Vänta på paket-tråden! Del. II

Det är ju inte väntan utan osäkerheten. Postnord hade ju aviserat att mitt paket förväntades igår, men det har inte rört sig på över ett dygn.

Jag ville testa en smalare sadel, frångick mina principer, och klickade beställ på en sån där 135 grams AliExpress-kinakolsadel för 95 kr inkl frakt. Får se om den 1:Levereras idag och 2: Kommer gå sönder och allvarligt skada/döda mig.

Får ta det som en träning i tålamod.
Misslyckades med träningen och åkte till DHL. Helgen är räddad :)

IMG_2461.webp

Tyvärr beställde jag från Bike24 utan att ha hängt med i denna tråd. Har stött på samma problem som er andra, de skickar inte med några kontaktuppgifter alls till DHL förutom adress. Hämta på importterminalen ute på Hisingen eller vara hemma och vänta på spökleveranser, underbart.

Synd med B24, men kommer inte beställa mer därifrån i framtiden.

Beställde från Bike Discount och ofta skickas DHL-paketen från Tyskland vidare med Postnord inom Sverige. Denna gång går det dock med DHL hela vägen och det är bra.

väntar på paket från B24, och pga att vissa artiklar har annan storlek (hjul) än andra (däck) så gör leveransen som två - en med DPD och en med DHL

DPD-paket är överlämnat till PN, dyker upp i appen och aviserar om att få välja utlämningsställe (om jag inte vill sitta hemma och vänta).

DHL-paketet är i Sverige men den internationella spårningssidan https://act.dhl.com/Landing/ ger ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR

Samtidigt skickar B24 på mailen att DHL-paketet snart ska komma fram med en ”rearrange delivery” knapp. Den går till PN som inte hittar försändelsen…

Nåja, det löser sig nog …

väntar på paket från B24, och pga att vissa artiklar har annan storlek (hjul) än andra (däck) så gör leveransen som två - en med DPD och en med DHL

DPD-paket är överlämnat till PN, dyker upp i appen och aviserar om att få välja utlämningsställe (om jag inte vill sitta hemma och vänta).

DHL-paketet är i Sverige men den internationella spårningssidan https://act.dhl.com/Landing/ ger ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR

Samtidigt skickar B24 på mailen att DHL-paketet snart ska komma fram med en ”rearrange delivery” knapp. Den går till PN som inte hittar försändelsen…

Nåja, det löser sig nog …
Kan du inte spåra DHL-paketet här då?

Alla suger. Mitt senaste paket satt i Køge i fyra dagar enligt tracking och ringde jag Postnord så sa de samma sak med deras automatiska talsvar. Men med lite övertalning så kom jag till en handläggare och han berättade att paketet var i Segeltorp och hade varit där i tre dagar men de visste inte riktigt var det var.

Det kom fram till slut, det med.

Jag tänkte egentligen att inte köpa hos BIke24 tills de har löst DHL situationen. Men de har största utbudet och bra priser, så jag beställde med express förra veckan. Otroligt bra att det kommer nästa dag med val mellan hem eller ombud. Kostar dock 10 euro extra och jag vill framförallt undvika onödig transport med flyg. Jag skulle gärna betala lite mer för att det skickas direkt och med rimligt spedetion (som R2 ofta gör, men inte alltid).

Väntar på ny cykel som kommer med DHL. Enl. spårningen har dom aviserat mig för att boka hemleverans, vilket inte stämmer. Jag har nu plats 16 i kön till kundtjänst.

Bara så att jag ser att det finns, inte att jag kan välja att få det till ett serviceställe. Men det gör ju bara väntan lite mer spännande !
Och nu kom mailet från B24 att mitt paket blivit försenat… Gissningsvis med en pappersavi i brevlådan i början på nästa vecka

Och nu kom mailet från B24 att mitt paket blivit försenat… Gissningsvis med en pappersavi i brevlådan i början på nästa vecka
Om du beställt utan express så har inte DHL fått några kontaktuppgifter till dig, därav blir det "försenat". Pratade med dem igår om detta på min beställning som kom fram i torsdags förra vecka (till min stad).

Ett tips är att separat fylla i sitt mobilnummer på en adressrad när man beställer med standardfrakt från Bike24. Då kan man få sms med möjlighet att boka tid för utkörning av paketet. Så gjorde jag sist för någon månad sedan, istället för att vänta på pappersbrev från DHL, eller sitta och ringa kundtjänst på DHL.

Om du beställt utan express så har inte DHL fått några kontaktuppgifter till dig, därav blir det "försenat". Pratade med dem igår om detta på min beställning som kom fram i torsdags förra vecka (till min stad).
Du menar "utan express så har inte DHL fått några kontaktuppgifter om mig (från B24)".

Men jo, jag vet och inlägget var mer ett konstaterande hur två paket som samtidigt skickas från samma internethandlare kan få så olika leveranstid (samt att man inte kan välja DPD).

Du menar "utan express så har inte DHL fått några kontaktuppgifter om mig (från B24)".

Men jo, jag vet och inlägget var mer ett konstaterande hur två paket som samtidigt skickas från samma internethandlare kan få så olika leveranstid (samt att man inte kan välja DPD).
Du förstod vad jag skrev eller hur? Bra att du har koll på läget oavsett (ditt tidigare inlägg indikerade inte på detta).

Går det att få Postnord till att skicka paketet till närmaste utlämningsställe och man hämtar det där istället för att de förgäves försöker leverera till hemadressen? Hur gör man i så fall? Det går ju bara att ringa och prata med automatiska telefonsvarare som man inte kan föra en normal konversation med.

Går det att få Postnord till att skicka paketet till närmaste utlämningsställe och man hämtar det där istället för att de förgäves försöker leverera till hemadressen? Hur gör man i så fall? Det går ju bara att ringa och prata med automatiska telefonsvarare som man inte kan föra en normal konversation med.
Har du appen?

I appen brukar man kunna välja mellan utkörning eller till ombud utan problem, därför frågan.
Jag har för mig att jag kunnat göra det på deras hemsida tidigare. Men nu kan jag inte hitta något sånt alternativ. Efter att budet varit här och försökt leverera utan att lyckas hittade jag ett sätt att skicka meddelande till budet vid utkörningen, så jag skrev in att jag ville ha paketet till närmaste utlämningställe + mitt mobilnr. Är dock tveksam till om det kommer att funka. Postnord verkar ovanligt fyrkantiga.

Jag har för mig att jag kunnat göra det på deras hemsida tidigare. Men nu kan jag inte hitta något sånt alternativ. Efter att budet varit här och försökt leverera utan att lyckas hittade jag ett sätt att skicka meddelande till budet vid utkörningen, så jag skrev in att jag ville ha paketet till närmaste utlämningställe + mitt mobilnr. Är dock tveksam till om det kommer att funka. Postnord verkar ovanligt fyrkantiga.
Tycker de är smidiga när appen automatiskt lägger till ett paket som är på väg och man får en notis om att välja hemkörning eller ombud. Allt klart inom 15 sekunder.
Att sitta i telefonkö för att göra samma sak känns främmande.

Problemet löst. Jag har just hämtat paketet hos det lokala Postnord-ombudet.

Handlade just (igen) från Bike24 och de verkar ha gått ifrån Postnord och istället använder de DHL hela vägen. DHL som är anpassat för företagsleverans.

Paketet anländer Rosersberg tisdag morgon kl 5, och ligger sedan där tills jag får ett pappersbrev utdelat på torsdag eftermiddag kl 16. Jag får en kod att välja när jag kan ta emot, 10-15 vardagar. Paketet måste kviteras av mig personligen. Det kan jag inte, så jag får lägga en dryg timme och en hundring på soppa på att köra dit ut, sitta i kö och vänta på att få mitt paket och hem igen.

Beställer inte från Bike24 igen på ett tag.
Åkt dit på det jag med. Får antingen åka 5 mil bort till en annan stad och hämta ut paketet eller vara hemma 10-21 måndag eller tisdag… Nu har jag sådan tur att just på tisdag kan jag jobba hemma men nej, det blir nog inga fler beställningar från bike24 om det är så här de numera leverar. R2 leverar snabbare och till ombud 1 km bort.

Hemleverans låter ju bra, men är ett jäkla skit egentligen i praktiken...

Hemleverans är bra när man själva kan välja en bra tid. I Nederländerna kan man välja mellan 19:00 och 22:00. Då blir hemleverans plötsligt riktigt bra. (Dessutom får man paket hem samma dag hos många butiker, som är nästan orimligt)

EDIT: 19-22 kostar dock vanligtvis 2-3 euro extra.

Stålgraveln väger 12,5 kg varav 700g är sadel plus sadelstolpe. Väntar nu på sådana i kolfiber och räknar med att kapa drygt 400 gram. Drar mig in i det sista för att köpa hjul, men nuvarande WTB-aluhjul med tunga 47mm-däck står ju för en del..

Slog till på en Zwift ride + Wahoo nu på rean. Ram och styre skickades idag men inte Wahoo Kickr. Är iofs ingen ko på isen då det fortfarande går fin-fint att cykla ute.
Idag skickades Wahoon med en annan speditör. Så gissningsvis tar aldrig Zwift i dem. Hade tänk ha Zwift bara för att hålla igång lite i vinter samt rehabträna ett knä. Men nu börjar jag bli regelrätt taggad på själva spelet. Ska bli kul.

Lol, det är FedEx som ska leverera från Zwift idag.. stor risk.

Till saken hör att det är fel telefonnummer på beställningen. Kontaktade Zwift långt innan den skickades om det. Men deras briljanta kundservice kunde varken ändra eller avbeställa ordrar. Har du köpt något så ska processen drivas till sitt slut först. Dvs en kund som beställt fel eller liknande måste betala upp till 1tkr i frakt.

Jag tänkte att jag sitter still i kanoten och ringer lokala speditören i Örebro, de som faktiskt kör ut. Men hittar inget telefonnummer. Ringer då kundtjänst som såklart består av en Ai-robot som är helt hjärndöd.

Jobbar hemifrån idag och ger det 25% chans att det dyker upp. 25% att jag ser dem vända på vändplanen. 50% att de skiter i det, hävdar att de knackat på men att ingen var hemma.

Vet inte hur många gånger jag suttit i hemmakontoret och tittat på en FedEx-leverantör medans hen skickar meddelande om att jag missat leverans pga inte hemma 🤣

Nytt försök med beställning från Bike24, denna gång utan expressfrakt (som alternativ) och när mailet med spårningsnummer och länk kom så visade det sig vars GLS som fått äran …

Deras hemsida meddelar glatt att paketet är på väg och om man skriver in mottagarens postnummer får man mer info. Skriver jag in det postnummer jag angett i beställningen kommer jag till en ny sida där jag kan söka på mitt förifyllda spårningsnummer… Moment 22

Kanske kommer det till dörren, kanske lämnas över till PostNord och kan hämtas på närmsta utlämningsställe, kanske för man åka till någon obskyr terminal bortom the outer rim. Mystiken tätnar

Nytt försök med beställning från Bike24, denna gång utan expressfrakt (som alternativ) och när mailet med spårningsnummer och länk kom så visade det sig vars GLS som fått äran …

Deras hemsida meddelar glatt att paketet är på väg och om man skriver in mottagarens postnummer får man mer info. Skriver jag in det postnummer jag angett i beställningen kommer jag till en ny sida där jag kan söka på mitt förifyllda spårningsnummer… Moment 22

Kanske kommer det till dörren, kanske lämnas över till PostNord och kan hämtas på närmsta utlämningsställe, kanske för man åka till någon obskyr terminal bortom the outer rim. Mystiken tätnar
Jag tror att GLS brukar betyda att det övergår till Schenker sista biten i Sverige. Så var det för några år sedan åtminstone.

Och här är ett inlägg av en som beställde från Bike24 nyligen, som fick paketet till ett Schenker ombud, så det kanske blir så för dig också.

Inte så illa som förväntat ändå. Paketet kom fram och sms-aviserades. Kunde hämta ut det idag på den lokala spelbutiken tack vare att de just på onsdagar hade öppet till kl 19.

Har gett lokala djurbutiker tillräckligt med chanser och intresse-hintar. Hittade igen både hund.se och jakt.se (sitter ihop), för att sedan överraskas av faktiskt ett lägre pris hos Outnorth! (Det hade jag inte trott..)
Nu väntas en ny cykelantenn, att ha på stugcykel vid hunddrag. Får samtidigt med en Brooks-liknande ryggsäck från Urberg/ Trangiapåse och frakt, billigare än enbart antennen till vanligt pris. Räknar redan antennen som insparade timmar på rygg-knådning.

Tillbaka
Topp