Var ligger masscentrum för styre+framgaffel+hjul?

NAnders

Aktiv medlem
Just så. Jag inbillar mig att masscentrum borde ligga nära navet, dvs. att massan av hjul+däck är mycket större än massan av styre+gaffel. Någon viktjägare som vet?

Det låter troligt.
Varför är det intresant att veta?
Enkelt sätt att ta reda på det utan att behöva göra krångliga beräkningar är ju att ta loss allt och hitta balanspunkten med allt monterat utanför cykeln.

ficklampa sa:
Det låter troligt.
Varför är det intresant att veta?
Enkelt sätt att ta reda på det utan att behöva göra krångliga beräkningar är ju att ta loss allt och hitta balanspunkten med allt monterat utanför cykeln.

Försöker få klart för mig de mekaniska förutsättningarna för cykelns styrning och balans. Som småbarnsförälder blir det mycket tid till att fundera men inte så mycket tid till annat.

Kontroll-vägning för vikt & balans för t.ex flygplan sker (eller eller skedde, var några år sen jag pluggade sånt) med vardera hjul på en våg.

Borde gå att replikera även med cykel plus last (cyklist) relativt enkelt med t.ex badrumsvåg x 2 samt lite hjälp att hålla cykel plus cyklist upprätt. :)

Om det är hur långt från styrrörets centrumaxel du tänker dig så borde det stämma rätt bra med navet centrum.

/T

Rent spontat känns det som det borde ligga nånstans mellan nav och däck radiellt ut från navet uppåt. Det nedre delen av gaffeln är ganska ihålig det tunga sitter långst upp i innerbenen

Tillbaka
Topp