Vandrarens dumma frågor, samlingstråd - se senaste inlägget.

Vandraren

Ny medlem
Hej,

har en relativt nyinköpt Canyon Nerve AL 7.0

Cykeln har en Fox 32 Float CTD Evolution gaffel, Mavic Crossride Disc fälgar och Avid Elixir 3 bromsar.

Idag när några polare var hemma så tog jag loss framdäcken för att visa hur lätt det är. När jag skulle sätta på det igen så märkte jag att däcket rullade trögt och såg att bromsen som är närmast fälgen, dvs vänster sida på skivan sett ifrån "cyklingsposition" ligger emot.

Har jag cykeln på rygg, dvs uppochner, och inte spänner fast QR så går det fritt och däcket rullar på bra. Så fort jag spänner åt minsta lilla så hör man att bromsarna tar emot direkt och hjulet börjar genast sakta ner.

Såg även att skivan är betydligt mer sliten på insidan jämfört med utsidan.

När jag kollar på beläggen och QR inte är åtdragen så ser allting centrerat och bra ut. Men direkt när jag spänner ut är som det att fälgen vrider sig, typ.

Någon som vet vad det kan vara, hur man kan rätta till det? Eller kan det vara så att fälgen är sned eller gaffeln är "fel" eller något annat sådant produktionsfel?

Kan uppdatera med bilder i morgon, ifall jag inte har fått löst det tills dess.

Mvh
Vandraren

Senast ändrad:
Som ovan.

Spänn fast hjulet på det sätt du tänkt göra även fortsättnignsvis, jag gillar t.ex. att ha cykeln stående på backen med lite vikt på styret så att jag vet att hjulet är i botten av dropouten.

Sen justerar du om oket så att det inte skrapar. Då borde du slippa problem även fortsättningsvis.

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Förtydligande: skruva fast skruvarna medan du
> håller bromsen låst!!! :D

Och gör inte som jag och låt dem sitta löst. Jag tyckte det lät mysko en hel tur och sen kom jag hem och insåg att båda oken var lösa och att ena skruven fram saknades.. Behöver jag nämna att det var mörkt ute? :)

Fick löst det! Woohoo. :) Tack för hjälpen.

Klant som jag är råkade jag dock göra av den där "klämman" som sitter i slutet av justerskruven, samt runda skruvskallen med mina skitnycklar ifrån biltema... :/
AVI0248_1.jpg

Den skruven ner till vänster på bilden.

Hittade nya skruvar med klämma på cyclecomponents men då var man tvungen att köpa med belägg. Och då tänkte jag att det är lika bra att uppgradera.

Så, vilka belägg är bäst till mina bromsar? :)

Haha, jag skruvade ju på fel skruv. :D och gjorde sönder den till råga på allt.

Men problemet försvann ju i alla fall. Får ta och skruva på rätt skruvar i morgon samt beställa lite nya delar. :)

Alltid lär man sig något.

Det borde gå bra att bara skruva i den där skruven med en tång eller kanske för hand rent av. Den där lilla klämman brukar alltid paja för mig när jag bytt belägg etc.

Vandraren skrev:
> Fick löst det! Woohoo. :) Tack för hjälpen.
>
> Klant som jag är råkade jag dock göra av den
> där "klämman" som sitter i slutet av
> justerskruven, samt runda skruvskallen med mina
> skitnycklar ifrån biltema... :/
>
> Den skruven ner till vänster på bilden.
>
> Hittade nya skruvar med klämma på
> cyclecomponents men då var man tvungen att köpa
> med belägg. Och då tänkte jag att det är lika
> bra att uppgradera.
>
>
> Så, vilka belägg är bäst till mina bromsar? :)

LOL!

Det där känner jag igen. Att småprojekt eskalerar fort.

Jag är inte säker på att jag har rätt eller hänger med i svängarna, men det där är väl inte någon justerskruv öht!?Den skruven ska väl skruvas "i bott" för att bara hålla beläggen på plats?
Och det som ni kallar klämma är alltså låssprinten som är en extra säkerhet mot att skruven inte ska lossna?

Centrera oket så att det inte ligger emot skivan onödigt mycket (Det är inte alltid men får skivan att gå helt fritt) gör du väl genom att lossna skruvarna som håller oket mot ramen?

Drömmen om att kunna centrera genom att lossna skruvarna, hålla bromsen och sedan skruva åt, är inte alltid sann. För mej har det fungerat kanske 1 av 20 ggr. Brukar få finlira genom okulärt försöka se springa på var sida om skivan mot beläggen samtidigt som man drar åt oket igen.

Du kan nog kika under läsvärt, eller google här på forumet så hittar du en massa trådar om olika typer av belägg och vad som är bra/dåligt för olika typer.

Vandraren, om du har hydrauliska bromsar skulle jag nog undvika att meka med cykeln upp och ned...

Vet inte hur just Avid Elixir 3 är funtade, men om det finns den minsta lilla luftbubbla i övre behållaren så kan det mycket väl bli luft i bromssystemet om man har cykeln upp och ned en liten stund.

Ett litet tips bara.

:) Göran

jofahjalm skrev:
> Kunskaper kommer inte gratis.

Word!

(och nu kan du posta i "dagens mektabbe" -tråden :)

JPL skrev:
> Drömmen om att kunna centrera genom att lossna
> skruvarna, hålla bromsen och sedan skruva åt,
> är inte alltid sann. För mej har det fungerat
> kanske 1 av 20 ggr.

Det har fungerat varje gång för mig, men det har enbart varit med olika versioner av Avid BB7 och några enstaka enklare mekaniska skivbromsar.

Den vanligaste lösningen på problemet, som gärna uppstår när man plockat av och på hjulet, är dra åt skruven till QR ett kvarts varv hårdare eller ett kvarts varv lösare. Hur hårt QR:en är dragen påverkar navets position, och det är därför problemet plötsligt uppstår.

Jag har funderingar på att ta bort största klingan fram och sätta dit en bashguard istället. Men hur vet jag vad som passar? Och behöver jag något för att hindra kedjan att växla över om jag är trött och glömmer bort att jag har en klinga mindre?

Har Shimano Deore XT FC-M780, 42/32/24 nu.

Du måste ställa ändläget "utåt" så att säga på framväxeln så att det inte går att växla till största klingans position. Men om du bara slänger av den stora utan att ersätta lilla och mellan med lite större klingor känns det som att du kommer sakna en del växlar... Men jag antar att du redan konstaterat att du klarar dig med mellanklingan.

Mycketvillhamer skrev:
> Du måste ställa ändläget "utåt" så att säga
> på framväxeln så att det inte går att växla
> till största klingans position. Men om du bara
> slänger av den stora utan att ersätta lilla och
> mellan med lite större klingor känns det som att
> du kommer sakna en del växlar... Men jag antar
> att du redan konstaterat att du klarar dig med
> mellanklingan.

Mjo, jag är faktiskt lite osäker på om jag klarar mig. Använder alla 3 klingorna nu och ligger på typ samma 2-3 bak. Jag trampar ju dock aldrig ur mittenklingan i dom skogarna där jag kör. Just nu i alla fall.

Ähh, jag kör på tills jag kör sönder största klingan och tar beslut då :D

Tillbaka
Topp