Vanlig cykel eller el?

Vanlig cykel eller el?
Kan inte så mycket om cyklar egentligen. Har en 3 växlad skrotcykel idag som jag pendlar med 2 gånger i veckan till tågstation, ca 4km tor på asfalt, ganska lång backe. Blir ganska svettig. Cyklar även till förskolan 1-3 gånger i veckan med 20kg vagn och 2 barn. Det går men är tungt, i backarna får jag stå upp och cykla.

Kan nu ta förmånscykel via jobbet och står lite mellan vanlig cykel eller elcykel.

Fördelar
Snabbare
Mindre svettig

Nackdelar
Stöldrisk
Jobbigt att bära med batteri
Dyrare i både inköp och underhåll
Mindre motion

Skulle en lite bättre traditionell cykel med fler växlar kanske vara ett bättre alternativ?

Jag ser inget nöje i att cykla utan den ska bara vara praktisk. Vill inte köpa en till bil.

Vanlig cykel eller el?
Vet inte vad du får för deal på jobbet, men i min erfarenhet är de sällan speciellt fördelaktiga ekonomiskt sett jämfört med att köpa på en rea eller utförsäljning, t.ex:

Vanlig cykel eller el?
att ställa en elcykel på en tågstation är som att lägga en bunt tusenlappar på platsen och hoppas att ingen tar dem. att ta med batteriet förbättrar chanserna lite, men inte tillräckligt. lås hjälper inte längre, buset har batterivinkelslipar och tar det dom vill ha.

om elcykel kan få dig att skippa tåget och cykla hela vägen är den däremot ett alternativ. även måttligt tränade personer i min omgivning fixar då 2 mil utan knot. snarare verkar de ha kul.

trygg parkering en förutsättning även i det fallet.

Vanlig cykel eller el?
Låter som en elcyklar skulle vara perfekt men jag skulle verkligen ta en funderare på det där med batteriet. Det är verkligen tungt och lämna det på stationen funkar inte tyvärr. Prova att åka till jobbet en dag med typ två tvåkilos sockerpaket i väska. och se om det funkar.
Ja, jag har funderat mycket på det. Väl av tåget så är det ca 4-500m promenad så ingen lång sträcka direkt. Men absolut otympligt att knöla ner ett smutsigt batteri bland dator, matlåda, hjälm osv.
Vet inte vad du får för deal på jobbet, men i min erfarenhet är de sällan speciellt fördelaktiga ekonomiskt sett jämfört med att köpa på en rea eller utförsäljning, t.ex:
Jag kan köpa vilken cykel jag vill egentligen, åf och pris spelar ingen roll. Men dras ju från min lön. Det var ett bra pris på den? ☺️ Får kanske byta sadeln och montera framkorg bara. ?
att ställa en elcykel på en tågstation är som att lägga en bunt tusenlappar på platsen och hoppas att ingen tar dem. att ta med batteriet förbättrar chanserna lite, men inte tillräckligt. lås hjälper inte längre, buset har batterivinkelslipar och tar det dom vill ha.

om elcykel kan få dig att skippa tåget och cykla hela vägen är den däremot ett alternativ. även måttligt tränade personer i min omgivning fixar då 2 mil utan knot. snarare verkar de ha kul.

trygg parkering en förutsättning även i det fallet.
Ja det kanske är fullkomligt idiotiskt? Har dock sett en del elcyklar parkerade. Det finns cykelgarage också vilket nog är lite säkrare men kostar en slant och säkert köplats.

Håller med allt ovan, det är inte så att du kan cykla till jobbet om du skaffar en bra elis?
Nej det är 6 mil så inte riktigt görbart som jag ser det.

Vanlig cykel eller el?
Hur är det med de cyklar som har batteriet inbyggt i ramen? Dessa är lika stöldbegärliga eller?
Enligt denna kan det vara runt en halv miljon cyklar som stjäls i Sverige per år. Det bor tio miljoner människor i Sverige. Vissa har visserligen flera cyklar men de är nog relativt sett få. Och det finns en skaplig andel som inte har någon cykel. Med en ny elcykel gissar jag att din cykel kommer att vara mer stöldbegärlig än medelcykeln, oavsett batterilösning. Det går förstås inte att säga med säkerhet att du kommer att få din cykel stulen om du parkerar den vid stationen. Risken lär dock, tyvärr, inte vara försumbar.

Vanlig cykel eller el?
Motionsdelen får du avskriva helt om du kör elcykel. Sen ska du ju ladda och krångla med sådant också. Hur lång är livslängden på cykeln? Hur är klimatpåverkan?

Jag hade förmodligen dragit slutsatsen att om 4 km var jobbigt med en vanlig cykel så är jag i alldeles för dåligt skick för att det ska vara rimligt. Man behöver vara stark och ha bra kondition om man ska ha rimlig livskvalitet över tid. Löser man inte det behöver man utsätta sig för det så att man får tillbaks lite ork. Svettighet är en annan femma, men om man går runt utan att någonsin bli svettig så är man påväg utför i tillvaron.

Det som är jobbigt med att pendla 4 km - alltså regnoväder och stöldrisk - är precis lika närvarande med elcykel som med riktig cykel. Att behöva eldrift på det redan optimala fordonet är för mig obegripligt - om man inte har något fysiskt hinder för att cykla på riktigt vill säga.

Vanlig cykel eller el?
Är inte förmånscyklar försäkrade? Lite krasst så kan man väl göda nån tjuv med 1 ny cykel i veckan...
Oberoende på vad du väljer så är tågstationen den avgörande faktorn, räkna med att en ny cykel försvinner förr eller senare. En kanske bättre lösning är att köpa en fällbar cykel ala Brompton (finns med el) och ta med den på tåget

Vanlig cykel eller el?
Är inte förmånscyklar försäkrade? Lite krasst så kan man väl göda nån tjuv med 1 ny cykel i veckan...
Oberoende på vad du väljer så är tågstationen den avgörande faktorn, räkna med att en ny cykel försvinner förr eller senare. En kanske bättre lösning är att köpa en fällbar cykel ala Brompton (finns med el) och ta med den på tåget
De är dock tunga. Vanlig brompton fungerar bra. Är dock lite dyra och kräver lite mer underhåll över tid för att förbli njutbara samt att de i min värld är tredjehandsvalet i vinterväglag.

Vanlig cykel eller el?
Motionsdelen får du avskriva helt om du kör elcykel. Sen ska du ju ladda och krångla med sådant också. Hur lång är livslängden på cykeln? Hur är klimatpåverkan?

Jag hade förmodligen dragit slutsatsen att om 4 km var jobbigt med en vanlig cykel så är jag i alldeles för dåligt skick för att det ska vara rimligt. Man behöver vara stark och ha bra kondition om man ska ha rimlig livskvalitet över tid. Löser man inte det behöver man utsätta sig för det så att man får tillbaks lite ork. Svettighet är en annan femma, men om man går runt utan att någonsin bli svettig så är man påväg utför i tillvaron.

Det som är jobbigt med att pendla 4 km - alltså regnoväder och stöldrisk - är precis lika närvarande med elcykel som med riktig cykel. Att behöva eldrift på det redan optimala fordonet är för mig obegripligt - om man inte har något fysiskt hinder för att cykla på riktigt vill säga.

Biten till stationen är inte superfarlig om än ca 2km av det är uppförsbacke. Har typ en dal dit. Största anledningen vore cykelvagnen som ju väger 20kg plus 2 barn så totalt 40-50kg extra som ska dras.

Har inga problem med att träna på fritiden. Men att komma till jobbet svettandes i kängor och vinterjacka är sådär. Mitt mål är transport, inte motion. ?

Vanlig cykel eller el?
Går på hemförsäkringen.

Vanlig cykel eller el?
Problemet med det är att om/när cykeln blir stulen så har du ingen cykel (tills du gjort pappersarbetet och fått tag på en ersättare). Vi andra som har flera cyklar kan ju fortsätta cykla (med en annan) medans den mer normale har slut cyklar redan efter en stöld.
Jag hade nog tänkt behålla vår gamla ? Det sköna med gammalt skit är att tjuvar inte vill ha den. Kättingen är mer värdefull än cykeln.

Vanlig cykel eller el?
En lite billigare cykel med låg utväxling så att du kommer uppför backen till stationen.
Sen en elcykel för att dra barnen. Ortler cykeln ovan verkar prisvärd, inte Shimano's bästa elmotor, men kraftfullt batteri.
Eller gå all in och cykla med elcykel til/från jobbet. Vet dock inte hur långt det är.
Att ställa en elcykel en hel arbetsdag på en hållplats är att utmana ödet.

Vanlig cykel eller el?
En lite billigare cykel med låg utväxling så att du kommer uppför backen till stationen.
Sen en elcykel för att dra barnen. Ortler cykeln ovan verkar prisvärd, inte Shimano's bästa elmotor, men kraftfullt batteri.
Eller gå all in och cykla med elcykel til/från jobbet. Vet dock inte hur långt det är.
Att ställa en elcykel en hel arbetsdag på en hållplats är att utmana ödet.
Jag har hört detta lite över allt, låg och hög utväxling, vad betyder det?

Ja det är ju alltid ett alternativ att ha flera cyklar. Sälja av elcykeln sen när barnen är stora.

Vanlig cykel eller el?
Jag har hört detta lite över allt, låg och hög utväxling, vad betyder det?

Ja det är ju alltid ett alternativ att ha flera cyklar. Sälja av elcykeln sen när barnen är stora.
Låg/hög utväxling är som i en bilväxellåda. Låg utväxling 1:an, då orkar bilen dra i kraftiga uppförsbackar. Hög utväxling 5:an/6:an eller hur många växlar det finns i bilar numera. På hög växel orkar motorn inte dra igång från 0, men det fungerar i hög hastighet och inte för mycket uppför.
En 3:växlad cykel (med växlar i baknavet) är en kompromiss. Inte speciellt brett utväxlingsområde, så för att kunna cykla rimligt fort så offrar man möjligheten att cykla lätt när det går uppför. En billig hybridcykel med säg 3x8 har både höga och låga växlar. Det går lättare att cykla uppför, samtidigt som du kan pressa på i nerförsbackar. Jag misstänker att din 3-vaxlade är jobbig i uppförsbackar, samtidigt som du får hålla en väldigt hög kadens om du skall trampa i nerförsbackar.
Men även om du cyklar med låg växel så kommer du att svettas. Du utvecklar ju effekt/energi oavsett vilken växel du använder, men på ett annat sätt. Mindre kraft/högre varvtal mot högre kraft/minder varvtal.

Vanlig cykel eller el?
Jag hade nog tänkt behålla vår gamla ? Det sköna med gammalt skit är att tjuvar inte vill ha den. Kättingen är mer värdefull än cykeln.
Då kan det bli så att du ändå får cykla mest på den gamla härken och (med rätta) vara konstant irriterad på tjuvajävlarna. Gammal skit har definitivt sina fördelar.

Vanlig cykel eller el?
Biten till stationen är inte superfarlig om än ca 2km av det är uppförsbacke. Har typ en dal dit. Största anledningen vore cykelvagnen som ju väger 20kg plus 2 barn så totalt 40-50kg extra som ska dras.

Har inga problem med att träna på fritiden. Men att komma till jobbet svettandes i kängor och vinterjacka är sådär. Mitt mål är transport, inte motion. ?
Förstår hur du tänker. Viktigt att komma ihåg att våra referensramar ändrat ganska mycket. Förr orkade man en jävla massa saker, nu behöver man elmotor för att cykla.

Jag har ca 100 hm till förskolan dit jag cyklade med två förskolebarn i cykelkärra. Numer kör jag lastcykel med barnen som blivit större. Jag klarar det för att jag gör det.

Står det mellan att KÖPA en bil eller en cykel så är det självklart att en elcykel är bättre än en bil. Till allt annat är en vanlig cykel det rätta valet imo. Tror inte det finns många elcyklar som ersatt bil på riktigt, även om det såklart kanske finns några undantag..

Vanlig cykel eller el?
Låg/hög utväxling är som i en bilväxellåda. Låg utväxling 1:an, då orkar bilen dra i kraftiga uppförsbackar. Hög utväxling 5:an/6:an eller hur många växlar det finns i bilar numera. På hög växel orkar motorn inte dra igång från 0, men det fungerar i hög hastighet och inte för mycket uppför.
En 3:växlad cykel (med växlar i baknavet) är en kompromiss. Inte speciellt brett utväxlingsområde, så för att kunna cykla rimligt fort så offrar man möjligheten att cykla lätt när det går uppför. En billig hybridcykel med säg 3x8 har både höga och låga växlar. Det går lättare att cykla uppför, samtidigt som du kan pressa på i nerförsbackar. Jag misstänker att din 3-vaxlade är jobbig i uppförsbackar, samtidigt som du får hålla en väldigt hög kadens om du skall trampa i nerförsbackar.
Men även om du cyklar med låg växel så kommer du att svettas. Du utvecklar ju effekt/energi oavsett vilken växel du använder, men på ett annat sätt. Mindre kraft/högre varvtal mot högre kraft/minder varvtal.
Jag förstår, tack!

Jag vill ju gärna ha typ en standardcykel med framkorg, pakethållare, skön sadel men oftast är de tunga(?) och lågväxlade. Vet inte riktigt vilken kategori eller modeller jag bör kolla på. T ex denna?

Eller typ denna

Senast ändrad:
Vanlig cykel eller el?
Jag förstår, tack!

Jag vill ju gärna ha typ en standardcykel med framkorg, pakethållare, skön sadel men oftast är de tunga(?) och lågväxlade. Vet inte riktigt vilken kategori eller modeller jag bör kolla på. T ex denna?
Titta på Kona då.
Finns både eklektiska och trampade

Vanlig cykel eller el?

Vi har haft två elcyklar i familjen. Nu är visserligen en såld när barnen är lite större. Guld värt att kunna ta sig till skola och förskola med två i vagnen, en i cykelstol och väskor och annat. En sak i medvind och solsken i maj. Inte lika roligt i snömodd eller regn och motvind i november med vresiga morgontrötta ungar. Man måste orka varje dag...det är inte så lätt när knoppen är mos efter år av dålig sömn. Då är elcykel guld värt.

Angående motionen och elcykel, det är ungefär som en rask promenad. Jag elcykelpendlade ett par barmarksäsonger två mil till jobbet och provade med pulsband. Kanske inte som ett träningspass för någon som elittränar, men 90-100 minuter om dagen, varje veckodag blir rätt mycket kondition ändå. Framförallt slipper man ta bilen och man behöver inte ha ångest för 10 m/s motvind. Det är också lätt att anpassa ansträngning. Vill man ta i extra är det ju bara att göra det och då minskar elbidraget.

Alla har olika förutsättningar, både fysiskt och i olika delar av livet.

Vanlig cykel eller el?
Vi har haft två elcyklar i familjen. Nu är visserligen en såld när barnen är lite större. Guld värt att kunna ta sig till skola och förskola med två i vagnen, en i cykelstol och väskor och annat. En sak i medvind och solsken i maj. Inte lika roligt i snömodd eller regn och motvind i november med vresiga morgontrötta ungar. Man måste orka varje dag...det är inte så lätt när knoppen är mos efter år av dålig sömn. Då är elcykel guld värt.

Angående motionen och elcykel, det är ungefär som en rask promenad. Jag elcykelpendlade ett par barmarksäsonger två mil till jobbet och provade med pulsband. Kanske inte som ett träningspass för någon som elittränar, men 90-100 minuter om dagen, varje veckodag blir rätt mycket kondition ändå. Framförallt slipper man ta bilen och man behöver inte ha ångest för 10 m/s motvind. Det är också lätt att anpassa ansträngning. Vill man ta i extra är det ju bara att göra det och då minskar elbidraget.

Alla har olika förutsättningar, både fysiskt och i olika delar av livet.
Så är det. Vi skaffade vagn just för att ena barnet bara skriker konstant i cykelstol. Nu är det lugnare, ibland men inte alltid. Och ja, inte fått sovit ordentligt på två år är jobbigt minst sagt.

Vanlig cykel eller el?

Elcykel ger betydligt mer motion än att ta bilen, bussen eller tåget.
Inte mer motion än en vanlig cykel, men får elcykeln en att välja bort bilen så är den kanon.
Kan göra som en bekant som jag har på Strava, han loggar sina turer på elsparkcykel. Ger väl lika mycket motion som att köra bil nedcabbat.

Vanlig cykel eller el?
Titta på Kona då.
Finns både eklektiska och trampade
Tyckte inte de hade något intressant.

Denna kanske kan vara nåt?

Vanlig cykel eller el?
Elcykel ger betydligt mer motion än att ta bilen, bussen eller tåget.
Inte mer motion än en vanlig cykel, men får elcykeln en att välja bort bilen så är den kanon.
Kan göra som en bekant som jag har på Strava, han loggar sina turer på elsparkcykel. Ger väl lika mycket motion som att köra bil nedcabbat.
Loggar han sofftid som rodelträning också?

Vanlig cykel eller el?
Vanlig cykel eller el?
Vanlig cykel eller el?
Tillbaka
Topp