Var är bra att cykla i närheten av Lund?

orpon

Medlem
Har cyklat landsväg i många år, och vill nu ge mig ut i skogen.
Var finns det bra ställen att cykla i närheten av Lund?
Har hört Bokskogen, Genarp, Frostavallen. Någon som cyklar på dessa ställen, eller vet något mer?

Skulle även vilja ha tips på en bra cykel för ca: 5000-6000kr.
Tycker att Merida Matts Speed för 6000:- ny verkar ganska vettigt.
Ramen är förberedd för skivbromsar, så man kan kanske uppgradera den vid senare tillfälle.
Antar att man ska satsa på halvdämpat.

Jag har cyklat några gånger i Bokskogen och några gånger i Genarp (jag är nybörjare). Jag upplever Bokskogen som lite mer lättåkt och att den inte har lika stora höjdskillnader som Genarp/Romeleåsen. Som nybörjare föredrar jag Bokskogen men det hänger nog också samman med att det är närmare till Bokskogen än till Genarp för mig. Det finns en forumist som heter Edward Kapusta (hoppas stavningen blev rätt). Han har karta i digitalt format över Bokskogen med markerade träningsslingor. Jag tror också att han är medlem i Klubben Cyklisten (klubben heter nåt i den stilen i varje fall) och jag tror att de tränar i Bokskogen regelbundet. Droppa ett meddelande till honom om du vill veta mer.

/Peter

Jag skickade ett meddelande till Edward K. Hoppas att det är rätt Edward. har inte fått något svar ännu, men jag avvaktar.
Någon annan som har bra info om var man cyklar/parkerar i Bokskogen?
Eller någon som har kartor att skicka?

Skabersjöparkeringen är en klassiker att stanna på, skabersjöslingan går förbi där. Att cykla ridslingan kan dock bli lite tråkigt redan andra gången eftersom det är bara en bit i början och slutet som är riktig stig, resten är grusväg.

Tillbaka
Topp