vår/sommar mtb handskar?!

Friskis

Aktiv medlem
Hej!
Jag svettas ihjäl i mina vinterhandskar nu...dags att köpa tunnare.
Vad har ni för vår/sommar handskar? Prisklass, inköpställe? Jag vill gärna ha med "BG-gelé kuddar", har känsliga händer...

Jag har ett par Hestra XT med någonslags kuddar som skyddar
handflatan. Köpte dom i höstas och har just plockat fram dom
igen. Har fungerat bra hitills.

Säger bara: Trek Team Comp: Billiga, snygga och ovarma. Har kört dom hela sommaren förra året och dom sitter verkligen jätteskönt. Dom har mycket bra ventilation och grepp. Även lite småskydd utanpå fingrarna och kevlar inlägg i handen för att inte slitas. Har som sagt kört mina i ett år (om 2 veckor :-P) och de ända som slititsbort är... ingenting :-).
Rekomenderar stark!

Mina Hestra XT höll i nästan två år, nu är det hål i handflatorna på båda handskarna, men sköna är dom fortfarande. :-) Köpte ett par 661 MTX på CRC nu, de är nästan likadana som Hestra XT men utan vadderingen i handflatan. Ska testa dom imorgon, sommaren är ju här, åtminstone i Göteborg! ;-)

/Leo

Nån som har testat Biltemas handskar? 139 spänn är ju inte mycket. Jag tyckte dom var fula när jag såg dom så jag tittade inte så noga, men nu har jag börjat fundera på dom igen...

Själv köp man på budgetalternativet. Pro är märket. Står även Kevlar på dom. Fick dom för 59 kronor då det hade blivit ett litet fel, en var i storlek L och den andra i XL. Men det märks inte. Funkar hur bra som helst faktist...

Tvätta hanskarna??? Behövs det? ;)
Har ett par Fox Sidewinder som inte rekomenderas om man är ute efter komfort,
dock sitter dom skönt och är acceptabla om man kör korta sträckor.

Tidens tand har gjort sitt med dom så det är dax för nya.

Någon som vet ngt om GORE handskar?

Tycker nog att den Gore-handske jag köpte på Cykelcity var mer för lvg-styren, kuddarna sitter på lite fel ställe, men dom är härligt svala på sommaren.

Mina har hållt ca 1,5 år så snart är det dags för nya då dessa börjar bli väldigt slitna. =)

robbanf: Jag har testat biltemas vantar två-tre gånger kanske. De är inte särskilt bekväma, men de har hyffsat grepp. Bra skydd för fingrar vid markkontakt har de, har fått testa det också! Men jag skulle nog inte köra med dem någon längre period, satsa hellre på ett par Hestra som det snackas saligt om här!

Tack för alla tips!

Jag är mest ute efter Specializeds BG-handskar för sommar bruk. Är det någon som vet var jag kan köpa dom?
TCM har tyvärr inte fått in alla sommar handskarna än.

Annars låter Hestra XT bra, var finns dom att köpa??

Tyvärr får jag inte tag på någon somarhandske till imorgån så jag får svettas ihjäl med mina Specializeds BG-vinter handskar...

Vill man spara pengar åker man till ett välsorterat byggvaruhus o köper gore tex handskar till halva priset mot i cykelbutiken. Finns alla möjliga varianter, tunna, tjocka, förstärkta etc etc...

Rippa Skrev:
-------------------------------------------------------
> Vill man spara pengar åker man till ett
> välsorterat byggvaruhus o köper gore tex handskar
> till halva priset mot i cykelbutiken. Finns alla
> möjliga varianter, tunna, tjocka, förstärkta etc
> etc...

Menar du att de har cykelhandskar eller menar du byggvantar med inlägg?

Arbetshandskar av alla möjliga slag. Ofta mkt skönare o bättre kvalitet en sk cykelhandskar. Billigare är det oxå. Å när man ändå är där kan man passa på att tjacka upp sig på lite underställ oxå. Större utbud en i sportbutikerna till bättre priser. Märkesprylar alltså.

Har köpt en del såna kläder på just järnaffären eller liknande och ett anant ställe som har mycket prylar till bra pris är Granngården (fd lantmännens butiker) just handskar har dem gott om i olika utföranden och priserna är låga, även underställ HH, Craft mm. Som sagt värt att kolla upp.

Bosse

Provkörde mina 661 MTX idag i vårvärmen här i Göteborg. Helt klart sköna handskar, värdiga ersättare till Hestra XT. Återstår att se hur hållbarheten är. :-)

/Leo

Leo:

Dem ser ju fina ut men även hemskt varma eller har jag fel, har problem med att jag är så j**la varm av mig så jag måste ha svala handskar, kör med kortfingrade nu och dem är ju lagom svala men kvaliten var låg så dem lär inte hålla så länge men det var medvetet som ett experiment. Sen blir ju inte fingrana så glada när man slår dem i backen med den konstruktionen heller :-(

Såg ett par Shomano handskar hos Cykelnetto med hel tumme och olika långa fingrar verkade lagom varm för en kamin som mig och skyddar ju iaf lite mer än dem jag har nu, några andra tips på svala handskar med vaddering?

Nej jag har inte kollat på det stället jag tipsade om ovan ännu men ska göra det när jag har vägarna förbi!

Lonewolf: Nejdå, de här är inte för varma, skulle säga att dessa är bättre "ventilerade" än Hestra XT som tidigare föreslagits. 661 MTB är rätt tunna, ingen stoppning i handflatan, på varje finger så är sidorna av andas material. En ren sommarhandske, skulle inte köra med den om det är kallare än +7C eller så. Kommer att köra med dessa oavsett värmen i sommar.

/Leo

OK det låter ju lovande ur värmesynpunkt, synd att dem var ovadderade för det vill jag ha (får ont i händerna utan) vet inte om det beror på ovana eller om jag håller för hårt i styret!

Finns dessa i en vadderad varient och vad kostade dem?

Hmm insåg för sent att Leo var så finurlig att bilden var en klickbar länk men nu har jag sett det, och uppmaningen, tack Leo ;-)

EDIT: Var ett blindstyre igen ;-(

Bosse

Senast redigerad av en moderator:
Lonewolf: Klicka på bilden så kommer du till inköpstället. :-) Finns andra liknande handskar där, man får leta lite.

/Leo

Tillbaka
Topp