Var hittar man 16mm insexnyckel?

TobiasLj

Aktiv medlem
Någon som har tips på var man kan hitta en 16mm insexnyckel i Göteborg?
Har inte lust att köpa en hel verktygssats för en halv förmögenhet...

Vad skall man med en 16mm insexnyckel till? Truvativ's Stylo Team vevparti av 2005 års modell, vevarmen på vänstersidan...

Har kollat på både gubbdagiset och Biltema, tyvärr finns inga lösa eller överkomliga satser där en 16mm ingår. Bra tips med järnhandeln!

Du skall se hur konstruktionen i sin helhet ser ut... Förmodligen har upphovsmakaren varit hög som ett höghus. Högersidan sitter fast i det genomgående röret så där är det inga problem. Men vänstersidan... Först på med vevarmen, sedan dit med en bricka sedan skrivar man fast den med en skruv med normal insexskalle. Denna skruv skruvas in i röret (gängorna på insidan rörer). Slutligen låser man allt med en ännu större insexskruv (16mm) som skruvas i vevarmen, mot den skruv som skruvats i röret (som är en del av den högra vevarmen) ;-)

http://www.sram.com/_media/techdocs/2005_gxp-05-r5-e.pdf

Senast redigerad av en moderator:
Om jag förstår det där rätt ska man inte skruva bort 16 mm mojängen någonsin mer. Den är där för att man inte ska behöva en avdragare när man skruvar väck veven. På med 12 mm nyckeln på inre skruven bara så ska veven följa med av.

Fast jag har inte sett prylarna IRL så vad vet jag? :)

Det är just den där lilla texten under figur 8... "If the crank bolt assembly has not been assembled yet..." ;-)

Kanske bättre att ta med mig vevarmen och bultarna till järnaffären och skruva ihop det där ;-)

// Tobbe

- halvskum dimension?
- kollade swedol (swedol.se) lösa bitshylsor fanns i 4-5-6-7-8-10-12-14-17-19 á 28 kr/st
- 16 mm fanns inte i någon av satserna heller, kan det vara en dimension i tum?

står ioffs 5/8" oxå.. men det verkar inte lättare för det. har du inget emot att fila så kan du ju alltid köpa dig en 17mm på biltema och lämpligen en bra enkelhuggen fil..

Jo har kollat på pdf'n och det bygger på shimanos(inte saint mm) utan den modellen innan.
Då förstår jag varför det används en 16mm/eller 5/8" insex...
För att låsa innre bulten så den inte gängar upp sig.
Hoppas att du hittar en nyckel.
Glöm inte smörja gängorna innan montering.

Annars tar du en m10 med 16mm-skalle och gängar på två muttrar och drar ihop dem. Om du har det hemma alltså. Annars är det bara att köpa hylsa :-)

Närmaste vertygsbutik bör ha....

Eller

[/QUOTE]
Perfekt, tack!

Edit: Till nästa Race Face vevpartiägare som hittar tråden. 60 kronor på Swedol.
20200907_141343.jpg

Senast ändrad:
Någon som har tips på var man kan hitta en 16mm insexnyckel i Göteborg?
Har inte lust att köpa en hel verktygssats för en halv förmögenhet...

Vad skall man med en 16mm insexnyckel till? Truvativ's Stylo Team vevparti av 2005 års modell, vevarmen på vänstersidan...
Efteråt nu men tanken är att den yttre muttern ska sitta kvar och agera mothåll som avdragare. Man skruvar upp den inre insexskruven tills den tar i den yttre och så tar man i utav h*****e. Då trycks vevarmen av axeln.

Ok, den finns på nätet, men var hittar jag en idag i Malmö? Har försökt kolla biltema, jula, hornbach och bauhaus, hittar ingen där.
Jag kan ha en som du kan få låna men låt mig kolla först.

- ledsen, 14 är den största.
Har du kollat krafthylsor hos BT, Jula mfl? Industriförnödenheter, dvs Industriboden, Swedol, Würth mfl?

Senast ändrad:
Ta en bult med 16mm huvud och sätta 2 muttrar på (som man drar mot varandra) och Tada!
Utmärkt fullösning! Fungerar även omvänt om man tex vill ha en fast hylsa till skruvar med säg 6 mm sexkantsskalle - ta en skruv med insexfattning och sätt i skruvdragaren så är det bara att köra på sen!

Hittade en lösning strax efter jag läst denna tråd. Förlängaren till min 3/8”-sats var sexkant med nästan 16mm (~15,85mm, sannolikt 5/8”). Efter lite trixande kunde yttermutter på ett Race Face-vevparti dras åt och sedan demonteras.

Kanske hjälper detta någon.

Tillbaka
Topp