Var köpa tjock ståltråd?

silverman834

Ny medlem
Var köpa tjock ståltråd?
Jag har tänkt göra tillbehör till en pakethållare och tänkte försöka göra det i tjock ståltråd, lite som en stor flaskhållare. Det är alltså ståltråd som är 2-3mm tjock och är styv. Inte som najjtråd som är lättböjlig. Tänk mer ståltråd som en trådback är gjord av, eller som en hjuleker. Var köper man det? Det vore bra med minst i längder av en meter.

I trådbackarna som jag har hemma så sitter ståltrådarna fast i varandra i varje korsning, så dem kan jag inte använda.

Bilagor

• 500214750_1.jpg
    500214750_1.jpg
    6.2 KB · Besök: 77
Var köpa tjock ståltråd?
Det du förmodligen letar efter brukar kallas pianotråd. Om jag inte är ute och cyklar så är den kalldragen och extremt styv. Vete fan hur det funkar om du ska svetsa ihop trådarna dock, men det kan säkert funka.

Gissar att det går att beställa eller köpa på lösmeter till låga priser, bara du hittar en välsorterade återförsäljare:-) Torde komma på stoooor rulle, så hela rullen vill du nog inte ha.

Var köpa tjock ståltråd?
silverman834 sa:
Jag har tänkt göra tillbehör till en pakethållare och tänkte försöka göra det i tjock ståltråd, lite som en stor flaskhållare. Det är alltså ståltråd som är 2-3mm tjock och är styv. Inte som najjtråd som är lättböjlig. Tänk mer ståltråd som en trådback är gjord av, eller som en hjuleker. Var köper man det? Det vore bra med minst i längder av en meter.

Kolla med Gunnars Tråd http://www.gunnarstrad.se/a.368/produkter/rundtrad

Var köpa tjock ståltråd?
Tack för tipsen! Naturligtvis så är det ju pianotråd det heter, tack Makten! Jag kunde inte komma på vad det heter och då var det så svårt att söka, nu kommer det att gå bättre (tummen upp)

Tillägg: Jag byggde förut modeller och använd mässings pianotråd då, och om mitt minne sviker mig så har ju hobbybutiken i stan också pianotråd i stål. Får cykla dit imorgon :-)

Senast ändrad:
Var köpa tjock ståltråd?
silverman834 sa:
Tack för tipsen! Naturligtvis så är det ju pianotråd det heter, tack Makten! Jag kunde inte komma på vad det heter och då var det så svårt att söka, nu kommer det att gå bättre (tummen upp)

Tillägg: Jag byggde förut modeller och använd mässings pianotråd då, och om mitt minne sviker mig så har ju hobbybutiken i stan också pianotråd i stål. Får cykla dit imorgon :-)

Nu när du säger det så tror jag att jag sett rak pianotråd i ~1-meterssnuttar hos Wentzels i Stockholm, så det är nog nåt som hobbybutiker håller sig med! Kan tänka mig att det används som stomme i diverse modellbyggen tillsammans med balsaträ:-)

Edit: Fast det är säkert apmycket dyrare än om du köper från en järnhandlare.

Senast ändrad:
Var köpa tjock ståltråd?
I gamla radioflygplan hade man pianotråd på ca 2mm mellan servo och alla klaffar samt för att fixa landningsställ och massa annat. Så om det finns någon flyghobby i närheten kan kanske det vara något?

Var köpa tjock ståltråd?
Pianotråd rostar om man inte ytbehandlar den på något sätt.
Den går att hårdlöda, men lite av styvheten försvinner.

Vill man ha rostfritt så finns Nirosta-tråd, ex.vis här:http://www.hoelleinshop.com/e-vendo.php?shop=hoellein&SessionId=&a=search&SearchStr=nirosta
Men borde finnas på många fler ställen.

Ett lite fräckare alternativ vore att göra korgen i kolfiberroving. :)

Var köpa tjock ståltråd?
Fältprästen sa:
Pianotråd rostar om man inte ytbehandlar den på något sätt.
Den går att hårdlöda, men lite av styvheten försvinner.
Mnja... Pianotråd brukar ju vara fjäderstål och fjäderstål är normalt rikt på nickel och krom (för att ta härdning bra utan att bli sprött) och blir då om inte rostfria så i vart fall rosttröga.

Var köpa tjock ståltråd?
Man skulle kunna böja till en mall av tig svetstråd, för att se hur det blir. Finns på nästan alla riktiga verkstäder.

Åk till Swedol och närliggande jula osv. och se vad de har att erbjuda.

Var köpa tjock ståltråd?
Jag vill minnas att jag köpt alurör i enmeterslängder på Hornbach. I det stället fanns det lite allt möjligt i enmeterslängder. Annars brukar sånt där finnas lite varstans i butiksinredningar kanske kan du komma på nåt ställe nära dig som kan ha överblivet skrot. Vitvaror på återvinningen kan också ha hyllor och liknande som man kanske kan få om man ber extremt snällt och artigt.

Var köpa tjock ståltråd?
vissa fiskebutiker har rostfri pianowire i upp till 2mm, även titaniumwire som är lika stelt men går inte att få "kinked", den rätar upp sig så wirelås eller knut krävs

Tillbaka
Topp