Våra hojar!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Våra hojar!!!
Jag ska försöka att fixa en bild på min cykel tills våren =P.Då kommer den nog vara klar. =)

Snygga hojar har här på happy i huvudtaget !
//Max

Våra hojar!!!
Skogling Skrev:
-------------------------------------------------------
> Ser "racig" ut... men vad är en titalgaffel?
> ;o)
>
> //Skogling som oxå har en Scott...

Skulle vara stel titangaffel ;-)

Såg att du bodde i Hässelby, då har du troligtvis provat på skogarna kring lövsta/gåseborg/bruket. Fina stigar!
Korten är tagna där i krokarna...

/calvin

Våra hojar!!!
Här kommer en bild på min Epic. Stortrivs med denna cykel.
På G.

Fox Gaffel.
Nya hjul.

DSCN1755.JPG

Våra hojar!!!
Den står i köket hemma i Ystad och väntar på att vi ska ut och köra, hyfsat väder här nere idag så det blir till att sticka ut och trampa snart.

//André

Våra hojar!!!
Hatten av för Dannes Conti, MER SÅNT!

Man får inte in en tumme mellan bakdäck
och sadelrör, precis som det ska vara.

Våra hojar!!!
Vilken adress har du och skall du ut något idag ...?? Bara skojjar ! Ha,ha,ha ! ;o)

//Skogling som leker tjuv...

Våra hojar!!!
Ersättaren till Mångåsen är här:

Pict1828.jpg

Och med tanke Mtb-cyklingens (otrygga?) framtid i våra skogar, känns namnet rätt:

New-1.jpg

Xt/Xtr med Deore-skivor, MZ Comp, Crosslink-disc, Titec & WTB

Våra hojar!!!
Den nya Konan börjar äntligen ta form:-)
Lite försenat pga av LX-testen.

ex01.jpg

Ram: Kona Exsplosif -03 True Temper OX Platinum
Framgaffel: Marzocchi MCX ECC -02
Styrlager: FSA Orbit Extreme
Styre: Aemoeba
Grepp:Odi Intense

Bromsar: XT -04
Bromshandag: Box

Vevparti: LX Octalink
Vevlager : Octalink BB-ES 72
Kedja: SRAM PC-69
Kassett: SRAM 9... nåt
Pedaler: Time Atac Composit

Växlar fram och bak: XT
Växelreglage : fram Dura-Ace, bak LX

Hjul: XT nav, DT Comp ekrar, Mavic X517 fälg(byggda av mig)
Däck: Schwalbe Skinny Jimmy
Slang: Nokian

Sadel: Selle Italia SLR
Sadelstolpe:Orginal antagligen Race Face

ex02.jpg

ex03.jpg

solekrat på vänstersida bak:-)

ex04.jpg

ex05.jpg

ex06.jpg

ex07.jpg

Mitt XT -04 vevparti får vänta i värmen inne tills det blir vår, ser ingn anledning till att slita på det i vintersmeten, övriga slitdelar såsom kedja och kassett kommer att bytas mot "nästan nytt LX" att ha att köra med under vintern plus att Nokina 296:orna ligger reda flr eventuell snö och is:-)

Våra hojar!!!
Solekrat på ickedrivsidan... intressant val av ekring. Du har inte lust att motivera varför du valde just den ekringsvarianten?

/rikard

Våra hojar!!!
Rikard:

Det var ganska så vanligt med att folk byggde med solekrat på ickedrevsidan förr. så jag hade alltid velat prova att bygga ett hjul på det sättet:-)
Någon egentlig vinst med det på en MTB kan jag inte se. Spar minimalt med vikt på ekrarna.
Ser snyggt ut däremot:-)
Hjulen byggde jag för 2 år sedan och de har inte behövs rikta hjulen mer än normalt än.
(kanske inget att rekommendera för chipsätargänget)

Tanken fanns att göra som med tubhjulen jag har till racern, solekrat fram. Men min LBS hade inte rätt ekerlängder hemma så det fick bli trad. trekors fram.

ha det
Jan

Våra hojar!!!
Steelisreal Skrev:
> Rikard:
>
> Det var ganska så vanligt med att folk byggde med
> solekrat på ickedrevsidan förr. så jag hade alltid
> velat prova att bygga ett hjul på det sättet:-)

Den anledning jag har hört för att bygga så var för att man inte ville överföra något vridmoment genom navet. Gamla nav var ganska mycket klenare på den biten.

Däremot har jag sett att man byggt med solekrat på drivsidan för att jämna ut ekerspänningen lite. Om inte drivsidan överför nåt vrid till fälgen så kan man ha de ekrarna lite lösare och på så sätt få ett hjul med hjämnare spänning. I teorin så borde ditt hjul dra åt höger varje gång du tar i när du trampar, men det är teorin det, funkar det så funkar det. =)

Solekrat är dessutom snyggt som få. Solekrat 48-ekershjul, det är pimpigt det. =)

/rikard

Våra hojar!!!
Rikard skrev:

"Däremot har jag sett att man byggt med solekrat på drivsidan för att jämna ut ekerspänningen lite. Om inte drivsidan överför nåt vrid till fälgen så kan man ha de ekrarna lite lösare och på så sätt få ett hjul med hjämnare spänning. I teorin så borde ditt hjul dra åt höger varje gång du tar i när du trampar, men det är teorin det, funkar det så funkar det. =)"

hehe...nej det gör det inte, det funkar helt utmärkt.
Jag är ju inte någon pionjär med att ekra på detta sätt:-)

Bakhjulen på Campa Hyperon, Campa Neutron, Campa Proton och Mavic Cosmos Carbon är ekrade på samma sätt som mitt hjul. Och precis som mitt hjul drar de inte åt något håll. Hade jag däremot haft ekrarna löst spånda kan det eventuellt bli som du sa.:-)

ha det
Jan

Våra hojar!!!
Då var äntligen mitt bygge klart. "Uppgraderad" gaffel, ny styrstam och ordentligt framdäck är de senaste uppgraderingarna.

Bilder:

img_3080.jpg

img_3083.jpg

img_3084.jpg

img_3085.jpg

f

Våra hojar!!!
Edit:kollar med mitt bättre öga.så ser jag vad det är för däck!=)(pucko)
/Fredde

Senast redigerad av en moderator:
Våra hojar!!!
the_TnT Skrev:

> Kanske sätta fast slangen till frambromsen även i
> gaffelbenet mellan bromsoket och bryggan?

Jo, jag funderade på det, men vet inte riktigt varför. Slangen är ju rätt styv så det är knappast någon risk att den fastnar i grenar...

> Efter att ha sett röd, silver och blå tycker jag
> ändå att blått är finast :P Fast där slutar min
> vara finare än din :(

Haha. Jag tycker C-dales annodiserade silver är snyggast. Min silver är snyggare än blå, så är det bara!

f

Våra hojar!!!
Har äntligen lyckats få tag på en digitalkamera.
Min vän fick komma in från balkongen för en liten fotosession i finrummet.

mvavanti.jpg

mvmarthab2.jpg
mvmarthaf.jpg

mvx9.jpg
mvstyre.jpg

Avanti Competitor -04 ram, Marzocchi Maraton SL gaffel, SRAM X.9 bakväxel och trigger reglage, Shimano XT framväxel, Magura Marta bromsar, Shimano XT nav, Mavic X317 disc fälgar, Thomson Elite sadelstolpe, MaxM MX*1 styre, Easton EA50 styrstam, Fizik Nisene sadel.

Våra hojar!!!
Äntligen dags att visa mina hojar.

Den första och den som jag håller av mest är min snart färdiguppgraderade Giant NRS. Nyinstallerat är Hjul(DT 240, 717 disc samt Rajsing Ralf.
Bromsar ( Marta SL)OBS bromsslangarna är ej avkortade till rätt längd än.
Växelreglage (Sram Trigger)

Planerar att byta vevparti då jag har haft problem med detta. När jag ger allt så smäller det rejält!
Ev blir det en längre stam och ev ett carbonstyre. Trivs mycket med cykeln men har inte kunnat tävla i sommar pga skada.
nrs.JPG

Racern. Inte mycket att säga. Ganska enkel men helt ok. En storlek för liten för mig men jag kör på, den får duga. Vinkeln på sadeln ser konstig ut, är vågrät i verkligheten.
racern.JPG

Vinterhojen. Precis färdigbyggd på en ram jag fick av en kompis. För liten storlek för mig, skulle behöva byta sadelstolpe då jag i nuläget hamnar för långt bak. Helt ok för vinterträning.

vinter.JPG

Våra hojar!!!
Ma Vic: Har du snott min cykel elle?? Några små olikheter men men... fick mig att hoppa högt i alla fall! :o)
/E

Våra hojar!!!
Franke! Skrev:
>
> Den första och den som jag håller av mest är min
> snart färdiguppgraderade Giant NRS. >

Bäste Franke!

Du måste inse att ordet färdiguppgraderad inte existerar ! ( o borde filtreras bort direkt )

Beviset står du själv för när du sedan skriver:

> Ev blir det en längre stam och ev ett carbonstyre.

I Kina har man startat forskning för att få fram ett vaccin mot UGI ( upgraditis ).
När 1 miljard kineser inser att deras liv är förfelade utan Chris King-nav o DT Aerolite ekrar på hojarna
kan det annars leda till en total kollaps av samhället :=(

Våra hojar!!!
Äntligen har jag fixat en kamera. Tack snälla Tomten! Här är mina små bebisar..
pbpic364560.jpg

pbpic364559.jpg

pbpic364577.jpg

pbpic364576.jpg

Edit:Nu vet jag hur man lägger in bilder...

Våra hojar!!!
MCM Team-------- Hämta en haklapp till mig... =)
Du (bigmollo) har väl styre i samma trevliga matrial va?
Akta dig bara för vurpor...
Den ser race'ig ut som f***n. Vill ha!

Våra hojar!!!
argh... fick just en överdos av carboncykelporr...

Våra hojar!!!
Swerider, här är styret, i samma mysiga material..
pbpic364937.jpg

När vi ändå är inne på carbonspåret, hjulen till racern..
pbpic364938.jpg

Skogling, det blev en Sony Cybershot 5,1. Nu ska jag ut och gå av mig skinkan, Janssons och gröten.
/Johan

Våra hojar!!!
Du Johan, jag tror du skall väga om din hoj på en riktig cykelhvåg. Vi får ta en tur till Spånga i vår och väga dem på deras våg. Din måste väga typ 9,8 eller så. Min kommer ju väga (förhoppningsvis)10,725 senare när all delar är på plats. Då har du en gaffel som väger 700g mindre och en ram som är 350 g lättare. Visserligen väger dina skivor mer än mina Avid SL i titan men ändå...

//Skogling

Våra hojar!!!
Jo fast pedalerna väger en del.. XT gruppen kommer nog sitta på tjejens hoj snart. ;o) Eftersom jag är en så otroligt vass cyklist (ironi) så måste jag nog uppradera tills i vår.
/Johan

Våra hojar!!!
Men cyklar din tjej då Bigmollo ? = )
Kanske min fru kan låna din Scott någon gång i sommar föresten ?

//Skogling

Våra hojar!!!
Hej!

Min cykel (finns det fler som har en blur där ute?)!

Ram: Santa Cruz Blur -03, black anodized
Gaffel Marzoochi Marathon SL
Vevparti: XTR
Kassett, bakväxel: XTR
Framväxel: XT
Reglage: XTR -02 bak, SRAM 9.0 Gripshift fram
Styre: Easton EC70 Monkeylite
Styrlager: Chris King
Bromsar: Hope Mini
Hjul: XT + X317

Våra hojar!!!
Ja, just nu ser min cykel ut så här, rensad ram med delarna spridda i diverse lådor för genomgång. Men håll till godo av en rambild tills den är monterad.

Wilier%20p%e5%20b%e4nken.jpg

eller här som länk
Vikt 1387 gram

Våra hojar!!!
vonderhenk: Kommentarer är nästintill onödigt, men självklart ska du få cred! Vilka cyklar, sånna jag drömmer om på nätterna, och så sitter man här med sin sketna Columbus Pinta och suger! Världen är orättvis;)

jekyll: Av någon anledning blir jag alltid sugen på mtb när jag ser Cannondale mtb-hojar. Kanske är det så att jag drömmer mig tillbaka till 96-97 nångång och habegäret var en röd Cannondale F2000 med XTR som fanns på sportson på avenyn(ja, göteborg)! Då är inte den gamla, dammmiga Crescenten speciellt ball. Kanske man ändå behöver en mtb, vintercykel!?
Sen ska vi inte snacka om din Merckx, inte långt ifrån mitt ideal!

Våra hojar!!!
Wilier Skrev:
> Ja, just nu ser min cykel ut så här, rensad ram
> med delarna spridda i diverse lådor för genomgång.
> Men håll till godo av en rambild tills den är
> monterad.
>
>
>
> Vikt 1387 gram
>
> 09-15-00

Jag kanske behöver brillor...?!?

//Skogling

Status
Ej öppen för ytterligare svar.