Välja Q värde på ett vevparti?

Magnus290

Ny medlem
Tjena!

Hade tänkt att använda ett XX1 GXP vevparti till min MTB med 1*10 växelsystem. Dels att det är gjort för en klinga fram, billigare än 2*10 vevar samt att man fördereder för en kommande uppgradering till XX1 om lusten faller på.

Nu finns ju vevpartiet med 2 olika Qvärden, 156mm och 168mm. Vad jag förstår är det ju bredden mellan pedalarmarna. Spelar det någon som helst roll vad man väljer där. Båda passar väl på cykeln och det är ju ingen stor skillnad i mått heller. Vad gäller? Någon som kan förklara?

// Magnus

Inte säkert att det smalare passar. Det kan ta i kedjestagen. För egen del skulle jag valt de smalare för knänas skull. Det uppstår även ett moment vid trampandet som gör att hojen vill tippa åt sidan (man håller emot med styret) detta blir också mindre med smalare parti. Dvs mer kraft och energi kan läggas på att köra framåt.

Tack för svaret!

Det smalare låter ju vettigt iom sidokrafterna men vet inte om det passar i min kinaram. Får mäta upp det mot vevpartiet jag har idag o se hur mycket smalare som finns möjlighet för.

Fler synpunkter??

// Magnus

Bra att den här frågan kommer upp till ytan. Q-faktor och kedjelinje(r) borde vara självklar spec på vevpartier näst efter BCD.

Detta för att när man väl flyttat ut kedjelinjen så klingan går fri, så är vevarmar som slår i ramen nästa issue för riktigt rymliga kedjestag.

BB30 har väl generellt sett lite smalare q-faktor?

På den gamla goda tiden köpte man bara ett annat vevlager för 200 kr så var saken ur världen...

Jag skulle först se vad jag har för Q på övriga cyklar som används och sedan välja vad som skall användas, och givetvis ta hänsyn till faktiska omständigheter.. smalare är nödvändigtvis inte bättre om du alltid cyklar på ett bredare på övriga cyklar.

Beträffande moment så är det så små skillnader att det kan anses marginellt, hur du har monterat klotsarna på skorna inverkar än mer.

Det bredare borde vara som "vanliga" 3-delade vevpartier tror jag att jag kom fram till när jag kollade, jag går i precis samma tankar. Märkligt att XX1-vevarna är så billiga jämfört med x0

Kedjelinje behöver man ju inte fundera på XX1, är ju som den är. De olika Q-faktorerna beror ju bara på hur mycket vevarmarna går ut. Kör XX1 156 BB30 på min gamla Scalpel, ganska tight men perfekt :)

Har mätt upp ramen nu och den är riktigt smal. 125mm där vevarmarna passerar. De vevarmar som sitter på idag har 156mm mellan vevarna så det verkar ju inte vara något snack vad jag skall ha. Den smala verkar passa. Då är det väl bara att lägga en order o få "klart" cykeln.

Tack för hjälpen grabbar....

// Magnus

Jasså utsidan. hm. då fick jag fel info när jag snackade med evaldsMTB. Men med 125mm mellan kedjestagen så borde det funka ändå. Dom lovade bytesrätt om det vart för tight. Känns lite tryggare att få den servicen när man inte är helt säker. Sen skilde det inte många spänn mot att handla utomlands.

Får mäta en gång till o dubbelkolla innan jag lägger ordern.

Tack för infon...

// Magnus

Cerro, om du har du lust att mäta hur tjockt gods det är på XX1 vevarna så vore det jättesnällt. Dvs hur tjocka dom är där pedalgängan går igenom godset. Alternativt hur långt det är mellan insidan på vevarna. Om du har tid o lust vill säga. På drivsidan har jag med 156mm q-faktor ca 15mm till kedjestaget så det kan vara lite i minsta laget.

Hur mycket har du till godo innanför vevarna in till ramen på din med 124?

// Magnus

Vevarmen är ca 14mm tjocka där ute vid pedalen.

ca 3mm till godo på vänstersidan, ungefär samma på höger

Vad har du för ram?

Det är en flyxii kina carbonram. FR-201. Kommer nog att bli så tight eller lite mindre plats på min ram.

När jag mätte utsidan på nuvarande vevarna så var dom 182 så bägge alternativen blir ju smalare.

Kntrollerar en sista gång innan jag bestämmer mig nu när jag har måtten på XX1 vevarna.

Har du kört dom med 10 delad kedja? I så fall, funkar det bra?

Har inte kört med 10-delad kedja men provade om de passade på jobbet. Fungerar tillräckligt bra för att vinna VM på tror jag. Iaf för Alexandra Engen som körde 10-delad X.0 och XX1vevparti

Tillbaka
Topp