Vandringstips

BRsimon

Ny medlem
Vandringstips
har ni bra tips på vart man ska vandra i sommar om man är nybörjare?
bor i västsverige så gärna i södra delarna av jämtland eller härjedalen.

har ni några semesterminnen som ni vill delge?

Vandringstips
Hur har du tänkt gå? Med eget tält eller mellan stugor? Gick första stugturen i somras i jämtlandsfjällen. Utgick från Vålådalen. Mycket stugor och lagoma avstånd för nybörjare.

Vandringstips
Jämtlandstriangeln är fin, Storulvån - Blåhammarn - Sylarna - tillbaks till Storulvån. Det är en enkel tur där du kan bo på fjällstationerna på alla tre ställena. Det kan också bli lite mer avancerat om du vill gå upp på Sylarnas topp, en av vägarna dit är en av de sydligaste "alpina" lederna vi har i Sverige.

Helagsmassivet ska också vara fint.

Båda dessa områden är väl trafikerade, man kan träffa en hel del folk. Vill man inte det och kan tänka sig att gå utan led så rekommenderas Skäckerfjällen, gå till exempel ut från Kolåsens Fjällhotell. Förr kunde man även hyra stuga i Sandviken eller Åbränna vid Torröns norra strand och vandra i fjällen däromkring. Jag vet dock inte riktigt hur det är med stugor där nu, Margareta i Åbränna har kanske blivit för gammal, likaså Elsy i Sandviken...

//kaj

Vandringstips
Även jag kan rekommendera vandringslederna runt Vålådalen.
Funker utmärkt att gå mellan stugorna eller att ta med sig tält.

Har varit där uppe och gått två gånger. Första gången var med scouterna då vandra vi i en vecka tror jag det var. Tyvärr så fick jag flyga ner från fjället med fjällräddningen efter att jag hade halv kraftiga bröst smärtor samt var helt väck i ca tredagar. Men det var kul i övrigt bortsätt från att det var den sommaren det var översvämming i hela jämtland och vid samma tidpunkt som vi var uppe. Lovar det var blöt =).

Andra gången jag var uppe var med tjejen för två är sen. då var det bara en kortare tur med en övernattning i tält på fjället iofs tveksamt om det var fjället eftersom vi aldrig var över trädgränsen.

I sommar har jag starka funderinagar på att cykla i det området.

Vandringstips
jag har tänkt med tält... åtminstånde två tre nätter sen kanske man kan ta en stug natt in emellan.

jämtlandstriangeln låter fint. kan man få känslan av att man är själv där eller är det väldigt mycket vandrare?

Vandringstips
Du kan alltid få känslan att du är själv om du tar av från leden litegrand. Med en bra karta och kompass bör det inte vara några problem och Jämtlandstriangeln går över kalfjäll hela vägen så det är svårt att gå vilse. Ett tips är att googla för bilder och andras berättelser.

Vandringstips
Grusha: för en nybörjare är det kul att röra sig i trädgränsen också. De har ju inget att jämföra med. :) Jag håller med dig dock, fjällkänslan kommer andra dagen (om man går från Vålådalen) då man kommit upp lite i höjd.

BRsimon: det beror på när du går. Högsäsong=mycket folk. Alltså, lågsäsong är mer värt det. Folk lär du alltid träffa på på lätt-tillgängliga ställen. Men har du med dig tält kan du ju alltid göra avstickare.

Vandringstips
Ett helt fantastiskt fint ställe på nära avstånd från västsverige är jotunheimens nationalpark 20 mil norr om oslo. Som nybörjare är det nog inte nån bra ide att gå med packning där dock, då det är lite mer krävande vandring än i jämtlandsfjällen. Men det är så fint!! Slänger in en bild därifrån:

Bilagor

• Norge.jpg
    Norge.jpg
    73.4 KB · Besök: 44
Vandringstips
Var där i mitten på Juli och då var det rätt lugnt (planerade dock inte efter datum utan det dök upp ett bra tillfälle). Du kan ju ringa nån station/turistbyrå och höra när det är minst/mest folk. De vet bättre än mig. :)

Vandringstips
Tycker ni ska satsa på de "riktiga" fjällen istället. Åk till Abisko och knalla till kebenekaise eller kanske saltoloukta. Ni får en större upplevelse kan jag lova :-) (bor i jämtland men har hängt mycket i kirunafjällen)

Vandringstips
Vad det gäller om att man springer på mycket folk. Så skulle jag säga att visst möter man endel folk när man är uppe men det är ju inte så himla mycket ändå. Samt som någon sa tar man med sig tält
kan man ju slå upp det var man vill är ju bara att gå en bit från lederna.
Om du ska slå upp det vi en fjällstuga/station så kostar det dessutom pengar. Fast då får du tältplats, matlagnings möjligheter samt toalett. Det är vid stugorna man möter mest folk.

Vandringstips
Går du jämtlandstriangeln så måste du sova på Sylarna vilket inte är så så skoj, men en fin topp om man är sugen. Helags har oxå bra utsikt. Småstugorna är kalasfina, billigare än stationerna och oftast trevligare. Men sådant är ju inte helt objektivt.

Jag skulle satsa på lätt packning om det är min första tur. Okej, så lätt kanske det inte blir om det är din första, men max 10 kilo och bo på stugor istället. Vandra lätt är roligare än vad iaf jag trodde.

Gåsen är fint och Lunndörren måste jag tillbaks till. Sedan finns ju Nallo och Unna Allakas oxå som båda är sagolika. Men det är så himla långt bort för de flesta och en ganska ordentlig tur om man är nybörjare. Annars är en liten tur i norra kanten av Sarek fint. Men Norge är nog inte dumt heller som sagts ovan. Skönt med lunchpacke, termospåfyllning, trerätters middag och en öl i baren när man kommer fram varje dag oxå :-)

Juli kan vara blött eller snöigt. Beror självfallet på väder och plats. Brukar satsa på aug och september. Höstfärger...
F1000009.jpg ht=320

Vandringstips
Mitt förslag på fin vandring där man garanterat är mycket ensam är att gå Padjelanta leden.
Dess stugor (om man väljer att bo i dessa) ägs och sköts av samerna. Det finns möjlighet på flera ställen att handla kött fisk glödkakor och lite annat smått o gott av samerna.
Denna tur är verkligen härlig!!

Man tar tåget till Murjek o sen buss till kvikjokk avslutar i Ritsem, eller via kebnekaise och Nikkaloukta om man vill vara ute länge.

JAg brukar gå senare på sommaren juli-aug inte så mycket folk och MYGG.

Ha en trevlig tur!

Vandringstips
BRsimon skrev:
-------------------------------------------------------
> jag har tänkt med tält... åtminstånde två tre
> nätter sen kanske man kan ta en stug natt in
> emellan.
>
> jämtlandstriangeln låter fint. kan man få
> känslan av att man är själv där eller är det
> väldigt mycket vandrare?

En annan variant (om ni kommer med bil fr västsverige) är att starta vid Nedalshytta på den norska sidan av Sylmassivet och sedan gå med eller moturs runt sylarna. Från "baksidan" finns det en rätt brant men enkel väg upp till toppen. Vi gjorde turen på två nätter/tre dagar inkl topptur och då tog vi det väldigt lugnt, spec andra dagen.
http://www.vandringsleder.se/index.php/Sylarna_runt
Vi gick åt andra hållet och startade som sagt vid Nedalshytta och när vi gick var det inte alls så blött på norska sidan som de säger. Jag gick i halvhöga läderkängor utan problem.

Vandringstips
Vi har gjort några vandringar i Jämtlandsfjällen. Alla tre vandringarna var i juli. Vi gillar de mjukt böljande Jämtlandsfjällen, lättvandrade och trevliga.

2004 startade vi i Ljungdalen och gick på leden via Helags-Sylarna-Gåsen-Helags-Ljungdalen. Vi hade tält och övernattade oftast inte vid stugorna. Uppe vid Sylarna blåste det dock så förbaskat att vi bodde en natt på stationen istället. Stora, vältrampade leder, men eftersom vi bodde mellan stugorna hamnade vi först på leden och hade inte så mycket folk omkring oss. Däremot mötte vi folk i omgångar - det märktes att några grupper föredrar att starta tidigt, andra att sova lite längre :)

2005 valde vi att starta i Ramundberget och gå lite vid sidan av de stora lederna. Därifrån gick vi södra sidan av sjön söder om Helags mot Nedalshytta och hoppade sedan på leden till Sylarna. Från Sylarna fortsatte vi med lite omvägar mot Helags och sedan söderut till Ramundberget igen.På den norska sidan tycker jag inte det var lika trevligt som på svenska sidan, det är grusvägar och kraftledningar från kraftverksdammen mot Nedalshytta som stör känslan. Annars var det fint att hela tiden se Helags och Sylarna söderifrån.

2006 valde vi Skäckerfjällen, just för att komma till lite mer folktomma fjäll. Väldigt gröna fjäll, var vårt intryck, mindre sten och mer vegetation. Tyvärr blåste och regnade det rätt rejält, så vi valde att korta av turen. Några bilder från den finns här: http://picasaweb.google.se/jennyxan/FjLlturSommar2006

I somras var vi slutligen i Abisko där vi passade på att cykla lite, men det blev en två-nätters tälttur också. Bilder därifrån: http://picasaweb.google.se/jennyxan/FjLlsemestern2007

Vandringstips
detta låter kanon tack för tipsen
det kan hända att vi inte får så mycket semester ihop
finns det leder på närmare håll med kanske i norge som någon tipsade om?

Vandringstips
Jotunheimen i Norge är oerhört vackert att vandra i. Vi har alltid hyrt en hytte och gjort dagsturer, så några flerdagarsturer har jag inte erfarenheter från i det området.
Några korta minnesbilder från våra turer där:

Glittertind är väldigt stenigt.
Kom ihåg solglasögon och solkräm när ni går på snöfält(vi gick runt i mörka solglasögon och bredbrättade hattar resten av veckan efter oväntat bra väder på vår tur upp på Galdhöpiggen...)
I slutet av juni kan det vara kvar mycket snö på höjderna, och om man får för sig att gå upp till en tjärn för att fiska är det läge att kolla upp så att den inte fortfarande är frusen :)

Tillbaka
Topp