Våra Hojar, del II.

Våra Hojar, del II.
Nya däck och så har jag fimpat styrröret :)

TCR.JPG ht=483

Våra Hojar, del II.
Sernevi skrev:
-------------------------------------------------------
> Flickvännen fick plötsligt ett groende intresse
> för cykling (vilket det finns vissa här som
> känner oss som erkänner som ett mirakel i
> storleksordning tillsammans med Jesus
> återuppståndelse.. ;) ) och för att stötta
> detta intresse beslutade vi oss att tillsammans
> köpa en riktig cykel till henne. Den kom i
> fredags, och första turen är precis avklarad,
> med bravur.

Som sagt, en "högoddsare".. men kul så klart. Hur upplevdes första turen da?

/F

Våra Hojar, del II.
Fässberg skrev:
>
> Som sagt, en "högoddsare".. men kul så klart.
> Hur upplevdes första turen da?
>
> /F

understatement of the month :)

jodå, hon tycker det är roligt, jag har lånat jesaros Ibis Mojo så hon har fått ta min Trance och vi cyklat lite grusväg tidigare, denna gången var vi på MTB-banan i skatås. Det tyckte hon var jäkligt jobbigt dock.. Men jag får säga att för att vara första gången i livet på en stig med en cykel skötte hon sig exemplariskt. Överraskade mig med både mod och teknik på ett par ställen faktiskt, så framtiden ser ljus ut :)

därmed på sätt och vis tur i oturen att jag förmodligen inte kommer kunna hoja nån DH/FR alls denna sommaren, åtminståne inte som det ser ut just nu med ryggen, så då får jag tid att cykla stig med henne, vilket är bra.. Man får se det positiva i situationen :)

Våra Hojar, del II.
Äntligen har jag fått ihop cykeln!
Allt förutom hjul och ram satt på cykeln som förolyckades under Energitrampet. Hela delar transplanterades och resulterade i mitt första bygge. Det blev en fin "andra"-cykel.
IMG_3999-Kopia.JPG ht=483

IMG_3982-Kopia.JPG ht=483

IMG_3993-Kopia.JPG ht=483

Våra Hojar, del II.
Jag byggde nya hjul till pendlarcykeln och när den fick nya hjul passade jag på att lägga på lite ny färg samtidigt. Det fick bli hemmagjorda dekaler, hittade inga Miyata orginal-dekaler. Grönmetallic med kromgaffel och kromdekaler, tycker det blev bra. Ett överblivet vevparti från racern fick ersätta biopace-vevpartiet som började bli riktigt slitet. Cykeln är en Miyata one ten.

miyata1.jpg ht=544

miyata2.jpg ht=544

Våra Hojar, del II.
baggy skrev:
> Äntligen har jag fått ihop cykeln!
> Allt förutom hjul och ram satt på cykeln som
> förolyckades under Energitrampet. Hela delar
> transplanterades och resulterade i mitt första
> bygge. Det blev en fin "andra"-cykel.
>
>
>
Oj, den var snygg. Hur är hjulen? Vikt och känsla..

Våra Hojar, del II.
Såja, nu börjar det lika något. Stora klingan bytt mot en bashguard och 2 cm mer slag i gaffeln. Det blev större skillnad än jag trodde av 2 cm. Var ute på en provrunda med ett stort leende på läpparna. Tycker dock att jag blir tröttare än vanligt, men det kan ju bero på att jag kör fortare där jag annars väljer linjerna noggrannare. Ska köra ett varv på NICK för att jämföra tider sen.

P7040006.JPG ht=544

/* Jörgen */

Våra Hojar, del II.
Transwave skrev:
> Haru kapat styret än? Och tänker du göra något
> åt längden på styrröret?

Japp, styret är kapat till en hanterbar bredd och styrröret ska kortas så snart jag är säker på vilken höjd jag vill ha styret.

/* Jörgen */

Våra Hojar, del II.
pappas gamla räser, denna hade vita band på styret men nu svarta, framdäcket är utbytt likaså bakdäcket, ett spectra framdäck bakdäcket continental ultra sport

Denna är ju min trotjänare MERIDA MTB

Bilagor

• DSCF3355.jpg
    DSCF3355.jpg
    110.6 KB · Besök: 39
  • DSCF3154.jpg
    DSCF3154.jpg
    144.9 KB · Besök: 42
Senast redigerad av en moderator:
Våra Hojar, del II.
quid skrev:
> Ny cykel. Tog premiärturen nu på morgonen.
> Första intrycket är att den känns sjuuuuukt
> bra!
>
>

När får man se den in-action då? =)

Våra Hojar, del II.
Hojen jag pendlade på i vintras. Minus trettiosex som kallast, eller var det trettioåtta? Den är tyvärr lite för liten, hade gärna haft en likadan fast den största ramstorleken. Ohygglig färg, fast jag börjar vänja mig. Det är en Miyata Terra Runner från 1989, tror jag. Styre och däck med happyanknytning - från förra årets yardsale i Göteborg. Styret är ett mustaschstyre, lindat med hockey-tejp, någon slags lite kletig tejp med en tjärliknande yta som färgade av sig i någon vecka. Suveränt grepp blev det iallafall. Växelreglagen är överliggande Deore tumreglage, sadeln en Brooks B17. Gängat styrlager. Muffad ram, givetvis! Däcken Nokian Extreme, funkade otroligt bra även på blankis. Enda problemet var när det blev spårigt, däcken är ju inte magiska hur fantastiska de än är. På skoterspår gick det också bra!

IMG_1064Custom.JPG ht=544

Så den som jag precis satt ihop, också en Miyata. Modell hundra, någon slags budgetvariant när den var ny, men det märks inte direkt, tror det var mest komponenterna som skiljde Miyatorna åt. En nästan perfekt storlek på ramen, den enda jag någonsin haft i vuxen ålder som varit tillräckligt stor för att jag med en normal styrstam ska kunna få upp styret i jämnhöjd med sadeln. Just styrstammen är jag väldigt nöjd med på den här, det är precis rätt vinkel för att övre delen ska vara helt horisontell. Ramen är ganska speciell faktiskt. Det är ovanligt att en så stor ram som den här, 66 cm, bara har 72 graders vinkel på styrhuvudet. Ofta blir styrhuvudet brantare och brantare ju större ramen är, för att få fram styret och göra plats för en större cyklist. Men det är lite av ett otyg tycker jag, köregenskaperna ändras för mycket. Så jag är väldigt glad åt att jag hittade den här. Framgaffeln har dessutom ganska stort försprång, så cykeln är stabil vid sidvind och kommer antagligen att fungera bra med last. Jag tänkte göra några pakethållare till den, och ta en cykelsemester om några veckor.

Det gamla franska Stronglight-vevpartiet som sitter på nu var ett lyft. Väldigt smalt är det, 136 mm är Q-värdet. Jag ska sätta dit andra drev till cykelsemestern, 45-26 fram tror jag blir bra. 48-34 är det nu. Brooks B17 sadel också här, jag håller på att cykla in den så smått, men B17 passar mig mycket bra direkt. Den Professional jag ville ha och köpte, därför att den är så snygg, dyker upp på köp och sälj snart... :( Styret är ett Sakae Randonneur-styre - fast det heter Randnner - mycket märkligt. Jag har inte lindat det än, det ska på korkband så småningom. Stänkskärmar från Veloform, rostfria franska Berthoud med rejäl stänklapp fram. Styrändsreglage, "Silver" (Dia-Compe) från Rivendell funkar över förväntan. Fantastiskt lättväxlade, det är en gammal Suntour-kopia med ett litet frihjul till friktionsskivan. Det är ganska långa kablar till dem, om någon nu reagerar på det, men det är för att det ska komma en styrväska och kablarna måste kunna gå runt. På bilden sitter det en Mafac centerpullbroms fram, och cantilevers bak, men jag tror jag kommer sätta cantilevers fram också. Det blir lättare att få fast pakethållaren fram på ett bra sätt då.

IMG_1062-1Custom.JPG ht=544

Måste bara visa den här udda stavningen också... det är som om de inte fick plats att skriva Randonneur, tänkte "äh, va fan", och tog bort några vokaler.

IMG_1067Custom.JPG ht=544

Våra Hojar, del II.
oJsan skrev:
> quid skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ny cykel. Tog premiärturen nu på morgonen.
> > Första intrycket är att den känns sjuuuuukt
> > bra!
> >
>
> När får man se den in-action då? =)

Mjaa, vet inte ja´... Får se om jag törs haka på nån ride framöver.

Våra Hojar, del II.
verkar som om lagret på farsans gamla nishiki är väck däcket sitter fast men när man rör på hjulet så känns den lös så lagret eller nåt annat är nog väck......typiskt där försvann min LVG chans lite lätt

vet nån här vad "sansin sealed system" står för det står så på naven tror det är kullager på dessa cyklar eller nåt sånt

Våra Hojar, del II.
Oskar_ skrev:
> Jag har knäppt några nya bilder på min
> hoppstylta.
>
Clean!

Våra Hojar, del II.
pean skrev:
> Riktigt fint, synd med kedjespännaren..

Är det ett ök så är det! :-) Får se om jag byter till en snyggare spännare eller om Enonavet som ligger i posten kommer åka på så småning om.

Våra Hojar, del II.
MacBear skrev:
> Emil-Pemil:
> Otroligt snygg färgmatchning! Har du fixat till
> fälgarna blåa själv?

...helt stock... =P NS Metropolis 2 o9 =)

Våra Hojar, del II.
Har tre hojar för tillfället, men en är för tråkig för att posta här och används bara för pendling etc.

En är en Nishiki Hart som är ordentligt om byggd. Gaffel, hjul, styre, styrstam, bromsar, sadel etc. är bytt. Bilden är något gammal. Nu är slangdragningen annorlunda och det sitter ny växelwire med vitt hölje på.

pbpic2819542.jpg

En är en sprojlans ny Trek Fuel EX8 som det cyklas skogsstig med. Helt original än så länge och lär förbli det ett tag. Beter sig verkligen helt underbart och blir bara goare och goare för varje gång man cyklar. Just nu sitter det ett par billiga plattformspedaler på, i brist på SPD-skor. Har dock ett par crankbrothers spd-pedaler som monteras på om jag orkar skaffa skor. Annars blir det några andra pedaler.

pbpic3624824.jpg

pbpic3624806.jpg

Våra Hojar, del II.
Dagens bygge!

Pga dålig rygg har jag bytt bort min HT mot en FS. Gjorde ett byte med en kille som var sugen på HT. Har ej testat hojen ordentligt så jag vet inte vad jag tycker ännu. Snygg blev den i alla fall.

Ursäkta överexponeringen och den dåliga vitbalansen.

P1050734.JPG ht=544

/Jerka

Våra Hojar, del II.
ee skrev:
> skulle vara snyggt om du vinkla ner barends lite,
> så de ligger i linje med styrstammen sett från
> sidan

Skall testa imorgon under premiärturen. Nog skulle det bli lite snyggare alltid, frågan är bara om jag trivs i den positionen.

/Jerka

Våra Hojar, del II.
rekrej skrev:
> Dagens bygge!
>
> Pga dålig rygg har jag bytt bort min HT mot en
> FS. Gjorde ett byte med en kille som var sugen på
> HT. Har ej testat hojen ordentligt så jag vet
> inte vad jag tycker ännu. Snygg blev den i alla
> fall.
>
> Ursäkta överexponeringen och den dåliga
> vitbalansen.
>
>
>
> /Jerka

var det du som norpa DT hjulen i malmö med? Denna S ecialized ser faktiskt roligare ut och stammen är neråt:-)

Våra Hojar, del II.
captain8track skrev:
> rekrej skrev:
> -----
> > Dagens bygge!
> >
> > Pga dålig rygg har jag bytt bort min HT mot en
> > FS. Gjorde ett byte med en kille som var sugen
> på
> > HT. Har ej testat hojen ordentligt så jag vet
> > inte vad jag tycker ännu. Snygg blev den i
> alla
> > fall.
> >
> > Ursäkta överexponeringen och den dåliga
> > vitbalansen.
> >
> >
> >
> > /Jerka
>
>
> var det du som norpa DT hjulen i malmö med?
> Denna S ecialized ser faktiskt roligare ut och
> stammen är neråt:-)

Jepp, det var jag som köpte DT hjulen! Var det du som sålde dem?

Jag vände stammen just för att du klagade på min HT. Sen sitter man lite mer avslappnat på denna ramen så det fanns utrymmer för en vändning.

/Jerka

Våra Hojar, del II.
Nu är sakerna fixade och premiärturen är avklarad.

Jag har några benchmark rundor som jag brukar testa formen på när jag är ute och tränar. Nu med en heldämpad så var jag tvungen att testa om jag är snabbare eller långsammare på dessa.

Jag var flera sekunder snabbare både på de tekniskt svåra spåren som de böljande snabba. En av anledningarna är att jag kan trampa hela tiden där jag tidigare varit tvungen att ändra min position på cyklen för att inte åka av hojjen.

Jag märker heller inget av mitt ryggonda som kommit som ett brev på efter ca 30 minuters cykling tidigare. Nu körde jag hårt i två timmar utan att känna något alls, MAGIC!

Jag är extremt nöjd och nu kommer jag nog inte att gå tillbaka till HT igen.

Här kommer lite bilder!

Innan rundan
DSCN7220.JPG ht=544

Mobil från skogen
DSC01017.JPG ht=480

Från hojjen
DSC01006.JPG ht=640

DSC01004.JPG ht=640

DSC01000.JPG ht=640

/Jerka

Våra Hojar, del II.
cerro skrev:
> rekrej: Du borde vrida däcken ett halvt varv så
> märkesloggan sitter över ventilen.

Du skojar! bilden är tagen i vildmarken med en sunkig mobilkamera ;-)

Våra Hojar, del II.
rekrej skrev:
> cerro skrev:
> -----
> > rekrej: Du borde vrida däcken ett halvt varv
> så
> > märkesloggan sitter över ventilen.
>
> Du skojar! bilden är tagen i vildmarken med en
> sunkig mobilkamera ;-)

Bilden innan rundan är ju inte så sunkig. Får man chansen att se hojen och dig något i helgen?

Våra Hojar, del II.
Fultysken har nedgraderats/uppgraderats till singlespeed.. Ny 32-klinga med bash fram, 20-drev bak, skön gubb-utväxling.. Surly Singulator står för kedjespänning som klarar bakdämpare.. Trevligt att känna att mer kraft når ner i backen och att hitta flyt och cykelglädje när det inte knastrar och smäller om en dålig bakväxel med sliten drivlina.. Slängde på sommardäcken (Speed King 2.3 heter de väl), brett riserstyre å lätta sköna skumhandtag också. Hoppas den duger så nu ett tag. Nästa sak att ordna är väl dämparservice..

3.jpg ht=543

Tillbaka
Topp