Vänerleden första gången

Vänerleden första gången
Vad betyder alla dessa termer ??
Kontentan var, undvik Kayoba. Men lite snabbt sammanfattat.

Solid axel är gängad i båda ändarna och är en del av navet. Därför är den svår att byta om den skadas. Axeln skruvas med kupolmuttrar på båda sidor om hjulet. Navväxlade cyklar har det bak, ibland också fram. De allra billigaste cyklarna har det även om de har utanpåliggande växlar.
Snabbkoppling eller Quick release axle (QR) är en gängad axel som går genom navet och fästs med en mutter på andra sidan. Den har oftast antingen en spak alternativt en insex eller infem huvud på ena sidan och hålls fast i muttern med fingrarna på andra sidan. Cyklar med utanpåliggande växlar har oftast QR.
Nya dyra cyklar har genomgående axel eller Through axle (TA), men det är inte aktuellt.

Frikrans är en kuggkrans med inbyggt frihjul (låter hjulet snurra även när kuggkransen, kedjan och pedalerna står still). Behöver kuggkransen bytas så byts alltså då även frihjulet oavsett om det behövs eller inte och vice versa.
Kasett är en lös kuggkrans som sätts på ett separat frihjul/body. Det finns fler tillverkare och modeller av kasetter. Större möjlighet att byta utväxling på en cykel med kasett, så att det går lättare i uppförsbackar. Kasetter finns också tillgängliga till lägre priser än frikransar. Kasetter går att byta utan att byta body och vice versa.

V-bromsar är den vanligaste formen av fälgbroms. Ett par bromsbelägg trycks emot fälgens bromsyta. Sämre bromsverkan när fälgen blir blöt i dåligt väder. Lite mer viktigt med raka fälgbanor (hjul) på en cykel med fälgbroms än en med skivbroms, fotbroms eller rullbroms. Vajerspänningen på V-bromsar behöver justeras emellanåt. Fälgbroms kräver att hela fälgen byts ut när bromsytan på fälgen blir sliten (lång tid, men kan vara sliten på en gammal begagnad cykel).
Skivbroms har ett bromsok nere vid navet med ett par bromsbelägg som bromsar mot en bromsskiva. Generellt sett bättre bromsverkan. Påverkas inte lika mycket av väta. Bromsskivan är enklare att räta upp än en fälg. Den är enklare att byta ut än en fälg när den slits ut och är generellt sett billigare att byta ut.
Hydrauliska skivbromsar har inga vajrar som behöver justeras.

Senast ändrad:
Vänerleden första gången
Finns gott om videor på t.ex. youtube som visar olika saker på cyklar. T.ex. kan du här se hur en snabbkoppling (quick release på engelska) funkar.

Vänerleden första gången
Gammal 26-tums-mtb är nog det bästa man kan köpa för att få pang för pengarna. Problemet är att de ofta är dåligt underhållna och att det krävs en del erfarenhet för att fixa det som är riskabelt att cykla långt utan att att ha ordning på. Min erfarenhet är att ett växelreglage går sönder inuti, ett nav havererar eller att alla vajrar och höljen är så slitna att funktionen blir lidande.

Som med så många andra saker får man ofta vad man betalar för och det är svårt att få både billigt, funktionellt och hållbart på samma gång.

Vad har du för budget ungefär? "En cykel" kan man få för 1500 kr, men att en sådan är problemfri kräver rena rama turen. För 3000 kr kan man börja välja lite, om man tittar på något från det glada 90- eller kanske tidiga 00-talet. För 6000 kr kan man förvänta sig något funktionellt om det handlar om en äldre cykel. Från 10 000 kan man titta på lite nyare cyklar (varför man nu skulle vilja göra det om man ska köpa prisvärt) och efter 20 000 så börjar man nischa sig ganska hårt.

Sen ska sägas att man ofta kan köpa en riktigt fin cykel, dock i behov av lite arbete, för 1500 kr, samtidigt som man kan köpa en riktig skitcykel för 8000 kr. Det krävs lite finess både vid inköp och vid underhåll/uppfräschning. Men vilken glädje som väntar i andra änden!?

Vänerleden första gången
Jag köpte en fd värsting för ett par år sen. Orange O2! Thomsonstolpe (dyr än idag) och Mavichjul (bra kvalla). Växelreglagen (gripshift vridreglage) var direkt smärtsamma att använda. Bakväxeln rejält glapp/slut. Kring 2000 gav jag. I det skicket cyklade jag till Norrköping och tillbaka (från Gnesta). Den växlade själv när man stod upp, så jag fick sitta ned. Bytte till en bättre beggad bakväxel och reglage (sånt jag hade hemma i lådorna). Samt gjorde den med bekväm med annan styrstam, styre och sadel (allt liggandes i lådorna). Visst, jag kan meka själv (och har saker i lådorna) men fråga efter lite hjälp så vem vet vad som händer. Happy är stundtals trevligt och hjälpsamt. :)

Vänerleden första gången
Gällande att sova i hängmatta: nej, jag har inte sovit i en hängmatta, däremot legat i hängmattor en liten stund, jag skulle aldrig kunna sova i en som inte har "spreaders" uppe och nere (vilket ag inte tror att ultralätta sådana har, eftersom de pressar ihop axlarna och bara tillåter en enda position. Så köp föralladel en, eller låna, och testa att sova i den innan, så mycket innan att du hinner ändra planen till liggunderlag om det behövs.

Vänerleden första gången
Jag kom osökt att tänka på en beggad nishiki pro sld. En sån borde man kunna hitta för 3-4 papp, och den borde kunna passa det här formatet.

Vänerleden första gången
Tricket med en modern hammock/hängmatta är att sova på diagonalen (20-30 grader) sett från linorna. Då rätar duken upp sig och man sover nästan platt.

Ett tips till TS är att provsova innan ni drar på tur. Det är mycket som är nytt första gångerna i hängmatta. När man vant sig är det fantastiskt.

Några saker att fundera på är var du ska förvara mobil, ficklampa etc. En hängmatta har inga naturliga förvaringsutrymmen som ett tält. Det blåser också sval luft under ryggen hela natten, så fundera på hur frusen du är och vilken slags isolering du ska använda (sovsäck, underquilt, liggunderlag).

Vänerleden första gången
Min hängmatta har en isydd förvaringspåse som dubblerar som förvaring för mindre saker som plånbok och mobil när mattan används. Men som ny på det här med hängmatta nu i vinter är första erfarenheten att den är kall som f-n att ligga i utan extra isolering om det är minusgrader, liggunderlag inuti hjälpte en del men inte tillräckligt. De som kan det här verkar använda isolering på utsidan undertill men så långt har jag inte kommit än att jag skaffat och testat det. Själva underlaget eller vad man skall kalla det kändes däremot kanon att sova på så jag kommer prova mer.

Senast ändrad:
Vänerleden första gången
Min hängmatta har en isydd förvaringspåse som dubblerar som förvaring för mindre saker som plånbok och mobil när mattan används. Men som ny på det här med hängmatta nu i vinter är första erfarenheten att den är kall som f-n att ligga i utan extra isolering om det är minusgrader, liggunderlag inuti hjälpte en del men inte tillräckligt. De som kan det här verkar använda isolering på utsidan undertill men så långt har jag inte kommit än att jag skaffat och testat det. Själva underlaget eller vad man skall kalla det kändes däremot kanon att sova på så jag kommer prova mer.
I minusgrader finns det inga omvägar runt en underquilt. Till skillnad mot att sova på marken finns det absolut noll markisolering i en hammock.

Vänerleden första gången
Jag har en otestad DD hängmatta inkl underquilt. Original underquilt är så skrymmande att jag troligen inte kommer använda den. Utifrån det jag äger blir pressning (tarp), sovsäck och liggunderlag betydligt mindre.

Vänerleden första gången
Jag har några frågor om rutten, dvs själva https://www.vanerleden.se/
Räknar ni med att följa leden till 100%? För även om jag har inte cyklat själva leden har jag det senaste året cyklat åtminstone delar av den i Värmland och jag har en hel del synpunkter på vägvalet. Men det kanske är överkurs?
Men en inspiration om ni vill modifiera rutten kan kanske denna RR, om cykling runt Vänern med hotellboende, vara
Ytterligare en källa som visar asfalterade vägar, är denna ruttbara karta, som även tar hänsyn till trafikintensitet

Vilka delar är det du har synpunkter om? För egen del skulle jag nog hålla mig bättre till leden om jag skulle cykla igen, även om några av etapperna är lite långa för en familj med relativt små barn.

Vänerleden första gången
ja, viktigt undvika tvåfiliga huvudvägar utan vägren så gott det är möjligt. och skaffa koll om någon bit med vägren blivit trefilsväg. ännu värre.

har ni vettiga växlar kan det vara en belöning ta sig helst i sällskap med en kikare upp i utsiktstornet på kinnekulle. därifrån ser man högsta byggnaderna i karlstad, liksom ända bort till dalsland. ger skönt perspektiv på turen.

omvägen till läckö slott är värd, liksom att åka ut på det intressanta fenomenet hinden. trollhätte slussar kan vara värt en omväg om intresse finns. tajmar ni det med fallens dag är det en no-brainer.

Senast ändrad:
Vänerleden första gången
Jag följde leden till punkt och pricka när jag körde den 2022, lite knölig kanske på något ställe med racer men på det stora hela va den riktigt bra tycker jag. Nu har jag dålig koll på alternativa vägar i området så kan inte säga om det finns bättre alternativ.

Vänerleden första gången
Vilka delar är det du har synpunkter om?
Det är mest detaljer, eftersom jag har cyklat en del i Värmland har jag några "favoritvägar"
och om det regnar/blöta vägar kan det vara en bra idé att försöka hitta alternativ till grusvägsavsnitten, tex mellan Karlstad-Kristinehamn; välj asfaltvägen via Väse k:a (gamla E18) mellan Skattkärr och Väse istf grusvägen.
Samma väster om K-d; välj vägen genom Slottsbron till Vålberg istf grusvägen via Borgvik (om det inte är ett viktigt besöksmål).
Även i Dalsland skulle jag välja annan väg, tex via Håverud, både för att undvika grusväg och för att få se akvedukten.
Som jag skrev redan i #20;
Roadfinder tycker jag kan vara en bra hjälp för att hitta asfalterade vägar som är bra att cykla på.

För egen del skulle jag nog hålla mig bättre till leden om jag skulle cykla igen, även om några av etapperna är lite långa för en familj med relativt små barn.
Med barn blir det förstås ett annat läge, då skulle jag välja andra vägar.
Men i det här fallet är det
fem tjejer i 20 års ålder som ska cykla vänerleden alltså hela Vänern runt.

Vänerleden första gången
Vad betyder alla dessa termer ??
Går att sammanfatta lite..... Håll dig borta från cyklar som härstammar från Jula eller Biltema. De kan förvisso mkt väl ta dig vart du vill men de kan också göra så du aldrig mer vill cykla eller att något pajar på vägen som det ej finns reservdelar till. Dessa cyklar är byggda för att köpas billigt, användas ett tag och sen kastas på skroten.

Däremot behöver du självklart ingen dyr cykel för att köra ditt äventyr, men det finns gränser i helvetet som man säger.

Tillbaka
Topp