Våra hojar!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Våra hojar!!!
Minsta dotterns cykel

PICT0066.JPG ht=544

Kunde inte låta bli :)

Våra hojar!!!
Min första heldämpade! Har bara hunnit med en kort fototur, men det känns väldigt lovande.
En Kona Coiler från -06 som jag hittade ensam och övergiven hos en engelsk näthandlare.
Min tredje Kona, men jag tror inte man kan ha för många :)

coiler1.jpg ht=544

coiler2.jpg ht=544

Våra hojar!!!
Hmm, kan man inte cykla så kan man i alla fall plåta. Tror ingen av dem varit med i tråden i nuvarande konfig.

Fettotysk
fettotysk.JPG ht=489

Stel stål-SS
ss-marin.JPG ht=483

Pendlarfixi (notera plingklockan som är ny för dagen)
pendlarfixi.jpg ht=465

/Johan

Våra hojar!!!
captain8track: En strippad SLR är en vanlig SLR med borttagen stoppning och läder.

Våra hojar!!!
captain8track skrev:
-------------------------------------------------------
> skön retro USE stolpe!

Imponerande! Stämmer att det är en USE. Flexar bra med det där utsticket :)

Marran: Vi får väl se. Mitt cykelintresse verkar inte riktigt kompatibelt med övriga livet just nu :)

/Johan

Våra hojar!!!
JojjeM skrev:
> Marran: Vi får väl se. Mitt cykelintresse verkar
> inte riktigt kompatibelt med övriga livet just nu
> :)
>
> /Johan

Kom igeeeeeen... :)

Våra hojar!!!
Fiber (fd DanielReimer) skrev:
> Borrad SLR är snyggt. :o) Dock inte så skönt.

> hmm då kanske det inte är något o satsa på ändå, kör wtb med "comfort zone" på min superlight just nu, ska strippa nån gammal titan sadel som ligger där hemma, för att testa helt enkelt...

>jojjem- use stolparna är allmänt kända för flexet, min har nångång i livet blivit strippad från blåheten misstänker jag. Ska försöka hitta lite reservdelar till den och slänga på den på min gamla orange...

Våra hojar!!!
Min Benotto crono från 1988. En cykel som inte har använts sedan 1990. Jag har blott bytt ut styrstam, styre. Sadel samt sadelstolpe pga. appoggio lombare som introducerades kring 1988 av Thierry Marie men vart kortlivad. Annars sitter det en komplett c record grupp på den med ghibli diskar. Ramen är mycket intressant när den har cinelli laser vevlagerhylsa med dubbla kedjestag!

Bilagor

• benotto_crono.JPG
    benotto_crono.JPG
    80 KB · Besök: 48
Våra hojar!!!
> Borrad SLR är snyggt. :o) Dock inte så skönt.

Sagt o gjort, gick hem o skar av allt onödigt på en gammal Crescent Flite Ti sadel, såg att nån gjort det tidigare, men det blev riktigt bra. gjorde första turen på hojen med jeans, lite stumt men inte så farligt som jag trott. Men cykelbyxor känner man ingen större skillnad mer än att den blev lättare att röra sig på, snyggare och betydligt lättare!

Våra hojar!!!
Hmm, jag byggde något väldigt konstigt härom dagen. Vevpartiet på min SS-racer kastade ju in handduken, men jag var fortfarande tvungen att ta mig till jobbet. Så vad gör man? Jo, man tar sin gamla pendlar-mtb (som man skänkt till sin bror som dock ej använder den), och upptäcker f ö att det sitter en komplett deore LX-grupp på den, ända ner till naven och canti-bromsarna. Inte helt ny kanske... Men ändå. Roligt.

Sedan tar man och flyttar så mycket det går, dvs hjul (Mavic Aksium Race) och sadel till denna gamla MTB. Man inser att kedjelinjen är något skruvad om man skall köra en någorlunda tung utväxling (42-16). Hm. Vad gör man då? Jo, man byter helt sonika plats på mellanklingan och storklingan! Lätt som en plätt! Ser funky ut också :)
Den gamla bakväxeln ställs in så den fungerar fint som kedjestryrare till singlespeed-kitet.

Där börjar dock problemen, canti-bromsarna är ju gjorda för 26" hjul... Hm. Hur fan löser man det? Jo, med de funky lättningshålen (eller vad är det? De kanske tom är till för det jag använde dem till?) en liten bit upp på bromsen, sätter beläggen där och med lite pillande så vips har man fungerande bromsar ocskå! Nu är det bara att hoja till jobbet! (och för guds skull inte råka växla bak...)

(Jag är faktiskt sugen på att prova sätta ett racerstyre på för att se hur den skulle kännas.. Den verkar ganska mycket styvare än min peugeot från 86...)

Bilagor

• IMG_3518.jpg
    IMG_3518.jpg
    54.5 KB · Besök: 50
  • IMG_3507.jpg
    IMG_3507.jpg
    41.3 KB · Besök: 55
  • IMG_3509.jpg
    IMG_3509.jpg
    51.8 KB · Besök: 50
  • IMG_3512.jpg
    IMG_3512.jpg
    47.6 KB · Besök: 57
  • IMG_3510.jpg
    IMG_3510.jpg
    37.3 KB · Besök: 52
Våra hojar!!!
Inte dåligt Sernevi, jag tänkte ge mig på något sådant där själv med min gamla gamla MTB-SS som jag använder till att cykla till jobbet på under vintern. Jag har samma typ av gamla bromsar på min så jag har funderat lite på hur jag ska lösa det med större hjul, men nu vet vet jag!

Det sticker lite i ögonen att växlarna sitter kvar trots att du kör enpetat, men jag förväntar mig att de blir åtgärdat framöver, ett kedjespännare är trots allt en liten investering. Tror heller inte att du behöver ha kvar framväxeln som kedjestyrare, kör du oväxlat bak så och har en kedjespännare som gör jobbet kommer kedja inte att hoppa.

Våra hojar!!!
Fiffigt med extra hålen! borde väll gå och lösa med v-bromsar med? borra nån form av hål i nån broms med mycket gods, t ex gamla lx.

själv tappade jag däcket på förmiddagsrundan (för lite luft och michelin) blev en bra vurpa, bummer!

Våra hojar!!!
pean skrev:
>
> Det sticker lite i ögonen att växlarna sitter
> kvar trots att du kör enpetat, men jag
> förväntar mig att de blir åtgärdat framöver,
> ett kedjespännare är trots allt en liten
> investering. Tror heller inte att du behöver ha
> kvar framväxeln som kedjestyrare, kör du
> oväxlat bak så och har en kedjespännare som
> gör jobbet kommer kedja inte att hoppa.

Egentligen är det inte meningen att jag skall behålla cykeln såhär, det är bara tillfälligt tills jag fått ordning på racern igen, därför väljer jag att behålla växlarna för att slippa krångla med det senare.. Dessutom är det kombinerade broms- och växelhandtag, så det hade stört mig något ofantligt med växelreglage utan växlar :)

Våra hojar!!!
Fiber: Ser schysst ut men varför inte XTRvevparti som sägs vara bättre, är lättare och oftast lite billigare?

Våra hojar!!!
magnus skrev:
> Sådärja. Dags att lära sig hålla balansen
> :-)
>
> IslaBikes Rothan

Grym, min stora flicka (4år) startade på en dito och cyklade skarpt 1 månad senare. Nästa sommar skall min lilla flicka (3år) förhoppningsvis göra detsamma.

Lycka till!

/Jerka

Våra hojar!!!
> Mitt projekt att få ner Spark 10 under 10 kg
> resulterade i ny cykel. 9,5kg. Välkommen till
> Lövsta Spark LTD.
>
>

Fiber: Vafan =) har du 2 sparkar?

Våra hojar!!!
Uppdaterat biffen lite sen sist.
Nya hjul: Hope proII + Mavic 729
Maxxis Minion 2.7 tror nog att det blev lite väl tight :)
Thomson sadelstolpe
Fizik Zeak

DSC00710.JPG ht=544

Våra hojar!!!
Cerro. Cad är bättre med XTR? Noir vevarna tycker jag är styvare än XTR, 30 grams skillnad offrar jag.

team_hink_racing. Jag har två för tillfället men den ena säljes inom kort.

Mvh Danne

Våra hojar!!!
> Mitt projekt att få ner Spark 10 under 10 kg
> resulterade i ny cykel. 9,5kg. Välkommen till
> Lövsta Spark LTD.
>
>

Schnügg! Sparknioochenhalv. Den där klättrar väl upp för Johannelundstippen av sig själv nästan :)

Våra hojar!!!
captain8track skrev:
> http://www.fotos.light-bikes.de/main.php?g2_itemId
> =10950
>
> 7,77kg fixar dom scott gung på i tyskland, det
> är en skam att behöva leva med att veta att din
> drar ner hela sveriges ära med 1,73 kilo!!!
>
> skämmes tomme fan haha!

Den var fräck. En sån ska jag bygga, den verkar perfa när man ska hänga upp och ta ner från väggen. Men jag är skeptisk till sadelstolpsinfästnigen. Jag får lite känslan av att cykeln verkar underbyggd.

/Skamvrå

Våra hojar!!!
Noirvevarna är väl lite lättare va? Det är väl vevlagret som skiljer viktmässigt. Så var det på mina iaf. Bara att beställa Blackbox vevparti sen är alles gut.

Våra hojar!!!
kentkreitler skrev:
> Noirvevarna är väl lite lättare va? Det är
> väl vevlagret som skiljer viktmässigt. Så var
> det på mina iaf. Bara att beställa Blackbox
> vevparti sen är alles gut.

Det verkar kanon tack för tipset. Jag visste inte att det fanns. Ska slita ut det jag har först bara. /Danne

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp