Vanliga SPD-skor vs. hybrid?

andnel

Medlem
Hej!

Köpte mig en hoj för ett tag sen och efter att ha kört "ren" MTB så börjar jag snegla på All-mountain och Enduro. Därför funderar jag också på skoval. För tillfället har jag ett par standard Shimano M520-pedaler.

Dessa två är mina val:

http://www.bikester.se/351054.html

eller

http://www.bikester.se/red-cycling-products-mountain-comp-mtb-skor-vit-gra-223629.html

Som sagt.. jag tycker det är roligast nedför, men vill ändå kunna sitta fast i pedalen för all uppför/horisontell åkning. Funkar hybridskorna bra på M520-pedaler?

Tips och råd önskas tack :)

Men om du har m520 så lär du väl sitta fast både upp, ner och på platten och då funkar allt med spd-kompatibilitet… Eller…?
Vad har du för skor nu och är du missnöjd med dem, är de trasiga, fula eller varför vill du byta?

Edit: var tvungen att läsa på lite om "hybridskon".
Verkar vara nåt skumt pedalsystem som heter Click'R.
Jag har aldrig behövt lära mig om det men ta du den riktiga spd-skon så blir det jättebra!
Fattar fortfarande inte riktigt hur du menar med att du inte vill sitta fast neråt med en m520 men den pedalen står man inte lös på frivilligt! Ingen annan spd-pedal heller när det börjar rulla på lite…

Senast ändrad:
dnleriksson skrev:
-------------------------------------------------------
> Men om du har m520 så lär du väl sitta fast
> både upp, ner och på platten och då funkar allt
> med spd-kompatibilitet… Eller…?
> Vad har du för skor nu och är du missnöjd med
> dem, är de trasiga, fula eller varför vill du
> byta?

Jag har inga spd skor än.. utan de vanliga plattpedalerna sitter fortfarande på i väntan på att jag ska köpa dojor :) Min fundering är mer vad som passar bäst för den typ av cykling jag vill utföra. Om det är stor skillnad mellan hybrid och fullfjädrade SPD-skor.

Senast ändrad:
Jag fattar inte vad du menar? Vill du ha pedaler med plattform på ena sidan? Av dom skorna du har länkat tror jag dom översta är bäst eftersom dom har snörning. Dom ser däremot sämre ut jämfört med Shimano AM45.

Jag förstår det som att du bara vill klicka i när du kör på platten och uppför, och köra "plattis" nerför.

Det låter som en riktigt dålig ide, och kommer inte att funka med något pedalsystem alls. SPD och plattis-skor är tillräckligt olika för att vara helt specifika, och inga pedaler med spd-mekanism kommer vara tillräckligt bra att stå oiklickat på för att man ska vilja göra det annat än i nödfall

Tillbaka
Topp