Vänerleden första gången

Vänerleden första gången
Hej!

Nu i sommar ska jag på min första långa cykeltur.

Vi är fem tjejer i 20 års ålder som ska cykla vänerleden alltså hela Vänern runt.

Vi ska inte stressa fram och gör det inte för tiden träningen eller nått sånt liknande utan bara för upplevelsen och lite semester i Sverige.

Jag har då en fundering gällande själva cykeln. Jag ska nu köpa en begagnad cykel då min budget är låg och jag just nu inte äger en cykel. Jag funderar på om jag ska köpa en mer sportig cykel eftersom det ändå är 64mil eller om jag ska köpa en vanlig damcykel då jag inte tidigare suttit i den ställningen man gör på en sportig cykel.

Jag ska sova i en tält-hängmatta så jag har inte överdrivet mycket packning heller.

Vad är då smartast av mig för en 64mil tur.
En damcykel med bekväm sitts och upprätt ställning eller en sport cykel mer lämpad för den distansen?

Vänerleden första gången
Hej!

Nu i sommar ska jag på min första långa cykeltur.

Vi är fem tjejer i 20 års ålder som ska cykla vänerleden alltså hela Vänern runt.

Vi ska inte stressa fram och gör det inte för tiden träningen eller nått sånt liknande utan bara för upplevelsen och lite semester i Sverige.

Jag har då en fundering gällande själva cykeln. Jag ska nu köpa en begagnad cykel då min budget är låg och jag just nu inte äger en cykel. Jag funderar på om jag ska köpa en mer sportig cykel eftersom det ändå är 64mil eller om jag ska köpa en vanlig damcykel då jag inte tidigare suttit i den ställningen man gör på en sportig cykel.

Jag ska sova i en tält-hängmatta så jag har inte överdrivet mycket packning heller.

Vad är då smartast av mig för en 64mil tur.
En damcykel med bekväm sitts och upprätt ställning eller en sport cykel mer lämpad för den distansen?
Köp en vanlig damcykel, det räcker långt, mycket längre än 64 mil om man vill. Se bara till att den är i ordning mekaniskt och är rätt inställd efter dig..

Senast ändrad:
Vänerleden första gången
Rullar den bra och du sitter bra så rullar milen på. Man behöver ingen värstingcykel för att cykla långt. Men ett vrak är inte kul på nåt sätt. Påtvingade stopp förstör snabbt glädjen.

Vänerleden första gången
Då du skriver att ni inte kommer att ha bråttom skulle jag fokusera på komfort. Det är förvisso rätt individberoende vad som är komfortabelt, men jag skulle nog rekommendera cyklar med i alla fall några växlar. Är ju inte frågan om några berg, men bara en rejäl motvind kan göra det slitigt med en enväxlad cykel även om man är van cyklist. Skönt då att kunna lägga i en lättare växel och inte behöva använda lika mkt kraft.

Oavsett val av cykel skulle jag sen rekommendera er att cykla en del innan, gärna tillsammans och även några lite längre turer. Detta av flera skäl.
  • Ni kommer att kunna upptäcka eventuella brister med cyklarna. T.ex. kan sadeln kännas helt ok i ett par mil men att den ger upphov till problem när man sitter längre tid på den. Är närmast omöjligt att veta om man inte testat innan och att cykla många mil när det är obkvämt kommer att förstöra mycket av nöjet. Sadelhöjd är en annan sak som kan ställa till problem, t.ex. med smärta i knäpartiet som följd.
  • Ni blir starkare på att cykla vilket kommer att ni kommer att kunna fokusera på upplevelsen snarare än att plåga er fram.
  • Cyklar ni gemensamma turer innan kommer ni också att upptäcka hur dynamiken i gruppen fungerar då ni cyklar.
    • Vill ni hålla ihop gänget hela tiden eller är det bättre att ni kan trampa på i ert eget tempo en bit och sen återsamlas? T.ex. vi samlas vid kyrkan om fyra km.
    • Är det så att någon har det lite tyngre uppför medan någon tycker uppförsbackar går relativt lätt? Då kanske det är bra att var och en tar sitt tempouppför och att ni återsamlas på toppen.
    • Jag tror att det är bra att reda ut sånt i förväg. Är väldigt mkt jobbigare att ha en sådan diskussion när någon är trött, less och gring efter att ha blivit ifråncyklad för femte gången.
Om ni har cyklar med vanliga däck med slang, se också till att ni har med er utrustning för att kunna fixa punkteringar, d.v.s. däckavtagare, pump och extra slang/lagningslappar. Är inte fel att öva på att ta av däcket, sätta på igen och pumpa upp. I synnerhet om ni aldrig gjort det eller att det var länge sedan.

Cyklar själv i stort sett bara racer och där kan vissa kombinationer av däck och fälg vara mer besvärliga än andra vad det gäller att få på däcket på fälgen. Om detsamma gäller även den aktuella typen av cyklar kan det vara bra att kontrollera i förväg att man faktiskt grejar att med rimlig insats få på däcket på fälgen.

Vänerleden första gången
Vad ska dina kompisar cykla på? Om de har lite sportigare cyklar blir det nog lite hetsigt att hänga på på en damtralla. Och tvärtom? Nja, det skulle nog vara lättare att trivas med motsatsen, om dina kompisar cyklar damtralla och du något sportigare. Du skulle ha lite ”gratis” i ansträngningen, men möjligen (om du inte tränat innan) lite sämre komfort.

Vänerleden första gången
För en tur i lugn takt med dagsetapper på 5 upp till säg 10 mil hade jag själv valt en enväxlad "gammaldags" cykel med upprätt körställning och bred flat sadel av den gamla typen. Tycker de är trevliga att cykla på även längre sträckor men det ligger förstås en hel del i vad @Freddie L skriver ovan, om kamraterna har cyklar med framåtlutad körställning och många växlar och vill cykla fortare är det nog roligare att ha en likadan cykel.

Vänerleden första gången
Fördelar med enväxlad är möjligen billigare och mindre strulrisk. Vad gäller pris har jag inte koll på marknaden. Vad gäller strulrisk borde en cykel med navväxel som är i hyggligt skick inte vara mer än försumbart större strulrisk med. Detta får vägas mot att slippa slita lika mycket i uppförsbackar och motvind.

Vänerleden första gången
Någon i @AllanBrallan3s närhet borde väl ha en damtralla? Låna den och cykla 3-4 mil några dar i rad. Med packning. Efter det borde du kunna känna om det är en bra ide eller inte att cykla 6 mil/dag i 10 dar eller om en cykel med sadel anpassad för dig samt minst några växlar och möjlighet att ändra sittställning är en bättre idé.

Jag är övertygad om att en cykel av typ endurance-racer eller gravel, med bockstyre men ganska avslappnad sittställning är bra mycket skönare för en så lång tur.

Har du sovit i hammock tidigare och vet att det funkar för dig?

Senast ändrad:
Vänerleden första gången
enpetare kan vara kul och fostrande för benen, men pushbike med lastad cykel är inte 'utmärkt'. det behövs åtminstone någon rejält lätt växel, särskilt för en ovan cyklist.

nexus7 är mycket vanligt förekommande och robust nog att klara den extra lasten.

Vänerleden första gången
Går alldeles utmärkt, har själv gått tillbaka till att cykla på "enväxlatvis" och växlar ofta inte ned i uppförsbackar trots att jag har en massa växlar på min cykel.
Nu cyklar väl du en hel del och har därmed förmodligen vant dig vid detta sätt att cykla under ganska många mils trampande.

Jag uppfattar det som att TS inte riktigt är på den nivån. Att då tvingas att med ganska stor kraft och låg kadens slita sig framåt i motvind och/eller uppför backar kan slita en hel del vilket nog förtar en del av nöjet, både i stunden och i värsta fall även framöver (ömmande knän, hälsenor, etc.).

Vänerleden första gången
Det är väldigt länge sedan jag cyklade på en cykel utan växlar men att cykla på "enväxlatsätt" sliter mindre och det är främsta anledningen till att jag nu mer och mer börjat gå tillbaka till att cykla så på längre distanser när det inte gäller att få en bra tid. Det är två olika sätt att cykla på och båda har sin plats.

Senast ändrad:
Vänerleden första gången
Om du med "sliter mindre" avser att det sliter mindre på kroppen att använda tyngre utväxling är det helt okompatibelt med min erfarenhet. Jag upplever tvärtom att det sliter mer om man använder låg kadens och större kraft.

Sen kan det finnas skäl att använda tunga växlar ändå. För egen del har jag gjort det för att simulera långa och branta backar som jag har vetat att jag ska cykla under cykelresor i bergig terräng. Man kan kanske också använda det som en form av styrketräning.

Dock är min uppfattning att en ovan person som vill reducera risken för kroppsliga problem i möjligaste mån bör hålla sig till en utväxling som är sådan att det inte blir för tungt och så att en hygglig kadens (=trampfrekvens) kan hållas.

Vänerleden första gången
Alla cyklar fungerar och nästan alla har sin tjusning. Damcyklar har generellt få fördelar och några stora nackdelar. Mitt råd är därför att prova en herrcykel om det finns i din storlek. Med en herrcykel får du en stabilare cykel till lägre vikt (allt annat lika) dock behöver du troligen byta sadel till en damspecifik.

Vänerleden första gången
@GöranS Jag tror du tänker i att man cyklar på samma sätt som med flera växlar och det gör man, eller jag, inte. Tyngre backar där det inte räcker med att stå upp några meter mot krönet hoppar jag såklart av och går uppför, bra på flera sätt och vis om man inte har bråttom. Sen cyklar jag förvisso emellanåt som du beskriver också, med tyngre växlar för muskelbyggande, och även i högre tempo med mera utnyttjande av växlarna men det är en annan sak.

Edit. Vet de som cyklar långlopp singlespeed för att det är mera skonsamt, som rekordhållaren på Tour Divide, Alexandra Houchin. Det blir ett lägre tempo helt enkelt.

Edit2. Det sista håller jag med om, att inte välja för tung utväxling, det är varken roligt eller bra för kroppen och det gäller lika mycket med en enväxlad som en med många växlar.

Senast ändrad:
Vänerleden första gången
Funkar möjligen om det är backar det handlar om. Med fem mil motvind är alternativet att hoppa av och gå mindre attraktivt.

Sen säger jag inte att det inte går att cykla utan tillgång till lättare växlar. Som sagt tror jag dock att det är något som är olämpligt för de flesta ovana personer att göra. Om man vill göra det så bör man gradvid vänja sig vid belastningen. Och jag tror inte att TS kommer att hinna arbeta upp den hårdheten innan sommaren.

Har själv t.ex. cyklat en del inte helt platta randolopp på 20 mil och aldrig använt lilla klingan vilket inneburit att jag haft 50/21 som lägsta växel, en gång t.o.m. med 50/12 som lägsta och enda växel (pga växelvajerhaveri) under sista ca fyra milen (strax före Mariefred till Östertälje). Det går, men är absolut inget jag rekommenderar för den ovana cyklisten. Och jag gjorde det inte för att det var ett optimalt sätt att ta sig igenom turen så smärtfritt som möjligt utan som förberedelse för andra äventyr.

Edit: Sammanfattningsvis så tror jag att TS med stor sannolikhet kommer att ha en trevligare tur med tillgång till några växlar än utan.

Vänerleden första gången
Diskuterar ni inte bara olika saker nu då? @GoranS pratar om cykling, @aben pratar om utevistelse tillsammans med en cykel. Båda kan absolut vara kalasbra och det är nog främst TS som kan avgöra vad som funkar bäst i det specifika fallet.

Ska man cykla några mil om dagen där man ofta stannar för att titta på omgivningen eller inte ser några bekymmer med att promenera uppför en backe spelar cykeln knappt någon roll. Jag skulle då sett till att ha en driftsäker cykel först och främst, speciellt om jag hade ringa erfarenhet av att laga saker i fält.

Ska man däremot cykla 10 mil eller mer om dagen och ser själva cyklingen som en del av upplevelsen hade jag lagt mycket mer krut på cykeln. Viktigt med sittställning, rätt utväxling, lättrullade däck och sådant.

Efter som du TS inte är nedlastad med en massa åsikter om "rätt cykel" osv så tror jag att lite vad som helst kommer fungera. För min del kan en liten avvikelse från vad jag anser vara optimalt bli en ganska stor plåga om jag cyklar långt. För er del kommer utmaningarna inte lika mycket ligga i om ni sitter perfekt som i hur krångligt det blir att reparera cyklar som är i en aning tveksamt mekaniskt skick samt hur väl gruppdynamiken fungerar. Och det är ju en stor del av upplevelsen - man stöter på ett problem och måste lösa det. Någon kommer få ont i ett knä, någon kommer få strul med att få av bakhjulet när hen punkar för femte gången, någons tält kommer blåsa sönder och någon glömde tandborsten. Så jäkla gött!?

Vänerleden första gången
För det TS efterfrågar, semestercykling i lugn takt, är däremot en vanlig enkel standardcykel ett bra val. Möter många, främst äldre, som är ute på långfärd med sådana cyklar och en del avverkar högst respektabla distanser per dag.

Edit. Trist att läsa nedvärderande saker som "utevistelse med cykel", undrar hur långt man själv cyklar då? Sen har det ingen betydelse hur långt eller kort, hur fort eller långsamt man cyklar utan det är glädjen i att cykla som har betydelse.

Senast ändrad:
Vänerleden första gången
@aben;
Du kan inte "bevisa" ett generellt påstående genom att hänvisa till udda och mer eller mindre unika exempel.

@AllanBrallan3;
Du har fått bra råd av @GoranS i #4 och @Freddie L i #5 följer ni dem kommer ni att få en bättre och bekvämare cykling övriga kan du strunta i.

Jag har några frågor om rutten, dvs själva https://www.vanerleden.se/
Räknar ni med att följa leden till 100%? För även om jag har inte cyklat själva leden har jag det senaste året cyklat åtminstone delar av den i Värmland och jag har en hel del synpunkter på vägvalet. Men det kanske är överkurs?
Men en inspiration om ni vill modifiera rutten kan kanske denna RR, om cykling runt Vänern med hotellboende, vara
Ytterligare en källa som visar asfalterade vägar, är denna ruttbara karta, som även tar hänsyn till trafikintensitet

Vänerleden första gången
Alla cyklar fungerar och nästan alla har sin tjusning. Damcyklar har generellt få fördelar och några stora nackdelar. Mitt råd är därför att prova en herrcykel om det finns i din storlek. Med en herrcykel får du en stabilare cykel till lägre vikt (allt annat lika) dock behöver du troligen byta sadel till en damspecifik.
dock är det besvärligt alltsomoftast störande besvärligt att äntra en herrcykel försedd med packning.

återigen ett råd anpassat för en van cyklist.

en nackdel med vissa damcyklar är den slingriga ramen, ibland riktigt slingrig. en vettig kompromiss är en äldre mtb med lågt övre rör. helst 26 tums hjul, vilka medför lägre tyngdpunkt och bättre lastmöjligheter.

utbudet är stort, iskalla på stöldmarknaden, och priserna låga. klätterväxlar och låg risk för punktering ingår i konceptet. finns som alternativ även nya i hopfällbara varianter till röramde låga priser, om man vill få med sig hojen på tåget till och från resmålet. lite kvalitetsvarning på vissa av dessa dock.

här exempel på en gammal pärla som skulle vara idealisk till upplägget. på med pakethållare, skärmar och ett par fräscha mer lättrullande däck och du är hemma.
.
IMG_1732.jpeg

Vänerleden första gången
För de som inte känner till Tour Divide ett 440 mil långt lopp som går från över hela Klippiga bergen i USA, från Kanada till Mexico. En hel del väljer singlespeed och de brukar hävda sig väl i resultatlistan,

Senast ändrad:
Vänerleden första gången
Jag ska nu köpa en begagnad cykel då min budget är låg och jag just nu inte äger en cykel.
Begagnade cyklar kan vara fynd. Men ofta är de i så dåligt skick att det är billigare att köpa en ny cykel än att låta en mekaniker fixa iordning en begagnad och billigare att köpa en ny cykel på erbjudande än att fixa iordning en begagnad själv.

Det finns en del klipp på Bikesters utförsäljning.

Ortler Bricktown S Swing 8s Blå 1 905 kr
-59 %
4 655 kr

Ortler Bricktown S Blå 2 095 kr -54 % 4 655 kr

Vermont London 3G Röd 2 105 kr 67 % 6 475 kr

Buzzbike Urban Cycle Club 3s Svart 2 295 kr 64 % 6 475 kr

Ortler Bricktown Lite Swing 9s Röd 2 205 kr
62 %
5 805 kr

Ortler Bricktown Lite 9s Blå & Svart 2 595 kr 55 % 5 805 kr

Ortler Bricktown Swing 7s Vit 2 405 kr
-61 %
6 215 kr

Ortler Bricktown 7s Blå & Svart 2 795 kr
-55 %
6 215 kr

Ortler Bricktown LTD Trapezeram Svart 3 205 kr
-58 %
7 815 kr

Ortler Bricktown LTD Svart 3 505 kr -55 % 7 815 kr

Den lite lättare och bättre specade White SC Lite för 5 000 kr är väldigt mycket cykel för pengarna, tidigare ordinarie pris var 7 499 kr.

White SC Lite för 5 000 kr är mycket hybrid för pengarna, tidigare ordinarie pris var 7 499 kr.

+Alivio drivlina (ett par steg upp från alla andra cyklar i prisklassen)
+Framväxel & relativt stor kasett. Bred utväxling.
+Hydrauliska skivbromsar
+Låg vikt. 11,7 kg

Bred utväxling på kassetten. CS-HG200 9, 11-36T (11-13-15-17-20-23-26-30-36T)
Lätt utväxling på vevpartiet. Shimano FC-MT210-2 46-30T
Alldeles lagom till touring. Även om vissa fortfarande föredrar 3 delat vevparti till touring.
Screenshot_20240224-101942_2.png

Tipsar om Tråden Hybridcykel för nybörjare som vill resa med packning'

Senast ändrad:
Vänerleden första gången
Diskuterar ni inte bara olika saker nu då? @GoranS pratar om cykling, @aben pratar om utevistelse tillsammans med en cykel. Båda kan absolut vara kalasbra och det är nog främst TS som kan avgöra vad som funkar bäst i det specifika fallet.

Ska man cykla några mil om dagen där man ofta stannar för att titta på omgivningen eller inte ser några bekymmer med att promenera uppför en backe spelar cykeln knappt någon roll. Jag skulle då sett till att ha en driftsäker cykel först och främst, speciellt om jag hade ringa erfarenhet av att laga saker i fält.

Ska man däremot cykla 10 mil eller mer om dagen och ser själva cyklingen som en del av upplevelsen hade jag lagt mycket mer krut på cykeln. Viktigt med sittställning, rätt utväxling, lättrullade däck och sådant.

Efter som du TS inte är nedlastad med en massa åsikter om "rätt cykel" osv så tror jag att lite vad som helst kommer fungera. För min del kan en liten avvikelse från vad jag anser vara optimalt bli en ganska stor plåga om jag cyklar långt. För er del kommer utmaningarna inte lika mycket ligga i om ni sitter perfekt som i hur krångligt det blir att reparera cyklar som är i en aning tveksamt mekaniskt skick samt hur väl gruppdynamiken fungerar. Och det är ju en stor del av upplevelsen - man stöter på ett problem och måste lösa det. Någon kommer få ont i ett knä, någon kommer få strul med att få av bakhjulet när hen punkar för femte gången, någons tält kommer blåsa sönder och någon glömde tandborsten. Så jäkla gött!?
Nja, jag tycker jag har försökt sätta mig in i TS:ens situation snarare än att utgå från något som liknar den cykling jag själv bedrivit. Att jag tagit upp mig själv och mitt cyklande har primärt varit i syfte att illustrera att jag inte är totalt okunnig kring att cykla utan använda lätta växlar och hur det påverkar kroppsligt slitage och det även under lite längre turer.

Mitt resonemang är detta:
Om man bortser från strulrisk bör växlar i detta sammanhang inte innebära några relevanta nackdelar. Jag skulle snarast hävda att för nästan alla så erbjuder växlar en fördel och ffa för personer som är ovana att cykla. Min erfarenhet är i alla fall att även om man tar det hur lugnt som helst är det är slitigare att ligga och nöta med låg kadens än att kunna växla ner och trampa lite fortare. Och det även om man ligger långt från gränsen för vad man klarar effektmässigt.

Därmed blir det hela en balansgång mellan

(a) mindre risk för strul med enväxlat och
(b) mindre kroppsligt slitage och lättare cykling i motvind/backar med en cykel med växlar.

Mitt intryck är att man med navväxlar har mkt låg strulrisk i alla fall så länge man inte köper ett vrak där de är helt utslitna. Kombinerat med att jag tycker att de i punkt b listade fördelarna med växlar inte är obetydliga landar jag i slutsatsen att jag tror att TS kommer att ha en trevligare tur med en cykel med växlar.

Med detta inte sagt att jag menar att det är omöjligt att genomföra turen på en enväxlad cykel. Det går garanterat. Finns t.o.m. människor som cyklar Vätternrundan på enväxlade cyklar utan någon som helst cyklingsmässig förberedelse.

Och jag säger inte heller att det nödvändigtvis skulle vara en fördel med växlar gäller för personer som cyklat så mycket att de kan cykla 30 mil/dag under flera dagar. Jag säger att jag tror att för TS vore en cykel med robust navväxel en fördel jämfört med en enväxlad cykel.

Vänerleden första gången
@AllanBrallan3
Det är snyggare, coolare och billigare att välja en enväxlad damcykel. Det kan synas löjligt att lägga en massa pengar på en mer avancerad cykel/racer för en enda tur. Jag cyklade fem mil på en enväxlad damcykel i somras. Den var nyrenoverad och i perfekt skick mekaniskt.

Ändå skulle jag inte göra om det. Instabil och tung ram, bred och jävligt jobbig sadel, seg cykel, kass frambroms. Jag cyklade i flackt landskap så utväxlingen var inget direkt problem. Hade jag haft packning och stött på ordentliga uppförsbackar hade det varit helt värdekasst. Och då gillar jag verkligen betydligt tyngre utväxling än t ex @GoranS, jag har bara äldre cyklar och en av dem är riktigt gammal. Jag bryter mig gärna uppför backar, like a tävlingscyklist på 60-talet.

Nu när ni ska cykla långt och är ovana finns det ingen anledning att välja bort växlar och möjlighet till att byta handposition. Den som hävdar det är antingen en enpetarentusiast, nostalgiker eller icke-cyklist.
Skaffa en billig, hyggligt lätt och trevlig hoj. Testa bockstyre - det är så jävla bra. Finns mängder med billiga, begagnade cyklar som är gjorda för att transportera människor långa sträckor till en jämförelsevis liten kraftinsats. Köp inte nytt, det är bara dumt och onödigt dyrt.

Mina tankar.

Senast redigerad av en moderator:
Vänerleden första gången
Nja, jag tycker jag har försökt sätta mig in i TS:ens situation snarare än att utgå från något som liknar den cykling jag själv bedrivit. Att jag tagit upp mig själv och mitt cyklande har primärt varit i syfte att illustrera att jag inte är totalt okunnig kring att cykla utan använda lätta växlar och hur det påverkar kroppsligt slitage och det även under lite längre turer.

Om man bortser från strulrisk bör växlar i detta sammanhang inte innebära några relevanta nackdelar. Jag skulle snarast hävda att för nästan alla så erbjuder växlar en fördel och ffa för personer som är ovana att cykla. Min erfarenhet är i alla fall att även om man tar det hur lugnt som helst är det är slitigare att ligga och nöta med låg kadens än att kunna växla ner och trampa lite fortare. Och det även om man ligger långt från gränsen för vad man klarar effektmässigt.

(b) mindre kroppsligt slitage och lättare cykling i motvind/backar med en cykel med växlar.

Mitt intryck är att man med navväxlar har mkt låg strulrisk i alla fall så länge man inte köper ett vrak där de är helt utslitna. Kombinerat med att jag tycker att de i punkt b listade fördelarna med växlar inte är obetydliga landar jag i slutsatsen att jag tror att TS kommer att ha en trevligare tur med en cykel med växlar.

Med detta inte sagt att jag menar att det är omöjligt att genomföra turen på en enväxlad cykel. Det går garanterat. Finns t.o.m. människor som cyklar Vätternrundan på enväxlade cyklar utan någon som helst cyklingsmässig förberedelse.

Och jag säger inte heller att det nödvändigtvis skulle vara en fördel med växlar gäller för personer som cyklat så mycket att de kan cykla 30 mil/dag under flera dagar. Jag säger att jag tror att för TS vore en cykel med robust navväxel en fördel jämfört med en enväxlad cykel.
Fast växelstrul på en vanlig bakväxel på 64 mil, är den risken stor? Skulle det vara problem så är det troligen löst på nolltid.
Bikester har väl rea på några bekväma cyklar med skärmar, vanliga bakväxlar och pakethållare av något slag.

Vänerleden första gången
För det TS efterfrågar, semestercykling i lugn takt, är däremot en vanlig enkel standardcykel ett bra val. Möter många, främst äldre, som är ute på långfärd med sådana cyklar och en del avverkar högst respektabla distanser per dag.

Edit. Trist att läsa nedvärderande saker som "utevistelse med cykel", undrar hur långt man själv cyklar då? Sen har det ingen betydelse hur långt eller kort, hur fort eller långsamt man cyklar utan det är glädjen i att cykla som har betydelse.
För de som inte känner till Tour Divide ett 440 mil långt lopp som går från över hela Klippiga bergen i USA, från Kanada till Mexico. En hel del väljer singlespeed och de brukar hävda sig väl i resultatlistan,
Tråkigt att du uppfattade mitt uttryck som nedvärderande, det var inte avsiktligt och jag tycker utevistelse med cykel låter utmärkt - något jag själv gärna gjort mer av! Och också tråkigt att värdera hur långt man själv cyklar som ett mått på hur väl man kan besvara frågan TS ställt, speciellt eftersom det ju är "glädjen i att cykla" som är det viktiga. Ju.

Jag höll ju i stora drag dessutom med dig i ditt resonemang om enkel cykel. Sen förstår jag inte öht vad extremt unika och galet hårda/vältränade personer som cyklar 440 mil i Klippiga bergen har med TS resa runt Vänern att göra.

Vänerleden första gången

Jag är fullständigt enig MED ditt resonemang!

Edit: Redigerade verkshöjden i mitt språkliga uttryck?

Senast ändrad:
Vänerleden första gången
Fast växelstrul på en vanlig bakväxel på 64 mil, är den risken stor? Skulle det vara problem så är det troligen löst på nolltid.
Bikester har väl rea på några bekväma cyklar med skärmar, vanliga bakväxlar och pakethållare av något slag.
Det har jag inte sagt. Dock misstänker jag att den är större än för en navväxel. Och för TS tror jag inte en utanpåliggande (som jag gissar är vad du menar med vanlig) bakväxel tillför så mkt. Då lika bra att ta det med lägst strulrisk.

Vänerleden första gången
Jag är fullständigt enig MED ditt resonemang!

Edit: Redigerade verkshöjden i mitt språkliga uttryck?
Så jävla gott e de. ??‍?

Det är som på återvinningscentralen: Man åker in, tror man har koll, lastar ur och börjar gå mot en av containrarna. Plötsligt ser man en varseljacka i ögonvrån och hör ”App app app, va e de du ska kasta däer dô?”.

Senast redigerad av en moderator:
Vänerleden första gången
Jag har inte gjort den jämförelsen så varför skiver du det till mig? Är det mera relevant vilken utväxling du haft under ett randolopp tycker du?
Då du utan att att citera något inlägg skrev detta utgick jag från att det skulle ha någon form av relevans för TS. Men då har vi i alla fall rett ut att det i sammanhanget är irrelevant.

Anledningen till att jag tagit upp mitt val av utväxling berör jag i inlägg #24.

Vänerleden första gången
Ett annat sätt att tackla frågan är vilken typ av cykel du har störst glädje av i vardagen när er resa är avslutad? Köp en sån.

Apropå sportighet bör man ha i åtanke att det är en skala där en traditionell damcykel är ena ytterligheten. Det blir liksom inte osportigare än så. Däremot finns det massor av cyklar som är aningen ”sportigare”, tex tourers, citybikes, gamla hardtails, osv. Och andra mellanting. Man behöver absolut inte vrida upp sportreglaget till max.

Det finns en föreställning om att damcykeln är bekvämare för att man sitter upprätt, som på en köksstol. Men även vid köksbordet sitter man lite framåtlutad, liknande som man gör på tex en citybike, det klarar alla kroppar av.

Vänerleden första gången
Du kan kanske låna en hoj från dina kompisar och testa ? Det är alltid bättre med fler växlar en en. Jag skulle fixa en cykel så fort som möjligt och börja träna lite, köra rundor i omgivningen. Sen kan du fundera själv vad som behöver förbättras osv.

Ganska riskabelt att ge sig på en längre cykelsemester utan att ha testat innan, kan bli jobbigt & en stor besvikelse ---

Vänerleden första gången
Gud va kul att den var ett så intressant och diskuterbart ämne. Tack för alla svar, det uppskattas!

För att svara på era följdfrågor:

Lite bakgrund: jag är inte helt ovan cyklist, har cyklat fram och tillbaks från skolan varje dag och då har det varit tur och retur ca 1mil och då upplevt det bekvämast med en cykel med växlar. Har testat utan växlar också men inget jag tyckte om. Nu är det några år sedan jag cyklade varje dag och har inte heller cyklat långa distanser.

Många som diskuterar växlar osv, tanken är att jag ska ha växlar.

Jag kollar just nu på en begagnad 26” MTB från kayoba, det lutar åt att jag kommer köpa den. Bra tips att test köra den så det kommer jag göra. I värsta fall får jag sälja den vidare och köpa en annan.

Tack @GoranS för bra svar och tips.

Den grupp ja ska åka med har jag pluggat gymnasiet ihop med, tränings linje, så tränat ihop har vi gjort och även rest ihop förut. Så dynamiken kommer det nog inte vara några problem med. Men jag ska absolut lägga upp lite ”regler” om att cykla ihop eller cykla för sig själv. Mycket bra tips!

@Freddie L
Vad mina kompisar ska cykla på är nog lite blandat, en ska köpa en sportig begagnad och en annan ska cykla på sin gamla damcykel.

@Der Kaiser
Nej jag har inte tidigare sovit i en hammock, har du erfarenhet av det? Några tips isåfall?

@HåkanC
Ja tanken är att vi ska följa hela vänerleden, eventuellt avviker tidigare närmare hemfärd. Tanken är att börja med att cykla till Mariestad och sen åka mot Karlstad hållet, och då eventuellt vika av redan i skara och cykla direkt hem ist för till Mariestad igen.

Tanken är också att jag ska kunna använde denna cykel till och från jobbet då det är fruktansvärt tråkigt att betala busskort varje månad ?

Har då ytterligare några frågor till er då ni verkar vara ett gäng så sitter på erfarenhet!

Är det vanligt med att en cykel, oavsett prisklass och slitning, behöver repareras under en tur? Då specifikt är det stor sannolikhet att det kommer behövas repareras nått under 64 mil.

Och sen, för oss oerfarna, kan man på nått sätt räkna ut ungefär hur många dagar det kommer ta att cykla dessa 64mil? Nu när man ändå ska skicka in en semester ansökan så kan det vara värt att fråga ?

Alltså finns det ett sätt att räkna ut eller kanske någon som kan hjälpa mig räkna ut ?

Tack igen för alla svar! Förväntade mig inte all denna hjälp!

Vänerleden första gången
Jag kollar just nu på en begagnad 26” MTB från kayoba, det lutar åt att jag kommer köpa den. Bra tips att test köra den så det kommer jag göra. I värsta fall får jag sälja den vidare och köpa en annan.
Solid axel (med muttrar) istället för quick release (QR). Axlar kan böjas, med QR kostar de tior och byts på sekunder, sitter axeln fast i navet så är det inte lika lätt. Frikrans (Freewheel) istället för kasett. Frikransar sitter ihop och byts hela, många kasetter har lösa drev, så att ett ensamt drev kan bytas ut till ett lägre pris. Moderna billiga frikransar är generellt gjorda i billigare stål som rostar mer än de flesta kasetter i min erfarenhet. Med frikrans finns ingen separat body som kan bytas ut när den är sliten, utan då behöver hela frikransen inklusive kuggkransarna bytas ut. Till råga på allt är frikransarna dyrare än motsvarande billiga kasetter, då de innehåller både frihjul och kuggkrans i ett.
V-bromsar av tveksam kvalité eller i bästa fall mekaniska skivbromsar istället för hydrauliska. Kayoba är verkligen billighetsmärkenas billighetsmärke. Värre än Yosemite och Decathlon. Cyklarna är vanligtvis dåligt underhållna. Undvik.

Senast ändrad:
Vänerleden första gången
Är cykeln i gott skick när ni startar kommer det med stor sannolikhet inte att bli något strul under turen. Några 100%:iga garantier går dock förstås inte att lämna. Ibland är herr Murphy framme.

En sak som kan vara bra är att ha mer en trasa och lite kedjeolja (såvida du inte tänker dig vaxad kedja). Kan, ffa efter regn börja gnissla rätt bra om en osmord kedja vilket kan vara rätt jobbigt att lyssna på mil efter mil. Är inte helt fel att kunna torka av kedjan och lägga på lite ny olja någon gång under turen.

Vänerleden första gången
Solid axel (med muttrar) istället för quick release samt frikrans (Freewheel) istället för kasett på Kayoba MTB:erna generellt. Många av dem har dåliga V-bromsar och de med skivbromsar har mekaniska skivbromsar istället för hydrauliska. Kayoba är verkligen ett billighetsmärke och cyklarna är vanligtvis dåligt underhållna. Undvik.
Vad betyder alla dessa termer ??

Tillbaka
Topp