Jag citerar mitt eget inlägg från Pushbike:
Problemet är säkerligen att antalet besökare är för lågt för att de skall orka hålla på med det, och detta är ju en versamhet som skall generere en tydlig och kontinuerlig vinst, annars kan det kvitta. Jag driver ju själv ett företag och är dessutom marknadschef på ett annat.
Bottom line, en snabb uppskattning från min sida torde vara att så länge de bara har ca 40-talet åkare för en heldag så blir det helt klart ett gränsfall. Kostnaderna för 2 st ungdomar som sköter liften blir då ca 8tim*100kr*2=1600, på detta kommer sociala avgifter, sem. ers och ev. försäkring och fack, det blir då ca 1600*1,5=2400kr för dessa två. Därefter har vi driftskostnaden som säkert ligger på minst 2000:- per dag inräknat el och slitage. Sedan har vi förarbete och underhåll av spåren samt roddning av cykelhållare till liften, med fordonskostnader på detta, säkert en 2000:- till, summa summarum 6400:-
Intäkterna om man ponerar ca 40 åkare blir 8000:- / dag vilket ger ynka 1600:- i vinst per öppetdag. Detta är kattskit om man skall vara helt ärlig och med tanke på att mtrl kan gå sönder och andra oväntade kostnader dyka upp så är risken stor och ganska onödig att ta.
nu älskar jag ju DH men vad säger att ägarna gör det? det är ju ingen filantropisk verksamhet de bedriver och jag tvivlar på att de har kommunala stödpengar än. Sorry, men detta är hard facts, nu uppskattar jag ju alla siffror lite ofint här men jättelångt från verkligheten ligger jag nog inte...
Ok, korten är på bordet, men vad kan de göra och vad är lösningen? de behöver helt enkelt generera mer pengar per öppettillfälle, är detta möjligt och vilka verktyg finns det att jobba med? jo, det finns en hel del...
1. Få ett genomsnitt på minst 70 betalande åkare per dag, detta kräver marknadsföring som vanligtvis kostar multum..men det behöver det inte alltid göra faktiskt. Dh-åkare har en TYDLIG benägenhet att befinna sig på för ändamålet versamma forum liknande och inkl. detta. Jag gissar på att det finns liknande forum i Danmark. Bara genom att finnas på ett flertal forum, ge konkret och bra info om versamheten samt marknadsföra sig lite genereras garanterat fler besökare till anläggningen. Att ha en proffsig och uppdaterad hemsida likaså. Ett nyhetsbrev och en kunddatabas är också ovärderligt, enkelt att samla in via forum, hemsida och på plats på anläggningen. Om man därefter sköter sina kort exemplariskt så har du kvar den starkaste MF-kanalen, word by mouth - viktigast av allt. Nöjda kunder genererar nya kunder genom positiv gratisreklam.
2. Sponsorer och reklamköpare, att få nationella, internationella och lokala företag att investera i reklamplatser på anläggningen, hemsidan och ex. nyhetsmail eller liknande reklamutskick. Här finns garanterat företag i cykel och sportbranchen som vill synas, borde definitivt gå att sälja
3. Bidrag, kommunala samt även företagsbaserade, bara att börja kolla vad som gäller i kommunen, svårt men icke omöjligt. EU-bidrag?
4. Dont kill the messenger men att höja kostaden för ett dagkort med 25:- är också en enkel inkomstgenererare, inte många kommer att avböja en heldagskörning för en så liten höjning...
Lägger ägarna lite energi på detta så skulle jag långt ifrån finna det omöjligt att kunna generera en vinst om ca 5000kr per öppetdag, har man då öppet 2 dagar i veckan under låt säga 12 veckor talar vi om en vinst på bikeparken på ca 120000:- per säsong och med möjlighet till betydligt mer efter några år om man sköter sig och utvecklas efter kundernas behov/önskemål...
Med ett sådant potentionellt tillskott till anläggningen under sommarsäsongen vore det obegåvad ledning att låta bli faktiskt.
Just my 2 cents.... :-)