Var köper jag vevlager?

MiniGordini

Aktiv medlem
Var köper jag vevlager?
Ingen expert mek här inte..

Problemet är att min YT Capra Pro Race - 18 knakar och lever fan när jag trampar.
Har väl ett sk. pressfit Bb30 lager..?

Jag har rätt verktyg, fick enkelt ut lagren. När man snurrar på dem känns kulorna och gör ljud ifrån sig bara att snurra på dem mellan fingrarna.
Tänker att lagret är slut.. och började leta lager.

Gick lite bet på det då lagret har en "krage" på ena sidan.
Var hittar jag sådana här lager?

Fler som haft problem med dessa vevlager efter väldigt få mil?
20190715_120753.jpg

20190715_120806.jpg

Var köper jag vevlager?
Om det knakar brukar det vara hela lagret som rör sig mot ramen. Där finns lite olika skolor själv brukar jag göra rent och innan montering lägga på loctite typ 641. Dock ska det ju inte heller låta som du beskriver när du snurrar lagret med fingrarna. Går det att ta isär lagret och regöra allt och lägga nytt fett och sätta ihop? Brukar inte vara så svårt bara man håller till i ngt med kanter så inte kulorna drar iväg. Ärligt talat har jag inte sett bb30 med den där kanten men det har säkert ngn annan borde det inte fungera med lager utan kanten? Maila YT och fråga.

Var köper jag vevlager?
Det där tror inte jag är ett bb30 lager. Ser ut som ett pressfit 30 lager. De bara kallas bb30 pressfit ibland av skäl jag inte riktigt kan förstå, för att man ska bli förvirrad kanske? :)

Vill du vara säker mät diametern på lagret inklusive "läppen" är det 46 mm så är det pf30 du ska ha (vilket jag har svårt att tro annat än). Är det 42 är det ngn konstig variant, men det vore ju inget konstigt med fler knasiga vevlagerlösningar iofs .)

Jag har keramiska rotor lager för pf30 jag inte behöver om det skulle vara av intresse.

Senast ändrad:
Var köper jag vevlager?
mr.morango sa:
Om det knakar brukar det vara hela lagret som rör sig mot ramen. Där finns lite olika skolor själv brukar jag göra rent och innan montering lägga på loctite typ 641. Dock ska det ju inte heller låta som du beskriver när du snurrar lagret med fingrarna. Går det att ta isär lagret och regöra allt och lägga nytt fett och sätta ihop? Brukar inte vara så svårt bara man håller till i ngt med kanter så inte kulorna drar iväg. Ärligt talat har jag inte sett bb30 med den där kanten men det har säkert ngn annan borde det inte fungera med lager utan kanten? Maila YT och fråga.

Jag drog ihop allt som det var, med rikligt med fett på rätt ställen. Borde gå även ut kanterna.. ska kolla vad loctite 641 är för något. Känns ju inte som man vill ha något som fastnar för bra i en plastram.
Drog iväg frågan till YT, de brukar dock vara riktigt dåliga på servicefrågor är min erfarenhet.

båtbensbudet sa:
Det där tror inte jag är ett bb30 lager. Ser ut som ett pressfit 30 lager. De bara kallas bb30 pressfit ibland av skäl jag inte riktigt kan förstå, för att man ska bli förvirrad kanske? :)

Vill du vara säker mät diametern på lagret inklusive "läppen" är det 46 mm så är det pf30 du ska ha (vilket jag har svårt att tro annat än). Är det 42 är det ngn konstig variant, men det vore ju inget konstigt med fler knasiga vevlagerlösningar iofs .)

Jag har keramiska rotor lager för pf30 jag inte behöver om det skulle vara av intresse.

Alla dessa namn har jag 0 koll på, säkert som du skriver.
Jag mätte och fick fram att inkl. kanten är lagret 44mm.
Utan kant, dvs. den del som pressas in i cykeln: 41mm.
Inre diameter: 30mm.
Bredd: 11,16mm

Jag är intresserad av lager om de kan passa. ?

Var köper jag vevlager?
Hmm det var värst

Så ingen av dessa alltså? :) Men verkar ju isåfall vara ngn variant av bb30 fast med läpp.
http://blog.artscyclery.com/wp-content/uploads/2012/05/BB-Standards-2.png

Jag är tyvärr dålig på mtb men det finns säkert ngn standard där som har 111,6 mm bb shell (låter brett).
Sök lite på pressfit 41 så kanske du hittar ngt.

Ja denna djungel alltså. Ngt av ett skämt .)

Senast ändrad:
Var köper jag vevlager?
Hej

Kan det var så att du köpt den med ett E-Thirteen vevparti?

Om så är fallet har du troligen deras BB92 version som verkar ha fått minst sagt svala recensioner så det kanske är läge att kika på ett annat fabrikat.
Eller så köper du ytterligare 1 dyrt och ganska dåligt lager från E-Thirteen igen och lever med att det skall bytas med jämna mellanrum.

BB92 är ingen annorlunda är det som Båtbensbudet hänvisar till ett lager som heter 4130 om man använder 30mm axel på veven som jag uppfattar att du gör, tydligen sitter både jag och Båtbensbudet på ett litet lokalt lager av den fina keramiska varoianten från Rotor som skall passa.

BB92 är egentligen bara en korsning mellan BB30 axel men med bredd från shimanos och andras 24mm axlar. men då du har lösa PF lager idag skall i princip alla 4130 lager utan konstiga lagerhus passa.
Dock skulle jag personligen vara lite tveksam till detta lager på en MTB då det är ganska "tunn" lagerbana vilket gör att det inte är världens mest robusta lager.

Det finns ett Rotorlager i stål som kostar hälften av E-thirteens version:

https://www.chainreactioncycles.com...MIy_K5j4O34wIVWR-tBh2yxQhjEAQYBCABEgKc2_D_BwE

Vill man gå på MTB märken som brukar gillas så kostar Hope samma som E*t:

https://www.chainreactioncycles.com...MIy_K5j4O34wIVWR-tBh2yxQhjEAQYByABEgI7r_D_BwE

Var köper jag vevlager?
Skulle tippa på att cykeln har BB92 och du har BB92 för 30mm axel, Race face och e*thirteen vet jag i alla fall har lösningar för det, även Hope tror jag har.
Edit: pucktvå

Senast ändrad:
Var köper jag vevlager?
Ja men stämmer, enligt YT's hemsida heter vevarna "E*THIRTEEN TRSR Carbon".

Varför kan det aldrig vara enkelt..

Ska kolla länkarna och försöka förstå.

De lager ni har, passar de dessa vevar, eller behöver de bytas ut isf?

Tillbaka
Topp