Välja billig gaffel

GMats

Ny medlem
Välja billig gaffel
Hejsan alla entusiaster, är ny som medlem men har 'tjuvläst' ganska länge.
Kom till skott idag och regade mej, är lite mångsysslare när det gäller cykel.
I skogen har jag hittils kört på en helstel Merida, men den börjar bli lite sliten, och jag är inställd på framdämpat framöver.
Gillar att köra på stigarna i Kolmården, och åker vilse med jämna mellanrum för nya stigar är roligare än gamla...
Nu har jag ett 'budget-projekt', en nishiki carbon-ram som jag tänker sätta en billig dämpare på, har hittat fram till bike-discount.de och 3 olika billiga gafflar:Marzocchi MX comp 85mm för 150 Euro, Manitou Axel Elite lockout för 150 Euro, och en RS Judy SL U-turn för 130 Euro.
Jag skulle uppskatta lite kommentarer om dessa, helst egna efarenheter om det finns.
När gaffeln är på plats är ambitionen att snabbt hitta resterande delar på beg-marknaden och Biltema!

Välja billig gaffel
Har ingen erfarenhet av någon av de gafflarna, men känner på min att kören kommer sjunga "MX Comp" när som helst. ;-) ChainReaction har också billiga gafflar nu - glöm inte kolla in där.

Välja billig gaffel
Det här är väl inga billiga gafflar... Jag tycker att en billig gaffel ska ligga under 1000 spänn... allt som ligger äver är dyrt och det som ligger över 4000 är mycket dyrt.

Aja, om du ska ha nått mellanbilligt och bra sa ta Marzocchi MX COMP ETA. ETA är något bra att ha (det säger många här på forumet).

ha de /imsoja

Välja billig gaffel
@imsoja
under 1000 = skräp
under 4000 = billig
över 8000 = dyrt

MX comp är antagligen den mest prisvärda gaffel man kan köpa. Finfin för liten peng.
Tycker ETA behövs inte med mindre än 13cm slag.

Välja billig gaffel
MX Comp fungerar fint. Klarar ramgeometrin 105 mm tycker jag du ska ta det, det är ingen prisskillnad. Hoppa över ETA:n om du vill spara in lite pengar, jag tror inte du kommer använda den så mycket i alla fall.

Välja billig gaffel
ETA är onödigt. Har ETA på mina Marzocchi och använder i princip aldrig funktionen. Å, för att sälla sig till kören, Marzocchi gör bra och lättmeckade gafflar, dämpar skönare och fungerar bättre än några andra i den prisklassen.

Per

Välja billig gaffel
Marzocchi:

+ Prisvärt
+ Otorligt skön dämpning
+ Lättmekade
+ Bra kvalité

- Bygger mer på höjden än andra gafflar med samma fjädringsväg
- Tungt
- Apan som fyller på olja har ofta svårt att sköta sig

Välja billig gaffel
Det verkar som om det får bli en Marzocchi MX Comp 105 mm utan ETA från bike-mailorder.de...
Om inte min ramgeometri ställer till det, hur bedömer jag om det kommer att fungera?
Ramen är märkt med 18,5" och det har aldrig suttit nån gaffel på.(den har hängt på väggen ett par år...)

Välja billig gaffel
Vad är det för cykel närmare bestämt? Om den sedan tidigare är odämpad kan geometrin bli lite lustig med en 105 mm gaffel.

Välja billig gaffel
GMats, jag skulle ta 80mm varianten. Det funkar iofs även med 105 men kan bli lite "odistinkt" i styrningen om vinklarna på ramen inte är anpassad efter den extra höjden du bygger med en 105 dämpare

Välja billig gaffel
Jag ska se om jag kan ta en bild ikväll, har lite problem med att tömma min HP-kamera dock, så det är inte säkert det funkar.Vet inte vad den var avsedd för från början, förutom 'Nishiki' står det 'Competition geometry' på den, jag kunde inte motstå den där den hängde i taket i en butik som skulle slås igen.

Välja billig gaffel
Hot Chili Skrev:
-------------------------------------------------------
> @imsoja
> under 1000 = skräp
> under 4000 = billig
> över 8000 = dyrt
>
> MX comp är antagligen den mest prisvärda gaffel
> man kan köpa. Finfin för liten peng.
> Tycker ETA behövs inte med mindre än 13cm slag.
>
>

Beror på hur rika föräldrar man har/hur bra jobb man har/hur bortskämd man är/hur man prioriterar saker

Jag kommer förmodligen att köpa en MX Pro ETA och tycka den är svindyr... beror som sagt på synvinkeln

imsoja

Välja billig gaffel
Tycker det verkar som om MX Comp är vad jag är ute efter, en skaplig gaffel för en (relativt) liten peng.MX Pro är lite för dyr, vill hålla detta på 'budget-nivå'.Efter att ha läst ETA-tråden från jomper har jag bestämt mej för att hoppa över ETA, jag har nära till 'min' skog, och ska jag cykla i Kolmården tar jag ofta bilen dit ändå, trots att det bara är ca 10k.Dessutom verkar 105 mm vara tillräckligt kort slaglängd för att det ska funka utan ETA i vår terräng.Jag vill också komma till skott rätt snabbt och inte älta för mycket för o emot!Jag vet att jag har 1 1/8"-lager, lite fundersam på hur om det där med geometrin bara, har hittat att höjden på 85mm är 458 mm och på 105mm är den 478 mm. Får mäta lite ikväll.
Tyvärr får jag inte ordning på kameran, så bild blir det ingen nu.

Välja billig gaffel
Coil=följsam, känslig och tyngre än air, Air=trögare men lättare än coil.

Senast redigerad av en moderator:
Välja billig gaffel
Air har fördelen att du med lufttryck kan justera "fjädern" att passa din vikt. Du behöver dock komplettera gaffeln med en gaffelpump.

Välja billig gaffel
om man har tid att fundera på att slå av och på sin framdämpare
i skogen så kör man antagligen inte i så värst teknisk terräng

Tips om MX Comp:en: Det första du gör är att byta oljan, eller
med andra ord justera in olja/luft-nivån efter din vikt och körstil.
Då blir den en mycket fin gaffel.

Välja billig gaffel
Då har man beställt, en styck Marzocchi MX Comp utan ETA och dessutom blev det en pump till densamma, från Giyo.Beställde hos bike-mailorder.de och det slutade på 204 euro inkl frakt. Leverans är utlovad inom 2-5 dagar, håller det så är det ju riktigt bra.

Välja billig gaffel
GMats Skrev:
-------------------------------------------------------
> Då har man beställt, en styck Marzocchi MX Comp
> utan ETA och dessutom blev det en pump till
> densamma, från Giyo.

Trevligt med uppföljning, hoppas det kommer bilder när det är monterat. :)

Tillbaka
Topp