Välja cykel efter mycket om och men

Jimin

Aktiv medlem
Efter att ha besökt några butiker och testat har jag nu bestämt mig att ha bockat styre och skippa hybridcykeln. Dock är jag fortfarande ute efter min första cykel. Jag bor utanför Stockholm där det är ca 50/50 asfalt/grus men min tanke är att kunna åka igenom några naturreservat som då är mestadels grus också för den delen.
Kommer nog att använda dessa cyklar till att börja med under fina dagar men övergå till pendlingscykel så småningom. Alla dessa väger ungefär 11kg och om jag förstår det rätt så är samtliga kolfiber framgaffel. Dessa cyklar hade jag i mina tankar men jag är än så länge ingen inbiten entusiast så jag misstänker att dessa kanske är "skitcyklar" för många :)
RC120
RC100
120 Triban
GX Lite 20

Är det någon som är "bättre" en andra?

Liten återkoppling, fasiken va skönt det är att cykla och älskar den som fan! Har pressat de senaste veckorna och har fortfarande svinont i röven.

En grej som jag faktiskt ändå någorlunda ångrar nu är hydraliska skivbroms då jag körde på mekanisk skivbroms. Fråga: går det att byta?

Ja, det går att byta, men du måste byta både reglage, höljen och ok (själva "bromsen"). Så det är oftast inte riktigt värt det. Men du kan hålla uppsikt på köp och sälj och se om någon uppgraderar. Köpa begagnat kan vara ett alternativ.

Ja, det går att byta, men du måste byta både reglage, höljen och ok (själva "bromsen"). Så det är oftast inte riktigt värt det. Men du kan hålla uppsikt på köp och sälj och se om någon uppgraderar. Köpa begagnat kan vara ett alternativ.
Är relativt ny än så länge och rätta mig gärna ifall jag har fel.
Reglage är där jag växlar med fingrarna?
Hölje så är det själva kablarna?
OK = bromsdelen som klämmer skivan? :)

Googlade runt lite snabbt för pris och det var rätt dyrt, nästan att det lutade åt "inte värt det".
Allt går, men på bockstyre så blir det dyrt eftersom du måste byta reglage utöver oken. Så en ganska kostsam uppgradering. Alternativ är ett bättre mekaniskt ok som ex TRP Spyre eller Avid BB7 eller ett semihydrauliskt ok som TRP Hy/rd

Ja det var en någorlunda kostsam, kanske att man får köra ett tag och känna efter ifall det är värt det eller ej. Får jag fråga vad som skiljer en dålig mekansikt ok till skillnad från ett bra? Klämmer bättre? :)

Helt rätt på nomenklaturen!

Det som skiljer mellan bromsar (och mycket kan tillskrivas hur väl justerade de är! En dålig broms som är väljusterad är mycket bättre än en bra broms som är dåligt justerad!) är bromsverkan och "modulation". Det sista är ett ord som används för att beskriva hur lätt det är att ändra bromsverkan med reglagen. På riktigt dåliga bromsar så känns det som på och av, och inget där i mellan, medan bra bromsar kan man bromsa både fjäderlätt och precis innan de biter så mycket att de låser hjulet. Bromsverkan är helt enkelt hur lätt det är att bromsa. För att vara "bra" brukar man säga att det ska gå att låsa hjulen från positionen när man håller i bromsen ovanifrån (händerna på "hoodsen" på cykelsvengelska)

Helt rätt på nomenklaturen!

Det som skiljer mellan bromsar (och mycket kan tillskrivas hur väl justerade de är! En dålig broms som är väljusterad är mycket bättre än en bra broms som är dåligt justerad!) är bromsverkan och "modulation". Det sista är ett ord som används för att beskriva hur lätt det är att ändra bromsverkan med reglagen. På riktigt dåliga bromsar så känns det som på och av, och inget där i mellan, medan bra bromsar kan man bromsa både fjäderlätt och precis innan de biter så mycket att de låser hjulet. Bromsverkan är helt enkelt hur lätt det är att bromsa. För att vara "bra" brukar man säga att det ska gå att låsa hjulen från positionen när man håller i bromsen ovanifrån (händerna på "hoodsen" på cykelsvengelska)
Tack för förtydligandet! :D
Har du "kört in" bromsarna då, det gör ganska stor skillnad?
Typ såhär
Oh wow! Tänkte inte ens på att jag göra detta, ska ge det ett försök.
+MASSOR
För mig började bromsarna tjuta efter byte av bromsklossar och bromsverkan var även sämre än innan,
det tog ganska många rundor innan tjutet försvann och bromsverkan blev bättre (det bromsas inte så mkt i sthlm)

Ja så är nog mina bromsklossar också och då trodde jag att detta är det som gäller hehe. Bor också i Sthlm och håller med :)

Men ska ge det ett försök och därefter känna efter ifall det fortfarande är värt det. Ibland är det skönt att bara bolla och då är jag tacksam att forumet finns! :D

Håller med om att mekaniska bromsar kan vara lite dåligt bett i. Mina har blivit bättre men inte bra; funderar på om det får duga eller ev testa ett par trp eller Paul eller liknande. Ska man byta till hydrauliska blir det ju gärna så att hela gruppen hänger med.

Håller med om att mekaniska bromsar kan vara lite dåligt bett i. Mina har blivit bättre men inte bra; funderar på om det får duga eller ev testa ett par trp eller Paul eller liknande. Ska man byta till hydrauliska blir det ju gärna så att hela gruppen hänger med.

Från min sida så köptes cykeln alldeles nyligen så jag får nog försöka ge en break-in period på kanske 6 månader soch se hur det blir. Den dagen som den frågan ställs igen blir det antingen en ny cykel/begagnad med hydralisk skivbroms alt byta hela kitet :)

Själv sugen att byta från trp Spyre till Paul Klampers, men med det priset är förväntningarna minst sagt höga. Få se vad som händer när trp:na tagit slut.

Själv sugen att byta från trp Spyre till Paul Klampers, men med det priset är förväntningarna minst sagt höga. Få se vad som händer när trp:na tagit slut.

Paul är bra. Bättre än TRP Spyre, men de är fortfarande viredragna mekaniska bromsar så tro inte på underverk. Men jag gillar min - har iofs bara en TRP S spyren bak fungerar fortfarande hyggligt så bytte bara frambromsen.
IMG_20190508_190144_961.jpg

Vilket kräver mer underhåll mellan mekanisk och hydraulisk skivbroms?
Högst relevant fråga som inte är så lätt att besvara och olika erfarenheter kommer ge olika svar.

Men på det korta så är hydraulisk broms mindre underhåll i det korta/vardagliga tidsramen. En mekanisk broms behöver normalt justeras allt eftersom vajern sträcks och beläggen nöts, precis som en fälgbroms. En hydraulisk behöver inte det, den sköter det själv.

Men när en hydraulisk broms behöver "justeras" är det mer jobb som kräver en del specialgrejer eftersom det handlar om att lufta ur hydrauliken, och eventuellt byta oljan. Men med det sagt så vet jag många vardagscyklister som kört flera år på sina hydrauliska utan att göra något direkt. Det är heller inte svårt att göra själv om man har lite grundläggande färdigheter i att meka. "Bleed kits" och olja kostar kanske en femhundring och är mer eller mindre en engångsinvestering

Högst relevant fråga som inte är så lätt att besvara och olika erfarenheter kommer ge olika svar.

Men på det korta så är hydraulisk broms mindre underhåll i det korta/vardagliga tidsramen. En mekanisk broms behöver normalt justeras allt eftersom vajern sträcks och beläggen nöts, precis som en fälgbroms. En hydraulisk behöver inte det, den sköter det själv.

Men när en hydraulisk broms behöver "justeras" är det mer jobb som kräver en del specialgrejer eftersom det handlar om att lufta ur hydrauliken, och eventuellt byta oljan. Men med det sagt så vet jag många vardagscyklister som kört flera år på sina hydrauliska utan att göra något direkt. Det är heller inte svårt att göra själv om man har lite grundläggande färdigheter i att meka. "Bleed kits" och olja kostar kanske en femhundring och är mer eller mindre en engångsinvestering
Tack för att du tog din tid för att besvara frågan! :)

Men nöts alltså inte beläggen från en hydraulisk skivbroms?
Utifrån ditt svar tolkar jag som att det knappt är några underhåll på hydrauliska skivbromsen men när det väl ska göras så kan man kan man antingen skicka in den eller göra det själv.

Jag har nämligen en White GX Lite och håller utkik lite grann för att jag funderar på att hoppa över till hydraulisk skivbroms.
Som jag förstår det korrekt behöver jag reglage, ok och hölje. Min fråga är då, kan man ha olika komponenter från olika grupper eller måste det vara "samma" som på en växelgrupp? :)

Du kan blanda, men du måste hålla koll så att ok och reglage använder samma medium, om det är mineralolja eller bromsvätska (DOT). Shimano mfl kör med mineralolja och SRAM kör med DOT, och tredjepart som t ex Hope har OK som passar till båda (men varje OK är byggt för en av dem, så du måste kolla upp vilket!)

I ditt fall så är nog det mest ekonomiska att hitta Shimano 105 Hydro, med ok. Säljs ibland här på Köp och sälj.

Beläggen slits och att byta belägg är mer eller mindre samma operation, men en hydraulisk broms justerar in belägget när det slits kan man säga. Handtaget kan bli "svampigt" efter ett tag men det beror ofta på luft i systemet/för lite olja

Du har fått svar på övrigt ovan, tänk på att du såklart måste matcha reglagen med de växlar du har. Det sitter väl Claris 8-del på den enligt specen. Då måste du ju byta allt, finns mig veterligen inte någon 8-del hydrauliskt reglage

Tack för att du tog din tid för att besvara frågan! :)

Men nöts alltså inte beläggen från en hydraulisk skivbroms?
Utifrån ditt svar tolkar jag som att det knappt är några underhåll på hydrauliska skivbromsen men när det väl ska göras så kan man kan man antingen skicka in den eller göra det själv.

Jag har nämligen en White GX Lite och håller utkik lite grann för att jag funderar på att hoppa över till hydraulisk skivbroms.
Som jag förstår det korrekt behöver jag reglage, ok och hölje. Min fråga är då, kan man ha olika komponenter från olika grupper eller måste det vara "samma" som på en växelgrupp? :)

Jo självklart nöts beläggen, men med hydraulik så behöver man inte justera manuellt. Belägg går köra slut på en dag i blöta om man kör recinbelägg. På mtb iaf.

Ursäkta om jag är en tråkmåns nu, men det är inte värt att byta till hydraulisk grupp på den cykeln. Jag har själv gjort operationen och det är lite dyrare och lite krångligare än man kan tro. Jag gissar på att ca 6 000 kr minst är rimlig budget om du går på billigaste vettiga gruppen som är 10-delad Tiagra, plus att du behöver studera kompabilitet på diverse saker (bromsoksfäste, -slangar, body för kassett och dylikt) och skaffa dig kunskap om att göra det mekaniska arbetet med byta av komponenterna, fylla bromsar med olja, ställa in växlar osv.

Om man vet att man gillar ramen och har budgeten samt de mekaniska kunskaperna är det bara att köra, men det är ganska bra att inse vad man ger sig in på. Om man inte kan spelar det ju egentligen inte heller någon roll, för då är man garanterad en massa ny kunskap - så länge man är medveten om insatsen.

Kan också säga att jag tycker man ska köra hydrauliska bromsar istället för mekaniska, finns få nackdelar och den dagliga funktionen är åtminstone enligt mig MYCKET bättre. Samtidigt blir man ganska snabbt trött på en instegscykel så om intresset sitter i så är ett nytt cykelköp snart aktuellt, och då kan man istället använda de sparade pengarna från att undvika gruppbyte på nuvarande cykel till att köpa en lite finare cykel nästa gång.

Ursäkta om jag är en tråkmåns nu, men det är inte värt att byta till hydraulisk grupp på den cykeln. Jag har själv gjort operationen och det är lite dyrare och lite krångligare än man kan tro. Jag gissar på att ca 6 000 kr minst är rimlig budget om du går på billigaste vettiga gruppen som är 10-delad Tiagra, plus att du behöver studera kompabilitet på diverse saker (bromsoksfäste, -slangar, body för kassett och dylikt) och skaffa dig kunskap om att göra det mekaniska arbetet med byta av komponenterna, fylla bromsar med olja, ställa in växlar osv.

Om man vet att man gillar ramen och har budgeten samt de mekaniska kunskaperna är det bara att köra, men det är ganska bra att inse vad man ger sig in på. Om man inte kan spelar det ju egentligen inte heller någon roll, för då är man garanterad en massa ny kunskap - så länge man är medveten om insatsen.

Kan också säga att jag tycker man ska köra hydrauliska bromsar istället för mekaniska, finns få nackdelar och den dagliga funktionen är åtminstone enligt mig MYCKET bättre. Samtidigt blir man ganska snabbt trött på en instegscykel så om intresset sitter i så är ett nytt cykelköp snart aktuellt, och då kan man istället använda de sparade pengarna från att undvika gruppbyte på nuvarande cykel till att köpa en lite finare cykel nästa gång.
Nej inte alls, realistiskt kallar jag det :)
Sist jag räknade på det såg jag 7000kr och tog ju även en bra funderare även fast moros och mzi redan tidigt nämnde att det var dyrt. Jag tänkte att det var en bra ide att djupdyka och lära mig men ser att jag snabbt tar vatten över huvudet. Medveten om insatsen är jag iaf :D tack!

Ja du har nog rätt i det sista. Kanske mer värt att spara de och lägga de på en midrange cykel istället. Men är det en stor skillnad mellan midrange och high end enligt era åsikter?

Det kan ju vara så att hjulen inte funkar med body för fler växlar heller och då blir hjulbyte ett måste också. Mycket att hålla koll på :)
Jag bytte från promax till trp fram och tycker att det är skillnad men inte så mycket jag hade hoppats på. Jämför iof med mina tidigare xt-bromsar på en tidigare cykel. Får nog testa en gravel med grx-grupp eller liknande och se hur det kan kännas med hydrauliska sti-reglage.
Men å andra sidan funkar det ju med mekaniska bromsar också, så kommer nog köra som det är nu ett tag till och känna av hur det utvecklar sig. Som endel har sagt tidigare så kan man ju bli sugen på att byta cykel så småningom också.

Det kan ju vara så att hjulen inte funkar med body för fler växlar heller och då blir hjulbyte ett måste också. Mycket att hålla koll på :)
Jag bytte från promax till trp fram och tycker att det är skillnad men inte så mycket jag hade hoppats på. Jämför iof med mina tidigare xt-bromsar på en tidigare cykel. Får nog testa en gravel med grx-grupp eller liknande och se hur det kan kännas med hydrauliska sti-reglage.
Men å andra sidan funkar det ju med mekaniska bromsar också, så kommer nog köra som det är nu ett tag till och känna av hur det utvecklar sig. Som endel har sagt tidigare så kan man ju bli sugen på att byta cykel så småningom också.
Jaha? Fasiken!

Hahaha jag har redan det suget! Dock funderar jag på hur jag ska göra när man kör under vintern. Detta är listan som jag har legat sömnlöst och läst lite om:
Canyon Grail AL 7
Canyon Grail CF SL 7.0
Canyon Grail CF SL 8.0
GT Grade /GT Grade Carbon Pro
CANNONDALE TOPSTONE CARBON 5 GRAVELCYKEL 2021
CANNONDALE TOPSTONE CARBON ultegra Rx 2 2020
Specialized Diverge X1
Specialized Diverge Sport

Det är nog fina cyklar allihop, det viktiga är ju att komma på vad som är viktigt för en själv. Olika typer av dämpning, sittställning(geometri), fästen för tillbehör, clearance för däck(jag vill gärna kunna ha drygt 2tum på 650b),komponenter osv.

Tillbaka
Topp