Var hittar man vettiga 24" mtb hjul?

Sluggo112

Aktiv medlem
Tjaba!

Jag har letat runt lite men tycker det verkar svårt att hitta vettiga 24" hjul

Planen är att köpa en cykel till sonen som är kompatibel med både 24 och 26" hjul, och planen var då såklart att köpa en med 24" för att sen byta upp till 26" vilket är rätt lätt att hitta, MEN nu har jag hittat en cykel som går att köra båda storlekarna men den säljs med 26" så då skulle jag behöva ha tag i en uppsättning 24" hjul om det blir så, men var hittar man något vettigt?

24" med helst 30mm bredd
Skivbroms
15x110
12x148
Tubless ready

Några förslag? ?

Starbike har några olika fälgar och de har byggtjänst.
Andra kanske kan fixa det också om man frågar.

Annars är utbudet dåligt om man har lite krav.

Trail craft har inte boost på 24 men kanske kan ordna?

De här erbjuder 142mm som option så de borde kunna slänga på Boost också?

Men enklast är väl att bara få dem byggda. Tyvärr är det väl ofta billigare att köpa färdiga spec.

Det verkar alltså helt klart bäst att försöka få tag på en med 24" hjul direkt och istället köpa 26" när det behövs ?

Eller helt enkelt ge sig på att bygga egna ?

Behöver du verkligen 24" hjul? Det är en extrakostnad och det finns nästan ingen bra tubeless stigdäck i 24". Sistnämnde var största anledningen för mig att snabbt byta upp sonen från 24" till 26". Om man framförallt kör utför finns dock Maxxis Minions i 24".

Lite lättare än 24 är det väl. Kan du inte köpa båda från tillverkaren?
Marin säger

Det är en bra anledning att börja bygga själv japp
Inte vad som står när man kollar på Scott ransom men det är ju syncros hjul "original" så det borde ju gå att ordna fram, men finns inga "färdiga" syncroshjul när man söker ?

Behöver du verkligen 24" hjul? Det är en extrakostnad och det finns nästan ingen bra tubeless stigdäck i 24". Sistnämnde var största anledningen för mig att snabbt byta upp sonen från 24" till 26". Om man framförallt kör utför finns dock Maxxis Minions i 24".

Sonen är "precis" för stor för sin 20" och "precis" för liten för sin 24" just nu så 26 blir lite stort att kliva på direkt, åtminstone på Scott ransom som känns mest aktuellt just nu ?
Minions lär det nog bli om man inte köper en med "färdiga" hjul på och så får man hoppas att han inte upplever det för trögttrampat ?

Minions lär det nog bli om man inte köper en med "färdiga" hjul på och så får man hoppas att han inte upplever det för trögttrampat ?

För en månad sen bytte jag sonens 26" däck fran Nobby Nic (gamla modell) till Minion DHR Dual för att sonen klagade på bakhjulssläpp och sade att han ville har Maxxis som pappa. Även om vikten gick upp med 200 gram per däck säger han att han inte vill byta tillbaka till NN i vår. Min son är dock riktigt stark.

Tillbaka
Topp