Vänern runt i sommat

MrOxeEk

Ny medlem
Vänern runt i sommat
Hej happyride!
Jag och 2 av mina vänner har börjat fundera på att göra en cykelresa runt Vänern i sommar. Vi är inte jätteerfarna cyklare men har alla relativt god kondition och hyfsade cyklar. Från vårt hem på västkusten så blir resan 47 mil lång. Vi har tänkt att cykla mellan 5 och 10 mil per dag och genomföra resan på en dryg vecka. Planen är att sova i hammock och skippa tältet. Någon som har tips på packning?

Jag undrar om någon har erfarenheter av Vänern runt och cykelvägar i området. Hur lång tid borde det ta? Är 10 mil på en dag för mycket? Hur borde vi packa? Finns det några sevärdheter på vägen? Tar emot alla råd med tacksamhet.

Vänern runt i sommat
MrOxeEk sa:
Planen är att sova i hammock och skippa tältet. Någon som har tips på packning?
Kanske en rejäl vagn för att få plats med hammocken?
hammock.jpg

MrOxeEk sa:
Jag undrar om någon har erfarenheter av Vänern runt och cykelvägar i området. Hur lång tid borde det ta? Är 10 mil på en dag för mycket? Hur borde vi packa? Finns det några sevärdheter på vägen? Tar emot alla råd med tacksamhet.
Det finns MASSOR att både se och göra, samma sak vad gäller vägval.
Men jag skulle börja med att kolla på de vägar motionsloppet Vänern Runt går på
http://www.orebrocyklisterna.se/index.asp?Menygrupp=36&Menygrupp2=29&ID=179

Sedan skulle jag även kolla på NVDB, där kan man förutom att se vilka vägar som är grus resp asfalt hitta mkt annan intressant info, väl värt att lägga ned lite tid på
https://nvdb2012.trafikverket.se/

Jag skulle även kolla på Strava Heatmap för att se vilka vägar som andra har cyklat på
https://www.strava.com/heatmap#8.00/12.69653/58.87969/hot/all

/Håkan

Vänern runt i sommat
Google streetview är ett annat hjälpmedel som jag tycker kan vara till hjälp.

Hur lång sträcka som är lämplig per dag är jättesvårt att säga. Tycker dock inte att 10 mil per dag låter alls orimligt om ni låter det ta den tid det tar.

Vänern runt i sommat
MrOxeEk sa:
Jag cyklade med fatbike och tält Vänern runt, cirka 10mil och ibland mer per dag, men jag bara cyklade och fotade så därför gick det fort. Bikepacking är mitt sätt att packa; så ram- och sadelväska och styr/handlebar (Revelate bags, men det finns många andra märken). Cyklade också några gånger med racer och tält sjön runt (från Dalarna till Göteborg och tillbaka på andra sidan sjön) och det gick betydligt mycket snabbare :)
Tycker västsidan är lungnare och vackrare än östsidan.

Vänern runt i sommat
Jag brukar ta en sväng runt Vänern varje sommar. Tar tre dagar med 20 mil per dag. Fast då kör jag racer och sover på vandrarhemmet i Karlstad och Brålanda.

Det finns små vägar eller cykelväg på västra sidan. Östra är värre om ni inte cyklar grusväg. Mellan Karlstad och Kristinehamn finns grusväg söder om E18 eller asfalt norr. Men då blir det längre. Det är en fin tur. Lycka till.

Vänern runt i sommat
10 mil effektiv sträcka (landsväg) om dagen är rätt lagom om man ska turista samtidigt. Personligen föredrar jag så lätt packning som möjligt, men det är väl en smaksak tror jag.

Vänern runt i sommat
MrOxeEk sa:
Hej happyride!
Jag och 2 av mina vänner har börjat fundera på att göra en cykelresa runt Vänern i sommar. Vi är inte jätteerfarna cyklare men har alla relativt god kondition och hyfsade cyklar. Från vårt hem på västkusten så blir resan 47 mil lång. Vi har tänkt att cykla mellan 5 och 10 mil per dag och genomföra resan på en dryg vecka. Planen är att sova i hammock och skippa tältet. Någon som har tips på packning?

Fyfan att släpa med en hammock på cykelturen. Jag är redan uppgiven.

Du har myntat ett nytt begrepp på Happy. Grattis!

:)

Vänern runt i sommat
Vet inte om jag missar något nu men menar en hammock som en hängmatta. Googla/youtubea hammock så kommer du/ni förstå vad jag menar.

Vänern runt i sommat
Hammock är en trädgårdssoffa som är upphängd under ett soltak i en särskild ställning, vilket gör det möjligt för dem som sitter i hammocken att gunga fram och tillbaka. Ordet hammock kommer från det karibiska arawakfolket och deras ord för fisknät, hamaka. Samma ord används för hängmatta i många andra språk. Wikipedia.

"i många andra språk"!

Vänern runt i sommat
MrOxeEk sa:
Vet inte om jag missar något nu men menar en hammock som en hängmatta.
???
Varför vill du använda en "hammock som en hängmatta"?
Skulle det inte vara bättre att använda en hängmatta "som en hängmatta"?
Och kanske även skriva det du menar, gärna på svenska.

/Håkan

Vänern runt i sommat
Problemet är väl mest att undvika 26/E18 mellan Lyrestad och Skattkärr.
Men är man "hammockturist" så kan man ju kanske cykla lite sicksack längre in åt landet, även om alla vägar går i fel riktning :-)

Vänern runt i sommat
emmer sa:
Problemet är väl mest att undvika 26/E18 mellan Lyrestad och Skattkärr.
Men är man "hammockturist" så kan man ju kanske cykla lite sicksack längre in åt landet, även om alla vägar går i fel riktning :-)

Helt rätt. Dessutom farligt att cykla den sträckan på grund av all trafik. Det bästa är att ta omvägen.

Vänern runt i sommat
En hammock är mer än en hängmatta; den har ofta inbyggd myggnät, tak (tarp/rain fly) och är ofta vattentätt.
Vilken hammock har du MrOxeEk? Jag söker en som har mindre vikt och packvolym än mitt 720g tält, och om jag lämnar liggunderlaget hemma (behövs ju inte i en hammock när det är varmt) då blir det ännu 430g mindre ?
Men hittills kan jag inte hitta den (inkl tarp, myggnät och rep), tyvärr, för en hammock skulle vara mycket fint i svårtillgänglig terräng.

Vänern runt i sommat
Tack för förtydligande. För att svara på din fråga så vet jag inte vilken modell hammocken är då det inte är min egna utan hans. Han sover alltid i hammock och har väldigt många, inklusive den jag kommer låna. Kan kanske fråga honom.

Vänern runt i sommat
Om ni vill cykla runt med varsin hammock så gör det!!!
Låter ju riktigt roligt :)
Glöm inte grillen o ölen. Sen är semestern komplett enligt mig, så kör på för fan :D

Vänern runt i sommat
Jag brukar ta en sväng runt Vänern varje sommar. Tar tre dagar med 20 mil per dag. Fast då kör jag racer och sover på vandrarhemmet i Karlstad och Brålanda.

Det finns små vägar eller cykelväg på västra sidan. Östra är värre om ni inte cyklar grusväg. Mellan Karlstad och Kristinehamn finns grusväg söder om E18 eller asfalt norr. Men då blir det längre. Det är en fin tur. Lycka till.
Hur mkt längre blir asfaltsvägen och är det väldigt hög trafik på den?

Vänern runt i sommat
Nationell VägDataBas (NVDB) återkommer med jämna mellanrum som tips att söka vägar, använder den själv och den är bra. Där finns info om allt från hur många bilar och lastbilar som kör per dygn till var turismcykellederna går, som t.ex. den runt Vänern, och allt däremellan. Finns fritt på internet - testa den!

Vänern runt i sommat
Jag körde officiella Vänern runt 2016 kanske, var nog ca 60 mil från Örebro och tillbaka.
Om det är intressant borde jag kunna hitta rutten, enda vägen med lite rikligare trafik var från Mariestad till avtag mot Kristinehamn i ngn mil.

Tillbaka
Topp