Vänta på paket-tråden! Del. II

Känns som Postnord har lågt självförtroende.
PN-appen sade igår (tisdag) att paketet skulle levereras nu på måndag. Idag, när paketet befann sig 6 mil från mig, så kunde de sträcka sig till att det skulle dyka upp i morgon torsdag.
Dök upp redan vid 11-tiden idag.
Om man säger en tid långt fram i tiden så har de ju större chans att ”briljera”, klassiskt haha

Hjulen som från början var utlovade för leverans i första veckan i maj skickades idag. Typ sista biten i vuxenpusslet.

Den som väntar på nåt gott osv. :)
Snart kommer kanske uppdatering i diverse Visa din Stål/Gravelbike/monstercross/helstela/nya2021-cykel-trådar.

Bilagor

• 20210701_123259.jpg
    20210701_123259.jpg
    522.5 KB · Besök: 132
Måste gnälla. Beställde från utlandet och Postnord fick paketet den 7:de juni. Den 16:de får jag två brev med information om att jag ska betala tull. Ja alltså det ena brevet var en påminnelse så det första brevet har troligen varit på vift ett tag. Betalade direkt och återgick till att vänta. I måndags ringde jag och fick sitta 45 minuter i kö. "Jodå mitt paket ligger här men du har så konstig adress" var svaret jag fick. Och jag kunde absolut inte själv köra och hämta det. Igår fick jag paketet. Nu vet jag varför det kallas snailmail.

Måste gnälla. Beställde från utlandet och Postnord fick paketet den 7:de juni. Den 16:de får jag två brev med information om att jag ska betala tull. Ja alltså det ena brevet var en påminnelse så det första brevet har troligen varit på vift ett tag. Betalade direkt och återgick till att vänta. I måndags ringde jag och fick sitta 45 minuter i kö. "Jodå mitt paket ligger här men du har så konstig adress" var svaret jag fick. Och jag kunde absolut inte själv köra och hämta det. Igår fick jag paketet. Nu vet jag varför det kallas snailmail.

Fick samma svar, "konstig adress" när jag ringde och frågade vart mitt importpaket var.

När man beställer något från tyskland transporteras det ofta med DHL. Enkelt, tänker man. DHL = DHL?
Icke då, när sakerna når Sverige kan det hamna hos vilken DHL som helst, DHL Freight, DHL Express, DHL Parcel, DHL fanochhansmoster. Och dessa är inte samma DHL som det verkar. Och man vet ju aldrig vilket som gäller för mitt paket.

Så när grejerna kommit till Arlanda och man ser i trackinghistoriken "Delivery of shipment has been deferred at customer's request", då ska man tydligen göra ett leveransval, och eftersom meddelandet med leveransval ofta dröjer evigheter försöker man naturligtvis ringa DHL. Man chansar på ett av alla nummer och kommer fram någonstans. Den man pratar med får då ens trackingnummer (man har redan fått två trackingnummer för samma försändelse av någon anledning, ett på 20 siffror och ett på 10 siffror).

DHL: "Jaha vettu, nä det där är ett DHL-fuckyou paket, jag sitter på DHL-fuckme, jag kopplar dig.
DHL-fuckyou: "Nej, det där är DHL-fuckme, jag kan koppla dig" "Men fuckme sa ju fuckyou?" "Jo, men ibland ser de inte paketen i systemet. Här får du ett nytt tiosiffrigt trackingnummer". "Men jag har ju redan två". "DHL-fuckme är lite svåra och ska ha sitt eget". "Tack, då har jag tre"...

Beväpnad med tre trackingnummer lyckas jag till slut välja att hämta paketet på terminalen för inte fan vet man vad som händer om man "inte är hemma" när de kommer (dvs om de bara kör förbi mitt hus), då får man väl vänta på en till driveby, för att till slut ändå få åka in och hämta..

Varför ska de krångla till det så?

När man beställer något från tyskland transporteras det ofta med DHL. Enkelt, tänker man. DHL = DHL?
Icke då, när sakerna når Sverige kan det hamna hos vilken DHL som helst, DHL Freight, DHL Express, DHL Parcel, DHL fanochhansmoster. Och dessa är inte samma DHL som det verkar. Och man vet ju aldrig vilket som gäller för mitt paket.

Så när grejerna kommit till Arlanda och man ser i trackinghistoriken "Delivery of shipment has been deferred at customer's request", då ska man tydligen göra ett leveransval, och eftersom meddelandet med leveransval ofta dröjer evigheter försöker man naturligtvis ringa DHL. Man chansar på ett av alla nummer och kommer fram någonstans. Den man pratar med får då ens trackingnummer (man har redan fått två trackingnummer för samma försändelse av någon anledning, ett på 20 siffror och ett på 10 siffror).

DHL: "Jaha vettu, nä det där är ett DHL-fuckyou paket, jag sitter på DHL-fuckme, jag kopplar dig.
DHL-fuckyou: "Nej, det där är DHL-fuckme, jag kan koppla dig" "Men fuckme sa ju fuckyou?" "Jo, men ibland ser de inte paketen i systemet. Här får du ett nytt tiosiffrigt trackingnummer". "Men jag har ju redan två". "DHL-fuckme är lite svåra och ska ha sitt eget". "Tack, då har jag tre"...

Beväpnad med tre trackingnummer lyckas jag till slut välja att hämta paketet på terminalen för inte fan vet man vad som händer om man "inte är hemma" när de kommer (dvs om de bara kör förbi mitt hus), då får man väl vänta på en till driveby, för att till slut ändå få åka in och hämta..

Min DHL pakket från Tyskland hamnar oftast inte vid DHL, men vid PostNord och skickas till ombud. Det i sig själva är jättebra! Men tyvärr hamnar inte alla där. Några (DHL Express?) kommer med DHL till dörren.

Och UPS kan minsann också ! (jag har minsann cyklat ikapp en UPS-bil och frågat chaffisen om det var mig han letade efter när jag såg en UPS-bil tråla runt planlöst i Västberga. Det var mig han letade efter... )

Jag fick ett gott skratt av det du skrev @Valhalla_ hoppas du har grejjerna bärgade nu !

Ja, det är inte logiskt det där med DHL. Så lägger man till DHL paket i postnord appen såklart, för det ska man hämta ut hos postnord ombud.. I mitt fall som även @Berk nämner

Sen har man de paketen där dom påstår att dom försökt köra ut men att det inte gick. Är det så eller har paketet aldrig lastats på bil? Troligtvis det senare..

Många frågor ?

Jag beställde nyligen lite grejer från Mantel. En blandning av saker som är bra att ha men inte superspännande, typ stans och lite extra esi-handtag, vilket gjorde att jag bara inväntade avisering på mail/sms utan att sitta panikartat och uppdatera spårningen... När jag efter nån vecka eller två kom att tänka på detta så visade sig att Mantel/UPS inte aviserar försändelser ...de har tydligen gjort nåt försök att leverera (klassiker att rycka i låst port sen åka vidare) och sedan lämnat paket till utlämningsställe. Nu är det upp till mig att kolla aktivt på ups för att se om paketet har kommit fram. I mitt fall en halvtimme för sent då det skickades tillbaka, men det gick att lösa med samtal till ups. Jag kan inte minnas att detta har hänt hos annan beställning som jag har gjort. Är inte detta lite knepigt eller faller det under kategorin "ta nåt eget ansvar för helevete" ? :)

Jag beställde nyligen lite grejer från Mantel. En blandning av saker som är bra att ha men inte superspännande, typ stans och lite extra esi-handtag, vilket gjorde att jag bara inväntade avisering på mail/sms utan att sitta panikartat och uppdatera spårningen... När jag efter nån vecka eller två kom att tänka på detta så visade sig att Mantel/UPS inte aviserar försändelser ...de har tydligen gjort nåt försök att leverera (klassiker att rycka i låst port sen åka vidare) och sedan lämnat paket till utlämningsställe. Nu är det upp till mig att kolla aktivt på ups för att se om paketet har kommit fram. I mitt fall en halvtimme för sent då det skickades tillbaka, men det gick att lösa med samtal till ups. Jag kan inte minnas att detta har hänt hos annan beställning som jag har gjort. Är inte detta lite knepigt eller faller det under kategorin "ta nåt eget ansvar för helevete" ? :)

FedEx är värst, UPS näst värst. UPS brukar säga vilken dag dom kommer, men tidspännet är stort och dom kommer ofta en half timme innan eller efter tidspännet. Men åkaren är trevliga och vill ofta köra förbi igen när man/dom ringer!

Senast ändrad:
FedEx är värst, UPS näst värst. UPS brukar säga vilken dag dom kommer, men tidspännet är stort och dom kommer ofta en half timme innan eller efter tidspännet. Men åkaren är trevliga och vill ofta köra förbi igen när man/dom ringer!
Här i stan avslutar ups chauffören med att lämna allt på ett service ställe så man själv kan hämta. Är ju i alla fall smidigare än postnord där de bara måste köra ut fast man redan innan säger att man inte kommer vara hemma. Sen ska paketet gå i retur via stans postcentral, till vestberga i Stockholm och sen tillbaka till centralen i stan (uppsala) och sen service ställe. Så idiotiskt sett vestberga => uppsala => misslyckad utkörning => uppsala => verstberga => uppsala => service ställe. Känns som en jäkla omväg bara för att någon inte är hemma

Har lydigt väntat på ett GRX reglage som äntligen kom in på lager. Klickade hem och plockade upp idag. Postemballaget var dock söndertrampat liksom shimanokartongen invändigt. Reglaget i sig ser inte ut att ha skadats mer än ett litet märke på gummihooden.

Så länge reglaget funkar så är det såklart en skitsak på det stora hela men man blir ju inte direkt glad av att få ett paket i tillståndet. Kanske en ängslig fråga men hade ni reklamerat? Blir ju svårt att returnera i detta skick om man hade velat.

Jag väntar visst på ett paket! Snyggt scam-försök. Aningens suspekt avsändare och länk där på mailet va. Det passerade skräpfiltret, tur man var observant så man inte bara klickade på länken.

postnord.png

Har beställt en liten pryl från UK den 5/2.

6/2 - Fick trackingnummer

8/2 - Lämnade UK enligt tracking

14/2 - Kom (äntligen) en uppdatering om att den var i tullen i Sverige.

Hur länge kommer den sitta fast i tullen? Ska dom skicka ett brev med tullavgift etc först?

Har beställt en liten pryl från UK den 5/2.

6/2 - Fick trackingnummer

8/2 - Lämnade UK enligt tracking

14/2 - Kom (äntligen) en uppdatering om att den var i tullen i Sverige.

Hur länge kommer den sitta fast i tullen? Ska dom skicka ett brev med tullavgift etc först?
Måste ju vara intullning från UK som är flaskhals, jag har vid två tillfällen beställt från Canada den senaste månaden och de leveranserna tog båda 1v dörr till dörr med UPS, tullat o klart.

Beställde sex prylar (ej särskrivning) av Bikester. Skickas i tre kartonger pga olika lager. En standardkartong för en ensam pumppåse, och två prylar i en andra, tre i den tredje. Alla leveranser dyker upp ons-tors, hämtar tre paket på tors. När jag öppnar den andra kartongen som ska innehålla två prylar saknas en. Så nu skickas en ny kartong med en ensam pryl från Tyskland.

Fyra kartonger för sex prylar (fortfarande inte särskrivet) ger mig lite ont i magen, mtp miljön och sånt. En anledning att Bikester inte är mitt förstaval för nätshopping.

Jag köper allt numera (om det finns)från Cyclegear, brukar fungera bra, med hemleverans.

Järvsö Bikepark har 40% på vissa Öhlins grejer.
Snodde åt mig den sista TTX Air 2 i 205x65
Idag åker (antagligen) till mig.

1647863456264.png

Visa bilaga 552325
Pakettävling, vilket hinner först fram?
Förstår att spänningen har varit olidlig så här kommer resultatet!

Paketen från bikeshop och tyskarna trillade in på måndagen med bikeshop på första plats eftersom Bring var lite tidigare ut till utlämningsstället än Postnord.
Ridewillpaketet stod utanför min dörr runt lunch på tisdag, men det paketet skickades från nån liten by utanför Milano så det hade ju lite längre väg att åka än de andra.
Så allt som allt ett klart godkänt resultat!

Har vuxit ur mina cykelkläder (bakvänt) och beställt 2x void bibs och 1x Lecol Jersey...
Sitter i mina något förstora Gore bibs på jobbet och grämer mig lite. ?

Grejerna kommer nog på fredag med lite tur som tur är.

Förstår att spänningen har varit olidlig så här kommer resultatet!

Paketen från bikeshop och tyskarna trillade in på måndagen med bikeshop på första plats eftersom Bring var lite tidigare ut till utlämningsstället än Postnord.
Ridewillpaketet stod utanför min dörr runt lunch på tisdag, men det paketet skickades från nån liten by utanför Milano så det hade ju lite längre väg att åka än de andra.
Så allt som allt ett klart godkänt resultat!

Och inte ett enda av dina tre pakket av Bikester har trillat in ännu??

Herrejösses med paket nu, ny cykelskor ska komma till Postnords utlämningsställe idag. Grejer till grillen ska komm någon gång (oklart om de skickats), hushållsel borde skickats igår, och sen ett drivpaket till hojen som skickas imorgon :)

Jag väntar på ett paket med 10 ekrar i. Eftersom det förra paketet (med 20 ekrar i) innehöll 10 ekrar med fel längd. De låg i påsar som antydde rätt längd.

Någon som vet vart GLS paket tar vägen i Sverige? Fattar som att Schenker tar över men finner inget på deras sida med mitt kolli nummer.

När en försändelse tullbehandlas, hur lång tid brukar det då dröja innan det går att betala tull och moms?

Har ett paket som legat i två dygn, men status ”Försändelsen tullbehandlas”, men den dyker fortfarande inte upp i portalen där man ska betala momsen och tullen.

När en försändelse tullbehandlas, hur lång tid brukar det då dröja innan det går att betala tull och moms?

Har ett paket som legat i två dygn, men status ”Försändelsen tullbehandlas”, men den dyker fortfarande inte upp i portalen där man ska betala momsen och tullen.
Verkar bero på speditören, UPS har hanterat mina paket från Kanada galant med endast en dag i tullen men man har ju läst en del mardrömshistorier i Brexit-tråden..

Som sagt berör det på speditören. Med DHL kan man betala efteråt. Tull var snabbt: en eller två dagar.

Tillbaka
Topp