När man beställer något från tyskland transporteras det ofta med DHL. Enkelt, tänker man. DHL = DHL?
Icke då, när sakerna når Sverige kan det hamna hos vilken DHL som helst, DHL Freight, DHL Express, DHL Parcel, DHL fanochhansmoster. Och dessa är inte samma DHL som det verkar. Och man vet ju aldrig vilket som gäller för mitt paket.
Så när grejerna kommit till Arlanda och man ser i trackinghistoriken "Delivery of shipment has been deferred at customer's request", då ska man tydligen göra ett leveransval, och eftersom meddelandet med leveransval ofta dröjer evigheter försöker man naturligtvis ringa DHL. Man chansar på ett av alla nummer och kommer fram någonstans. Den man pratar med får då ens trackingnummer (man har redan fått två trackingnummer för samma försändelse av någon anledning, ett på 20 siffror och ett på 10 siffror).
DHL: "Jaha vettu, nä det där är ett DHL-fuckyou paket, jag sitter på DHL-fuckme, jag kopplar dig.
DHL-fuckyou: "Nej, det där är DHL-fuckme, jag kan koppla dig" "Men fuckme sa ju fuckyou?" "Jo, men ibland ser de inte paketen i systemet. Här får du ett nytt tiosiffrigt trackingnummer". "Men jag har ju redan två". "DHL-fuckme är lite svåra och ska ha sitt eget". "Tack, då har jag tre"...
Beväpnad med tre trackingnummer lyckas jag till slut välja att hämta paketet på terminalen för inte fan vet man vad som händer om man "inte är hemma" när de kommer (dvs om de bara kör förbi mitt hus), då får man väl vänta på en till driveby, för att till slut ändå få åka in och hämta..
Varför ska de krångla till det så?