Ninjakenneth, jag kan ta ut hojen och systemkameran ur min stökiga, mörka lägenhet och fota lite. Men har hur mycket som helst att göra just nu, så det kan dröja lite! Är det något specifikt du undrar över eller vill se? Har lite bilder från rundorna på hojen ståendes i diverse miljöer... men det är ju lite samma sak. Jag slänger upp dom iaf, vet hur mycket jag hade velat ha mer bilder innan mitt köp.
Ramen har ju fått mycket bra kritik av dom som kan.
Hojen känns kanon tycker jag men det är min första lvg-hoj så jag vet inte hur mycket vikt man ska lägga i det. Trodde själv det skulle vara "hårdare" att cykla racer, men tack vare att jag fått till en riktigt skön sittställning och sen ramen, tillsammans med andra komponenter som vcls-stolpen så känns det riktigt fint. Du ser på bilderna att jag inte har så extrem sittställning. Funderar dock på att testa höja sadeln ett par millimeter. Ställde in den på samma höjd som på mtb:n och där det känns klockrent men har höjt sadeln 2 gånger efter det och vet inte än om jag hittat hem riktigt. Ändå ställde jag efter den berömda sadelhöjdsekvationen.
Jag har kring 77 cm inseam. Vid 78 föreslog den 52 cm ram. Jag låg och dinglade mellan 50 och 52, och körde på det större för att slippa så högt drop sadel till styre, och det verkar ha varit ett vettigt val. Sitter absolut inte för utsträckt. Har flyttar fram sadeln för att få rätt stuk på benen ner till vevarna dock. Men visst känns slagen från hobbyrepen dom gör på vägarna här uppe... Vissa vägar har en skarv var femtionde meter som smäller rejält i cykeln. Vibrationer från dålig asfalt m.m känns ju också men det blir aldrig mer än störande, alltså att man börjar fysiskt lida av det. Och nu snackar vi rent bedrövlig asfalt. Nu har jag ju inte tagit något riktigt lång runda ännu... 5-6 mil som längst. Kan ju meddela att cykeln funkar bra i hård blåst och kantvind, vilket vi haft senaste månaden när det inte har regnat eller varit nästan minusgrader :)
Hjulen känns riktigt styva trots det fattiga ekerantalet. Växlar och sådant var helt okej inställt (en växel som ville hoppa lite ibland).
Tycker det är grym bromsverkan också, ännu en sak som överraskade mig.
Det enda negativa är att jag ibland har svårt att hitta en rak och fin kedjelinje och får ligga och hoppa mellan stora och lilla ibland också. Om det har med kompaktklingorna fram eller 11-28 kassetten med sitt stora spann är jag inte säker på. Utväxlingen är inte direkt cykelns fel så att säga, men att få med dubbelklinga och annan kassett tar både längre tid och blir dyrare...
Den här utväxlingen är då trygg att ha då jag får avsluta alla rundor med 100m stighöjd på ibland väldigt kort sträcka. Livet när man bor uppe på ett fjäll, man får sköta nedvarvningscyklingen ute på parkeringen eller knata in med stumma ben :)
Enda bilden jag hade som var lite mer ingående.
Vid något förråd efter nikkalouktavägen.
Och så på norgevägen då, som faktiskt har riktigt fin asfalt första 2 milen från Kiruna sedan förra sommarens eviga vägarbete...
Såhär ser det ut när livet är som bäst :)