Valet och kvalet

jonasjj

Medlem
Valet och kvalet
Hej!

Jag står i valet och kvalet mellan att köpa en Cresent Zetta-14 eller en Nishiki Pro Air-13 alt SLD. Zettan och Air är samma pris på ca 7800:-. SLD-13 går ju köpa billigare finns mycket begagnat där.

Det som gör att jag tvekar på Air är att det nog kommer vara för smala däck på den, gillade Zettans däckstorlek när jag provade, men tänker att däck är enkelt att byta. Jag gillar att Zetta och Air har landsvägsväxel stil, tycker två framkransar e gött på växlarna. Har provkört SLD och Zettan, trivdes lite bättre på Zettan troligtvis pga däcken.

Jag ska ha cykeln till att cykla runt i staden Göteborg med. För att ta mig vart jag än ska.

Japp, vad säger ni?
Alla slags synpunkter tages emot med djup tacksamhet. Speciellt sånt där komponentsnack.

Valet och kvalet
Har själv en Zetta-10 och är nöjd med den. Fick den med bra rabatt (fjolårsmodell), annars hade jag kanske valt annorlunda. Jag bytte ut mina däck från 32mm mönstrade till 28mm slicks (kompisarna tyckte att jag skvätte grus på dem när de låg på rull bakom) och tycker att de funkar bra i gbg. Nu kör jag en hel del landsväg med den också men om jag huvudsakligen skulle ha den i stan och köra mycket på kullersten och trotoarkanter passar kanske originaldäcken bättre.

Jag har tvådelat fram och 12-25 bak och tycker att det är en bra kombination. Ibland tycker jag det är lite dåligt överlapp men jag kör nästan uteslutande på stora klingan så det är inget jag stör mig på.

Tillbaka
Topp