 5840663582 med resterande varor som du beställt har redan blivit fakturerat i vårt system och förväntas lämna vårt lager imorgon. Då kommer du även att få ett mejl med spårningsuppgifter.

Jag hoppas att detta varit till hjälp.

Ruskigt seriöst?
Lätt att lägga en ny order när, dom redan tagit pengarn.

Tips på annan cykel?
Tveksam om jag vill köpa där.

Det låter som ungefär samma som alla andra gör också. Trist att ordern inte gick igenom och synd att det drabbar dig men det är faktiskt fullt normalt förfarande för internethandel. Dina pengar kommer tillbaka om nån dag eller så.

Vill du slippa det, ta kontanter och åk till en fysisk butik!

GustafH sa:
Det låter som ungefär samma som alla andra gör också. Trist att ordern inte gick igenom och synd att det drabbar dig men det är faktiskt fullt normalt förfarande för internethandel. Dina pengar kommer tillbaka om nån dag eller så.

Vill du slippa det, ta kontanter och åk till en fysisk butik!

Men hur kan då sadel och pedaler, skickad å betalningen gå igenom, jag la en order, med allt samtidigt, å det resaverade beloppet är ju på hela summan och inte på dom 2 grejor.

berne88 sa:
Men hur kan då sadel och pedaler, skickad å betalningen gå igenom, jag la en order, med allt samtidigt, å det resaverade beloppet är ju på hela summan och inte på dom 2 grejor.

Det kan inte jag svara på, antagligen så fanns sadel och pedaler i lager men inte cykeln (fel i lagersaldo el dyl). Pedaler och sadel har du ju beställt utöver cykeln, Wiggle kan ju inte veta om du tänkte ha dem till den cykeln eller till nån annan. Betalningen har f.ö. inte gått igenom, den är bara reserverad. De justerar det när betalningen väl går igenom. Det är så banksystemet funkar, det är ju inte direkt Wiggles fel.

GustafH sa:
berne88 sa:

Det kan inte jag svara på, antagligen så fanns sadel och pedaler i lager men inte cykeln (fel i lagersaldo el dyl). Pedaler och sadel har du ju beställt utöver cykeln, Wiggle kan ju inte veta om du tänkte ha dem till den cykeln eller till nån annan. Betalningen har f.ö. inte gått igenom, den är bara reserverad. De justerar det när betalningen väl går igenom. Det är så banksystemet funkar, det är ju inte direkt Wiggles fel.

Är som vanligt alla skyller på varandra,
Banken kunde inte se några fel
Wiggel säger att det är bankens fel.

Det som inte gå ihop, hur kan dom reservera hela beloppet, men sen bara ta 1700kr
Så förstår inte hur dom 1700kr
Kan gå igenom, men inte dom 9800kr, när allt är en å samma order.
Men det värsta är väl all tid man får vänta på att få svar ifrån dom. Riktigt segt, Hahaha är väl ganska så
Typiskt, försökte köpa på faktura, tänkte fall i fall de ska krångla??? men det gick inte, så tog kort å det krångla direkt.

Till ts: har du ngn aning om varför ordern inte gick igenom? Kan det t.ex. vara så att du på ditt kort har en beloppsgräns vid internetköp från utlandet?

Oskar sa:
Till ts: har du ngn aning om varför ordern inte gick igenom? Kan det t.ex. vara så att du på ditt kort har en beloppsgräns vid internetköp från utlandet?

Ne.. det är de som är konstigt, banken kolla men kunde inte se något. Allt stämmer, med aktiverat internköp,å vad allt är.

Men tycker ändå det är märkligt att man lägger en order på 12.000. Det godkänds inte men man kan dra för en mindre summa på samma ”faktura” ml märkligt

Sixten Fors sa:
Jag ser då gott om kanaler? Kolla noga på bilder av Senter+ utan dropper http://www.wiggle.se/vitus-sentier-mountainbike-hardtail-deore-1-x-10/ och Sentier VRX med dropper http://www.wiggle.se/vitus-bikes-sentier-vrx-mountainbike-hardtail-xt-1-x-11/

Så ser du in/utgångar för wirehöljen och höljen bara i den ena cykeln. Jag skulle tro: in höger sida om styrhuvud, ut undersida framför bb, in igen bakom bb. Eller?

BB?

Har 2 sk kanaler en sitter på under ramen och går ner till pedalerna,
Sedan sitter nästa på mitten stolpen så långt ner det går på bakdäcketssida.

Så väldigt långa vägar:/

20180816_092219.jpg

Bra tråd. Om jag får foga in en fråga om geomitri. Vi ser många tips om Sentier men även Scale verkar poppis.
Själv inbillar jag mig att jag vill ha en Scale 940. Det finns flera anledningar till det, men om vi håller oss till geomitri så tror jag Vitus är mer åt trail hållet än Scale? Visuellt ser Sentier lite mer aggresiv ut och har en annan stans men jag tror att det delvis beror på större slag i dämparen? Hur mycket skiljer ramarna och hur skiljer sig fördelarna på uppför/nedför/platt?

ck1192466_1_1.jpg
Vitus-Sentier-29-VR-HT-Bike-Sram-NX-1x11-Internal-Blue-Blue-2018-5056097087979.jpg

Scale finns även med singelklinga så blir det plats över på styret för reglage till droppern.

Båda ramarna är bra. Sentier har lite längre hjulbas pga. flackare HA. Med 20 mm längre gaffel blir stack lite högre.

För xc/svettocykling är Scale utmärkt, stig med sten/rötter/drops är Sentier snabbare, tryggare och ger bättre komfort. Men båda är allround och klarar många olika underlag och användningsområden. Jag cyklar min Scale 910 på allt från asfalt till stökig stig. Jag har 110 mm slag på min Scale och hade gärna haft 120 mm som sitter på Sentier.

Det skillnader i utväxling, vevarmsalängd, däckval etc. som gör Scale snabbare på grusväg (direkt ur kartongen). Saker som är lätta att anpassa på båda cyklarna.

Tack.
Går det bra att byta till 120 slag på en scale eller förstör man nån balans?

Jag har varit helt inne på 2x11 men nu tänker jag vänta lite och provköra olika varianter. Kanske t.o.m testa fulldämpat innan jag köper.
Bara jag kan hålla liv i min 26''. Jag kör ensam så hur fort det går spelar egentligen ingen roll.
Jag kan inte säga att jag upplever 100mm slag som ett problem i Skåne men jag har aldrig testat nåt annat heller.

EDIT: Sen har jag dämpare utan låsning och hård som fan för att inte gunga. Ska bli spännande att testa med remote lock.

Sixten Fors sa:
Scale finns även med singelklinga så blir det plats över på styret för reglage till droppern.

Båda ramarna är bra. Sentier har lite längre hjulbas pga. flackare HA. Med 20 mm längre gaffel blir stack lite högre.

För xc/svettocykling är Scale utmärkt, stig med sten/rötter/drops är Sentier snabbare, tryggare och ger bättre komfort. Men båda är allround och klarar många olika underlag och användningsområden. Jag cyklar min Scale 910 på allt från asfalt till stökig stig. Jag har 110 mm slag på min Scale och hade gärna haft 120 mm som sitter på Sentier.

Det skillnader i utväxling, vevarmsalängd, däckval etc. som gör Scale snabbare på grusväg (direkt ur kartongen). Saker som är lätta att anpassa på båda cyklarna.

Senast ändrad:
berne88 sa:
GustafH sa:
berne88 sa:

Är som vanligt alla skyller på varandra,
Banken kunde inte se några fel
Wiggel säger att det är bankens fel.

Det som inte gå ihop, hur kan dom reservera hela beloppet, men sen bara ta 1700kr
Så förstår inte hur dom 1700kr
Kan gå igenom, men inte dom 9800kr, när allt är en å samma order.
Men det värsta är väl all tid man får vänta på att få svar ifrån dom. Riktigt segt, Hahaha är väl ganska så
Typiskt, försökte köpa på faktura, tänkte fall i fall de ska krångla??? men det gick inte, så tog kort å det krångla direkt.

Som flera andra redan varit inne på; detta är fullt normalt vid distansköp.
Belopp för beställning/order reserveras och om allt går bra dras hela beloppet och du får alla dina grejer.

Strular det, vilket kan ske av många olika anledningar, så kan:
1. du få hela köpet avbrutet och hela beloppet tillbaka inom några dagar.
2. betalning och leverans ske av en del av beställningen och då får tillgång till resterande belopp inom några dagar.

Det här är en säkerhetsfunktion för att butiker inte ska riskera att leverara varor och sedan inte få betalt.

Jag har varit med om alla 3 alternativ jag beskriver ovan.
Inte roligt när man inte får det man beställt men det är bara att gilla läget. Kan inte bestämma att du ska handla på wiggle igen (jag har aldrig gjort det själv) men baserat på den info du delat med dig av ovan skulle jag inte vara orolig att handla där.

Hoppas det ordnar sig snart för dig med cykel.

Grym beskrivn.

Kan ev ha klantat mig:(

Då jag droga vajer osv, koppla allt å prova att trycka så blev vajern slag, pga man trycker ju ner sj sadelstolpen ~10cm så blir den inte lika spänd.
Å det går inte att justera På knappen, då
Vakten kommer färdig mantlad där.
Så jag korta ner den så lång jag kunde, inte hunnit fort då jobbet kallade. Men kollade lite snabbt i instruktionen, då ska plast höljet vara sj klossen mot infästning på stolpen, vilket skulle betyda att jag måste kapa ytligare ~cm 5. Då blir det för thigt att montera de, då den inte sticker upp alls hur ramen.

Men får kika lite på de i morgon, efter första premiär turen:D

Typiskt måste man skjuta 25-30 cm wirehölje genom hela ramen varje gång man sätter i / tar ur stolpen ur sadelröret. Vilket ofta innebär att man måste lossa remote från styret för att in tillräckligt mycket hölje (20-30 cm) i ramen uppe vid styrhuvudet. För man vill sällan ha 20-30 cm extra hölje fladdrandes framför styret i onödan. Max 10 cm extra, motsvarande den justermån stolpen har från sin lägsta till högsta höjd vid användning av olika långa cyklister.

Sixten Fors sa:
Typiskt måste man skjuta 25-30 cm wirehölje genom hela ramen varje gång man sätter i / tar ur stolpen ur sadelröret. Vilket ofta innebär att man måste lossa remote från styret för att in tillräckligt mycket hölje (20-30 cm) i ramen uppe vid styrhuvudet. För man vill sällan ha 20-30 cm extra hölje fladdrandes framför styret i onödan. Max 10 cm extra, motsvarande den justermån stolpen har från sin lägsta till högsta höjd vid användning av olika långa cyklister.

Har nu cyklat 17.2km på min cykel. Å
Har några funderade
Har nu sett att kedjan tar imot ramen, blir svart å oljigt, hur löser man de? Eller är det att man måste justera växlarna?

Går det att lägga till en växel till?
Har noterat att jag ligger på högsta, men en växel till hade inte skadat alls,

Tjänar man något på att byta till lite smalare däck, är väldigt breda org på cykel,

Mvh

Var tar kedjan mot ramen? Och när? Visa med en bild.

Exakt vilken cykel köpte du? 10 eller 11 växlar? Det man gör om man vill ha högre utväxling är att byta storlek på framklingan, t.ex. från 30 till 32, 34, 36 tänder.

Breda däck är bäst. Varför skulle du vilja ha sämre däck? Det finns däck med olika mycket mönster och olika hård/mjuk stomme och gummiblandnin i slitbanan etc. Beroende vilka egenskaper som prioriteras: låg vikt, punkaskydd, komfort, fjädring, grepp i skogen beroende på underlag (torrt, vått, berghäll, gyttja etc), lågt rullmotstånd, lång livslängd, lågt pris etc. Bredare är nästan alltid bättre på allt, oavsett vilka övriga egenskaper som prioriteras.

Sixten Fors sa:

Exakt vilken cykel köpte du? 10 eller 11 växlar? Det man gör om man vill ha högre utväxling är att byta storlek på framklingan, t.ex. från 30 till 32, 34, 36 tänder.

Breda däck är bäst. Varför skulle du vilja ha sämre däck? Det finns däck med olika mycket mönster och olika hård/mjuk stomme och gummiblandnin i slitbanan etc. Beroende vilka egenskaper som prioriteras: låg vikt, punkaskydd, komfort, fjädring, grepp i skogen beroende på underlag (torrt, vått, berghäll, gyttja etc), lågt rullmotstånd, lång livslängd, lågt pris etc. Bredare är nästan alltid bättre på allt, oavsett vilka övriga egenskaper som prioriteras.

där kommer bilden:)

ang däcken, så var det bara en fundering , besökte en vän som har en scott tror ja. Å han tyckte min däck var väldigt breda, sen prata vi inte så mkt me om de:) misstänkte att de var var så,

http://www.wiggle.se/vitus-sentier-mountainbike-hardtail-deore-1-x-10/ den köpte jag

mvh

Skaffa kedjestagsskydd så slipper du skrammel och lackskador på kedjestaget.
Själv har ja en gammal slang som ja skurit av o lindat in staget i.

berne88 sa:
Sixten Fors sa:

http://forumbilder.se/H7QA5/39685838-282553379228502-3413106554742767616-n

där kommer bilden:)

ang däcken, så var det bara en fundering , besökte en vän som har en scott tror ja. Å han tyckte min däck var väldigt breda, sen prata vi inte så mkt me om de:) misstänkte att de var var så,

http://www.wiggle.se/vitus-sentier-mountainbike-hardtail-deore-1-x-10/ den köpte jag

mvh

Din kompis låter som en tönt.

Bonzo sa:
berne88 sa:
Sixten Fors sa:
Jag har fyra Scottcyklar, inga kompisar, och gillar breda däck ;)

Sixten Fors sa:
Bonzo sa:
berne88 sa:
Sixten Fors sa:
Jag har fyra Scottcyklar, inga kompisar, och gillar breda däck ;)

Jag har inga Scottcyklar, annars är vi rätt lika.

FSA Gamma Pro Mega Exo, 170 mm, 32T, Boost det är min nuvarande drev antar det är 32 storlek/ tänder på drevet.
vad ska man kolla efter så det passar med resten av cykel.

Å vad tror ni är en rimlig stolek att byta till, då jag bara vill kunna cykla lite snabbare,
vet inte hur stor skillnaden blir om man tex går upp en stolek bara

mvh

Tillbaka
Topp