Var köpa kolfiberram på nätet?

olaabr

Medlem
Börjar fundera på att plocka över mina nuvarande komponenter till en ny ram, för kul. Plockar själv.
Har aluminium idag från 2011. Inte skivor.
Finns det kolfiberramar för fälgbroms?

Kan ni rekommendera någon bra känd site där man kan köpa sin nya kolfiberram? Service och bra kontakt är viktigt.

Tack för info :-)

Mvh
Ola A i Linköping

Om du vill har service är det då inte bättre att köpa hos en lokal cykelbutik?

Och för bra service och kontakt skulle jag rekommendera en känt tysk butik, t.ex. Bike24. Den har dock bara en, riktigt fin, Trek Emonda på lager. Bra med 50% rabbatt om 62cm passar dig.

Jag är glädjedödaren idag då - glöm det! Bara att hitt en kolfiberram för fälgbroms lär vara en utmaning, och om du gör det så kommer den ha supergammal geometri och du kommer vinna nada mot din nuvarande ram annat än lite vikt som i det stora hela inte kommer göra någon större skillnad.
Lokal service från leverantör kan du dessutom glömma om du mot förmodan skulle hitta en fälgbromsram från Kina.

Köp en ny cykel - eller en nyare begagnad med skivbromsar och kolfiberram :)

OK då vet jag angående bromsen.
Bra synpunkt angående symmetri. Vad har hänt med symmetri sedan 2011?

Tyvärr känner jag väl att dagens cykelbutiker saknar kompetens och service. Enda fördelen med butik är vid reklamation. Ofta har de inte ramar med de komponenter jag vill ha utan billigare eller annat märke.

Ska kolla in föreslagna länkar men hoppas på mer.
En gång i tiden fanns det ramar exact tillverkade enligt spec. på nätet. Kommer inte ihåg var. Någon som vet?

Nu blir det en tur runt Roxen :-)

OK då vet jag angående bromsen.
Bra synpunkt angående symmetri. Vad har hänt med symmetri sedan 2011?

Tyvärr känner jag väl att dagens cykelbutiker saknar kompetens och service. Enda fördelen med butik är vid reklamation. Ofta har de inte ramar med de komponenter jag vill ha utan billigare eller annat märke.

Ska kolla in föreslagna länkar men hoppas på mer.
En gång i tiden fanns det ramar exact tillverkade enligt spec. på nätet. Kommer inte ihåg var. Någon som vet?

Nu blir det en tur runt Roxen :-)
Enligt spec? Custom menar du?

Snabb googling
Det finns flera.
Detta forum är vad vi alla vet, besatt av att bromsa. Ute i den stora världen är det mindre viktigt.

Ska läggs till att mitt svar avsåg mtb - eftersom det inte framgår i första inlägget och forumet ändå heter happymtb :)

Landsväg med fälgbroms torde vara lättare att hitta en kolfiberram för fälgbroms. Men jag hade nog fortfarande köpt en fin beggad kolfibercykel med fälgbroms istället för stt bara byta ram.

Det är nog väldigt mycket mer än fälgbroms som kan ställa till det, navmått, sadelstolpe, vevlager och styrlager t ex, du får nog svårt att hitta en ram där alla komponenter som du har nu passar att flytta över utan att behöva köpa en massa nytt. Men ska du absolut försöka så kolla på Hong fu, Deng fu, yishin t ex, dom gör mycket i kolfiber...

Det är nog väldigt mycket mer än fälgbroms som kan ställa till det, navmått, sadelstolpe, vevlager och styrlager t ex, du får nog svårt att hitta en ram där alla komponenter som du har nu passar att flytta över utan att behöva köpa en massa nytt. Men ska du absolut försöka så kolla på Hong fu, Deng fu, yishin t ex, dom gör mycket i kolfiber...

För var allt bättre: QR nav med standard-bredde och (om inte för gammalt) nästan alltid rund 27,2 mm stolpe. Enda som ofta inte passar är vevlagret, men det är ändå bra att köpa nytt och inte byta.

Trek Emonda som jag skrev om längre upp är bra och allt borde passa, men då måste man har tur att man hittar en ram i rätt storlek.

Nästan alla kolfiber-ramar tillverkas i Kina och Winspace har fått mycket goda recensioner

Eh ja och din poäng är? Det är fortfarande en open mould "no name" ram. Inget fel på ramen, men för 17000 kr får du liksom en jättefin komplett märkeshoj som är betydligt nyare än TS cykel. Att då lägga en rejäl summa pengar på en lös no name ramr imho en dålig investering. Med det sagt hade jag inte heller tyckt det vore smart att köpa en lös märkesman för ännu mer pengar.

Hade Winspace ramen kostat <10 000 hade jag kanske resonerat annorlunda beroende på vad TS har för komponenter idag.

Winspace är väl ett märke ? Som dom sätter på ramen.
kostar 1/2 av time ramen ovan som är ett annat märke, Som i sin tur kostar 1/2 av en s-works ..
Köper man en noname direkt från airwolf, yousin, mondince mf kommer den utan märke .. kostar den 1/2 av winspace ..

Winspace är väl ett märke ? Som dom sätter på ramen.
kostar 1/2 av time ramen ovan som är ett annat märke, Som i sin tur kostar 1/2 av en s-works ..
Köper man en noname direkt från airwolf, yousin, mondince mf kommer den utan märke .. kostar den 1/2 av winspace ..
Varför Time lockar mig är för att de tillverkas i Europa och de fuskar inte med toleranser. Skulle aldrig köpa Kina-ram med pressfit ex.

Nästan 17 000 kr för en lös kinaram....för dem pengarna finns massor fina kompletta kolhojar på happys köp och sälj....
För endast 19.500 SEK kan man få en hel cykel med kolfiberram
e0a1cce48dbd4dcaac5ea896156ac269

Ridley Grifn hos

Men den har varit så populär att den är mer eller mindre slutsåld redan,
men den kan fortf finnas i några/ngt av XXLs varuhus.

För endast 19.500 SEK kan man få en hel cykel med kolfiberram
e0a1cce48dbd4dcaac5ea896156ac269

Ridley Grifn hos

Men den har varit så populär att den är mer eller mindre slutsåld redan,
men den kan fortf finnas i några/ngt av XXLs varuhus.
Sorry jag missade att skriva racer enbart asfalt :-(

Tack för tipset men sen är det detta med komponent nivån. Kör idag Ultegra gruppen men 105 är inte dumt.
Så var frågan om symmetri. Vad är skillnaden mellan denna typen av cykel i förhållande till en ren landsvägsracer?

visst är det kul att skruva, men vore det inte bättre att fråga sig vad materialbytet i ramen är tänkt att ge för fördelar, och börja nysta där?
Man pratar ju bl.a. om modernare symmetri vilket jag inte har någon kunskap om när det gäller TREK 2011 aluminium, asfaltracer.
Trivs väldigt bra med min nuvarande hoj så ur det perspektivet behöver jag inte byta.
Sedan är det ju kul att vara på samma kolafiber nivå som kompisarna.
Kul att skifta grejor.

Tack för tipset men sen är det detta med komponent nivån. Kör idag Ultegra gruppen men 105 är inte dumt.D
Nu blir ju detta ett teoretiskt resonemang vad gäller Grifn, eftersom den är (nästan helt) slutsåld.
Men som jag har förstått det har EU strafftullar på importerade ramar som inte skall byggas ihop och säljas som kompletta cyklar.
Om du vill ha en ny ram kan det därför i slutändan bli billigare att köpa en komplett cykel
och byta ut de komponenter som du inte vill ha.
Men allra billigast borde det förstås bli med en begagnad cykel

Så var frågan om symmetri. Vad är skillnaden mellan denna typen av cykel i förhållande till en ren landsvägsracer?
Mer om Ridley Grifn, inkl geometrin, finns på hemsidan
Men XXL säljer fler cyklar än Grifn och från fler märken än Ridley och de är ju kända för att ha rejäla reor flera ggr per år
Så om du vill köpa en cykel från XXL så kan det löna sig att ha is i magen och vänta

Ska läggs till att mitt svar avsåg mtb - eftersom det inte framgår i första inlägget och forumet ändå heter happymtb :)

Landsväg med fälgbroms torde vara lättare att hitta en kolfiberram för fälgbroms. Men jag hade nog fortfarande köpt en fin beggad kolfibercykel med fälgbroms istället för stt bara byta ram.
Nah Happyride numera

Nu blir ju detta ett teoretiskt resonemang vad gäller Grifn, eftersom den är (nästan helt) slutsåld.
Men som jag har förstått det har EU strafftullar på importerade ramar som inte skall byggas ihop och säljas som kompletta cyklar.
Om du vill ha en ny ram kan det därför i slutändan bli billigare att köpa en komplett cykel
och byta ut de komponenter som du inte vill ha.
Men allra billigast borde det förstås bli med en begagnad cykel

Mer om Ridley Grifn, inkl geometrin, finns på hemsidan
Men XXL säljer fler cyklar än Grifn och från fler märken än Ridley och de är ju kända för att ha rejäla reor flera ggr per år
Så om du vill köpa en cykel från XXL så kan det löna sig att ha is i magen och vänta
Jätte tack för resonemanget :-)
På deras sida kan man läsa "speed of a road bike with the comfort of a gravel bike" vadå angående komfort, fjädrande sadel eller?
Kan man verkligen kombinera två världar och få ut max prestanda?
Min nuvarande cykel, (racern) har en underbar komfort på sköna asfalterade vägar men vid minsta ojämnhet eller grusväg är den outhärdlig. Visst jag kan minska lufttrycket något… pytte…
Har en gammal Kona Kula jag kör med, (MTB) och den är naturligtvis tvärt om men det förstår man ju.

Denna tråden är ju bara starten för en ny cykel, det är ju absolut ingen kris snarare tvärt om :-)

Ska ta mig en tur till. XXL och några andra butiker för att kolla kompetens och service.

Ska inte kommentera EU :-(

Jag är glädjedödaren idag då - glöm det! Bara att hitt en kolfiberram för fälgbroms lär vara en utmaning, och om du gör det så kommer den ha supergammal geometri och du kommer vinna nada mot din nuvarande ram annat än lite vikt som i det stora hela inte kommer göra någon större skillnad.
Lokal service från leverantör kan du dessutom glömma om du mot förmodan skulle hitta en fälgbromsram från Kina.

Köp en ny cykel - eller en nyare begagnad med skivbromsar och kolfiberram :)
Fälgbroms är bara en fluga.

På deras sida kan man läsa "speed of a road bike with the comfort of a gravel bike" vadå angående komfort, fjädrande sadel eller?
Ffa pga de bredare däcken, åtminstone enl mig

Kan man verkligen kombinera två världar och få ut max prestanda?
Min nuvarande cykel, (racern) har en underbar komfort på sköna asfalterade vägar men vid minsta ojämnhet eller grusväg är den outhärdlig. Visst jag kan minska lufttrycket något… pytte…
En generell trend är att alla nya cyklar får bredare och bredare däck, på racercyklar har det märkts xtra mkt i samband med övergången till skivbromsar, för 10-15 år sedan var det många även här på Happy som hävdade att 25mm däck var onödigt breda. Men de senaste åren har även cyklisterna i TdF använt 28-30 mm däck (tydligen använde de flesta 32 mm, eller bredare, på årets grusetapp) på sina skivbromsade cyklar.
Däck över 28-30 mm är svårt att få plats med om ram+gaffel har fälgbromsar.

Men för att få plats med däck upp till 38mm (Grifn, Trek Domane + fler) behövs mer än skivbromsar, även geometrin behöver ändras och flera av de ändringarna riskerar att ge en cykel som känns onödigt trög och sävlig.
Dessa nackdelar + säkert mkt annat försöker Ridley minimera samtidigt som Grifn skall klara 38mm däck. Därför har de valt att kalla typen All Road: mellan vanlig lvg och gravel.

Nästa sak att hålla koll på är vilken typ av cykel som passar för ens eget cyklande;
Vill man ha en cykel som känns lugn och trygg eller kommer den att kännas trög, trist och långsam,
eller vill man ha en cykel som är kvick och snabb eller kommer den att kännas nervös och osäker?
Vad man vill ha måste man själv komma fram till, även om detaljerna i geometrin förstås ger ledtrådar.
Men vi blir ju alla äldre och om du nu prioriterar komfort som viktigare än du gjorde 2011 så tycker jag att du bör fundera på om inte en skivbromsad cykel som tar 34mm (eller åtminstone 32mm) däck och har den sittställning och det uppträdande som funkar för dig. Mer konkreta tips får andra komma med.

Ska ta mig en tur till. XXL och några andra butiker för att kolla kompetens och service.
+1
Ska inte kommentera EU :-(
:sneaky:

Tillbaka
Topp