Välja "rätt" Canyon 125

CF7 eller CF8

• CF7

Röster: 9 64.3%
  • CF8

Röster: 5 35.7%

• Antal röster
    14

Healons

Aktiv medlem
Välja "rätt" Canyon 125
Hej på er

Står i valet och kvalet om CF8 är värd sina 12.000:- mer än en CF7. Är i princip samma vikt på dom

Kör mest stig (gärna brant) och typ ett dussin besök på olika bike parks på ett år.
Är väl rätt medioker men gillar stök (i lagom dos) och gärna fort utför...
Men mest blir det hemomkring (västra sverige) på lite olika stigar blandat flow och endurospår dvs ingen lift utan mkt trampa

Vad hade ni valt?

CF7 CF8
Pike (2.1) Fox 36 (Grip2)
Deluxe+ Float X
Sram GX Shimano XT
Code RS Shimano XT
DtSwiss1900 DtSwiss1700

Välja "rätt" Canyon 125
CF7 säger jag. shimano vs gx handlar om preferens främst.

hjulen kommer du nog inte känna någon skillnad på alls.
Dämparna är också preferens men jag tycker RockShox brukar vara lite trevligare om man är villig att meka hemma.

Välja "rätt" Canyon 125
För 4000kr så får man ett XT-kit från R2, och så kan man byta body på hjulen. ... om det är så att man prompt måste ha XT.

Välja "rätt" Canyon 125
CF8:an har ju lite "biffigare" dämpning med 36:an och Float X med piggyback, så kanske mer lämplig för bikeparks. Men värt 12k extra, kanske inte.

Lite off-topic hade jag nog tittat på den vanliga Spectralen istället, bara köra lite mindre sag vid stig och sedan mer plush för bikeparks. Typ nästan identisk geo.

Välja "rätt" Canyon 125
CF8:an har ju lite "biffigare" dämpning med 36:an och Float X med piggyback, så kanske mer lämplig för bikeparks. Men värt 12k extra, kanske inte.

Lite off-topic hade jag nog tittat på den vanliga Spectralen istället, bara köra lite mindre sag vid stig och sedan mer plush för bikeparks. Typ nästan identisk geo.
Jo kikat på den också, men dyrare och tyngre... (har jag för mig)
35.300:- för carbon med CF7 spec känns svårslaget... sen började jag kika på CF8´an haha

Välja "rätt" Canyon 125
Känner igen mig på din beskrivning av vad du söker, och tycker att cf 7 låter som det bättre av alternativen.

För min del landade det på en Norco fluid och den har varit kanon hitintills. Dock så är ju den en aluminium hoj och hyfsat tung men det är inget jag upplevt som ett hinder då den klättrar som en bergsget. Samt att den verkar vara på rea hos bikester för tillfället ?

Välja "rätt" Canyon 125
Den cykling du beskriver är precis hur jag skulle beskriva den cykling som jag ägnar mig åt. Även om 125 inte fanns när jag köpte min vanliga spectral så är jag rätt säker på att jag ändå skulle valt samma. Jag tycker den funkar hur bra som helst till vanlig stigcykling som går både upp och ner. Det säger jag för att det skiljer endast 0,5 kg mellan de 125 och 150 i cf8. Men vikten ska inte vara så avgörande tror jag. @Höjdskräck tror jag det är som har skrivit en del jämförelser mellan de två som jag tror kan vara intressant om du inte redan läst det.

Det jag skulle säga kan vara bland det viktigaste att ta med i beslutsunderlaget är att den kommer till sin rätt först när farten går upp. Det är väldigt påtagligt och jag har läst andra tycka så också. Jag vill cykla året runt men vintertid med mer kläder på sig och det är blött och surt i backen så finns det roligare cyklar.

Välja "rätt" Canyon 125
Känner igen mig på din beskrivning av vad du söker, och tycker att cf 7 låter som det bättre av alternativen.

För min del landade det på en Norco fluid och den har varit kanon hitintills. Dock så är ju den en aluminium hoj och hyfsat tung men det är inget jag upplevt som ett hinder då den klättrar som en bergsget. Samt att den verkar vara på rea hos bikester för tillfället ?
Den har jag också kikat på. Verkar grym!

Välja "rätt" Canyon 125
Den cykling du beskriver är precis hur jag skulle beskriva den cykling som jag ägnar mig åt. Även om 125 inte fanns när jag köpte min vanliga spectral så är jag rätt säker på att jag ändå skulle valt samma. Jag tycker den funkar hur bra som helst till vanlig stigcykling som går både upp och ner. Det säger jag för att det skiljer endast 0,5 kg mellan de 125 och 150 i cf8. Men vikten ska inte vara så avgörande tror jag. @Höjdskräck tror jag det är som har skrivit en del jämförelser mellan de två som jag tror kan vara intressant om du inte redan läst det.

Det jag skulle säga kan vara bland det viktigaste att ta med i beslutsunderlaget är att den kommer till sin rätt först när farten går upp. Det är väldigt påtagligt och jag har läst andra tycka så också. Jag vill cykla året runt men vintertid med mer kläder på sig och det är blött och surt i backen så finns det roligare cyklar.
Yes ska fundera. Dock tycker jag att vanliga Spectral CF7 är märkligt prissatt jämfört med 125’an CF7. Över 5.000:- dyrare och i mina ögon ngt sämre komponenter. Men men man vet aldrig vart detta landar ?

Välja "rätt" Canyon 125
Jag hade betalat 12000 extra för Foxdämpningen utan att blinka. Framförallt 36:an är ett väldigt lyft över Piken. Särskilt om man ska mata på lite mer.

Att det sen sitter andra bättre saker på som att man slipper Srams växlar är mest en bonus.

Ang att meka hemma så är Foxen väldigt tacksam och lätt att göra ytterbensservice på. Grip-enheten kan man plocka ur och lämna in löst vid behov så sparar man en slant om man vill det.

Välja "rätt" Canyon 125
Ang att meka hemma så är Foxen väldigt tacksam och lätt att göra ytterbensservice på. Grip-enheten kan man plocka ur och lämna in löst vid behov så sparar man en slant om man vill det.
Det är väl ingen större skillnad mot piken när det gäller ytterbensservice? Sen är det ju inga större konstigheter att skruva ur chargern och lämna in den löst heller om man vill det.

Välja "rätt" Canyon 125
Jag valde också mellan en 125 CF7 och CF8 och det blev CF7:an för mig eftersom jag kunde plocka en hel del delar från min gamla cykel och uppgradera CF7:an så att den blev som jag ville ha den. För mig blev det billigare att göra så än att köpa en CF8 men har man inte den möjligheten så är kanske CF8:an ett bättre val sett till komponeterna.

Tycker cykeln funkar väldigt bra för cyklingen kring Göteborg. Sen är jag kanske inte den som hoppar och droppar de största grejerna så om gillar man sånt så kanske mer slaglängd är att föredra. Har även haft med den till Ainsa och kört endurostigarna däromkring och tyckte den fungerade väldigt bra där med.

Senast ändrad:
Välja "rätt" Canyon 125
Det är väl ingen större skillnad mot piken när det gäller ytterbensservice? Sen är det ju inga större konstigheter att skruva ur chargern och lämna in den löst heller om man vill det.
Nä det är ingen skillnad, men det var någon som tog upp det som en stor fördel med RS att det är så lätt att fixa med. Att det inte är någon skillnad är kanske mer rättvist att säga.

Välja "rätt" Canyon 125
Provade 125an ett varv på Happys cykeltestar-event, och tyckte den var klart roligare än min egen 150-slagare på den banan.
Men sen har jag aldrig testat en "vanlig" spectral som referens.

Men med ett dussin parkdagar skull jag kanske överväga den stora modellen.

Välja "rätt" Canyon 125
1685698337013.png

1685698354759.png

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp