Välja rätt ekrar för att ersätta trasiga

andyse

Medlem
Hej

Tre ekrar i mitt bakhjul har gått av. Det är tydligen ett känt problem på detta hjul (dock okänt av Decathlon så klart även om det framgår av omdömen på deras websida). Decathlon säljer inga passande ekrar och säger att jag ska vända mig "till vilken annan cykelbutik som helst". Nu ska jag inte klaga mer :)

Här är mitt hjul:

https://www.decathlon.se/p/335915-2...modelsize-254no_size/demodelundefined-8666307 :

På denna sida står det "28 ekrar (280/282 mm) i tvåkors". Jag har även fått ett produktblad av Decathlon (bifogat här).

Kan ni hjälpa mig att förstå vilka ekrar jag ska köpa? Helst DT Swiss. Om det går vill jag helst återanvända ekernipplarna, om det går? De ser hela ut.

Bilagor

• rc520-eker.png
    rc520-eker.png
    35.6 KB · Besök: 175
Ja!
Om du även köper en bra ekernyckel kan du enkelt byta ekrarna själv, helt gratis
Vet du vilken storlek på ekernyckel jag bör ha? Jag tänkte köpa ett ekernyckelkit från BBB eller Park Tool, men det verkar bara finnas några enstaka i lager där även ekrar finns. Jag tänkte även köpa en ekerspänningsmatare, men där har jag samma problem. Svårt att hitta i lager och jag har bara kollat på BBB och Park Tool. Det kanske finns andra som är bra, eller så duger det med en annan eller billigare?
Läs mer om hjul här

Men vad hände när ekrarna gick av?
Den första gick av på landsväg helt utan anledning. Det var då jag upptäckte att andra har problem med dessa hjul. Jag klagade hos Decathlon och de svarade att deras landsvägscyklar ej är anpassade för de svenska vintrarna (dom har även svårt att etablera sig i Sverige...). Då var det inte ens vinter och jag hade inte vintercyklat något. Här har vi nog anledningen till att två till gick av :) Jag har vintercyklat med en trasig eker (tanken var att köpa ett nytt, riktigt hjul från en bra tillverkare). Jag cyklade hem som vanligt i efter jobbet i fredags. Spolade snabbt bort den värsta smutsen med vatten. Märkte inget konstigt. I lördags när jag skulle tvätta cykeln mer noggrant skramlade det när jag rullade iväg. Två ekrar måste ha gått av på natten. Kanske normalt att det händer? Jag kan erkänna att jag har gett upp hjulet och inte skött det jättebra den senaste tiden. Det ska dock bli kul att byta ekrarna och ha några i reserv :)

Vet du vilken storlek på ekernyckel jag bör ha?

Det går inte att säga helt säkert. Mitt tips är att du köper några nya ekernipplar som passar din nya ekernyckel när du ändå beställer. Nipplarna kostar någon krona styck och det blir dessutom lättare att få en bra ekerspänning med nya prylar.

(Ett annat alternativ är att mäta upp de gamla nipplarna med ett skjutmått.)

Senast ändrad:
Vet du vilken storlek på ekernyckel jag bör ha? Jag tänkte köpa ett ekernyckelkit från BBB eller Park Tool
De vanligaste nipplarna är ~3,2mm (Redigerat: 3,23mm står det) och du bör välja en ekernyckel som greppar minst tre hörn.
Parktool har en som de påstår skall greppa om fyra hörn
Säljs tex här
Liksom även DT Champ ekrar

Ekerspänningsmätare diskuterades nyligen i den här tråden
kanske du kan fp tips om ngn som säljer den till bra pris där

Den första gick av på landsväg helt utan anledning.
Det låter som ett typiskt utmattningsbrott.
Gissningsvis betyder det att dina hjul tyvärr är ett exempel på "snabb men slarvigt" maskinbyggda hjul.
Likaså gissningsvis betyder det att ekrarna vare sig är tillräckligt spända eller spänningsbefriade(läs mer här)
För att minska risken för att ännu fler ekrar går av bör du därför inte endast ersätta de trasiga ekrarna, du bör även kontrollera ekerspänningen hos alla ekrar (min 1.000-1.100N på hårdast spända sidan) och sedan spänningsbefria dem, läs mer här
Det står även en hel del användbart Sheldons hjulbyggartikel
Innan du börjar spänna ekrarna: Droppa en droppe olja på varje eker där den går in i nippeln, vrid lite fram o tillbaka så att oljan kryper in. Då borde det gå lättare att spänna ekrarna tillräckligt hårt.
Hoppas att du får ordning på dina hjul

fyrahörns nycklar is da shit.

om man gör sig besväret att skaffa fälgnycklar kan det vara en ide att beställa de 3-4 storlekar som vanligen dyker upp redan från början.

ska man bara byta ett par ekrar och i övrigt inte är intresserad att meka duger de två som odtast finns på multiverktygen.

minsta fyratumsvskiftnyckeln är också duglig. klarar alla storlekar!

Senast ändrad:
Tack för all hjälp :) Verktyg och ekrar är beställda. Det blev DT Competition-ekrar.

Nu har jag förstått att jag vill ha mässningsnipplar. Hur vet jag vilken längd jag ska ha på nipplarna? Är det längden på ekergängorna (som är 12 mm enligt produktdokumentet (bifogat))? Alltså, ska jag köpa 12mm-nipplar?

De nya ekrarna:
https://www.dtswiss.com/en/components/spokes-and-nipples/spokes/dt-competition > J-Bend > Black > 2mm

Troligen
Men varför inte mäta hur långa nipplarna är som sitter där nu och köpa likadana?
Tack! Nu förstår jag lite bättre tror jag. Det är alltid endast 12mm som är gängat i en (vanlig) nippel. De som är längre än 12mm har bara extra ogängat längst ut där ekern går in. Korrekt?

Jag har inte mitt hjul med mig och jag trodde att jag skulle behöva ta bort däcket och rim-tejpen för att mäta en nippel (och ha en obrukbar cykel till jag har köpt nipplar). Men jag bör ju kunna se om den är gängad hela vägen = 12mm.

Tack! Nu förstår jag lite bättre tror jag. Det är alltid endast 12mm som är gängat i en (vanlig) nippel. De som är längre än 12mm har bara extra ogängat längst ut där ekern går in. Korrekt?
Om jag har förstått det rätt skall längre nipplar även ha längre gänga
Jag hittade denna bild
DT_ekernipplar.png

Men 12mm nipplar är vanligast

Har tre ekrar gått så tror jag att det lättaste är att göra alla ekrar rejält slaka, montera de tre ersättarna och börja om från början med justeringen. Finns bra guider på Youtube t ex

Blev det rätt? DT Comp är reducerade ekrar och din ritning från Decathlon visar oreducerade och de två sorterna skall helst inte blandas..
Det var dessa jag kunde få tag i och jag köpte så jag kan byta alla.

Just nu kör jag lite blandat och det går hur bra som helst! Kanske för att jag inte vet vad Campa är :)

Hej

Tre ekrar i mitt bakhjul har gått av. Det är tydligen ett känt problem på detta hjul (dock okänt av Decathlon så klart även om det framgår av omdömen på deras websida). Decathlon säljer inga passande ekrar och säger att jag ska vända mig "till vilken annan cykelbutik som helst". Nu ska jag inte klaga mer :)

Här är mitt hjul:

https://www.decathlon.se/p/335915-2...modelsize-254no_size/demodelundefined-8666307 :

På denna sida står det "28 ekrar (280/282 mm) i tvåkors". Jag har även fått ett produktblad av Decathlon (bifogat här).

Kan ni hjälpa mig att förstå vilka ekrar jag ska köpa? Helst DT Swiss. Om det går vill jag helst återanvända ekernipplarna, om det går? De ser hela ut.
På mina Decathlon hjul "Triban TL" så pajade ekrar till höger och vänster, på mina "Triban Light TL" så har alla ekrar hållit.

Jag har kört både 280 och 282 mm ekrar och lagat hjulet mitt decathlon hjul. Ska nog inte vara någon större problem att köra edera faktiskt. Rätt är såklart 280 på ena sidan, 282mm på andra sidan. 2mm diameter, byt ekernipplarna om möjligt. Två nipplar har gått av på mina hjul.

Det var dessa jag kunde få tag i
Skillnaden är att de reducerade DT Comp brukar vara dyrare än de jämntjocka DT Champ
Det @aben skrev stämmer inte, han har ju inte ens själv återkommit med ngn motivering eller förklaring till sitt påstående. Campa har sålt hjul med olika tjocka ekrar på samma sida av navet (dvs Dynamic Balance™) i över 20 år.

jag köpte så jag kan byta alla.
Det behövs, troligen, inte men om du gör på rätt sätt kommer du att få hjul med ekrar som håller länge. I vanliga hjul slits inte ekrar. Här kan du läsa mer om att bygga sina egna hjul

Just nu kör jag lite blandat och det går hur bra som helst!
+1

Kanske för att jag inte vet vad Campa är :)

Det var dessa jag kunde få tag i och jag köpte så jag kan byta alla.

Just nu kör jag lite blandat och det går hur bra som helst! Kanske för att jag inte vet vad Campa är :)
Det beror på hur noga man vill vara, DT Competition töjer sig runt 10-15% mer vid belastning jämfört med DT Champion så helst skall det vara samma hela varvet runt men skillnaden är nog inte större än att det funkar ändå.

Tillbaka
Topp