Hmm, jag byggde något väldigt konstigt härom dagen. Vevpartiet på min SS-racer kastade ju in handduken, men jag var fortfarande tvungen att ta mig till jobbet. Så vad gör man? Jo, man tar sin gamla pendlar-mtb (som man skänkt till sin bror som dock ej använder den), och upptäcker f ö att det sitter en komplett deore LX-grupp på den, ända ner till naven och canti-bromsarna. Inte helt ny kanske... Men ändå. Roligt.
Sedan tar man och flyttar så mycket det går, dvs hjul (Mavic Aksium Race) och sadel till denna gamla MTB. Man inser att kedjelinjen är något skruvad om man skall köra en någorlunda tung utväxling (42-16). Hm. Vad gör man då? Jo, man byter helt sonika plats på mellanklingan och storklingan! Lätt som en plätt! Ser funky ut också :)
Den gamla bakväxeln ställs in så den fungerar fint som kedjestryrare till singlespeed-kitet.
Där börjar dock problemen, canti-bromsarna är ju gjorda för 26" hjul... Hm. Hur fan löser man det? Jo, med de funky lättningshålen (eller vad är det? De kanske tom är till för det jag använde dem till?) en liten bit upp på bromsen, sätter beläggen där och med lite pillande så vips har man fungerande bromsar ocskå! Nu är det bara att hoja till jobbet! (och för guds skull inte råka växla bak...)
(Jag är faktiskt sugen på att prova sätta ett racerstyre på för att se hur den skulle kännas.. Den verkar ganska mycket styvare än min peugeot från 86...)