Val utav scott spark modell och storlek

seekk

Medlem
Hej

Tänkte köpa en bättre heldämpad mtb för att köra framförallt långlopp med och då har jag fastnat för Scott spark 930 green alt 940 black.
Vill nog ha Shimano komponenter då jag har det på tidigare cyklar och då blir ju valet 930 då 940 har Sram (har aldrig kört med det)

Vad rekommenderar ni att köra på, den något dyrare 930 med shimano SLX/XT och FOX dämpare eller gå på 940 med Sram SX/NX och RockShox dämpare?
känns spontant att Shimano är bättre än Sram men att RockShox är bättre än Fox dämpare!? (en ren spekulation)

Vilken storlek hade ni gått på, jag är 191cm och har ett innerbensmått på 90cm. Var först inne på storlek L men det kanske är bättre med en XL
vad kör ni på för storlek/längd (skall åka och prova men vill kolla här förs va folk säger)

Båda kommer funka jättebra. Personligen tycker jag Fox dämperi är lite lyxigare än RS men det är inga milsvida skillnader. Bättre bromsar och växlar på den dyrare är värt en del men samtidigt inga värstinggrejer så den andra kan lätt uppgraderas med en lägre initial kostnad.
Köp den du tycker är snyggast ;-)
Vad är prissdiffen?

Ca 5000kr skillnad.
kan ju till tillägga att jag har en äldre HT Scott Scale expert i storlek L som jag tycker passar men den bör inte vara mindre.

Jag hade gått på 930, färgen är otroligt snygg imo.

När det gäller storlek så borde du definitivt gå på XL. För mig som är 179 rekommenderas L så det skulle bli för litet för dig.

Var idag och testade både L och XL men tyckte att L var mycket smidigare och skönare och att XL känndes som en pansarvagn. Visserligen har jag i nuläget en scale expert L från 2012 och det har ju hänt rätt mycket på den tiden med vinklar och styre osv!

Försäljaren säger att jag ligger mitt emellan L och XL å att det beror lite på vad jag är ute efter om jag vill ha en rapp och smidig bör jag gå på en L
Och XL om jag vill ha en mer stabil cykel, men då jag upplevde den lite klumpig så fanns möjlighet att få en kortare styrstam om man vill.

Kommer ju som sagt mest köra långlopp och då kanske XL är ett bättre alternativ men den stora delen är ju även träningen och då kommer det bli betydligt mer teknisk mtb än va cykelvasan är om det nu ens är mtb.
Så valet blir nog ändå L då den känns mer naturlig till mig samt liknar min sittställning som jag har på tidigare cyklar. Är det tokigt att tänka så?

Jag tror att det bara känns ovant med tanke på att cyklarna har blivit väldigt mycket längre och flackare de senaste åren. Jag tycker ändå du ska gå på XL även om L känns mer likt din tidigare cykel. L passar mer 175-185cm med reach på ca. 470mm, XL med ca. 500mm reach borde passa dig perfekt.

Sram tycker jag känns mer exakt och distinkt jämfört med shimano. Sen tycker jag Rs fjädring är bra om man gillar att mecka lite själv då det finns bra manualer på deras hemsida. fox känns lite mer special och krävs i princip att man är auktoriserad för att få tillgång till sådana uppgifter.
Personligen skulle jag valt en 940 alla dagar i veckan. Dock skulle jag velat ha gx drivlina.

Jag tror att det bara känns ovant med tanke på att cyklarna har blivit väldigt mycket längre och flackare de senaste åren. Jag tycker ändå du ska gå på XL även om L känns mer likt din tidigare cykel. L passar mer 175-185cm med reach på ca. 470mm, XL med ca. 500mm reach borde passa dig perfekt.
Hmm visserligen cyklade jag bara inne på cykelafärens golvyta men som sagt så upplevd ja XL som en stridsvagn! Men kanske blir annat när man får upp lite fart dock är jag orolig att den kommer va otymplig och stor i skogen

Hmm visserligen cyklade jag bara inne på cykelafärens golvyta men som sagt så upplevd ja XL som en stridsvagn! Men kanske blir annat när man får upp lite fart dock är jag orolig att den kommer va otymplig och stor i skogen

Givet vad du kommer från för cykel så är det inte konstigt att XL känns som en jättecykel. Du kommer snabbt vänja dig, det lovar jag.

Sen skrev någon att RS känns lättare att meka med - det ligger inget i det i min mening. Principen för att göra luftburksservice eller underbensservi ce är densamma. Om du ska in och greja i själva dämparen så har båda sina egenheter så det är liksom same same but different :)

500 mm reach för någon av din längd bör absolut inte vara för stort. Jag är 190 cm och sitter på samma reach med 76,5° sadelrör och hade förmodligen klarat lite längre reach eller flackare sadelrör, vilket alltså även det leder till att sadeln hamnar längre från styret.

Givet vad du kommer från för cykel så är det inte konstigt att XL känns som en jättecykel. Du kommer snabbt vänja dig, det lovar jag.

Sen skrev någon att RS känns lättare att meka med - det ligger inget i det i min mening. Principen för att göra luftburksservice eller underbensservi ce är densamma. Om du ska in och greja i själva dämparen så har båda sina egenheter så det är liksom same same but different :)
Inte att fox är lättare att skruva med utan RockShox har sina manualer tillgängliga vilket jag ej hittat hos fox och det underlättar.

Tillbaka
Topp