Vanliga eller tubelesshjul

Dauroc

Ny medlem
Hej!

Det finns säkert redan en tråd för detta men jag startar en till.

Funderar på att uppgradera min racer men nya hjul. Det jag funderar på är det här med tubeless, som en hel del pratar om. Jag har alltid varit i tankarna att köpa vanliga kolfiberhjul när det är dags men är det någon idé att fundera över dessa typer av hjul istället?

Tacksam för svar!

Screenshot_2017-11-11-17-49-36.png

Du kan nog hitta svar om du ids söka

Dauroc sa:
Hej!

Det finns säkert redan en tråd för detta men jag startar en till.

Funderar på att uppgradera min racer men nya hjul. Det jag funderar på är det här med tubeless, som en hel del pratar om. Jag har alltid varit i tankarna att köpa vanliga kolfiberhjul när det är dags men är det någon idé att fundera över dessa typer av hjul istället?

Tacksam för svar!

Jag tycker inte att det verkar värt besväret om man cyklar landsväg. Själv förespråkar jag tubdäckshjul istället. Lättare vikt och bra rull. Köper man billigare hjul så har man dessutom mindre att oroa sig för; eftersom det är en enklare konstruktion så är det mindre risk att de skulle gå sönder.

izar sa:
Köp tubeless hjul, köra med slang fungerar alldeles utmärkt.
+1
Moderna hjul skall funka även slanglöst. Annars är de omoderna. Varför köpa omoderna hjul när det finns moderna? Ingen prisskillnad om man inte gör dåliga affärer. Varför göra dåliga affärer?

tubelessdäcken för landsvägsracer hittills såpass tunga att det tillsammans med tätgucka inte blir någon viktvinst.

rullmässigt är vinsten jämfört med vanliga racedäck och latexslang relativt liten, det tycks röra sig om 1-2 watt.

det har varit problem med att tubelessdäcken vid högre tryck poppar av fälgen och därför införts begränsningar av trycket.

De absolut snabbaste däcken idag är TL, tätningsvätskan tätar så istället för att stanna och byta slang så är det bara köra vidare. Det finns en anledning till att ALLA bil och MC däck idag är slanglösa, det är framtiden även för cykel.

och 255g som 25mm, ganska tunga alltså.

de väger då betydligt mer än t ex continental tt, som tydligen redan med butylslang har bättre rull än både one och pro one- däcken

det är klart att framtiden är slanglös, men fördelarna förutom punkteringsskydd låter vänta på sig.

Varför tar du inte in Vittoria Corsa Speed i din jämförelse, det absolut snabbaste däcket som TL med en vikt på 225g. TL är snabbare och lättare än slangade däck redan idag, utvecklingen går framåt!

Det hade varit roligt att se statistik över hur många av proffsen som kör med däck+slang, tubeless respektive tubdäck. Även per gren kan det tänkas vara olika, t ex linje eller TT.

izar sa:
De absolut snabbaste däcken idag är TL, tätningsvätskan tätar så istället för att stanna och byta slang så är det bara köra vidare. Det finns en anledning till att ALLA bil och MC däck idag är slanglösa, det är framtiden även för cykel.

Det snabbaste däcket idag är 26mm-wide S-Works Turbo Allaround 2 tubular. Ett tubdäck alltså:
https://www.bicycling.com/racing/20...eter-sagans-custom-specialized-s-works-tarmac

Den personen som cyklar snabbare än den personen som vinner VM finns inte, per definition. ;)

bellasoda sa:
Det hade varit roligt att se statistik över hur många av proffsen som kör med däck+slang, tubeless respektive tubdäck. Även per gren kan det tänkas vara olika, t ex linje eller TT.

Typ 0, 0 och 100% och det skulle väl alla göra om man fick sina däck gratis.

izar, jämförde med det valverde tog upp.

vittoria corsa speed open tlr har påståtts vara världens snabbaste däck och verkar vara godbitar, gissningsvis minst 1 watt bättre än de continental tt med latexslang jag trögrullar runt med. valt att stå ut med dessa för att slippa underhållet med ständigt torkande gucka.

ännu bättre rull på svenskgrov asfalt får man kanske med fetare däck än 25mm.

izar sa:
Varför tar du inte in Vittoria Corsa Speed i din jämförelse, det absolut snabbaste däcket som TL med en vikt på 225g. TL är snabbare och lättare än slangade däck redan idag, utvecklingen går framåt!

Men i det fallet är det dels kanske ett spöksamband och även knappt relevant - det har sitt låga tullmotstånd inte främst för att det är ett slanglöst däck utan för att det är lövtunt (1,7mm totalt på 23mm) renodlat tävlingsdäck.

Kruxet för slanglösa däck är den eviga paradoxen - man vill ha lätta/mjuka stommar i bomull/siden för att få ett följsamt och snabbt däck men måste vulka in gummi i stommen för att luften ska stanna kvar (och man KAN säkert söla i så mycket slanglössås i ett bomullsdäck så att det till slut tätar, men då har man ju i bästa fall i praktiken gjort ett väldigt dyrt standarddäck...).

Jag velade över samma, slutade med lagom beggade högprofil tubdäck. Låg vikt och lite aero var högprio för mig.
De som punkat med slanglöst och gucka på lvg, har haft strul med det höga trycket, det sprayar ut guckan överallt i tangentens riktning mest...

Singular sa:
izar sa:

Men i det fallet är det dels kanske ett spöksamband och även knappt relevant - det har sitt låga tullmotstånd inte främst för att det är ett slanglöst däck utan för att det är lövtunt (1,7mm totalt på 23mm) renodlat tävlingsdäck.

Detta däck finns även i tubdäcksvariant som är aningen långsammare men som visar att tubdäck faktiskt är långsammare med samma uppbyggnad. Dock ska man inte jämföra med watt utan procent och då ser man tydligt att kanttråd är snabbare.

Använder man 17% i rullmotstånd och applicerar på GP4ks2, då får man siffror som motsvarar Competition tub. Båta med butyl. Samma trend gäller kanttråd(latex/slanglöst) mot tubdäck med latex. Kan säkert vara bias. Jag kör GP4k och latex för att slanglöst inte är motiverat för att jag cyklar <50mil landsväg per år.

https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews

Sedan kan man inte förneka att kanttråd är mer aerodynamiskt än tubdäck.

Senast ändrad:
bellasoda sa:
izar sa:

Det snabbaste däcket idag är 26mm-wide S-Works Turbo Allaround 2 tubular. Ett tubdäck alltså:
https://www.bicycling.com/racing/20...eter-sagans-custom-specialized-s-works-tarmac

Den personen som cyklar snabbare än den personen som vinner VM finns inte, per definition. ;)

Då borde du länkat till tempot istället för en spurtvinst på ett trist linjelopp.

Jag körde hela 2016 och halva 2017 med tubeless för lvg. Kört med Bontrager hjul, Bontrager tubelessdäck och tätningsvätska.
Har kört tre mallorcaresor med dom hjulen och där har dom verkligen kommit till sin rätt tycker jag.
Fördelar: Inte en enda punka (tror jag?), går att köra med lägre tryck=lägre rullmotstånd, bättre grepp.
Nackdelar: Lite nojig ibland för hur jag skulle fått laga en ev. punka som vätskan inte hade klarat, något högre vikt totalt än med std däck +slang vilket egentligen är totalt ointressant om man inte jagar gram, ventiler som kleggar igen av vätskan, vätska som torkar och behöver fyllas på, fortfarande lite begränsat utbud av BRA tubelessdäck.

båtbensbudet sa:
Kan du / man inte bara stoppa in en slang och köra på tillsvidare vid punka?

Jo det påstås att det ska gå men tubelessdäcken är långtifrån mjuka och smidiga att kränga av och på så man vill ju egentlige ha testat det innan det händer på riktigt. Och den övningen har jag själv inte gett mig på ännu :-)
Sen finns det ju punkalagningskit för däcken också om man får en lite större reva, men om man har kört med tätningsvätska så lär det klistret inte fästa så bra sägs det.
Nåväl, min summering är nog att det är ganska bra med tubeless totalt sett.

bellasoda sa:
26er sa:
Typ 0, 0 och 100% och det skulle väl alla göra om man fick sina däck gratis.
Proffsen får inte endast däcken gratis, de får tom betalt för att använda dem. De är ju proffs, en stor del av deras inkomst kommer ju från reklam för de prylar de använder.
Det är ju det som det innebär att vara (cykel-)proffs.
Dessutom behöver proffsen inte laga punka själva, de väntar bara in följebilen så får de hjulet med det punkade däcket bytt mot ett nytt.
Åtminstone på tävling och organiserade träningar.

På de cyklar som de svenska proffsen tränar på här hemma i Sverige (liksom på Mallis) har även de kanttrådsdäck.
Åtminstone de jag har cyklat med.

kais01 sa:
vittoria corsa speed open tlr har påståtts vara världens snabbaste däck och verkar vara godbitar, gissningsvis minst 1 watt bättre än de continental tt med latexslang jag trögrullar runt med. valt att stå ut med dessa för att slippa underhållet med ständigt torkande gucka.
Det beror ju även på var du cyklar, vad du väger och hur fort (eller långsamt?) du cyklar, rullmotståndet är ju proportionerligt mot underlag, vikt och hastighet.
Enl Tours test av Vittoria Corsa Speed Open TLR 23 i r 10-2017 har det 5-6 W lägre rullmotstånd jmf med Conti GP4kSII,
vid 35 km/h och 85kg "systemvikt", 8 Bar i Vittoria-däcket och 7 Bar i Conti.

kais01 sa:
ännu bättre rull på svenskgrov asfalt får man kanske med fetare däck än 25mm.
+1
På de flesta ställen i Sverige saknas ju sådan asfalt som på Ingels Bingsjö-vägen,
tyvärr.

/Håkan

sanna ord håkan. continental grand prix tt har enligt vår motståndsmätande holländare bättre rullmotstånd än gp4000s2, och ligger med butylslang bara ett par watt över den slanglösa vittorian. med latexslang blir skillnaden mindre.

har dessa tt 25 bak 23 fram på cykeln, och ja, den rullar bra så att det faktiskt märks:)

kais01 sa:
continental grand prix tt har enligt vår motståndsmätande holländare bättre rullmotstånd än gp4000s2, och ligger med butylslang bara ett par watt över den slanglösa vittorian. med latexslang blir skillnaden mindre.
Har du ngn källa?
Gärna en länk, om mätningen finns online.

/Håkan

Har cyklat hela 2017 på tubeless på landsvägscykeln och grusvägshojen, har fått punkteringar som jag inte har märkt mer än att det har suttit gucka på ramen när jag kommit hem. Jag har använt Schwalbe pro one 25 på landsväg och Schwalbe g-one 35 på grus. Inga problem med torkande gucka eller igensatta ventiler. Jag kommer att fortsätta köra tubeless. Jag är motionscyklist och tävlar inte...

https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/schwalbe-pro-one-tubeless-2016

Schwalbe Pro One tubeless verkar ju spöa det mesta och riktigt bra allroundvärden.
Som någon sa innan, varför köpa "ett omodernt hjulpar".
Tubeless på lvg kommer knappast minska.
Kör sen ett par månader tubeless med ett par G One speed 30 mm och har kört de både på asfalt och grusväg med mysigt lågt tryck jag aldrig hade vågat med slang med rädsla för punka.
Att montera en slang i dem hade inte varit några som helst problem, körde slang först för att "poppa upp" dem på ena sidan för att sen enklare få dem tätt.

enligt din länk glitch rullar de rätt medelmåttigt. detta trots att de har bara runt halv tjocklek 2,25 mm på slitbanan. ett par mycket tjockare gp 4000s2 med latexslang uppnår helt liknande värden.

så inte dåligt, men heller ingen game changer. men 30 mm verkar mysigt.

Senast ändrad:
Om man nu vill köra med gucka och inte tror att vanliga vittoriatuber tätar tillräckligt fort (det är ju trots allt slang inni) så kan man ju prova tufotuber som är byggda som tubelessdäck (utan att behöva kanttråd, tighta toleranser och tunga fälgar).

kais01 sa:
enligt din länk glitch rullar de rätt medelmåttigt. detta trots att de har bara runt halv tjocklek 2,25 mm på slitbanan. ett par mycket tjockare gp 4000s2 med latexslang uppnår helt liknande värden.

så inte dåligt, men heller ingen game changer. men 30 mm verkar mysigt.

Har kört på GP4000 förut men har numera gått över till Schwalbe Pro One. Man kan köra med lägre tryck ingen risk för genomslagspunka, små hål tätas direkt.

MTB folket verkar ha fattat det här med TAL men de verkar generellt vara lite mindre teknikfientliga jämfört med LVG folket.

din analys stämmer säkert izar; kör för min del mer mtb än landsväg. men min erfarenhet säger att latexslang är väldigt nära tubeless i motståndslös känsla. så för såpass lite landsväg som jag kör duger latexslang fint. mindre meck totalt sett. en och annan punka får man då stå ut med.

många är tyvärr för snåla med tätgucka, skapar onödiga problem och dålig tätning.

på min 29+ kör jag dock utan vare sig slang eller gucka, går finfint det med. underhållsfritt och bra, men kräver rejäla däck.

Oj, vad många svar!

Har inte varit inloggad på ett tag så har helt missat detta. Tacksam dock för alla svar då tubless har varit och fortfarande är lite luddigt för mig. Det är ju visserligen ett tag kvar innan det är dags för hjulbyte men nu har jag lite mer kött på benen så att säga. :)

Tillbaka
Topp