Välja Trail hoj

Trailarn

Medlem
Välja Trail hoj
Tjenare!

Första inlägget här efter gediget läsande :)

Skall välja trail hoj.

Väljer mellan:
-Kona Process 134A DL
-SPECIALIZED Stumpjumper FSR Elite 29
-Trek remedy 9

Tar även emot andra tips på bra hojar...

är ute efter fördelar nackdelar geometri egna erfarenheter etc

Välja Trail hoj
är det en shysst hoj, egna erfarenheter ? ...
kanske är huggét som stukket att välja mellan kona, specialzed, trek ....

men skulle vara uppskattat att få lite input om hojjarna om det är någon som sticker ut på något eller så...

tack på förhand

/trailarn

Välja Trail hoj
Jag är nöjd med min Remedy 9 29 iallafall, helt ärligt så tror jag att du blir riktigt nöjd med vilken du en tar av de där. Fina cyklar allihopa.

Välja Trail hoj
Drick inte öl på en tisdag... då blir du kanske fetast av dom alla....

fan jag behöver ju hjälp med min bealutsångst, dessutom en övertalningskampanj.

för tillfället ser min prio lista ut såhär eller köp lista:

1 kona
2 trek
3 specialized kanske giant anthem

Whyte T129 orkar jag inte läsa på om eller hitta en svensk återförsäljare av (sorry)

kan någon ändra på den eller bekräfta att jag skall köra på den :)

/ trailarn

Välja Trail hoj
Kona är väl den som är mest basic. Alltså med flest delar som är standard och lättast att byta ut. Främst bakdämpare men även hjul (Trek har väl Boost 148?). Konan är troligen även tyngst.

Testa. Det är nog det bästa sättet att ta reda på vilken du vill ha.

Välja Trail hoj
Svårt att rekommendera utan mer info från dig, det är tre fina cyklar men olika bakfjädringsteknik och temperament i skogen. Trek är väl mest "enduro" i geometri, Specialized mest allround och vinnaren av dessa tre imho, Kona verkar mer långlopp/xc i specifikationen...

Men...:

a. Vilken typ av terräng kommer du cykla mest på? Tuffa tekniska och stökiga naturstigar, cykelpark med träkonstruktioner eller snabba dressade spår a'la skidort?
b. Tänker du prova på att tävla i motionslopp, långlopp eller enduro?
c. Kroppsmått: vad har du för räckvidd, dvs längd torso och armar?

Giant och Whyte gör bra cyklar, framförallt Whyte enligt brittiska tidningar men det är ju ett brittiskt märke så lite patriot varning där. Giant Trance SX 1 27,5 har mycket bra spec men jag har aldrig provat på deras Maestro bakfjädringsteknik.

Om jag inte redan valt att gå tillbaka till hardtail i år så skulle definitivt Commencal Meta AM Race Plus 650 varit med på min lista tillsammans med Specialized SJ FSR, Transition Bandit eller Scout.

Eftersom det är svårt att testa före köp föreslår jag att du avsätter några minuter på bikemag, bikeradar, dirt mountainbike, pinkbike för de har alla gjort tester på nämnda cyklar.

Välja Trail hoj
Geekstremist skrev:
-------------------------------------------------------
> Svårt att rekommendera utan mer info från dig,
> det är tre fina cyklar men olika
> bakfjädringsteknik och temperament i skogen. Trek
> är väl mest "enduro" i geometri, Specialized
> mest allround och vinnaren av dessa tre imho, Kona
> verkar mer långlopp/xc i specifikationen...
>
> Men...:
>
> a. Vilken typ av terräng kommer du cykla mest
> på? Tuffa tekniska och stökiga naturstigar,
> cykelpark med träkonstruktioner eller snabba
> dressade spår a'la skidort?
> b. Tänker du prova på att tävla i motionslopp,
> långlopp eller enduro?
> c. Kroppsmått: vad har du för räckvidd, dvs
> längd torso och armar?
>
> Giant och Whyte gör bra cyklar, framförallt
> Whyte enligt brittiska tidningar men det är ju
> ett brittiskt märke så lite patriot varning
> där. Giant Trance SX 1 27,5 har mycket bra spec
> men jag har aldrig provat på deras Maestro
> bakfjädringsteknik.
>
> Om jag inte redan valt att gå tillbaka till
> hardtail i år så skulle definitivt Commencal
> Meta AM Race Plus 650 varit med på min lista
> tillsammans med Specialized SJ FSR, Transition
> Bandit eller Scout.
>
> Eftersom det är svårt att testa före köp
> föreslår jag att du avsätter några minuter på
> bikemag, bikeradar, dirt mountainbike, pinkbike
> för de har alla gjort tester på nämnda cyklar.

+1 på det mesta, men att påstå att en Kona Process 134 skulle vara en XC/långloppcykel håller jag INTE med om. Se bara på Beofred som kör en hel massa i Norge ( http://fjallaventyr.com/cykel/ ) på sin Process 134, dock osäker om han fortfarande kör på RS Rev-gaffeln eller om han ersatt den mot en Pike...

Till listan skulle jag även lägga till Meta AM's lillesyskon Meta TRAIL, som är väldigt rapp o busig hoj.
Inte lika plush som AM-modellen dock (pga av mindre slag och avsaknaden av charger-dämpare) och den lär behöva en biffigare gaffel om det ska rejsas enduro (typ RS Pike, Manitou Mattoc, X-Fusion Sweep m.fl.)

Välja Trail hoj
Tjenare, tackar för alla bra svar.....

Jag kommer cykla enl. följande:

Jag vill ha en lekfull hoj som man kan sticka av på skogsvägar hem och till jobbet. Kommer Cykla stigar på träning både upp ner o flackt, både mer o mindre stök. Vill även kunna köra lite lättare downhill med lite hopp.

5% Downhill
35% Stigar (mycket stök)
45% ToR jobbet stigar o asfalt
20% resterande åkning är bmx bana och rolig cyckling med barnen

kommer kanske satsa på lidingöloppet mtb nästa år, vet att där spelar cykeln mindre roll funkar både med ht och fullgung.

Har kommit fram till att jag vill hällre göra avkall på fart uppför än utför :)

men absolut någon form av kompromiss vill man ju göra därför frågar jag just om dessa hojjar som jag kommit fram till att de borde passa mon stil. Det finns säkert andra hojjar också så som canyon, cube, merida etc som man kan köpa med bra komponenter till bra pris från tyskland typ bike discount etc.

just nu ändrades listan till

1 speciliezed
2 trek
3 kona

kanske någon av de andra giant anthem eller trance

en sak till som jag glömde säga är att jag har nog bestämt mig helt och hållet för att köra på 29er

/trailarn

Välja Trail hoj
Är nog som andra säger, tre bra cyklar. Behöver du hjälp med saker från butiken? Då kan det vara värt att tänka på också.
Finns cyklarna du vill ha hemma, eller går att få hem inom rimlig tid?

(Och bara för att rätt ska vara rätt, så kör Beo på en 153a i år ;) )

Välja Trail hoj
Geekstremist skrev:
> Svårt att rekommendera utan mer info från dig,
> det är tre fina cyklar men olika
> bakfjädringsteknik och temperament i skogen. Trek
> är väl mest "enduro" i geometri, Specialized
> mest allround och vinnaren av dessa tre imho, Kona
> verkar mer långlopp/xc i specifikationen...

Haha.

Ska du köra 29 så går ju Process 134DL bort, den finns bara i 27,5. Däremot så är ju Process 111 snygg men rätt dyr.

Välja Trail hoj
Ska du köpa ny cykel (dvs 2016) så skulle jag även fundera på Trek Fuel Ex 9, http://www.trekbikes.com/se/sv/bikes/mountain/trail/fuel_ex/fuel_ex_9_29/. Kortare kedjestag än Remedyn och har 130mm fram istf 120 som de andra Fuel Ex. Bakdämparen, Fox Evol RE:activ, har fått riktigt bra recensioner med. Typ som en brain som funkar utan klonk.

Annars är det väl readags för årets cyklar?

Glöm inte att köpa en snygg cykel:-)

Välja Trail hoj
Nu är inte det här någon hjuldebattstråd, men jag har svårt att se att jag kommer köpa småhjuling igen. Inte vad gäller heldämpad stigbombare iaf. För mig som är tekniskt tafflig är Stora hjul och mkt slaglängd en magisk lösning på stökig terräng.

Jag hade dock valt konan ändå.

Välja Trail hoj
> Kona verkar mer långlopp/xc i specifikationen*... well, lite hårdraget möjligtvis men jmfrt med den Spec och Trek som TS listar så är den ju mer XC än AM/Enduro. ;)

*Kona Process har 68 grad styrvinkel, relativt kort slaglängd f/b, RS Revelation gaffel och 160 mm skiva bak.

Hursomhelst, TS - om 80% av planerad cykling är stigar, grusvägar och vanliga vägar så räcker den gott och väl men med tanke på din längd och en (förmodad) normalvikt så skulle en uppgradering till RS Pike och större skivbromsar vara lämpligt imo.

Välja Trail hoj
Alltså en Revelation är ju inte en dålig gaffel för stigcykling på något sätt. Jag körde en Revelation på alla deltävlingar jag körde i enduroserien i fjol. Visserligen var den lite ute på djupt vatten i Åre, men i övrigt var den fin.

Visst är gäddan bättre men jag väljer hellre en bättre ram än rät gaffel från start.

Välja Trail hoj
Luthman Photography skrev:
...
>
> Visst är gäddan bättre men jag väljer hellre
> en bättre ram än rät gaffel från start.

Aha, så vinklade gafflar är bättre? ;-)

Välja Trail hoj
Tjenare har inte haft tillgång till internet under dagen.

Tycker ju Kona verkar vara bra cyklar, är 153an bättre för trail körning? .

Budget ligger emellan 30 - 45 typ bättre ju billigare men detta är inte det viktigaste utan det viktigaste är att jag blir nöjd, ett dåligt köp blir alltid dyrare i slutändan då man måste byta förr eller senare.

Bor i Stockholm så konan och specialazed kan jag nog få prov åka.....

Just nu lutar det så här

1/2 delad plats speciliezed och trek
3 kona med 29 (153 eller 111) men är rädd att 135 dl är mer en xc hoj och det vill jag inte ha.
4 giant trance

Jag vill ju ha en allround hoj med inriktning på all moutain. / trail.

Låter även som kona process med pike gaffel skulle kunna vara en bra idé.

Mer input uppskattat och egna erfarenheter är uppskattat inte bara jag skulle valt kona, utan jag skulle valt kona pga dessa erfarenheter typ

Väger typ 75 kg

Välja Trail hoj
Läs på lite mer om hojarna så får du nog en bra bild. 153 finns tex inte i 29", endast 111 är 29". 134 är nog perfekt för stigcykling. Ska du tävla i enduro eller resa mycket till stora berg är nog 153 ett vettigt val.

Specialized Stumpy är bra på det mesta. Trek likaså.

Välja Trail hoj
Har redan läst på om hojjarna så ögonen blöder, denna tråd är för att få real input vad vanligt folk tycker om cyklarna..... samt att få bägaren att rinna över åt något håll dvs stumpy, kona eller trek......

Tack för alla svar, om någon känner att jag inte bemött deras inlägg tillräckligt, hojta till....

Men mer input mottages tacksamt..

/ trailarn

Välja Trail hoj
Jag har ej testat Stunpy eller Trek men Konan är inte precis nån XC cykel som nån skrev ovan.

Kör själv Kona Process 111 (enda som är 29") och i en lång rad av cyklar är det den som är mest speciell och annorlunda. Jag håller fortfarande på att köra in mig på den. Det som är bäst med den är att den är kul, riktigt kul. Den blir dessutom bara bättre när det blir brantare och när man kör fortare.

Dock står den sig helt slätt som asfalts/grus smiskare jämfört med tex de 29HT jag haft inte minst då jag vara har tio växlar (finns bara med 11 på 2015) och när man klättrar är den åt det lättare hållet i fronten.

Som jag förstått det från spaltkilometer om Process-serie innan jag köpte är 27,5-varianterna lite mer intuitiva och lekfulla medan 29:an är mer aggressiv, iaf enligt konstruktören. Jag tror jag förstår hans resonemang, 111:an trivs bäst när man laddar på.

Jag får för mig att Konan är nischad för att vara kul, Remedy troligen är mest "kompetent", SJ är mer åt stigcykelhållet?

Välja Trail hoj
Kanske är sant, och om jag hade tävlat o satsat på enbart Enduro tävlingar hade jag säkert gjort så, men nu så satsar jag på att få rolig träning samtidigt som jag kan förgylla mitt cyklande till jobbet med rolig cykling.

Så jag letar som sagt efter "One ring to rule them all" med fokus mer åt det skojsiga hållet att hoppa o köra skog som samtidigt så skall kunna cykla till jobbet med.

Skulle vara uppskattat med lite mer utförligare info om HD3 än för dom pengarna skulle jag köpt. Ramen bra eller bara komponent hysteri..

Trailarn

Välja Trail hoj
Jag har bara testat Konan några minuter men tyckte den kändes lite mindre rapp och mer för utförsåkning än min Stumpjumper.

Annars gillar jag Ibis Ripleyn, den känns mer kompakt och lekfull. På gränsen om den passar din budget när du nog gärna vill få in en 140 gaffel för nedförsåkandet.

Välja Trail hoj
Nu är jag lite partisk. Men köp en Spez Enduro29 compen får du för typ28000 sen får du lägga på 2500 för sänkpinne och om du inte gillar fox ca 3000 till för annan dämpare. Har själv en 27,5 som jag även jobbpendlar med ca 1,5 mil asfalt meddagligen så den är trampefektiv och grymt rolig i skogen.

Välja Trail hoj
Bara jag som känner lite "troll" varning på denna tråden? När han inte ens lyssnar på de som skriver här? Han vil gärna ha 29" men anger fortfarande Kona 134 eller 153 som alternativ?

Och "orkar" inte googla om Whyte.

Men kanske bara jag som tycker det?

Välja Trail hoj
HasseL skrev:
> Bara jag som känner lite "troll" varning på
> denna tråden? När han inte ens lyssnar på de
> som skriver här? Han vil gärna ha 29" men anger
> fortfarande Kona 134 eller 153 som alternativ?
>
> Och "orkar" inte googla om Whyte.
>
> Men kanske bara jag som tycker det?

Nej, det är inte bara du.

Välja Trail hoj
Det är du som är ett troll hasseL, du tillför ju väldigt mycket till denna tråd....

Jag har inte bestämt mig än utan är öppen för förslag....

Har fastnat för att kona verkar vara en shysst cykel och då kan man ju överväga att välja bort 29ers istället...

Det har varit många bra svar i tråden, och jag efterfrågar mer, kommer givetvis att redovisa vad det blev för något....

Tack alla för bra svar

/ trailarn

Välja Trail hoj
> Jag har inte bestämt mig än utan är öppen för
> förslag....
>
> Har fastnat för att kona verkar vara en shysst
> cykel och då kan man ju överväga att välja
> bort 29ers istället...
>
> Det har varit många bra svar i tråden, och jag
> efterfrågar mer, kommer givetvis att redovisa vad
> det blev för något....
>
> Tack alla för bra svar
>
> / trailarn

> en sak till som jag glömde säga är att jag har
> nog bestämt mig helt och hållet för att köra
> på 29er
>
> /trailarn

Hur menar du nu när du skriver emot dig själv?? :P

Välja Trail hoj
Orkar inte argumentera med dig HasseL ....

Du brinner visst för att argumentera och ordmärka och inte för att hjälpa.

Men sista svaret till dig om du inte kommer med något vettigt......

Jag Har NOG har bestämt mig (Nog) betyder troligtvis, inte helt säkert, nästan säker men inte helt.

Men det var sista svaret på sandlådenivå eller mitt sista trolleritrick...... ;)

trailarn

Välja Trail hoj
mikipedia_ (fd gordiz) skrev:
> Nu är jag lite partisk. Men köp en Spez Enduro29
> compen får du för typ28000 sen får du lägga
> på 2500 för sänkpinne och om du inte gillar fox
> ca 3000 till för annan dämpare. Har själv en
> 27,5 som jag även jobbpendlar med ca 1,5 mil
> asfalt meddagligen så den är trampefektiv och
> grymt rolig i skogen.

För att bli seriös igen: )

Började faktiskt kolla på enduron också, såg på ett par Youtube filmer, går det att locka gaffeln eller hur funkar det på enduron?

/ trailarn

Välja Trail hoj
Trailarn skrev:
>
> Började faktiskt kolla på enduron också, såg
> på ett par Youtube filmer, går det att locka
> gaffeln eller hur funkar det på enduron?
>

Det är tekniskt sett möjligt, men de flesta föredrar en rak gaffel.

Välja Trail hoj
Kilgore skrev:
> Trailarn skrev:
> >
> > Började faktiskt kolla på enduron också,
> såg
> > på ett par Youtube filmer, går det att locka
> > gaffeln eller hur funkar det på enduron?
> >
>
> Det är tekniskt sett möjligt, men de flesta
> föredrar en rak gaffel.

Jag brukar ropa glatt, då kommer den.

Det går att göra den stummare men inte låst.

Välja Trail hoj
Köp en cykel efter var du kommer cykla mest, dvs dina hemmatrakter.
Jag skulle inte vilja rulla runt på en fullblods enduro i mina skogar iaf, har hellre en lite lättare och rappare hoj.
Att pendla på en am/enduro cykel är ju helt värdelöst så förstår inte varför du ska ha med det i tankarna ens, en gammal damcykel för 1000 spänn gör ju ett bättre jobb.

Välja Trail hoj
Fan va svårt det är att välja hoj, när det gäller så mycket pengar vill man ju bli nöjd med köpet.

Här svänger det hej vilt, men listan ser för tillfället.

1 trek remedy 9 storlek 19,5
2 stumpy storlek Large eller Enduro här kommer jag försöka prova
3 Kona 134 dl den med pike gaffeln, eller 111 29ern
4 fortfarande giant trance

Någon som vet var man kan köpa trek närma Stockholm som ev SD kulle ha den på lager?

Kona fick ett bra tips på var de hade den inne

giant Skulle jag dock behöva tips på var man kan köpa närma Stockholm

Stumpy antar jag närmaste cyklotek eller sportson om inte någon har ett bättre tips?

Trailarn

Tillbaka
Topp