Välja fälg

Fischer

Ny medlem
Välja fälg
Jag ska precis välja fälg till min nya cykel. Cykeln ska användas till hård skogskörning + lite stök, lek, små dropp osv. Jag vill hellre ha en något tyngre fälg som håller för lite än en väldigt lätt och vek fälg. Men självklart vill jag ju inte att fälgen ska bli allt för tung..

Just nu lutar det åt Mavic EX729. Är det ett bra val eller ska jag titta på någon annan fälg? Är den over-kill för den typ av körning jag tänkt mig?

Sedan har jag även kikat lite på Mavics färdigbyggda hjul. Är dessa något att överväga?

Tack för synpunkter!

Välja fälg
Det finns nog lättare fälgar som håller för det du skriver.
EX729 är relativt tunga men rätt breda och det är ju trevligt. :)
Jag har EX729 bak sedan jag 'knölat' till två XC-fälgar som suttit bak. Fungerat fint.

Välja fälg
Mavic EX721 CD! Kanonfälg. Lätt (580-590g nånting) och hållbar.
Lite högre profil dessutom, bra för hårda smällar underifrån mao.
Har förlängesedan tappat räkningen hur många genomslagssmällar min fått ta, och den är fortfarande både rund och rak. Rekomenderas!

Välja fälg
I'm with Eric! För "allround" skogsbus, 721 är bäst. 819 eller 823 om du vill har UST - dom är också starkare pga ingen hål på insidan av fälg. 729 är riktig bra, men mer för DH eller sånt.

Välja fälg
ska du bar skutta omkring o inte ta några jättedropp så håller 717 fälgen.
du kan ju annars köpa dig ett par crossmax sl/xl lite beroende på din vikt.. väger du allt för mycket så bör du gå på xl hjulen.. annars sl.

Senast redigerad av en moderator:
Välja fälg
Mavic XM321 disc för hård skogskörning, funkar utmärkt även för lättare freeride. Har två par hjul med dom fälgarna och inte en buckla än. Väger 570gram per fälg, lagom breda också.

/Leo

Välja fälg
Jag har också funderat i samma bana som Fischer, men jag undrar hur breda fälgar man kan ha till 2,3" däck? Dvs där luftkammaren är som bredast 55mm. Funkar XM321 bra då?

/Erik

Välja fälg
XM321 funkar utmärkt upp till 2.3". Det står även tryckt på fälgarna. Större däck funkar också, men med en "smal" fälg och lågt däckstryck ökar risken för att däcket ska krängas av vid höga sidobelastningar. Det händer dock sällan och många kör breda däck på smala fälgar utan problem.

/Leo

Välja fälg
Drifter skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur bred är XM321 då? Innermåttet alltså. Hittar
> det inte på Mavics hemsida. Bara att dom skall
> funka till max 2,3"...

De två sista siffrorna i "modell-betäckningen" anger innermåttet för fälgen.
Dvs på 321 är innermåttet 21mm. Den främre siffran är hur högt i "rankingen" den ligger.

219, 321 , 521, 729, 823 osv.

Välja fälg
Tur att happy finns när man letar information. Man skulle ju kunna tro att ett företag av Mavics storlek skulle tillhandahålla information om sina produkter på sin hemsida, men maken till uselt fungernade hemsida får man leta efter.

Välja fälg
Kom ihåg att aluminium är lättare än gummi. ;)

Om man börjar från noll och avsikten är att ha en större luftkammare och en starkare hjul med minimal extra vikt och rotationströghet då är det bättre att välja en bredare fälg istället för ett större däck. En 2.1 däck på en 721 är en bättre kombination än en 2.3 däck på en 717.

I vissa fall har man begränsad utrymme för större däck, så det enda sättet att få en större luftkammare är med en bredare fälg. Man behöver inte vara så extremt som att använder en 36mm fälg med en 52/56mm däck, men jag har provat och det funkar rätt bra. (Ska dock byta till en 52/47mm däck bak för att behålla luftkammaren med lite mer utrymme mellan dobbarna och ramen.)

Image-D2E0E3BCCB9411D9.jpg

Flera bilder på http://homepage.mac.com/drt/NAFlyers/PhotoAlbum97.html

Välja fälg
Dom har väl hållt på rätt länge nu med att bygga om den hemsidan? Sun Singletrack ser ut att passa mig. Hyffsat lätta och breda om jag förstått det rätt.

/Erik

Välja fälg
> Daner skrev:
>
> Kom ihåg att aluminium är lättare än gummi. ;)

Men kom samtidigt ihåg att en bredare fälg är mycket mer utsatt än en smalare som skyddas mer av däcket.

Fälgarna som medverkar i bildserien hade inte behövt medverka i bildserien om de inte utsatts för övergrepp.

DSC1191.jpg

DSC1201.jpg

DSC1228.jpg

DSC1180.jpg

Välja fälg
Det har blivit ett gäng bucklor ja. 2,7" DH-däck räcker inte riktigt för att rädda fälgarna alla gånger när däckstrycket kryper på fel sida om 2-bars-strecket.

Vad som är fascinerande är att hjulet fortfarande är i princip runt och spikrakt. :)

Välja fälg
Ja Cal, du har rätt, det är en nackdel.

Drifter -
MSRP för WTB fälger inom Europa för 2006 är foljande:
LaserDisc DH €110,00
LaserDisc XC €80,00
SpeedDisc €30,00
SpeedDisc 700c €45,00
Dual Duty FR €45,00
Dual Duty FR 29er €55,00
Dual Duty XC €30,00
Dual Duty XC 700c €30,00

Om man köper fälger med nav från en av mina leverantörer blir mitt rekommenderade pris runt 10% billigare. Om man köper fälg och nav i samband med en ram blir rabatten på komponenterna större.

De svetsade LaserDisc modeller är betydligt rakare och rundare än Dual Duty modeller som är inte svetsade (pinned, not welded). Jag ser fram emot första leveransen av nya SpeedDisc modeller (inte samma fälg som tidigare SpeedDisc). De är inte heller svetsade, men lovar att vara av bättre kvalitet än Dual Duty. SpeedDisc fälgerna var fina på Marin-hojarna som Billy visades i Falun förra helgen, och baknavproblemet sägs vara fixad också. Vi får se...

Välja fälg
Vad är det som gör LaserDisc DH så dyra?

De ser ut att ha gått upp lite i pris inför 2006 mot när jag köpte min bakfälg i sommras.

Jämför man med EX729 så är det mer eller mindre samma fälg (äger ett par sånna också).

Välja fälg
Oooh, ska WTB ha fått ordning på baknavet? Grumt! Då kanske man skulle gå tillbaka till WTB igen då, eller näääää. :)

Sorry för OT.

LaserDIsc DH var läskigt dyra! Men dom kanske är värda det...

Välja fälg
prod_rims_laserdiscdh_lge.jpg

Width: 36mm
Construction: Welded I-Beam with double eyelets
Weight: 635g
Recommended price in Sweden: 1038:- (at the current exchange rate)

visu_produit_ex729disc.jpg

Width: 36mm
Construction: Maxtal alloy with welded and milled joint (appears to also have double eyelets)
Weight: 675g
Recommended price in Sweden: 715:-

Why are the LaserDisc DH more expensive than the EX729?
More complicated extrusion and welding process
Lower unit volume
Potentially better strength/weight ratio
Lower level of control over production and distribution
WTB management likes the price point

They cost me that much more as well, so it isn't like I'm making a killing on them. Håkan from Velo Sport will sell a ton more rims and wheels from Mavic than I will from WTB. I can live with that. My hope is that offering package deals including goodies from WTB and Thomson and others at a discount will help people realize that if they might be in the market for one of the frames that I import that it makes sense at every level to purchase a package deal through their local shop.

Senast redigerad av en moderator:
Välja fälg
Daner: Never thought of you as the greedy kind of guy when it comes to selling bike parts. But those rims are ridiculously expensive! Though they may be worth it, I don't know but I'd like to get to know. :)

Varför i hela friden skrev jag på engelska? Dane, du förstår ju svenska alldeles utmärkt, skumt, kanske är det som dom säger - att jag är en idiot. ;)

Välja fälg
WTB är väl inte såpass knepiga att de bara säljer laserdisc DH med bara ett hålantal hoppas jag?

Det är annars största nackdelen med Dual duty, som är en klart udnerskattad fälg. Den finns bara med 32 hål.

Välja fälg
Jag hade klippat och klistrat en del på engelska, så det var bara naturligt för mig att fortsätta.

De är dyra. Kanske lite mer vettigt (och stryktålig, och tillgänglig) än en €150 40mm <500g Spank magnesium fälg, men LaserDisc DH är inte lika prisvärd som en EX729.

Köp inte mer än du har råd med, men köp saker som är värt att bygga om istället för att bara kasta bort. Livet är för kort för att begränsa dina drömmer till cyklar (eller hus, eller resor, eller vad som helst) som du har råd med idag. Dream big. If your dream is to help people instead of acquiring material wealth, dream about helping as many people as you can imagine in a significant way. Start now, right where you are, but aim higher, no matter what your goal might be.

"100% of the shots that you don't take don't go in." - Wayne Gretsky

Välja fälg
Mittväggen och vikten utgör skillnaden ja Daner. Trots det har fälgarna exakt samma dimensioner och konstruktion i övrigt.
Priset är kanske inte så horribelt som man kan tro. Inte för att vara ett rekommenderat svenskt utpris i alla fall.

Men i och med att WTB LaserDisc DH inte säljs billigare i europa blir ju saken lite annorlunda.
Folk som är vana vid att handla fälgar under svenskt listpris från tyskland/england drar nog öronen till sig.
CRC brukar rea EX729 för <£30 ibland. Normalpriset är £35.

Samtidigt. Det är en premiumprodukt som du erbjuder dina kunder till bättre pris när de köper andra saker av dig.
Och jag köpte ju faktiskt en själv i sommras till listpris så nog går det att sälja allt. ;)

Välja fälg
Fälgar är som däck, förbrukningsvara. Kostar ungefär som däck också, om man hittar dom på rea. Satsa pengarna på ett par riktigt bra nav istället och bygg om hjulen var och vartannat år om inte fälgarna håller. Så gör jag... ;-)

/Leo

Välja fälg
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> WTB är väl inte såpass knepiga att de bara säljer
> laserdisc DH med bara ett hålantal hoppas jag?

WTB är så knepiga att de bara säljer 32h fälger överhuvudtaget. De har femtielva sadlar och 5 kvalitetsnivåer när det gäller däck, men bara 32h fälger. Helt otroligt.

Välja fälg
Absolut. Har man kunnat köra ~3 veckor DH på fälgarna mer än en gång kan man nog vara nöjd.

Min LaserDisc DH bakfälg håller nog ett år till. Med lite mer luft i däcken hade den säkert hållt 2 år till.

Välja fälg
cal: Var och vartannat år skrev jag. Tävlar man i DH så kanske 3 veckorsintervaller mellan hjulbyggena är mer sanning än påhitt? ;-)

Fast nu har jag hittat en fälg som nog ska hålla länge. Och det är ingen av fälgarna/märkena som vi pratat om i den här tråden...

/Leo

Välja fälg
Nästa gång jag byter blir det nog DT-fälgar.

7984.jpg

Variant: FR 6.1d
Number of holes: 32, 36
Weight: 610 g
Range of application: Freeride
Value: Top end
ERD: 535 mm
ETRTO: 559 x 25
Material: Aluminium

Välja fälg
Mavic EX325 från CRC verkar annars väldigt prisvärda. 280kr/fälg!! Får nästan två sådana fäljar för en EX729 från CRC. Hade jag byggt "finhjul" så kanske DT FR 6.1d eller WTB varit med i matchen, men priset är liteväl högt.

/Erik

Tillbaka
Topp