Vänersborg - Hallsjön

Elisabet

Ny medlem
Vänersborg - Hallsjön
Ska till Hallsjön ,ligger i Halle -och hunnebergs platåers naturreservat nära Vänersborg. Funderar på ta med cykeln. Nån som känner till nån bra cykling i närheten (ej för avancerat)? Hittar inte under turtips

Vänersborg - Hallsjön
Hej.

Hunneberg är ju fullt av vandrings- och skogsstigar. Så det borde ju Halle oxå vara. En version är ju att prova sig fram, kan ju bli lite lurigt dock. Lätt att köra vilse.

Vet inte om Vbg turistbyrå har någon karta över stigarna, tror vi i Thn har det i alla fall. Kostar väll någon 20.a lapp :)

Värt att kolla upp.

Vänersborg - Hallsjön
Motionspåren på hunneberg är väldigt bra och som sagt så är det bara att åka runt på stigarna och utforska. Jag har gjort både och fast på hunneberg och det är väldigt trevligt!
Hunneberg ligger ju bara på andra sidan gatan om du vill cykla där också. :)

Vänersborg - Hallsjön
leffo skrev:
-------------------------------------------------------
> Motionspåren på hunneberg är väldigt bra och
> som sagt så är det bara att åka runt på
> stigarna och utforska. Jag har gjort både och
> fast på hunneberg och det är väldigt trevligt!
> Hunneberg ligger ju bara på andra sidan gatan om
> du vill cykla där också. :)

Det där diskuteras...

Milen uppe vid Hunne är värdelös. Körde den i sommras, då utgick vi ifån elg museet.
Början av milen är fin, då kör man ju på 5km. Men sedan när man viker av den, då blir det inte roligt. Dåligt uppmärkt, kan inte ha varit röjt de senaste åren. Stooora stena ligger gömda under all gräs som hänger över den stig som skall vara spår.

Tyvärr är det väldigt tråkig, då det kan bli en väldigt kul slinga att köra. Vet inte vem som sköter spåren där upp :S

Edit: Så här såg det ut. Spåret är där någonstans...

Hunne.jpg

Senast ändrad:
Vänersborg - Hallsjön
Vissa spår på Hunneberg sköts inte alls mer än den slitning som ges när folk går på stigen. Endel stigar besöks väldigt sällan och grästuvorna kan på vissa områden göra att gräset går upp till brösthöjd..

Andra stigar sköts betydligt mer, ofta dom som ofta befolkas av pensionärer, naturskolan och liknande. Har sett att just nu börjar det komma upp massa skyltar om olika torpvandringar m.m. Kanske dom stigarna är fina jag vet inte..

mvh // Johannes

Vänersborg - Hallsjön
Drar igång denna gamla tråd igen...
Ska upp till Hunneberg på fredag och undrar om det är någon som har några fina stigtips? Är motionsspåret fina? Finns det andra stigar som är cykelbara?

Vänersborg - Hallsjön
Jag körde där i somras, mycket grus/ skogsvägar som är fina om man vill köra lite distansträning. Finns kartor att hämta vid museet som visar både dem och en hel del stigar. Stigarna är klart varierat underhållna och många jag testade var sönderkörda av skogsmaskiner eller nästan utraderade - undvek dem där det vid start stod uppmaning att de skulle vandras med gummistövlar...

Snurrade runt mycket gubbar på MTB så infödingarna vet säkert bättre stigar men de hänger kanske inte på Happy?

Jag tar själv med cykeln i Påsk så tips uppskattas!

Vänersborg - Hallsjön
Tjääna.
Jag cyklar på Hunneberg varje vecka, sensat idag!
Just nu är det väldigt blött där uppe!
Motionsspåren vid Älgmuseumet är rätt ok.
10km - Cykla inte denna!
5km - Bra, jobbig men blöt.
2,5km - torr och trevlig.
2,5 elljuspår, inte jätteblöt, funkar fint!

Övriga stigar är lite svåra att rekommendera då jag inte vet vad ni brukar cykla.
Grinnsjön runt är teknisk och bitvis blöt, ev några träd som blåst ner nu.
Alla grusvägar innanför bommar är trevligare än att cykla stora grusvägen runt berget.
Finns även lite stigar kring skidbacken men har dålig koll på dessa.
Skogsrandsstigen - börjar vid den stora parkeringen ovanför Västra Tunhem (även vägen till grinnsjön går härifån) cyklade vi förra året några ggr, riktigt trevlig stig..

När ska ni cykla på berget under Fredagen? :)

Vänersborg - Hallsjön
Det finns massor av stigar, bara att svänga in på första bästa. Den som går från Fagerhult, runt Grinnsjön och sen valfri bort mot Bergagården tycker jag ger mest bang för mödan.

Vänersborg - Hallsjön
anderssvensson skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjääna.
> Jag cyklar på Hunneberg varje vecka, sensat
> idag!
> Just nu är det väldigt blött där uppe!
> Motionsspåren vid Älgmuseumet är rätt ok.
> 10km - Cykla inte denna!
> 5km - Bra, jobbig men blöt.
> 2,5km - torr och trevlig.
> 2,5 elljuspår, inte jätteblöt, funkar fint!
>
> Övriga stigar är lite svåra att rekommendera
> då jag inte vet vad ni brukar cykla.
> Grinnsjön runt är teknisk och bitvis blöt, ev
> några träd som blåst ner nu.
> Alla grusvägar innanför bommar är trevligare
> än att cykla stora grusvägen runt berget.
> Finns även lite stigar kring skidbacken men har
> dålig koll på dessa.
> Skogsrandsstigen - börjar vid den stora
> parkeringen ovanför Västra Tunhem (även vägen
> till grinnsjön går härifån) cyklade vi förra
> året några ggr, riktigt trevlig stig..
>
> När ska ni cykla på berget under Fredagen? :)

Tack för alla tips!
Anderssvensson, jag siktar på att börja vid 14-15. Lite osäker när då jag ska lämna barn hos mina föräldrar. Startar nog vid parkeringen ovanför västra tunhem eller bergagården. Passar tiden så slå en signal på 0703-186897!

Vänersborg - Hallsjön
Blev en fin tur på Hunneberg. Blött var det och en del dragande av cykeln, men i stora drag en riktigt go cykling.
Startade vid bergagården. Körde elljusspåret och femman, fullt cykelbara men på vissa ställen ganska blöta.
Sedan bort förbi eldmörjan och förbi Ekelund på grusväg. Sedan gamla järnvägsspåret ner mot Grinnsjön. Riktigt fin stig, trots mindre bra spångar. Tog sådan stigen runt Grinnsjön också denna cykelbar, men några partier som bar blöta/för tekniska/dåliga spångar. Sedan från Grinnstugan ner mot Fagerhult och gamla Fagerhultsvägen till Prästklev. Därefter nerför berget, förbi Västra Tunhems kyrka, in på kyrkstigen bort mot byklevdfallet, upp på berget och bort till starten.
Totalt 2,8 mil. Fin tur, ganska blött och en hel del bära cykel över fallna träd, dåliga spångar och sankmark. Men man märker att det finns grymt mycket fina stigar däruppe, bara de hölls i lite bättre kondition.

Tillbaka
Topp