Vänta på paket-tråden! Del. II

Beställde 4 st. kullager för att fräscha upp mina pedaler i går kväll... 6x15x5mm
10kr/st+frakt 12kr = hela 52kr... Billigaste ordern på väääldigt länge ;0)

Inte SKF-kvalité gissar jag men håller dem i över 6 mån så blir jag glad iaf. Värt ett försök.

Från kullagergrossisten
6x15x5.jpg

Fråga:

Jag kanske är dum i hövet, men kan jag lägga lokala postkontorets address som 'delivery address' om jag vill hämta ut paketet därifrån ist. för att trixa med att försöka vara hemma då det kommer? Eller hur funkar det?

On Topic: Luftningskit till tektro, 29,8mm sadelklämma i lila, Joe's schraderventiler och Cult X Vans handtag (!)

Åhhh, vad jag älskar Postnord... Inte. Var just och hämtade ett paket med lite småkrafs från Wiggle, bara det att kartongen var heltrasig och ett verktyg borta (bara dess förpackning kvar). Och de menar att jag måste kontakta Wiggle och så måste de göra en reklamation. 47 min telefonkö dessutom. Och nu måste alltså jag hålla på att styra med det postnord har drabbat sig om.

Verkar också som att allt åkt ut och någon bara slängt ner allt igen (men alltså inte riktigt allt), för så rörigt det var i kartongen så packar inte wiggle!

Min erfarenhet av Wiggles packning är att de bara lägger grejerna löst i en lagom stor låda :p

Paket som är så skadade att innehållet kan ha åkt ut ska man inte hämta ut rakt av. Kassapersonalen ska skriva in i datorn direkt att paketet är skadat så att innehåll kan ha åkt ut.

Kellogg's sa:
Fråga:

Jag kanske är dum i hövet, men kan jag lägga lokala postkontorets address som 'delivery address' om jag vill hämta ut paketet därifrån ist. för att trixa med att försöka vara hemma då det kommer? Eller hur funkar det?

On Topic: Luftningskit till tektro, 29,8mm sadelklämma i lila, Joe's schraderventiler och Cult X Vans handtag (!)

Nej, du ska inte skriva postombudets adress... Du ska skriva din egen adress...
Är det utkörning på paketet (de flesta utrikespaket till privatpersoner körs ut) så kommer det aviseras till ombud om du inte är hemma när posten är där.
är det inte utkörning på paketet så hamnar det automatiskt på ditt ombud.

Dalmans sa:
Kellogg's sa:
Fråga:

Nej, du ska inte skriva postombudets adress... Du ska skriva din egen adress...
Är det utkörning på paketet (de flesta utrikespaket till privatpersoner körs ut) så kommer det aviseras till ombud om du inte är hemma när posten är där.
är det inte utkörning på paketet så hamnar det automatiskt på ditt ombud.
Det flera av oss vill uppnå är att slippa det onödiga leveransförsöket som för oss som arbetar dagtid bara innebär att alla leveranser tar en dag extra.

Jag har också övervägt att prova att sätta ombudet som leveransadress men misstänker att paketet bara skulle försvinna i ett svart hål.

Jo hon gjorde en anteckning om skadad försändelse, hade väl inte kommit in i datorn ännu, när jag ringde på stört jag kom hem, hon sa också kolla också allt och ring kundtjänst om något faktiskt saknas. Vilket jag alltså gjorde...
Behöver ju visserligen inte vara just hos postnord kartongen gick sönder och glipan uppstod. Skickad från spanien, och sant att just de paketen brukar vara skrynkliga och röriga när jag tänker efter, så egentligen inte skitförvånad att den också var trasig...

Rattnalle sa:
Jag har också övervägt att prova att sätta ombudet som leveransadress men misstänker att paketet bara skulle försvinna i ett svart hål.

Det skulle förmodligen bli en fejkutkörning och utlämning nästa vardag på ett annat ombud i grannbyn.

Alternativt; de kör ut paketet till ombudet, men tar med det tillbaka eftersom ingen tar emot det (eftersom det är adresserat till dig), och du kan hämta ut det hos ombudet nästa vardag.

Mm, det är faktiskt lite av ett problem med utrikespaketen.... många hade hellre haft dem direkt till ombud och inrikes så kan man ju välja utkörning eller inte.

Det kommer däremot absolut inte gå fortare av att använda ombudets adress... en nitisk paragrafryttare skulle skicka tillbaka ett sådant paket till avsändaren pga av okänd mottagare...

i bästa fall kommer en vanlig avisering göras som därför kommer ta en dag extra även den...

Bästa är att skriva adressen till sin arbetsplats, till sin gamla farmor som jämt är hemma eller helt enkelt vabba just den dagen...
(Eller teckna en firma och på så vis kunna ha leverans utan kvittens-avtal med posten)

Mina vänner använder sig av tjänsten "bli homie med din paketsnubbe-avtalet". och dom ringer mig i tid och otid och ber mig fiska upp deras paket och fixa och trixa...

Senast ändrad:
Eller så kunde Posten vara lite servicevilliga centralt och fixa ett register där man kan frånsäga sig utkörningsförsök. Det måste vara billigare än att försöka köra ut paketen.

Ja, vore absolut inte helt korkat.

Vi chaufförer tycker inte heller det är superkul att stå utanför era dörrar för hundrafjärde gången och skriva aviseringslappar i spöregn... Ingen vill se en bättre lösning mer än oss!

(nu försvinner förvisso de handskriva aviseringarna inom kort och man kommer istället få ett sms/mail/automatisk brev-avi då vi bomkör, Halleluja!)

Jag tror jag har fått en lapp i brevlådan en gång på de fem år jag bott i den här lägenheten :)

Men jag förstår varför, jag bor 450 m kortaste vägen från närmaste möjlighet att parkera. Dessutom är jag aldrig hemma.

Till postnords försvar så fungerar det precis lika dåligt med alla andra. Undantaget de enstaka DHL-försändelser där man får ett SMS i förväg med frågan om det ska till ombud eller köras ut.

Det verkar vara ett systemfel att sälja en tjänst som många inte ens vill ha :)

Skulle tro att det är de utlänska fraktbolagens krav på postnord, med tanke på hur billig frakten oftast är från utlandet så gör nog postnord förluster på att köra ut dem.

Deuter Road One på väg hem från wiggle. Skall bli kul med en ändamålsenlig pendelrygga. Några nya laglappar blev det också.

Dalmans sa:

Vi chaufförer tycker inte heller det är superkul att stå utanför era dörrar för hundrafjärde gången och skriva aviseringslappar i spöregn... Ingen vill se en bättre lösning mer än oss!

(nu försvinner förvisso de handskriva aviseringarna inom kort och man kommer istället få ett sms/mail/automatisk brev-avi då vi bomkör, Halleluja!)

Byt jobb om du är missnöjd. Att åka hem tidigare och bluffa med falska leveranser, det kanske går bättre för sig?

Dottern väntar på ett paket. Leverans med UPS.
Chauffören ringde mig idag och sa att han hade ett paket att leverera;
- Är du hemma?
- Nä, jag är på jobbet.
- Var ligger jobbet?
- På Gustafsvägen.
- Aj då. det är inte mitt område. Är du på jobbet imorgon också.
- Ja
- Då kör min kollega ut det dit imorgon.
- Tack!

Andra transportbolag har lite att lära ...

NickPick sa:
Dalmans sa:

Byt jobb om du är missnöjd. Att åka hem tidigare och bluffa med falska leveranser, det kanske går bättre för sig?

Har du övat länge på att vara hysteriskt oförskämd eller faller det sig liksom bara naturligt för dig?

Nu är det väl inte riktigt min stil att sitta och skryta över mig egen fullkomlighet på internet, men har under mina sex år åt postnord inte bluffat en enda leverans tackar som frågar...

Dalmans sa:
Nu är det väl inte riktigt min stil att sitta och skryta över mig egen fullkomlighet på internet, men har under mina sex år åt postnord inte bluffat en enda leverans tackar som frågar...
Av nyfikenhet; Hur går snacket internt ang sk falska leveranser, för det gör det väl?
Hur högt upp i hierarkin är det accepterat?
Kundtjänst verkar ju iaf inte ta det vidare av någon anledning så det lär väl finnas någon inofficiell intern policy.

Vernersson sa:
NickPick sa:
Dalmans sa:

Har du övat länge på att vara hysteriskt oförskämd eller faller det sig liksom bara naturligt för dig?

Jag har tröttnat på bluffleveranser och statligt tänk. Man har ju inte ett arbete bara för att chefen är snäll liksom.
Och det är enbart postnord som krånglar. Alla andra sköter sig ypperligt.

Vanlig brevpost tar sig fram med postmopeder i både regn och snöstorm varje vardag. Det gör Postnord väldigt bra däremot.
Tänk om dom skulle skriva av brevleveranserna när dom kliver ur fikarummet. Då skulle man aldrig få post (ungefär som att Postnord aldrig levererar paket som dom ändå tar betalt för).

Är gärna oförskämd.

Senast ändrad:
NickPick sa:
Vernersson sa:
NickPick sa:
Dalmans sa:

Och det är enbart postnord som krånglar. Alla andra sköter sig ypperligt.

Vilken värld lever du i?

Dalmans sa:

Jag förstår att du vill, för din egen skull, men jag tycker inte det bör vila på dina axlar att ta striden för Postnord. Det är en ledningsfråga hur man väljer att profilera sig. Jag tror definitivt att detta är något dom prioriterar men inte är helt lätt löst med tanke på arbetstider för personalen, ekonomi (Ob) m.m.

Men att NickPick sitter och spyr galla mot dig tycker jag är småaktigt. Förstå att individen inte kan lösa en av företagets största frågor.

eketjall sa:
Dalmans sa:
Av nyfikenhet; Hur går snacket internt ang sk falska leveranser, för det gör det väl?
Kundtjänst verkar ju iaf inte ta det vidare av någon anledning så det lär väl finnas någon inofficiell intern policy.

Kan bara prata om hur det fungerar på min terminal, där är det absolut oacceptabelt... skulle helt klart tro att det förekommer även hos oss men vet att vi är en av de bättre terminalerna på detta, de sämsta är de som jobbar med många entrepenörer och inhyrt folk. men dom fuskar mer med att inte ta en kvittens än att avisera (dom har oftast minsta procent bomkörning pga av detta) Många hyllar såklart chaufförer som kastar av gods utan kvittens men skulle något sådant uppdagas skulle man få kicken direkt, det är ett grovt regelbrott även om man har kundens tillåtelse per telefon...

Från och med för någon månad sedan har kundtjänst dessutom bättre koll på oss... När vi aviserar ett paket så talar GPS-en i våran handdator om vart vi står, och då syns det direkt om vi aviserar paketet medans vi fikar på statoil eller om vi står utanför eran dörr...
Många kunder ringer in och säger att dom varit hemma hela dagen, men sen visar det sig att "just ja, jag var ju ut med hunden en halvtimme".

2 x Vittoria Randonneur 32 mm + kassettavdragarverktyg (Suntour Alfa) hemma. Nu kan renovering av min mammas gamla Crescent damcykel fortsätta (i väntan på att Anders ska bli klar med mina hjul så bygget av min nya touring-/pendelcykel kan fortsätta).

Dalmans sa:
eketjall sa:
Dalmans sa:

Kan bara prata om hur det fungerar på min terminal, där är det absolut oacceptabelt... skulle helt klart tro att det förekommer även hos oss men vet att vi är en av de bättre terminalerna på detta, de sämsta är de som jobbar med många entrepenörer och inhyrt folk. men dom fuskar mer med att inte ta en kvittens än att avisera (dom har oftast minsta procent bomkörning pga av detta) Många hyllar såklart chaufförer som kastar av gods utan kvittens men skulle något sådant uppdagas skulle man få kicken direkt, det är ett grovt regelbrott även om man har kundens tillåtelse per telefon...

Från och med för någon månad sedan har kundtjänst dessutom bättre koll på oss... När vi aviserar ett paket så talar GPS-en i våran handdator om vart vi står, och då syns det direkt om vi aviserar paketet medans vi fikar på statoil eller om vi står utanför eran dörr...
Många kunder ringer in och säger att dom varit hemma hela dagen, men sen visar det sig att "just ja, jag var ju ut med hunden en halvtimme".

Väldigt possitivt med gps grejen! Det borde bli en skaplig förbättring över landet.

Kung_Gustaf sa:
Dalmans sa:

Jag förstår att du vill, för din egen skull, men jag tycker inte det bör vila på dina axlar att ta striden för Postnord. Det är en ledningsfråga hur man väljer att profilera sig. Jag tror definitivt att detta är något dom prioriterar men inte är helt lätt löst med tanke på arbetstider för personalen, ekonomi (Ob) m.m.

Men att NickPick sitter och spyr galla mot dig tycker jag är småaktigt. Förstå att individen inte kan lösa en av företagets största frågor.

Alla andra som levererar till mig då kan jag korrigera till.
Det är ju på individnivå om chauffören inte alls är intresserad av att leverera som det framkom av kommentaren.
Paketen skrivs ju av 2 minuter efter dom lämnar terminalen. Då försöka det inte ens...
Sen kan det ju givetvis vara Postnord som gör fel i grund och botten om det inte finns tid och chaufförer för att lösa uppgiften. Är det mitt problem som KUND?

läs gärna Postnord levererar inte. Lång och härlig tråd.

Måste ju ge dalmans en eloge för sitt uppförande. Att chaufförerna får gps är ju både bra och dåligt. Bra för leveranser och kunder. Kanske mindre kul att alltid vara övervakad. Den datan används för att effektivisera arbetstiderna...

Jag kanske var lite hård. Felet sitter säkert högre upp i organisationen.

Senast ändrad:
NickPick sa:
Måste ju ge dalmans en eloge för sitt uppförande. Att chaufförerna får gps är ju både bra och dåligt. Bra för leveranser och kunder. Kanske mindre kul att alltid vara övervakad. Den datan används för att effektivisera arbetstiderna...

Tack, det är i mitt tycke bara bra, väldigt ofta händer det att kunder ljuger för kundtjänst och säger att vi inte varit där och då kan kundtjänst lätt se vem som har rätt i sak.

Att effektivisera arbetstider är bara negativt för dom som vill göra så liten arbetsinsats som möjligt, man ska hålla ett normaltempo och ha gods att köra hela dagen, då är det som bäst. att ha för lite ger bara en massa dötid.

I morgon ska mitt nya kedjestag skickas från spez till min lbs?
Sen råkade jag köpa ett par bromsar i allhjärtansdag present till mig själv.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    38.7 KB · Besök: 32
Tjoho. Nya bromsarna kom idag, en halvtimme senare är frambromsen monterad och slangen kortad:-P
Bak väntar jag med till nya kedjestaget är på plats.

Bilagor

• DSC_0518.JPG
    DSC_0518.JPG
    245.2 KB · Besök: 25
  • DSC_0516.JPG
    DSC_0516.JPG
    238.2 KB · Besök: 31
  • DSC_0509.JPG
    DSC_0509.JPG
    188.5 KB · Besök: 34
mikipedia_ sa:
Tjoho. Nya bromsarna kom idag, en halvtimme senare är frambromsen monterad och slangen kortad:-P

Blev det 2015- eller 2016-modell? Har sett fjolårsmodellen på rea men varit osäker på ifall jag ska våga satsa på dem. De har fått kritik för att det inte gått justera handtagen nära styret nog, vilket får mig med små händer att tveka. Detta skulle dock vara åtgärdat till 2016. Kommentera gärna hur du upplever justermån och position.

soderblom sa:
mikipedia_ sa:

Blev det 2015- eller 2016-modell? Har sett fjolårsmodellen på rea men varit osäker på ifall jag ska våga satsa på dem. De har fått kritik för att det inte gått justera handtagen nära styret nog, vilket får mig med små händer att tveka. Detta skulle dock vara åtgärdat till 2016. Kommentera gärna hur du upplever justermån och position.

Det är 2016, tänkte köpa mt5 först som är betydligt billigare. Men då är det 1 belägg per 2kolvar, finns risk att det inte bakar ut ordentligt och skrapar/nyper! Det ska iprincip inte gå med 1belägg per kolv?
På bilden är handtaget längst ut och det är lite längre ifrån än deore m615, jag kan mäta yttre och inre imorgon.

Hur som känns allt premium, kolfiberhus och snyggadetaljer (överslaget runt klämman har ett M som visar vad som är upp) handtagen är vändbara genom att du kan flytta bitepoint justeringen till andra sidan handtaget.

soderblom sa:
De har fått kritik för att det inte gått justera handtagen nära styret nog, vilket får mig med små händer att tveka. Detta skulle dock vara åtgärdat till 2016.

Nu har jag mätt, det är 60mm längst ifrån handtaget och 40mm som närmast i kvartsvarv på justerskruven.
Jag har mätt på den "närmsta punkten" där levern har skarpast vinkel och sen blir parallel mot handtaget, och i rätvinkel från handtaget.

mikipedia_ sa:
soderblom sa:
De har fått kritik för att det inte gått justera handtagen nära styret nog, vilket får mig med små händer att tveka. Detta skulle dock vara åtgärdat till 2016.

Nu har jag mätt, det är 60mm längst ifrån handtaget och 40mm som närmast i kvartsvarv på justerskruven.
Jag har mätt på den "närmsta punkten" där levern har skarpast vinkel och sen blir parallel mot handtaget, och i rätvinkel från handtaget.

Det låter bra! Mina MT6'or är nästan 50mm ifrån vi "närmsta punkten" vilket är lite på gränsen. Då gäller det bara att klicka hem ett par MT7'or till så bra pris som möjligt.

soderblom sa:
mikipedia_ sa:
soderblom sa:

Det låter bra! Mina MT6'or är nästan 50mm ifrån vi "närmsta punkten" vilket är lite på gränsen. Då gäller det bara att klicka hem ett par MT7'or till så bra pris som möjligt.

Det låter bra? Shit vilken bra känsla i bettet jämfört med shimanos on/off. Jag "fyndade" på bike-components för 360€ inkl frakt och extra oliver och hylsor.

Tillbaka
Topp