Hojen jag pendlade på i vintras. Minus trettiosex som kallast, eller var det trettioåtta? Den är tyvärr lite för liten, hade gärna haft en likadan fast den största ramstorleken. Ohygglig färg, fast jag börjar vänja mig. Det är en Miyata Terra Runner från 1989, tror jag. Styre och däck med happyanknytning - från förra årets yardsale i Göteborg. Styret är ett mustaschstyre, lindat med hockey-tejp, någon slags lite kletig tejp med en tjärliknande yta som färgade av sig i någon vecka. Suveränt grepp blev det iallafall. Växelreglagen är överliggande Deore tumreglage, sadeln en Brooks B17. Gängat styrlager. Muffad ram, givetvis! Däcken Nokian Extreme, funkade otroligt bra även på blankis. Enda problemet var när det blev spårigt, däcken är ju inte magiska hur fantastiska de än är. På skoterspår gick det också bra!
Så den som jag precis satt ihop, också en Miyata. Modell hundra, någon slags budgetvariant när den var ny, men det märks inte direkt, tror det var mest komponenterna som skiljde Miyatorna åt. En nästan perfekt storlek på ramen, den enda jag någonsin haft i vuxen ålder som varit tillräckligt stor för att jag med en normal styrstam ska kunna få upp styret i jämnhöjd med sadeln. Just styrstammen är jag väldigt nöjd med på den här, det är precis rätt vinkel för att övre delen ska vara helt horisontell. Ramen är ganska speciell faktiskt. Det är ovanligt att en så stor ram som den här, 66 cm, bara har 72 graders vinkel på styrhuvudet. Ofta blir styrhuvudet brantare och brantare ju större ramen är, för att få fram styret och göra plats för en större cyklist. Men det är lite av ett otyg tycker jag, köregenskaperna ändras för mycket. Så jag är väldigt glad åt att jag hittade den här. Framgaffeln har dessutom ganska stort försprång, så cykeln är stabil vid sidvind och kommer antagligen att fungera bra med last. Jag tänkte göra några pakethållare till den, och ta en cykelsemester om några veckor.
Det gamla franska Stronglight-vevpartiet som sitter på nu var ett lyft. Väldigt smalt är det, 136 mm är Q-värdet. Jag ska sätta dit andra drev till cykelsemestern, 45-26 fram tror jag blir bra. 48-34 är det nu. Brooks B17 sadel också här, jag håller på att cykla in den så smått, men B17 passar mig mycket bra direkt. Den Professional jag ville ha och köpte, därför att den är så snygg, dyker upp på köp och sälj snart... :( Styret är ett Sakae Randonneur-styre - fast det heter Randnner - mycket märkligt. Jag har inte lindat det än, det ska på korkband så småningom. Stänkskärmar från Veloform, rostfria franska Berthoud med rejäl stänklapp fram. Styrändsreglage, "Silver" (Dia-Compe) från Rivendell funkar över förväntan. Fantastiskt lättväxlade, det är en gammal Suntour-kopia med ett litet frihjul till friktionsskivan. Det är ganska långa kablar till dem, om någon nu reagerar på det, men det är för att det ska komma en styrväska och kablarna måste kunna gå runt. På bilden sitter det en Mafac centerpullbroms fram, och cantilevers bak, men jag tror jag kommer sätta cantilevers fram också. Det blir lättare att få fast pakethållaren fram på ett bra sätt då.
Måste bara visa den här udda stavningen också... det är som om de inte fick plats att skriva Randonneur, tänkte "äh, va fan", och tog bort några vokaler.