Var är vi om 50 år?

skaparn

Aktiv medlem
Var är vi om 50 år?
Filosofisk på morgonkvisten så började jag fundera på detta. Hur ser en cykel ut om 50 år?

Lättare?
Mer hållbar?
Fler växlar, färre växlar, elektroniska (finns iofs redan nu)?
Vill vi ha lättare cyklar förresten? Tänk er en 2 kilo tung cyber-mtb... den skulle knappt kännas ju...

Jag hoppas jag lever till dess så jag får se.... dock så kanske jag inte cyklar så aktivt om 50 år... men rulla kan man väl...

Kan man räkna med att lika mycket ska hända de kommande 50 åren som de föregående 50? Eller måste likt Moore justera sin utvecklingskurva något?

Var är vi om 50 år?
Om vi har något hopp om en framtid för mänskligheten (mer än ett fåtal generationer framåt) kan vi inte hoppas på samma tekniska/naturvetenskapliga utveckling som vi haft de senaste femtio åren. Istället måste vi förlita oss på en ekologisk och politisk utveckling.
Så min _förhoppning_ är att vi inte får se samma utveckling.

(Hoppas inte detta startar en politisk debatt som så ofta delar människor i (åtminstone) två läger.)

Var är vi om 50 år?
Kanske är då killen som snickrade sin egen DBR X-link i varierande träslag inte så knäpp som det först kan verka utan egentligen ett föredöme för hållbar utveckling!

Vi får dessutom hoppas att grejorna inte blir FÖR bra! Tänk er om SPV-utvecklingen och slaglängdsfrossan fortsätter i denna takt! 25 cm slaglängd fram och bak och xc-race-hardtail-effektivitet och vikt. Man kan cykla genom ett stenröse och rakt över fallna träd utan att ens märka att det hände - man vet inte säkert om man ser det på TV eller gör det själv.

Var är vi om 50 år?
En 93-årig kärring som dag efter dag rymmer från hemmet för att få komma ut i skogen och trampa fram över stock och sten. Där har ni nog mig om 50 år skulle jag tro... (Kvinnfolket i släkten är seglivade...)

Bilarna är borta och alla cyklar - för det är mycket bättre för naturen! (Hoppas kan man ju alltid)

Var är vi om 50 år?
@Anki: Ett av de berömda ordspråken kanske. "Ont krut förgås inte så lätt". Vad f_n det nu betyder , ordagrannt. Blött krut brinner inte...eller...

Var är vi om 50 år?
Ligger nog helt klart nåt i det... *S*

Hittade detta:
Ursprungligen från det tyska ordspråket: Unkraut vergeht nicht. Man bör alltså uppmärksamma att unkraut betyder ogräs och ger det svenska ordspråkets Ont krut en annan mening. På engelska är motsvarande ordspråk: Bad weeds grow tall.

/ogräs-anki ;)

Var är vi om 50 år?
M a o.... om vi skall bli bra och långlivade cyklister så är det regn vi önskar oss. Och jag som älskar att cyklar i 22-23 grader med gassande sol :'(

Var är vi om 50 år?
Hmmm, såklart.

"Bilarna är borta och alla cyklar - för det är mycket bättre för naturen! (Hoppas kan man ju alltid)"

Inte helt otroligt, i 35 år till så kommer gradvis att öka bilismen och stillasittandet till det en dag kollapsar och vänder mot att alla tar cykeln för att hålla sig friska och släppa ut minimalt med avgaser.

Dessutom har Bianchi gjort en Microsoft och standardiserat färgerna, de valbara nyanserna är turkos och turkos med en gul rand.

Var är vi om 50 år?
Om 50 år sitter vi med Matrixsladdar i skallen och cybercyklar på Mt Everest. Cyklarna väger ingenting, alltid medvind och mycket säkrare!

Var är vi om 50 år?
För att spåra ur lite (tillbaka dit tråden började) så tror jag att vi kommer få se mer av elektronik i cyklarna, och till de är jag lite tudelad. Som elektronik ingenjör tycker jag att det är spännande, men som okynnes cyklist är jag lite tveksam. Försvinner inte lite av tjusningen och känslan om tex växling och bromsning sker med "fly by wire".

Och vad det gäller fjädring vill man verkligen ha optimal elektronisk aktiv fjädring, som erik h så snyggt formulerade det "25 cm slaglängd fram och bak och xc-race-hardtail-effektivitet och vikt. Man kan cykla genom ett stenröse och rakt över fallna träd utan att ens märka att det hände - man vet inte säkert om man ser det på TV eller gör det själv."

De som däremot skulle kunna vara trevligt att se i elektronisk väg skulle kunna var en display med karta (navigator), så att även virrpannor som jag kan hitta hem efter en irrfärd i skogen. Och för att inte tala om den elektroniska startspärren (har vissa funderingar på hur det skulle kunna lösas) som skulle göra cykeln obrukbar för eventuella tjuvar.

Det jag däremot skulle vilja att det hittas på en lösning för, omgående, är pedalsystem. Visst SPD är mycket bättre än "flatties" och tå-clips, men de fungerar inte optimalt. Det borde gå att konstruera ett system som gör att man sitter fast när man trampar, men kommer loss utan problem när man är på väg att ramla. Skulle man dessutom kunna gå med skorna på ett okonstlat sätt så skulle det inte göra något.

Var är vi om 50 år?
Feffe: Gargh! Måste köpa genast! =)

Anki: Nä, jag börjar ju redan bli rätt gammal själv iofs. Tre år till det hemska 30-strecket. Sedan är det klippt. =)

Var är vi om 50 år?
>Det jag däremot skulle vilja att det hittas på en lösning för, omgående, är >pedalsystem. Visst SPD är mycket bättre än "flatties" och tå-clips, men de >fungerar inte optimalt. Det borde gå att konstruera ett system som gör >att man sitter fast när man trampar, men kommer loss utan problem när >man är på väg att ramla. Skulle man dessutom kunna gå med skorna på >ett okonstlat sätt så skulle det inte göra något.

Det finns redan, det heter Shimano 959 pedalen. ;-) Ihop med en komfortabel sko, inte värsta carbon/race skon, så har du en kombination som fungerar överallt och man kommer i och ur pedalen utan problem.

Feffemannen: Den måste jag köpa, Verbier artiklar är aldrig fel! ;-)

/Leo

Var är vi om 50 år?
Hmm... det låter bekant. Har det inte varit en artikel i en annan tidning om just 5 tjejjer som åker dit? Jonas och Leo, känner inte ni igen det?

/Per

Var är vi om 50 år?
Pelle Hå wrote:

> Hmm... det låter bekant. Har det inte varit en artikel i en
> annan tidning om just 5 tjejjer som åker dit? Jonas och Leo,
> känner inte ni igen det?

*funderar*

Var inte den artikeln på ngt. forum?

Var är vi om 50 år?
...om 50 år har vi inte problem med punkteringar, växlar och allt annat mekaniskt. Materialet kommer kommer att vara utbytt. För min del tror jag att vi kan förvänta oss en lika stor om inte större teknisk utveckling än de senaste 50 åren. Alt. bränslen, de första organiska materialena kommer att vara i komersiellt bruk mm mm. Vi har bara lyft locket till naturvetenskapen.

/Johan (som gör debut i det här forumet :)

Var är vi om 50 år?
Vi borde lägga på locket till naturvetenskapen (åtminstone så som den ser ut idag). Läs gärna Georg Henrik von Wrights utmärkta bok "Vetenskapen och förnuftet".

Var är vi om 50 år?
Jag kan hålla med om det. Personligen tror jag att vi kommer att förstöra oss själva genom vi blir bättre och bättre på att bota sjukdommar (det naturliga urvalet hotas). Har en del kontroversiella åsikter i detta ämne men jag ska bespara er dessa eftersom det inte handlar om så mycket cykel :) men fortfarande tror jag att utveckligen som jag beskrev ovan kommer att bli verklighet.

Var är vi om 50 år?
Leo:

959:or kanske är bättre än mina 545:or, men fortfarande är det i min mening inte helt naturligt att behöva vrida på foten för att komma ur (alla har nog nån gång gjort en SPD vurpa).

Lösningen om man vill komma ur pedalerna utan att behöva vrida foten är multi-release klossar, men då har man istället problem med att skorna ibland lossnar när det inte ska.

Var är vi om 50 år?
Japp, dom hade tjejvecka där nere strax innan vi var där.

Dom hade en del storys att berätta om tjejernas upptåg. Phil tyckte dom var snuskiga så det räckte till.

Fast han var inte så tokig han heller:

Det lät lustigt från köket.

Lucy frågar "What are you doing Phil?!"

Phil ropar snabbt och högt: "WANKING!!".

Vi hade rätt mkt kul där nere :-)

Var är vi om 50 år?
JohanM:

Välkommen hit!

Det låter som om du och jag har rätt mkt samma (enligt en del kontroversiella) åsikter om evolutionen :-)

/jonas

Var är vi om 50 år?
skaparn wrote:

> Hur ser en cykel ut om 50 år?

Om 50 år är nästan alla MTB's fulldämpade. Dämparteknologin har gått fram så långt att de är stela när det behövs och fjädrar i stöket. Det behövs inga lock out's och liknande, allt sköts automagiskt av dämparna. Slaglängden kommer inte att bli särledes extrem jämfört med idag.

Den stora skillnaden med framtidens cyklar är att kedjan är borttagen. Istället kommer vi att ha kardandrift och steglös automatlåda. Man kan givetvis justera in hur tungt (eg. fort) det ska gå. Vikten på detta kommer eventuellt att bli högre men det kompenseras av att övriga komponenter blivit lättare.

Cyklarna kräver väldigt mycket mindre underhåll än idag.

Kanske är skivbromsarna kvar, kanske har bromsarna flyttat in i naven. I vilket fall är de enklare att underhålla och effektivare. ABS som tillval?

Pedalerna är enkla att kliva både i och ur i alla förhållanden, ändå sitter man där man ska normalt.

Pulsklockan kommer att mäta även mjölksyranivå direkt, på tävlingar kan man se alla cyklisters värden i realtid samt vart de är på banan. Doping är ett minne blott tack vare bättre tester.

I övrigt cyklar, eller i vart fall motionerar, den stora massan. Man kommer att se ned på de som inte gör det ungefär som man gör med de som inte borstar tänderna idag. Det här ger fler cyklar sålda och tillverkade vilket i sin tur driver ned priserna - wohoo!

Kläderna håller en precis lagom i alla lägen. Inga trubbel längre med växlande väderlek.

Kläderna kommer även att agera som skydd mycket bättre när man kör omkull.

Coolt!

Var är vi om 50 år?
Den förändring som jag tror mest på är att cykeldatorns display kommer att vara på insidan av glasögonlinsen. Hastighet och sträcka kommer inte att mätas från hjulet utan från satellit. Puls, kroppstemperatur och kadens mäts av kläderna. Sen hoppas jag starkt på magnetpedalerna.

Var är vi om 50 år?
Kung_Gustaf skrev:
-------------------------------------------------------
> Markus F hade ju i alla fall rätt om:
>
> "Hastighet och sträcka kommer inte att mätas
> från hjulet utan från satellit"
>
> :)

GPS fanns väl 2003? Fast till cykel var det kanske inte mainstream...

Var är vi om 50 år?
RasmusOlofsson skrev:
> Tour de France kommer köras på el-cykel, den som
> har snabbast el-cykel vinner.

Har redan hänt. Cancellara och knappen på styret. Den som googlar skall finna.

Var är vi om 50 år?
Vet inte om det är så intressant att sia så långt in i framtiden IOM att man då inte kommer att vara så värst aktiv...
Däremot att sia en 5-10 (eller t.o.m. 20) år framåt kan ju vara intressant. Jag tror benhårt på att växellådor kommer att bli större (troligen med viss el-assistans), alu eller andra metallegeringar kommer tillbaka då folk förstår hur miljöovänligt det är att producera plastcyklar...
Självklart kommer gaffelvinklarna bli flackare och slaglängden längre.
Hjulen kommer inte jag inte ens kommentera ;D

// Larsa

Var är vi om 50 år?
Fliken skrev:
> RasmusOlofsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tour de France kommer köras på el-cykel, den
> som
> > har snabbast el-cykel vinner.
>
>
> Har redan hänt. Cancellara och knappen på
> styret. Den som googlar skall finna.

Rättelse: I framtiden kommer alla köra Tour de France på el-cykel, den som har snabbast el-cykel vinner.
Rättelse: Den som har minst problem med sin el-cykel vinner.

Var är vi om 50 år?
feffemannen skrev:
> Om vi har något hopp om en framtid för
> mänskligheten (mer än ett fåtal generationer
> framåt) kan vi inte hoppas på samma
> tekniska/naturvetenskapliga utveckling som vi haft
> de senaste femtio åren. Istället måste vi
> förlita oss på en ekologisk och politisk
> utveckling.
> Så min _förhoppning_ är att vi inte får se
> samma utveckling.
>
> (Hoppas inte detta startar en politisk debatt som
> så ofta delar människor i (åtminstone) två
> läger.)

Sally ringde och tyckte att jag skulle påpeka att man inte kan bromsa sig ur en uppförsbacke.

"Mänsklighetens" lösning ligger inte i att man går ut och kramar träd och startar lokala jordbruk. Den ligger i en teknisk utveckling som möjliggör effektivare framtagning av mat, bostäder och transporter. Och inom lite längre tid att vi utökar vårt habitat till fler planeter.

Var är vi om 50 år?
larsaw skrev:
> Vet inte om det är så intressant att sia så
> långt in i framtiden IOM att man då inte kommer
> att vara så värst aktiv...
> Däremot att sia en 5-10 (eller t.o.m. 20) år
> framåt kan ju vara intressant. Jag tror benhårt
> på att växellådor kommer att bli större
> (troligen med viss el-assistans), alu eller andra
> metallegeringar kommer tillbaka då folk förstår
> hur miljöovänligt det är att producera
> plastcyklar...
> Självklart kommer gaffelvinklarna bli flackare
> och slaglängden längre.
> Hjulen kommer inte jag inte ens kommentera ;D
>
> // Larsa
Nu är väl iofs aluminium energiboven de luxe.
Man fraktar ju till och med bauxit från Australien till Norge för att energin är billigare där.

Var är vi om 50 år?
Fliken skrev:
> RasmusOlofsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tour de France kommer köras på el-cykel, den
> som
> > har snabbast el-cykel vinner.
>
>
> Har redan hänt. Cancellara och knappen på