[Vallåsen] Stänger bikeparken

Westman

Aktiv medlem
Vallåsen har nya ägare, Branäsgruppen.
http://hallandsposten.se/nyheter/laholm/1.1421447-skidanlaggning-sald-till-storkoncern

Första beslutade de att låta cyklingen vara kvar orörd, men nu har de ändrat sig och ämnar hålla stängt under sommaren. Riktigt tråkiga nyheter för alla cyklister i södra Sverige och Danmark. Vi kan bara hoppas att de ändrar sig och håller öppet åtminstone några helger.
http://www.vallasen.se/sommar_bikepark.html

Ämnet diskuteras också på Pushbike:
http://www.pushbike.se/read.php?3,38316,42892#msg-42892

Senast ändrad:
Kommer dom stänga/förstöra spåren eller bara låta bli att ha liften öppen?
Finns där ingen grusväg upp så man kan ha en billift;-) eller så är det väl dags att feta DH-åkare får lite extra träning när ni cyklar upp igen....

Hur som helst var det trist att höra men men det var väl ingen skräll, går det inte tjäna pengar så är det ju inget dom fortsätter med... men man måste ju kolla upp vad det kostar att hyra hela anläggningen en dag så som man gör inom motorsport där man hyr banan och samlar ihop ett gäng o delar kostnaden.

Mr Cannondale skrev:
-------------------------------------------------------
> feta DH-åkare får lite extra träning när ni cyklar upp igen....

Så smala DH-åkare klarar sig?

Shit vad djup tråkigt detta var att höra :(
Det finns en grusväg upp, kanske ska starta en dialog och få till upplift med någon med ett släp i närheten.

Trist!
Fast när Branäs köpte upp Kungsberget här i Gävleborg, så är det planer på att utveckla sommar aktiviteterna här. Vandring, XC och DH cykling, fiske mm.

Hoppas dom kommer i bättre tankar gällande Vallåsen!

Kan inte någon lokal förening hyra backen o sköta driften sommartid?
Borde ju inte vara någon omöjlighet om man kan visa ett vinstintresse i samarbetet!

Jag citerar mitt eget inlägg från Pushbike:

Problemet är säkerligen att antalet besökare är för lågt för att de skall orka hålla på med det, och detta är ju en versamhet som skall generere en tydlig och kontinuerlig vinst, annars kan det kvitta. Jag driver ju själv ett företag och är dessutom marknadschef på ett annat.
Bottom line, en snabb uppskattning från min sida torde vara att så länge de bara har ca 40-talet åkare för en heldag så blir det helt klart ett gränsfall. Kostnaderna för 2 st ungdomar som sköter liften blir då ca 8tim*100kr*2=1600, på detta kommer sociala avgifter, sem. ers och ev. försäkring och fack, det blir då ca 1600*1,5=2400kr för dessa två. Därefter har vi driftskostnaden som säkert ligger på minst 2000:- per dag inräknat el och slitage. Sedan har vi förarbete och underhåll av spåren samt roddning av cykelhållare till liften, med fordonskostnader på detta, säkert en 2000:- till, summa summarum 6400:-

Intäkterna om man ponerar ca 40 åkare blir 8000:- / dag vilket ger ynka 1600:- i vinst per öppetdag. Detta är kattskit om man skall vara helt ärlig och med tanke på att mtrl kan gå sönder och andra oväntade kostnader dyka upp så är risken stor och ganska onödig att ta.

nu älskar jag ju DH men vad säger att ägarna gör det? det är ju ingen filantropisk verksamhet de bedriver och jag tvivlar på att de har kommunala stödpengar än. Sorry, men detta är hard facts, nu uppskattar jag ju alla siffror lite ofint här men jättelångt från verkligheten ligger jag nog inte...

Ok, korten är på bordet, men vad kan de göra och vad är lösningen? de behöver helt enkelt generera mer pengar per öppettillfälle, är detta möjligt och vilka verktyg finns det att jobba med? jo, det finns en hel del...

1. Få ett genomsnitt på minst 70 betalande åkare per dag, detta kräver marknadsföring som vanligtvis kostar multum..men det behöver det inte alltid göra faktiskt. Dh-åkare har en TYDLIG benägenhet att befinna sig på för ändamålet versamma forum liknande och inkl. detta. Jag gissar på att det finns liknande forum i Danmark. Bara genom att finnas på ett flertal forum, ge konkret och bra info om versamheten samt marknadsföra sig lite genereras garanterat fler besökare till anläggningen. Att ha en proffsig och uppdaterad hemsida likaså. Ett nyhetsbrev och en kunddatabas är också ovärderligt, enkelt att samla in via forum, hemsida och på plats på anläggningen. Om man därefter sköter sina kort exemplariskt så har du kvar den starkaste MF-kanalen, word by mouth - viktigast av allt. Nöjda kunder genererar nya kunder genom positiv gratisreklam.

2. Sponsorer och reklamköpare, att få nationella, internationella och lokala företag att investera i reklamplatser på anläggningen, hemsidan och ex. nyhetsmail eller liknande reklamutskick. Här finns garanterat företag i cykel och sportbranchen som vill synas, borde definitivt gå att sälja

3. Bidrag, kommunala samt även företagsbaserade, bara att börja kolla vad som gäller i kommunen, svårt men icke omöjligt. EU-bidrag?

4. Dont kill the messenger men att höja kostaden för ett dagkort med 25:- är också en enkel inkomstgenererare, inte många kommer att avböja en heldagskörning för en så liten höjning...

Lägger ägarna lite energi på detta så skulle jag långt ifrån finna det omöjligt att kunna generera en vinst om ca 5000kr per öppetdag, har man då öppet 2 dagar i veckan under låt säga 12 veckor talar vi om en vinst på bikeparken på ca 120000:- per säsong och med möjlighet till betydligt mer efter några år om man sköter sig och utvecklas efter kundernas behov/önskemål...

Med ett sådant potentionellt tillskott till anläggningen under sommarsäsongen vore det obegåvad ledning att låta bli faktiskt.

Just my 2 cents.... :-)

Xenomorf, om man tar med cykeluthyrning, försäljning av mat och cykelreservdelar m.m. i beräkningen måste det ju gå att få en annan lönsamhet, även med färre åkare per dag.

Xenomorf, om man tar med cykeluthyrning, försäljning av mat och cykelreservdelar m.m. i beräkningen måste det ju gå att få en annan lönsamhet, även med färre åkare per dag.

javisst, fast det skall ju bemannas där också och om man inte har fler åkare än ex. 50 så vetifanken om det är jättelönsamt faktiskt...

att få dit fler kunder är nog avgörande i slutänden.... minst 70 per dag :-)

Senast ändrad:
Riktigt trist att höra detta, har sett fram emot att få cykla hela vintern... måste gå att fixa på något sätt, typ öppet varannan helg, höja avgiften, gå ihop ett rejält gäng av trogna åkare som dyker upp vid varje öppet tillfälle... vad som helst!

VArför har inte Hestra i småland funderat på denna säsongsaktivitet, det borde ju finnas supermöjligheter till ett grymt trail Centre med tanke på anläggningens storlek samt omgivande natur?

Borde ju vara ännu bättre förutsättningar än på Vallåsen?

Jag skickade nedanstående förslag till dem bara för att höra vad de själva anser:

Hej.

Jag har en fundering/ledningsförslag till er som möjligen kan vara av intresse? Jag antar att detta redan diskuterats i er styrelse, men varför satsar ni inte på att ha öppet även för cyklister under sommarsäsongen? Downhill och Cross Countrycyklingen har ju växt enormt de senaste åren och nu när Vallåsen verkar lägga ner sin verksamhet ( http://www.facebook.com/groups/181193868662382/ ) finns det ju fantastiska möjlighetar att ta över samtliga deras kunder som finns i hela sydsverige samt även hela Danmark. Denna facebookgrupp fick faktiskt över 300 medlemmar på bara 2 veckor vilket pekar på ett kraftfullt behov. Tänk er ett svenskt trail-center (se länk på ex: http://www.glentressforest.com/ ) som lockar tusentals cyklister till er ort vilket ger er en hel säsong till med turism som borde gynna hela kommunen samt involverade företag.
Men ni kanske redan utvärderat detta alt? Om så rekommenderar jag er att åter sätta er in lite i denna möjlighet. Cyklingen i Sverige växer lavinartat och då det ej ännu existerar en riktigt bra anläggning i sydsverige så är denna plats vakant och den som är beredd att satsa lite har med all sannolkihet en mycket positiv framtid!
Det är ju inte bara liftburen cykling (downhill) som är av intresse utan en hel anläggning som kan tillgodose all typ av cykling för alla smaker med CX-leder som utgår från ett och samma ställe, Dirt jump-banor samt kanske t.o.m en bas för landsvägscyklister om omgivande vägar är gynnsamma?

Senast ändrad:
är lite intressant att höra att det verkar inte finnas något annat i södra svergie alls.

är Vånga helt bortglömt?

Finns dh, xc, four cross där.

bara en liten tanke.........

uwaga76 skrev:
> är lite intressant att höra att det verkar inte
> finnas något annat i södra svergie alls.
>
> är Vånga helt bortglömt?
>
> Finns dh, xc, four cross där.
>
> bara en liten tanke.........

Ja du, har inget att skylla på förutom att jag aldrig varit där och testat. Får masa mig dit och jämföra. :-)

Har inte hört så mycket om denna anläggning och fick för mig att deb ver betydligt mindre än vallåsen, men deet kanske vaer helt fel?
Tyvärr ligger den ju på smärtgränsen vad gäller resväg från Gbg... lite närmare hade varit bättre...

Men jag lovar att åka dit i år och provköra!

:-)

Bra mail xenomorf!

Har inte facebook så jag vet inte vad som sägs där, en idé jag har är att samla ihop ett gäng som erbjuder sig att frivilligt hjälper till att bygga, snickra och allt vad det är. Skulle vara asskönt att forma banorna från grunden som man själv vill ha!

Säger samma som xenomorf, - Det är lite långt till Vånga från Göteborg. (Lägg till en timme å vi är i Hafjell)

Som Jorgan säger -...att samla ihop ett gäng som erbjuder sig att frivilligt hjälper till att bygga, snickra och allt vad det är. Skulle vara asskönt att forma banorna från grunden som man själv vill ha!
Vad finns det för något i södra sverige då?

Ale backen. Nja. lite korta backar men fungerar att köra någon gång.

Bollebygd backen har varit till salu länge. Fördelen är ju att det byggs från grunden, nära (från Gbg). Nackdel är att han vill sälja och inte arrendera ut, liftar stått stilla länge = dyrt att få igång både köp & service underhåll för att få liftar att fungera?

Ulricehamn backen har liftarna stängda & inga aktiviteter på sommaren. Finns Cykel klubb i U. Kanske kolla upp eller övertyga herrarna i Ulricehamn skidbackes styrelse om ett DH projekt? En Per Johansson är ansvarig för backen, 0705138585.
Någon som är duktig på att snacka & kanske kan kolla om det finns ett ev. intresse eller om dom haft någon tanke åt detta med DH? (xenomorf har ju bra mun läder ;)

Som sagt: Isaberg! Har redan två stolsliftar, bra fallhöjd samt grymt terräng.
1h , 15min tog det från Göteborg på vinterväg.

Eric W skrev:
> Som sagt: Isaberg! Har redan två stolsliftar, bra
> fallhöjd samt grymt terräng.
> 1h , 15min tog det från Göteborg på vinterväg.

hmmm, fick följande svar på mitt första pm till dem, verkar inte vara högaktuellt just nu men samtidigt lyssnar de säkert på vettiga argument, så ligg på och kommentera behovet på deras FB-site vetja:http://www.facebook.com/Isabergstoppen

deras svar och därefter mitt:

Hej

Vill bara säga att jag har läst ditt meddelande och måste få återkomma med ett svar senare. Vi har inga sådana planer vad jag vet om inom den närmsta framtiden. Men ska forska lite mer i ämnet.

..

den 12 mars
xxxx

Hej igen, du behöver egentligen inte återkomma med ett svar, det är lugnt. detta var mest ett tips på en aktivitet som borde passa ypperligt i er anläggning och som jag tror kommer att växa kraftigt de kommande åren om man ser till statistiken över sålda Downhillcyklar i Sverige. I många andra länder är ju liknande Trail Centers enorm populära och lockar tiotusentals turister varje säsong, varför inte göra något i Sverige? Det närmaste vi har som har någorlunda kvalitet är ju Åre och p.g.a. de enorma avstånden dit så vore ju ett center baserat i Södra Sverigen perfekt. Kollar man rent geografiskt så finns det ju oerhört mycket fler potentiella kunder i denna del av landet och mad tanke på hur stor denna typ av cykling även är på väg att bli i Danmark så skulle jag gissa på att detta kan vara en mycket lukrativ marknad. Och dessutom skulle ni på ett bättre sätt kunna använda er anläggning året runt. Jämför bara hur lång sommarsäsongen är i förhållande till vintern, och... hur länge till har vi vintrar som är något att ha? Jag tror att ni skulle vinna mycket på att ha en helårsanläggning och att bygga upp norden bästa trailcenter vore definitivt inte en omöjlighet på något sätt.
Det gäller att framtidssäkra sin verksamhet och se nya lösningar

Mvh, xxx

Christer H skrev:
> Säger samma som xenomorf, - Det är lite långt
> till Vånga från Göteborg. (Lägg till en timme
> å vi är i Hafjell)
>
> > Någon som är duktig på att snacka & kanske kan
> kolla om det finns ett ev. intresse eller om dom
> haft någon tanke åt detta med DH? (xenomorf har
> ju bra mun läder ;)

ja du, tack för förtroendet men jag har inte tiden att lägga på ett sådant projekt tyvärr...

men någon barnlös halvtidsanställd med ett brinnande DH-intresse får gärna köra på :-)

Edit: Ha ha, nu förstod jag vilken Christer du är :-)
du kan väl ta tag i det? Du är ju ledig på dagarna...

Senast ändrad:
Men det verkar som om Vallåsen är till salu igen?!
Edit: Ahhh...ligger där två skidanläggninger sida vid sida?!
'http://www.sffab.se/details/140-ha-mark-inklusive-sveriges-sydligaste-alpina-skidanlaggning-

Senast ändrad:
Sernevi skrev:
> Sida vid sida är att ta i, men det är två i
> regionen. (Tre med Vångabacken)

4 km fågelvägen eller 7 km bilvägen kan väl betraktas som sida vid sida när det gäller skidanläggningar!

DaK skrev:
> Sernevi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sida vid sida är att ta i, men det är två i
> > regionen. (Tre med Vångabacken)
>
> 4 km fågelvägen eller 7 km bilvägen kan väl
> betraktas som sida vid sida när det gäller
> skidanläggningar!

Nja, sida vid sida för mig är snarare som i Val Thorens, Val d'Isere/Tignes etc. där man kan åka lift från ena systemet till det andra.

Sernevi skrev:
> DaK skrev:
> -----
> > Sernevi skrev:
> >
>
> > -----
> > > Sida vid sida är att ta i, men det är två
> i
> > > regionen. (Tre med Vångabacken)
> >
> > 4 km fågelvägen eller 7 km bilvägen kan väl
> > betraktas som sida vid sida när det gäller
> > skidanläggningar!
>
>
> Nja, sida vid sida för mig är snarare som i Val
> Thorens, Val d'Isere/Tignes etc. där man kan åka
> lift från ena systemet till det andra.

Men Val d'Isere och Tignes ligger ju 6 km från varandra :D
Capture.PNG

Mycketvillhamer skrev:
> Kan du åka lift mellan kungsbygget och vallåsen
> då? Nä just det :)

Huvudet på spiken av min poäng..

Sernevi skrev:
> Mycketvillhamer skrev:
> -----
> > Kan du åka lift mellan kungsbygget och
> vallåsen
> > då? Nä just det :)
>
> Huvudet på spiken av min poäng..

Men man kan cykla. Det är väl ändå ett cykelforum? :-)

Tillbaka
Topp