Våra hojar!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Våra hojar!!!
Anders G skrev:
-------------------------------------------------------
> Religion Oskar_, och är du emot religion så är det
> ju bättre att ha MVG i det så att du vet varför du
> är emot det. Istället för att bara ha lösryckta
> åsikter baserade på mediabevakningens nyheter.
> Know your enemy;-)
>
> Nog med ot, visa lite cyklar nu istället :-)

bara för att du går till jehovas? vi ska ägga dom sen...

=)

Våra hojar!!!
Jag har inte MVG ivarken Biologi eller Religion, men vanligt sunt förnuft talar emot mäktiga gudar och profeter. Det kan ju bevisas med dagens vetenskap.

Problemet ligger ju i att man inte har tillräcklig undervisning i många andra länder.
De får aldrig reda vetenslapliga teorier och lurat helt tillbaks sig på "gud"/någon högre makt.

Allt ordnar sig, om något händer är det guds vilja.

Detta skriver jag utan någon som helst undersökning.

[Edit] Mina fördomar mot troende.

/Adam

Senast redigerad av en moderator:
Våra hojar!!!
Oskar_: Man behöver inte gå till jehovas, dom kommer till dig självmant. När man har snackat ner dom i skorna ett par gånger så kommer dom inte tillbaka tyvärr...

Våra hojar!!!
Dom kom engång, jag sa att jag inte trodde på nåt sånt skit sen kom dom inte mera.... o om dom skulle komma igen kommer dom känna igen mig haha, dom jävlarna har typ 1000 bilder på mig =) som dom har visat polisen säger dom men inget har hänt så det är väll åxå bullshit som allt annat med dom =)

edit: mina moppepolare burnar utanför när dom har möte =) enda anledningen till att jag vill ha moppe =)

Våra hojar!!!
"I admit that there are some people smart enough to understand science and the big bang and all that stuff and therefore have enough insight and knowledge to be an atheist. But let’s face it, your not one of them […] Lets not play any games here, if I came over to your house right now and asked you to explain exactly why the big bang theory is more rational than genesis you wouldn’t be able to even stutter out a semblance of an answer. So why do you get of sniggering at Christians like there stupid and you have some amazing insight […] Face it, your to stupid to be an atheist"

//John Safran

Våra hojar!!!
Kan ni inte starta en ny tråd för att diskutera religion istället för att förstöra den här? Eller ännu hellre, PMa...

Våra hojar!!!
Jag slår ett slag för tråden och lägger in två bilder på min hoj med nya gaffeln monterad. Så där ja.

Bilagor

• snugg2.jpg
    snugg2.jpg
    70.8 KB · Besök: 41
  • Snugg.jpg
    Snugg.jpg
    67 KB · Besök: 44
Våra hojar!!!
Jag köpte den i höstas av en kompis som aldrig byggde ihop den efter att ha köpt den i somras från en kille i Finland. =)

Förresten, är det någon som har testat en sån här gaffel och har några kommentarer? Det är en -05 Marzocchi Z1 Freeride SL. Den är ju ganska ovanlig och jag har inte hört något om hur den är...

PS. Jag har en Boxxer liggandes också om jag skulle få för mig något.

Våra hojar!!!
Tack! Men till skillnad från vissa andra Bullit-ägare här på forumet försöker jag dock att få den lite lättare... =)

Våra hojar!!!
Min cykel som pappa och jag byggde ihop förra vintern. På bilden syns pappas sadel samt sadelstolpe. Svart Thomson-stolpe är på ingång.

2006-01-22013.jpg

Våra hojar!!!
Det vart en Nishiki Team. Är mycket nöjd med den. Annat en min gammla sunkiga Univega 502, som nu är såld till någon glad kompis. Hmm tro om man skulle börja med att uppgradera med Maxxis MaxxLite 310 och kanske bättre pedaler och så vidare. =)

Bilagor

• Nishiki 002 liten.jpg
    Nishiki 002 liten.jpg
    81 KB · Besök: 44
  • Nishiki 004 liten.jpg
    Nishiki 004 liten.jpg
    90.9 KB · Besök: 45
Våra hojar!!!
a, Nishikin såg fin ut, men är lite skeptisk emot de fälgarna, v-bromsfälg och med den profilen och de ekerhålen. men hoppas du trivs med den och så.

Våra hojar!!!
>Ganska lustigt att nishiki kör med v-bromsfälgar när inte ramen är v-bromsförbered

Varför är det så märkligt att använda fälgar som är för fälgbroms på en cykel med skivor?

Kolla utdraget från mbr (dec, 2006) där de testade en Specialized SX Trail (2006 års modell):

"Laced to the hubs are Mavic EX721 rims with a braking surface, not because you´re likely to run V-brakes but because they are one of the lightest high strenght rims that Mavic produces - they are what Peaty uses on his DH bike, only his are yellow."

Ett hjulpar med discnav + bra ekrar + fälgbromsfälgar är ett mycket mångsidigt, om nu ramen har fästen för fälgbromsar vill säga.

Eller ett starkt hjulpar, med rätt fälg. Jag tror inte att Specialized väljer att speca sin -06 SX Trail (USA modellen) med fälgar som håller dåligt, med tanke på cykelns användningsområde.

06EnduroSXTrail_Ti_l.jpg

Notera fälgbromsfälgarna.

Våra hojar!!!
TommyE:
Jo, det är sant. Mavic 721-fälgarna är ju erkänt bra.
Men åter till nishiki'n, dom kunde väl iaf gjort bromsytan svart som på 721-fälgarna ;)

Våra hojar!!!
snowsucker skrev:
> Tack! Men till skillnad från vissa andra
> Bullit-ägare här på forumet försöker jag dock att
> få den lite lättare... =)

Ett tips, byt till XT vevparti och en lättare bash då. :-) Samt byt ut 5th coil mot en luftdämpare, en Fox DHX air kanske.

Fin Bullit, ovanlig färg, härligt att se en large ram också! Min ska bli lite lättare också, för ovanlighetens skull. Om jag inte räknat helt fel...

/Leo

Våra hojar!!!
Hitta bild på min första hoj:D grymt för stor ram...(19,5" istället för runt 17,5")
Sen en bild på min cykla till skolan hoj..:D va en richmondram som ja slipa ner o spraya om...fått dekalen från leffes cykel:D
Lite skitdelar+en skitram=skitcykel:D
hade som mål att få helt deore DX som d va innan, men fick aldrig tag i reglagen, så ja satte på acera grejer...:D...

Bilagor

• 02.jpg
    02.jpg
    64.9 KB · Besök: 40
  • Presentation1.jpg
    Presentation1.jpg
    49.6 KB · Besök: 39
  • Presentation2.jpg
    Presentation2.jpg
    48.3 KB · Besök: 44
Våra hojar!!!
haha det e inte lätt när man ahr en morsa som lipar sönder när man kör utan reflex:P sen e det också den lilla alien som absorberar typ 70% av allt ljus men nu e den cykeln som jag sitter på sold byte ramen mot en peak för jag orka inte med att den skulle pajja hela tiden:P så ajg sparar i hopp till en ny fin leksak nu:D

Våra hojar!!!
Leo skrev:
> Ett tips, byt till XT vevparti och en lättare bash
> då. :-) Samt byt ut 5th coil mot en luftdämpare,
> en Fox DHX air kanske.

Äh, det tuffa är ju att ha tjocka saker som väger smalt. Funderar på att planslipa baksidan på bashen ner till halva tjockleken och fräsa lite spår i metallplattan. =) Och om man polerar bort färgen på vevarna så väger de säkert inte mycket mer än XT-vevar. Hmm. Kanske ska köra tubeless med lite lim mellan fälg och däck? Eller behöver man verkligen däck om man kör heldämpat?

Våra hojar!!!
Så är Sessan färdig att rulla.
Jag har ju haft henne sen i somras då jag lyckades köpa henne som ram.
Oanvänd och aldrig monterad.
badge.jpg

I somras slängde jag på grejor som jag hade hemma för att kunna prova henne på vägen, men blev väl bara nöjd med ram och hjul. Kvick och responsiv stålram.
Över hösten har hon fått tjänstgöra på trainern.
Jag är mycket nöjd med sittställningen som har visat sig vara väldigt bekväm.
Jag var länge lite tveksam ändå om jag skull börja köpa grejor till henne för att bygga eller om jag skulle köpa en komplett fin/fultysk. Ekonomiskt sett hade det blivit billigare att köpa ett tyskt aluminiumstaket:-)

Men så bestämde jag mig.
Jag bygger på Sessan.
Pinarello Sestiere är sista generationens stålramar från Pinarello och är i klass med de stålramar som Miguel Indurain tog hem en del Toursegrar på. Och jag känner att dög det till honom så duger det nog till mig:-)
Namnet på ramen och det blågula färgschemast blev ju lite roligt med tanke på de blågula medaljerna i just Sestiere.

Nåväl.

Campa Chorusnav med Campa tubfälgar byggda av "moa"
FSA vevparti(fick ett bra pris på ett Campa Record kolfibervevparti men det var lite dyrt i alla fall.
Centaur Ergopower 10 sköter bakväxeln. Framväxeln ville jag ha med spak på ramen så det blev en Recordspak.
Framväxel: Athena
Bakväxel: Record
Kedja Campa med Connex kedjelås
Kassett: Campa 10 delad 12-25
Bromsar: Campa Veloce
Vajrar: Campa orginal
Pedaler: Time
Sadel: Selle Italia Flite

indoor1.jpg

indoor2.jpg

indoor3.jpg

indoor4.jpg

indoor5.jpg

Lite onödigt, men jag funderar på att pimpa vidare under våren.
Protonhjul hade varit skoj eller de nya Mavichjulen.
Och ....ähh nu får det vara stopp.

Vikt?
Inte mycket att skryta med.
Eller rättare sagt mycket för pengarna:-)
8,7 kilo på digitalvågen.

ha det
Jan

Våra hojar!!!
Snygg sessa, Janne
Alltid roligt att se en klassisk stålhoj - på nått sätt är det så en RIKTIG cykel ser ut:-)
Själv kom jag över en annan klassiker härom veckan på Blocket....
DBSweb.jpg

...en DBS Internationale från glada 80-talet som just nu genomgår transformering till fixie.
En fin stålram 56cm i Columbusstål med "veckat" överrör som förhoppningsvis styvar upp den jämfört med andra tunnröriga stålstaket. Fräsch i övrigt med Recordpryttlar runt om - hjulen är klassiska tubfälgar Mavic GP4 med nav Record (med fetthålen!)
Dekaler och annat jox som växlar och bromsar är redan borta, framgaffeln är bytt till en Time kolfiber aheadgaffel, kolfiberstolpe, SLR-sadel mm. Vikt nu utan kedja och bakdrev under 8kg...
Tempostyre till den håller jag oxå på att labba fram - klubbtempo till sommaren på fast 47/13 skall provas:-)

Är det någon som är sugen på ett läckert sadelöverdrag i rosa, grönt och gult skänker jag bort det mot portokostnad:-)

Våra hojar!!!
MickeS skrev:
> Snygg sessa, Janne
> Alltid roligt att se en klassisk stålhoj - på nått
> sätt är det så en RIKTIG cykel ser ut:-)
> Själv kom jag över en annan klassiker härom veckan
> på Blocket....
>
> ...en DBS Internationale från glada 80-talet som
> just nu genomgår transformering till fixie.
> En fin stålram 56cm i Columbusstål med "veckat"
> överrör som förhoppningsvis styvar upp den jämfört
> med andra tunnröriga stålstaket. Fräsch i övrigt
> med Recordpryttlar runt om - hjulen är klassiska
> tubfälgar Mavic GP4 med nav Record (med
> fetthålen!)
> Dekaler och annat jox som växlar och bromsar är
> redan borta, framgaffeln är bytt till en Time
> kolfiber aheadgaffel, kolfiberstolpe, SLR-sadel
> mm. Vikt nu utan kedja och bakdrev under 8kg...
> Tempostyre till den håller jag oxå på att labba
> fram - klubbtempo till sommaren på fast 47/13
> skall provas:-)
>
> Är det någon som är sugen på ett läckert
> sadelöverdrag i rosa, grönt och gult skänker jag
> bort det mot portokostnad:-)

Snyggt MickeS.
Dom gamla Internationale hojarna från DBS är nog det bästa DBS någonsin har gjort.
Kasta nu bara inte bort din gamla Campapryttlar som du har monterat bort:-)
Det finns de som sparar på sådant till eftervärlden:-)
Mina Chorusnav har också det lilla hålet till fettpåfyllning. Något år efter de blev tillverkade(-96) så sparde de in på det, så numera har bara Record den finessen).

Du måste slänga in en bild när skönheten är färdig

ha det
Jan

Våra hojar!!!
42Hz skrev:
> Grönt verkar vara poppis färg. ;))

hahaha
för lite att göra på jobbet, eller?
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>

Våra hojar!!!
Steelisreal skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Grönt verkar vara poppis färg. ;))
>
> hahaha
> för lite att göra på jobbet, eller?

Törs jag inte uttala mig om.. ;)

Våra hojar!!!
42Hz skrev:
> Grönt verkar vara poppis färg. ;))

Hmm. Min Bullit-ram blev ju riktigt snygg i den färgen. Gaffeln ställer jag mig dock lite tveksam till... Se till att göra nåt vettigt på jobbet nu 42 Hz!

Våra hojar!!!
11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

Köpte den för ramen men tyckte den var för fin för att plocka isär om annat än för rengöring. kanske en ny sadel och bort med sadelväskan. Men cykeldator och väska på köpet ett riktigt kap.

Våra hojar!!!
Rost är det ända som är värre än en sån kedja! Rengör det FFS när ramen är så fin som den är =)

Våra hojar!!!
Det är bara att ta fram hetvattentvätten, kedjan och det som står kvar av cykeln kommer att bli skitsnygga!

Våra hojar!!!
Klaes skrev:
> Bilderna är gamla har inga nya, kedjan är ren. Kom
> ihåg jag är ny här 8)

Det är väldigt sällan någon säger något på allvar här. :P

Våra hojar!!!
Okej men kedjan är ren iaf.. Skulle kunna dricka läsk igenom den. Men det gör jag inte. För det är så opraktiskt och omständigt. tror jag...

Våra hojar!!!
Okej, jag vill ha torra gator och solsken bums! Här är min darling:

*55cm Bridgestone NJS-certifierad keirin-ram från Japan
*Dedacciai Zero Uno rör
*Hatta NJS-cert. vevlager och styrlager
*Sugino 75 NJS-cert. vevarmar
*Salsa 47t 1/8" klinga
*EAI 18t klinga bak
*Dura Ace NJS-cert.låsring
*Izumi 1/8" kedja - guld
*Nitto NJS-cert. 58graders styrstam
*Nitto NJS-cert. B123 styre
*Formula 32h nav
*Mavic MA3 fälgar
*Conti GP3000 däck
*MKS track pedaler
*Röd Turbosadel(ska bytas ut mot blå)
*Ringlé Moby Post(ska bytas ut)
*MKS chain tensioner

Min mobilkamera suger men den får duga för tillfället. Fler flashiga bilder kommer när snön har smält.

Bilagor

• bridgestone1.jpg
    bridgestone1.jpg
    41.1 KB · Besök: 45
Våra hojar!!!
Freddisan: Vilken tur att du har så mkt NJS-grejer på hojen. Nu behöver du bara bli japan för att kunna dra nytta av det också... Hoppas att det är perspektivet som gör att styret ser så brett ut, mer än 38 är en skymf.

Själv har jag aldrig förstått mig på NJS-hetsen. Fast jag skulle inte tacka nej till en Nagasawa.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp