Välja rätt cyklocross...

krutte

Ny medlem
Välja rätt cyklocross...
Hej, jag ska köpa en cykel som passar både för vätternrundan, jobbpendling, grusvägar mm. Jag har fastnat för cyklocross för att jag tycker det känns som ett bra mellanting som fungerar till det mesta. Framför allt kan man sätta skärmar och tjockare däck på den.

Efter lite provcykling så står jag och väljer mellan Nishiki Cross Road och Crescent Zepto. Cross Road har 27 växlar och Zepto 18. Har man någon nytta av de där extra 9 växlarna på vätternrundan eller klarar man sig precis lika bra med 18? För många växlar kanske till och med är en nackdel?

Sedan är det en till väsentlig skillnad. Cross Road har mekaniska skivbromsar och Zepto vanlig fälgbroms. Den rent spontana känslan är väl att skivbromsarna borde ta bättre men väger lite mer. Men vid provcyklingarna tycker jag faktiskt att skivbromsarna tar ganska dåligt. Sämre än fälgbromsen. Kan det ha med inslitning att göra eller är mekaniska skivbromsar inget att ha?

Nishikin väger även lite mer än Crescenten, på grund av bromsarna antar jag. Helst skulle jag vilja vänta på resultatet av vintertestet av Cross Roaden men det finns fortfarande 08-or kvar av Crescenten till 20% rabatt så det känns som att jag borde bestämma mig snart.

Vilken av dessa verkar bäst? Eller finns det någon bättre och mer prisvärd modell? Vid 12.000:- går min absoluta smärtgräns i alla fall.

Välja rätt cyklocross...
Cross Road lär fungera bäst men du borde kolla in lite "riktiga" cross med som en Focus Mares Cross eller något sådant där du har 10-delat istället för gamla 9-delade växlar och så. Med en sådan cross kan du även tävla i både cyclocross och lvg om du nu känner för det någon gång, det får du inte med en cross med skivbromsar.

Välja rätt cyklocross...
Jag har provat focusen men jag gillade inte hur styret var utformat. Förtjockningen vid fästet gick ut så långt åt sidorna att de "övre" bromshantagen hamnar mitt där jag vill ha händerna. Jag har nog inga planer på att tävla i cyclocross men däremot vill jag ha bra och lätta bromsar. Men så dåligt som de skivbromsarna tog så känns det inte som det finns några fördelar, förutom att man sparar fälgarna.

Välja rätt cyklocross...
Skivbromsar brukar behöva en inkörningstid innan de tar riktigt bra, men de kan ju ha varit dåligt justerade också.
~K

Välja rätt cyklocross...
Jo... nya bromsbelägg på bilen brukar i och för sig inte nypa något vidare heller. Varför får man inte ha skivor på tävling?

Senast redigerad av en moderator:
Välja rätt cyklocross...
krutte skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo... nya bromsbelägg på bilen brukar i och för
> sig inte nypa något vidare heller. Varför får
> man inte ha skivor på tävling?

Konservatism inom UCI. Det har ryktats att de kommer att släppa på förbudet till nästa cx-säsong. Vet inte om det stämmer dock.
~K

Välja rätt cyklocross...
gandhi skrev:
> krutte skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jo... nya bromsbelägg på bilen brukar i och
> för
> > sig inte nypa något vidare heller. Varför
> får
> > man inte ha skivor på tävling?
>
> Konservatism inom UCI. Det har ryktats att de
> kommer att släppa på förbudet till nästa
> cx-säsong. Vet inte om det stämmer dock.
> ~K

Man behöver inga bra bromsar när man tävlar i cykelcross heller, varken om det är tillåtet eller ej så är dom både onödiga och tyngre än kantileverbromsar... :-) T

Välja rätt cyklocross...
krutte skrev:
> Sedan är det en till väsentlig skillnad. Cross
> Road har mekaniska skivbromsar och Zepto vanlig
> fälgbroms. Den rent spontana känslan är väl
> att skivbromsarna borde ta bättre men väger lite
> mer. Men vid provcyklingarna tycker jag faktiskt
> att skivbromsarna tar ganska dåligt. Sämre än
> fälgbromsen. Kan det ha med inslitning att göra
> eller är mekaniska skivbromsar inget att ha?

Det är som redan har sagt en inkörningsperiod på nya skivbromsar innan de tar bra.
Sen är det ju så att de allra flesta bromsar duger i fint väder. Det är först när det är blött som du uppskattar skivbromsar ordentligt och det är stor skillnad tycker jag.

Välja rätt cyklocross...
Visst har skivbromsar sina fördelar. Men inte är det vikt och inte är det bromsverkan. Nej, det är när det blir svåra förhållanden. Redan vid regn börjar de få ett övertag. Med snöslask, is och för all del lera så är fördelarna uppenbara. Fälgarna blir liksom lite skitiga...

Välja rätt cyklocross...
Ok, jag är övertygad. Skivbromsar är bra, även de mekaniska.

Men växlar då? 2 eller 3 drev fram? Vill man ha så många växlar som möjligt eller finns det ett "lagom" antal. Jag vill både kunna cykla vätternrundan och på branta skogsstigar med cykeln.

Välja rätt cyklocross...
Beror på hur branta skogstigarna är, men på Vätternrundan behövs inte 3-delat, knappt ens 2-delat. En bra kompromiss på en do-it-all-cross är kompaktvevparti fram med 50/34 och 12/27 bak (10-delat).

Ju fler växlar desto större möjlighet att hitta optimal utväxling oavsett lutning och hastighet.

~K

Välja rätt cyklocross...
Eller byter ut 53 klingan till 50, så det blir 50/39. Jag har 50/39 och 12-25 bak. Blir lagom på landsväg med 32mm mönstrade däck. 34 bak tycker jag skulle bli för litet på landsväg.

Välja rätt cyklocross...
Kapar tråden lite då jag är ute efter mer eller mindre samma sak som du. Kommer inte tävla utan pendla till jobbet, även vintertid, och ta ngn långtur samt grusstig då och då. Därför vill jag ha skivbromsar men även bock. Har kollat på Niskikin men även på dessa:

Rocky Mountain Solo CXD - leveranstid?: http://www.cyclecomponents.com/cgi-...grp=3093&funk=visa_artikel&artnr=ROCKY943-48r

Kona dew drop - mer hybrid med bock men billig: http://www.pedalogerna.com/product_...=1920&osCsid=de1ef49b43d5730832f160983513ca40

Apollo Cross tail - mer hybrid med bock men billig, tung?: http://www.sportson.se/site/ilog/pdfform/showpdf.php?flytype=productinfo&product_id=443&antal=1

Focus Mares cross disc är ju också intressant, men dyr: http://tcm.bazment.se/templates/bike.aspx?page_id=1387

Eller en riktig fultusk: http://www.ciclib.de/Cicli-B-Trekki...c62&a=article&ProdNr=A4083&t=98&c=1023&p=1023

Men frågan är om de cyklar som kostar 12-15000 är så pass mkt bättre, än i första hand Konan, att de är värda att betala i stort sett dubbelt så mkt för?
/S

Tillbaka
Topp