Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack! Jag känner till den varianten, men jag söker ändå efter en haknyckel till rimlig kostnad,Dorn och hammare har jag framgångsrikt demonterat ett antal fauber vevar med.
Haknycklar slinter gärna ur om det sitter hårt.
Jag skakar liv i den här tråden igen. Jag har som John Blaze visar på bilden ovan i post #28 ett par lagerskålar av samma typ som jag vill få ur ramen. Jag har som många andra försökt hitta ett verktyg som passar och som man kan få tag på till ett någorlunda humant pris.
Mina lagerskålar har en ytterdiameter på ca 49,5 mm, hålen för tappen på en haknyckel är ca. 4,1 mm i diameter och ca. 2,2 mm djupa. Det funkar självklart inte med vilken haknyckel som helst utan det måste vara ett verktyg för rätt diameter, ca 50 mm och med rund tapp, ca. 4 mm i diameter.
Jag är alltså ute efter ett verktyg som det på bilden i post #25 här i tråden. Jag har ännu inte hittat någon fast haknyckel för 50 mm och med rätt diameter på tappen, endast en allroundnyckel för diameter 19-50 mm. Nämligen den nedan.
Visa bilaga 692628
Visa bilaga 692629
https://www.lunakatalogen.se/produk...ar/haknycklar/haknyckel-19-50mm-4mm-112030101
DIN 1804 verkar vara den standard som gäller för min lagerskål, som f.ö. sitter på en gammal Crescent, troligen från sent 70-tal eller tidigt 80-tal. Se bild på lagerskålen i posten nedan.
https://happyride.se/forum/threads/ss-projekt-som-koert-fast-fauber-hjaelp-m-m.2736155/post-4465399
Det verkar som att jag kan beställa verktyget ovan från flera firmor på orten jag bor på, men ingen tycks ha dem på lager. Jag tänkte kolla imorgon vad det kan tänkas kosta och om det finns någon motsvarande fast nyckel för 50 mm.
Jag gissar att det kan bli ganska dyrt eller t.o.m. omöjligt att gå via dessa firmor då vissa av dem verkar vara B2B-firmor eller grossister och troligen inte säljer till privatpersoner.
Idealet vore kanske om man kunde hitta motsvarande verktyg hos någon större kedja som riktar sig till privatpersoner. Nu vet jag att Biltema och Jula inte verkar ha just denna typ av haknycklar utan bara enstaka andra typer. Men om det finns någon liknande kedja som säljer dessa haknycklar vore det toppen. Någon som känner till var man kan hitta detta? I Sverige eller utomlands?
Addendum: En fast nyckel skulle idealiskt även var längre än den ovanstående, som bara är 14,5 cm. Uppemot 30 cm eller längre vore troligen mer användarvänligt då man ska dra loss gamla fastrostade lagerskålar, som suttit orörda i kanske 40 år.
Bra om man har svetskunskaper och tillgång till svetsJag hade ingen haknyckel utan löste det med att göra en slags hylsa av en bit rör med något större diameter än lagerskålen, svetsade dit tre muttrar och sen 12.9-bultar med ändarna slipade för att passa hålen i lagerskålen. Fungerade bra.
Visa bilaga 692639
Var ett tag sedan det användes men har för mig att det bara var ett genomgående hål i hylsan och sen en slät rundstång (från hylsnyckelsatsen) rakt genom.Bra om man har svetskunskaper och tillgång till svets
Vad använder du för metod för att vrida din hylsa så att lagerskålen släpper?
Jag hittade en återförsäljare av haknyckeln ovan. 659:- + 89:- i frakt vill de ha. Inte riktigt den prisklass jag hade tänkt mig. Ett par hundralappar kan det kanske vara värt.
https://www.hylte-lantman.com/teng-tools-haknyckel-hp20-med-tapp?p=1000753116
Visa bilaga 692633
Jag förstår inte riktigt hur du menar, men det låter för mig som att det kan bli problem om man har en helsmidd vevarm hängandes genom vevlagerhuset.Var ett tag sedan det användes men har för mig att det bara var ett genomgående hål i hylsan och sen en slät rundstång (från hylsnyckelsatsen) rakt genom.
Det har du rätt i, tänkte inte på att du har smitt vevparti det komplicerar ju det hela en aning. Min cykel har den variant som kom senare, samma lagerskålar som din men med ett vevparti i tre delar: genomgående rak axel av stål och sen vanliga aluvevar med fyrkantsfäste. Så vevpartiet monterades av först.Jag förstår inte riktigt hur du menar, men det låter för mig som att det kan bli problem om man har en helsmidd vevarm hängandes genom vevlagerhuset.
Jag hittade en annan, något billigare ledad haknyckel som jag också tror kan passa.
Med moms och frakt hamnar priset ändå på 500:-.
https://shop.otdtools.se/product/ledad-haknyckel-35-60-mm-med-tapp-amf
Visa bilaga 692645
Denna haknyckel är dock för DIN 1816. Jag vet inte exakt skillnad mellan dessa industrinormer, men det verkar som att DIN 1804 har fyrkantiga genomgående spår i låsringarna, medan DIN 1816 har de runda hålen. DIN 1816 verkar vara mer likt spåren i den lagerskål min cykel har. Nedan är bilder på DIN 1816.
Visa bilaga 692648
Och nedan är bilder på DIN 1804.
Visa bilaga 692649
En hundring, typ. Finns även ledade på samma källa.Jag hittade en annan, något billigare ledad haknyckel som jag också tror kan passa.
Med moms och frakt hamnar priset ändå på 500:-.
https://shop.otdtools.se/product/ledad-haknyckel-35-60-mm-med-tapp-amf
Visa bilaga 692645
Denna haknyckel är dock för DIN 1816. Jag vet inte exakt skillnad mellan dessa industrinormer, men det verkar som att DIN 1804 har fyrkantiga genomgående spår i låsringarna, medan DIN 1816 har de runda hålen. DIN 1816 verkar vara mer likt spåren i den lagerskål min cykel har. Nedan är bilder på DIN 1816.
Visa bilaga 692648
Och nedan är bilder på DIN 1804.
Visa bilaga 692649
Tror inte man kan räkna med att de här Fauber-skålarna håller DIN-standard utan det är nog specialJag hittade någon slags spec för DIN 1816. Det som är förvirrande är att måttet d0, tapphålets diameter, tycks vara 5 mm i det fall rundmutterns ytterdiameter är 50 mm. Men då jag mätte mitt tapphål fick jag det som sagt bara till ca. 4,1 mm i diameter. Är jag rätt standard på spåren eller har jag kommit på avvägar?
https://www.worldfastener.com/din-1816-round-nuts/
Visa bilaga 692650
En hundring, typ. Finns även ledade på samma källa.
Med pedalen avtagen borde det väl gå att trä den på armen och sen vika in den över lagret?Det har du rätt i, tänkte inte på att du har smitt vevparti det komplicerar ju det hela en aning. Min cykel har den variant som kom senare, samma lagerskålar som din men med ett vevparti i tre delar: genomgående rak axel av stål och sen vanliga aluvevar med fyrkantsfäste. Så vevpartiet monterades av först.
Tror inte man kan räkna med att de här Fauber-skålarna håller DIN-standard utan det är nog special
Om det räcker med att lossa vänster lagerskål för att få ut vevpartiet, men jag tror båda måste lossas. Var länge sedan så är inte säker, någon annan kanske vet?Med pedalen avtagen borde det väl gå att trä den på armen och sen vika in den över lagret?
Jag funderade igen på det du sa. Jag har sett många som beskrivit att de slinter med haknycklar, men då undrar jag om de använt rätt haknyckel för ändamålet. Om man t.ex. använder en haknyckel som inte har en rund tapp, utan en plan tapp, typ en sådan som på bilden nedan, och dessutom kanske inte har exakt rätt omfång (50 mm) på haknyckeln, eller har en ledad haknyckel istället för en fast, ja då kan jag tänka mig att det slinter.Dorn och hammare har jag framgångsrikt demonterat ett antal fauber vevar med.
Haknycklar slinter gärna ur om det sitter hårt.
Missade att du skulle ha en tapp passande i runt hål.Nu börjar vi närma oss, men fortfarande 405 kr inkl. frakt för den nyckel jag behöver, med 4 mm tapp.
https://www.verktygonline.se/verkty...aknycklar-med-tapp/haknyckel-med-tapp-11.html
Visa bilaga 692651
Missade att du skulle ha en tapp passande i runt hål.
Men går det inte att köpa en billig fast och fila till en rund tapp?
Så ofta lär du väl inte behöva verktyget att det är värd en större investering?
Intressant förening. Jag kände inte till den. Tack för tips! Det kan ju vara en tanke att närma sig den om man skulle snöa in alldeles på gamla veterancyklar.En annan tanke är att hemsöka Cykelhistoriska och få hjälp där.
Hitta billigare kan du nog, det är inte mycket som är billigare på Bozos hemsida, snarare tvärtom.Nej, kanske inte. Men jag tycker det kan vara värt att t.ex. lägga 200:- på en fast eller ledad haknyckel med 4 mm-tapp och 50 mm omfång just för den här cykeln och som jag troligen kan använda på fler gamla svenska cyklar med Fauber-vevar, alternativt lägga ca. 400:- på en haknyckelsats med fler möjligheter som jag kan ha användning för till fler cyklar och typer av vevpartier. Jag hittade just en haknyckelsats, liknande den ovan, på svenska Amazon för 580:- inkl. frakt, men det går nog att hitta billigare, om inte annat utomlands.
Bozos hemsida? Nu är jag inte alls med.Hitta billigare kan du nog, det är inte mycket som är billigare på Bozos hemsida, snarare tvärtom.
amasonen om du villBozos hemsida? Nu är jag inte alls med.
Ser nu att det visst var en körnare jag använde (och en slägga förstås).Dorn och hammare går ju i nödfall, men det är överhängande risk att man skadar både dornet och tapphålen i muttern. Den här gången verkar hålen ha klarat sig någorlunda, men dornet blev nog 1/2 cm kortare och mera trubbigt (bra med skyddsglasögon då metallflisorna ryker).
Aliexpress är kanske en långsiktig lösning. Man kan få tag på rejält billiga grejer, men det kan dröja ett par månader innan man får dem och det tycks vara lite lotteri med vad man egentligen får då man beställer. Många produkter är rätt undermåligt specade, eller man får motsägande information. Det kan vara bra att veta om det är en nyckel med rundtapp eller en plan hake man beställer.
Det går att få fram en ledad nyckel med 4 mm rundtapp på en dag från en lokal leverantör, men då får jag punga upp med 443 kr. Det tycker jag inte riktigt att det är värt för en haknyckel i det här läget. Kanske jag köper ytterligare några dorn på Biltema istället och har som förbrukningsvara vartefter de tar slut.
Visa bilaga 692706