Vallåsen DH challange i år igen?

DH Challenge är en DH-tävling som är öppen för alla. Spåret är draget så att även nybörjare kan vara med, och det går t.o.m. att köra med hardtail, men det är ett roligt spår även för mer erfarna DH-cyklister. Det blir röda spåret som går längs med backen som blir tävlingsspåret (spår 10 och 4 på ledkartan). Starten kommer att vara vid de två trä-droppen som ligger nära där man kliver av liften. Anmälan sker genom att man mejlar till adressen som står angiven på www.vallasen.se .

Mashimaro skrev:
-------------------------------------------------------
> DH Challenge är en DH-tävling som är öppen
> för alla. Spåret är draget så att även
> nybörjare kan vara med, och det går t.o.m. att
> köra med hardtail, men det är ett roligt spår
> även för mer erfarna DH-cyklister. Det blir
> röda spåret som går längs med backen som blir
> tävlingsspåret (spår 10 och 4 på ledkartan).

Say whaaat? Blir det det röda spåret tävlingen går på? asnajs isåfall! :D Trött på det kassa jevla stenpartiet i början av DH banan.. :D

Det är ju inte en superseriös tävling, utan mer som en "ha kul" och "prova på" för den som kanske inte har så mycket tävlingsvana. Jag tycker det är bra att de har valt det röda spåret i år och jag hoppas detta skall locka fler nya personer som kanske inte vågar ställa upp annars.

Tävling är ju ändå tävling, även om det går på det röda. Det gäller fortfarande att vara snabbast om man vill vinna. En duktig cyklist är snabb på alla spår.

Jag tycker det är GRYMT kul med röda spåret! Inte för att jag tycker det är ett speciellt kul spår, utan att det är kul att köra något annat för en gångs skull. Inte samma gamla bana med samma gamla linjer. Sen kunde dom kört den roliga starten på röda ist för trädroppen tycker jag.

Halloj, lite mer info. Ja vi kommer att köra på det röda spåret som dock kommer att ha fått ett nytt slut tills dess.Om vi kör den vanliga starten eller den med droppen är inte helt spikat än och har med tidtagningsutrustningens placering att göra, vi hoppas det blir bra vilket som! Och precis som E-Beth säger så gör vi det för att så många som möjligt ska ha kul på spåret!
mvh/
Crallan

Vad är det för tiden som gäller? Hinner man träna något på söndagen? Jag tänkte dra dit tidigt söndag morgon och gå banan en gångs en köra nått träningsåk istället för att dra dit lördagen och kötta hela dagen. går det?

Maxmix (fd Flippad_unge) skrev:
> Vad är det för tiden som gäller? Hinner man
> träna något på söndagen? Jag tänkte dra dit
> tidigt söndag morgon och gå banan en gångs en
> köra nått träningsåk istället för att dra
> dit lördagen och kötta hela dagen. går det?

Upplägget är träning och kval på lördagen och race på söndagen. Det kommer INTE finnas möjlighet att träna på tävlingsspåret på söndagen, men alla andra spår är öppna så man kan värma upp och få lite flyt i kroppen.
Kom igen nu och anmäl er, så vi alla får till en kul dag med roliga och täta race :D

Mainline skrev:
> Kan man vara med och köra race på söndagen
> även om man inte har möjlighet att komma på
> lördagen och kvala?

Ja, fast det kommer inte finnas möjlighet att köra på spåret innan start.
Crallan

Okej så ni kommer inte ha någon träning på söndagen för att värma upp utan bara ett racerun direkt???? isåfall kan ni fetglömma att jag kommer över huvudtaget!

Inte för att jag kommer komma då vi har race här i Övik den helgen (skulle ändå inte kommit :P) men vad är det jag läser, ingen träning på tävlingsbanan före race åket? Låter ju hur dumt som helst.

Har ni någon bra motivering till varför?

Är lika chockad som dig unge_flippad

Man kan träna på söndagen under raceet men inte på tävlingsspåret, så man kan vist värma upp innan man ska trampa, det är så jag uppfattar det iaf av Cralla

> Okej så ni kommer inte ha någon träning på
> söndagen för att värma upp utan bara ett
> racerun direkt???? isåfall kan ni fetglömma att
> jag kommer över huvudtaget!

Får nog förtydliga lite...
Tävlingen är den 25&26/9. På lördagen kommer det vara fri träning på förmiddagen på tävlingsspåret.
Mellan 13-16.00 kommer vi köra ett första tävlingsåk som även fungerar som seedningsåk för söndagen, bästa tid startar sist.
På söndagen börjar tävlingsåken 10.00 i tävlingsspåret. Vill man värma upp är
man välkommen att göra det på alla de andra spåren.
Den bästa tiden från båda dessa dagar räknas. Man kan alltså vinna på en tid satt på lördagen.
Detta upplägg har vi för att göra det möjligt för alla att få TVÅ tävlingsåk vilket ju kan vara trevligt om man tex vurpar eller bara har oflyt på ett av åken. Detta medför ockå att möjligheten finns att dyka upp på söndagen och chansa om man nu inte har haft möjlighet att komma på lördagen.
Allt för att så många som möjligt ska få ut så mycket som möjligt av helgen!
Fet kan du vara själv ;D
Mvh/ Crallan, Vallåsen

pbeijer skrev:
> Om tävlingen börjar samtidigt som liften öppnar
> kan man ju inte värma upp innan det startar.

+100! Hur tänker ni egentligen?!? Varför inte börja tävlingen kl 11 så att man kan värma upp innan? Ni har ju haft bra upplägg tidigare år så varför ändra det så att det blir kattskit?

Alla ska vara nöjda, tävlingsspåret och övriga spår kommer vara öppet för träning på sön mellan 09.00-10.00!
Crallan
Vallåsen

scottrider skrev:
> finns det bilder från den nya kombinationen på
> tävlingsspåret?:P

Nej det har jag svårt at tänka mig ;) men avslutningsbiten är väldigt lik det gamla slutet till karaktär. Så du kan egentligen låtsas att det är det gamla spåret du ska köra.
Crallan

Ska dom starta vid trädroppen får man ju starta uppe vid lifthuset som på svenska cupen. man kan ju inte starta nere vid droppen vad är det för mening?

Hej, ska försöka förtydliga igen.
Start kommer som sagt att bli leden med de två trädroppen, anledningen till detta är två: Det ena och i min värld viktigaste anledningen är att om vi använder den starten kommer ALLA de andra spåren att vara cykelbara under helgen vilket jag ser som ett stort plus som överväger att det kanske blir en något kortare bana(och mindre utslagsgivande) den andra anledningen är att det blir enormt mycket enklare med tidtagningsutrustningen, då kablarna till denna är nedgrävda där de är.

Låter som en bra startplats enligt min mening.Konceptet är ju "för alla som vill prova på till elit".Som sagt alla kan ju köra därifrån o det blir en ganska lång trampsträcka som man kommer att få upp flåset på även för de bästa.
Cred till Vallåsens crew!

ehh nej hur tänker du nu? Om man startar vid lifthuset och sedan kör ner till droppen som DEN RIKTIGA BANAN GÅR!!! Så får man längre bana och den suger inte balle dom första 100 meterna som den gör om man startar på droppen. Nu kommer man få trampa genom hela skogen efter droppen Kul? Nej! Man kan ju banda så man kan köra vid sidan om droppen det är inte det det handlar om..

> ehh nej hur tänker du nu? Om man startar vid
> lifthuset och sedan kör ner till droppen som DEN
> RIKTIGA BANAN GÅR!!! Så får man längre bana
> och den suger inte balle dom första 100 meterna
> som den gör om man startar på droppen. Nu kommer
> man få trampa genom hela skogen efter droppen
> Kul? Nej! Man kan ju banda så man kan köra vid
> sidan om droppen det är inte det det handlar om..

Tror att det blir bra iaf(man får anpassa sig), vi får se på Lördag.Efter att läst tråden så tycker jag att du ska sluta lipa om ban-byggningen, för om det inte passar så kan du ju alltid skita i tävlingen eller hur?
Men det e ju bara mina åsikter!

MarkusJ skrev:
> Maxmix (fd Flippad_unge) skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ehh nej hur tänker du nu? Om man startar vid
> > lifthuset och sedan kör ner till droppen som
> DEN
> > RIKTIGA BANAN GÅR!!! Så får man längre bana
> > och den suger inte balle dom första 100
> meterna
> > som den gör om man startar på droppen. Nu
> kommer
> > man få trampa genom hela skogen efter droppen
> > Kul? Nej! Man kan ju banda så man kan köra
> vid
> > sidan om droppen det är inte det det handlar
> om..
>
>
> Tror att det blir bra iaf(man får anpassa sig),
> vi får se på Lördag.Efter att läst tråden så
> tycker jag att du ska sluta lipa om
> ban-byggningen, för om det inte passar så kan du
> ju alltid skita i tävlingen eller hur?
> Men det e ju bara mina åsikter!

Jag kommer komma i helgen ändå och jag kommer anpassa mig men.. Vallåsen dh challange har varit askul tidigare år och den roligaste tävlingen på hela säsongen men i år verka det skita sig därför klagar jag. Har man varit grym andra år får man ju leva upp till förväntningarna.

Skita sig på vilket sätt? Att det blir en annorlunda start? Är det de du grundar de på? Du sågar ju en tävling innan den har ägt rum...jag har också kört i Vallåsen ett par gånger och håller med om att din väg hade vart bättre (åkmässigt), men herregud är ju inte så att det blir skit bara för att de inte blir de...

Tänk om tänk rätt, du gynnar inte direkt DH challenge med ditt negativa snack innan!

> ehh nej hur tänker du nu? Om man startar vid
> lifthuset och sedan kör ner till droppen som DEN
> RIKTIGA BANAN GÅR!!! Så får man längre bana
> och den suger inte balle dom första 100 meterna
> som den gör om man startar på droppen. Nu kommer
> man få trampa genom hela skogen efter droppen
> Kul? Nej! Man kan ju banda så man kan köra vid
> sidan om droppen det är inte det det handlar om..

Crallan skriver ju att den ska gå precis så. Han skriver inte att starten ska gå på droppen utan på leden där droppen finns. Eller har jag tolkat allt fel?

crallan skrev:
> Start kommer som sagt att bli leden med de två
> trädroppen,

hoppas det inte rengnar iaf. för nån dag sen så visade smhi att det skulle rengna båda dagarna, men nu så visar det är det ska vara molnigt bara:D

Tillbaka
Topp