Våra hojar!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Våra hojar!!!
Well, tack vare Dannes tips måste jag nu äta gröt till middag till i höst. Men gröt är bra mat och lingonsylt innehåller kreatin.

Senast redigerad av en moderator:
Våra hojar!!!
Jaha, jag får väl lägga in en ny bild nudå.

Trek Liquid 20 -03
CIMG1568.jpg

Ny framgaffel, Marzocchi Z1 freeride.

Utrustning för övrigt:

Bontrager Race disc UST wheels
Bontrager Race crankset
Deore XT bakväxel
Deore LX framväxel
Hayes HFX9 bromsar 6" Mudcutter-skiva fram, orginal bak (snart org 8" fram och 6"mud bak)
mm

Våra hojar!!!
Läckert Zam!

Bild på min precis provcyklade skönhet:

turner-garden.jpg

Annan frambroms och nya hjul är på gång!

Magura Julie-bromsar
Fsa kittad
WTB-sadel
Xt lite överallt
Riktigt fläskiga Fat Albert (WOW vilket grepp! :D)

Våra hojar!!!
Som lite motvikt mot alla dessa skönheter som visas upp här lägger jag in en bild på min lille vän (cykel). Och visar med detta att man kan ha frbnt kul med lite sämre saker! Iofs jobbar jag på att byta del efter del så tillsist kommer inget återstå av den...

hojen.jpg

Onödig spec.
Ram: Stål nånting blaha blaha, Ska lackas om!
Gaffel: Manitou Magnum R
Bromsar: LX V bromsar med handtag
Växlar: Acera fram och STX bak, SRAM Gripshift MRX Pro.
Hjul: NoName nånting som ska bytas...
Stänkskärmar: Äkta plastic från Zefal och Biltema! (sitter på ibland när det är riktigt lerigt som idag...)
Däck: Ritchey Innovader fulvariant
Styrstam: NoName, tungsomettas tror jag modellen heter, kommer bytas.
Pedaler: Stukade satans aluminium plattformar

Men kul har jag med den!
Edit: Jasså nu blev jag varse en liten bug i koden här! Hehe. Mellanslag i en url funkar inte borde gå att fixa, har så att det funkar i en community jag skrev koden till tillsammans med en annan så jag vet att det går. Kanske är knepigt i Phorum iofs, att ändra menar jag...

Edit2: Whoops ibland skriver jag för snabbt... "kul" fick en annan stavning...

Våra hojar!!!
Grattis lundatok!

Jag vill gärna höra hur du gillar gaffeln sen när du provat den lite mer, min gamla BLACK måste väck...

Våra hojar!!!
Här är då, som de flesta redan vet, min nya fina cykel som jag döpt till "Pricken" på toppen av Åreskutan "i det allvetande happymtb's namn":

PrickenS.jpg

Komponenter;

Sadelstolpe:       Thomson Elite     á 292 gram
Sadelstolpklamma:  Hope              á 50 gram
Ram:               Turner 5-Spot Large med en 550 fjäder på Romicdämparen totalt 3400 gram
Styrlager:         FSA Orbit Extreme á 135 gram
Gaffel:            Manitou BLACK Elite 80/100 från '02 (denna måste bytas ASAP)
Frambroms:         Magura Louise '02 Gaffel + ok & handtag = 2024 gram
Styrstam:          Thomson           á 192 gram
Vevlager:          Shimano Hollowtech II á 101 gram
Vevparti:          Shimano Saint 22/32/bash á 1073 gram
Styre:             Protaper          á 299 (inklusive fäste för pulsklocka)
Bakväxel:          Shimano LX        á 291 gram (byts när/om den pajjar)
Växelhandtag bak:  Shimano LX        á 173 gram inklusive wire & hölje
Växelhandtag fram: Shimano LX        á 157 gram inklusive wire & hölje
Bakbroms:          Magura Louise '02 á 259 gram ex. skiva
Handtag:           Answer            á 62 gram (ska bytas mot ODI Lock-On)
Framväxel:         Shimano XT standard á 176 gram
Pedaler:           Shimano 959       á 348 gram / par
Bakhjul:           DT Swiss Onyx nav, 32 ekrar, Mavic 317 fälg, standard slang, Conti Gravity däck,
                   Magura Louise bromsskiva & Shimano LX kassett tot. 2558 gram

Framhjul:          DT Swiss Onyx nav, 32 ekrar, Mavic 317 fälg, standard slang, Conti Gravity däck &
                   Magura Louise bromsskiva tot. 1959 gram

Sadel:             Selle 'Flite Gel  á 307 gram
Kedja:             SRAM PC-59        á 266 gram (kapad till rätt längd)
Totalvikt:                           14.122 gram

Alla vikter är vägda på min digitala köksvåg utom totalvikten

Våra hojar!!!
the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
> Grattis lundatok!
>
> Jag vill gärna höra hur du gillar gaffeln sen när
> du provat den lite mer, min gamla BLACK måste
> väck...
>
> /Tobbe
>
> --
> Carpe Diem!
Mja, får åka lite till på den. Fjädern är mycket mjuk i den så jag ska uppgradera med ett "firm ride"-kit. Annars är jag mycket nöjd utöver att jag och CRC inte riktigt är överens om hur en 2003/4 års Magura Julie ser ut så det var tur att man hade v-bromspinnar på gaffeln! Det hade vart intressant att jämföra med en Fox Vanilla 125 som Turner har designat den runt. Annars verkar ju Marz-gafflarna vara poppis på mtbrs turner-forum.

Har precis vart ute några timmar och rullat i Sisjön, hur fint som helst! Vilken skillnad mot en touring-kittad, helstel miyata! Passade på att beställa ett par Shimano 540-pedaler, som dag och natt mot mina gamla tråkiga SPD-pedaler av okänt märke. Två tummar upp på dom!

Lärdomar från att bygga en egen hoj själv:

- Det blir alltid dyrare än man tänkt sej.
- Man glömmer alltid något när man beställer
- Se till att ha jämrans roligt när allt är klart!

Helhetsintryck: ett stort smajl! :D

Våra hojar!!!
Scalpellen finns med tidigare, men här kommer "räcern"
gammal bild, uppgraderad nu

Ksyrium Equipe/Ultergravevar/USE Carbon/SLR Trans am/m m

R4002003.jpg

/Ricke

Våra hojar!!!
Här kommer en av dom ökända Radonarna aus Deutschland! I jungfruskick! Passa på och glo - annars lär ni mest se den bakifrån... ;-)

Radon_ZR2_small.jpg

Specen är översatt med min högstadietyska och Happys tråd om tyska cykeltermer, så där kan vara en del fel…

Ram: Aluminium 7005 double butted (Vikt 18´´ ca. 12,8 kg)
Gaffel: Manitou Axel Elite
Styrlager: Ritchey Logic Comp
Styrstam: Ritchey Comp
Styre: Ritchey Comp 6061 T-6
Nav: Shimano Deore Disc
Fälgar: Rigida Taurus
Däck: Schwalbe Racing Ralph
Växelhandtag: Shimano Deore
Bakväxel: Shimano XT
Framväxel: Shimano LX
Vevparti: Shimano FCM 440
Kedja: SRAM PC59 (original Shimano HG 53)
Drev: Shimano Deore
Bromsar: Hayes HFX9

Mycket cykel för lite pengar är det!

Ha det bättre!
Calle

Våra hojar!!!
Vilken snygging där Calle... cykeln alltså. Läckert med mattsvart =)
Får nog skvätta lite mattsvart på min xc...

Våra hojar!!!
Ram:Scott Ultralite Alu3 2003(1550g)
Gaffel:Marzocchi MX Comp ETA 2004
Vevlager:XT HT II
Vevar:XT
Pedaler:SPD M-520
Krans:XT
Kassett:XT
Nav bak:XT
Nav fram:XT
Fälgar:Mavic XX717
Broms:Avid SL Ti
Bromsklossar:Avid
Styrstam:Pazzaz(135g)
Styre:Pazzaz(135g)
Hantag:Lizardskins
Bromshantag:XT
Växlare:Deore
Växel bak:LX
Växel fram:Deore
Sadelstolpe:Pazzaz ST-984 (215g)
Sadel:Selle SLR XP (165g)
Sadelklämma:Pro
Dator: VDO
Däck:Conti Twister
Antal mil: 148 sedan i April.

10,9 kg

//Skogling

Våra hojar!!!
Jasså, det var dags för lite Photoshopning nu igen... Annars kan väl hojen ändå inte stå själv? Välbalanserad?

Våra hojar!!!
nishiki%20sri%20team.JPG

min hoj som dock skall in i garaget och under airbrushen i vinter då baksvingen fått ett rejält antal repor pga vurpor mm.

så ser jag nu att kedjestags skyddet sitter upp och ner.. skall vända på det när jag kommer ihåg det..

den är då bara avspolad med vattenslangen därav lite skitig.

Våra hojar!!!
pekpinne fram:
Lägg inte in för stora bilder eller bilder med för hög upplösning (ca 400x400 och max 100kb är lagom).

Tänk på att alla inte har 1600x1200 i upplösning och 10Mbit hemma... :D

Våra hojar!!!
Tim: Hur bra funkar sån där "Slang på burk" som man kan använda när man inte orkar plocka fram lagningskittet? Tänkte det är väl en sådan som sitter på sadelstolpen där va?

Våra hojar!!!
jo det är det.. ska jag vara ärlig så vet jag inte.. har inte fått punktering sedan jag införskaffade det för 1½ månad sedan :)

det ger mig iaf turen o slippa punktering.. men de som använder det säger att det fungerar.

laga slangar? nee.. föredrar o byta :)

Våra hojar!!!
jaha.. men det har jag inte ens tänkt tanken till.. alltid extra slang, pump (tappat pumpen så ha inge) och skum med.. slang och pumpa är att föredra, då slipper man besväret att tvätta rent fälg och däck efter åkturen.. då skum enbart är en nödlösning.

det är smidigare att ta med sig pump o slang än lagningsgrejjer, en slang kostar allt från 20 spänn och uppåt.. kör själv med lightslang i fickan.. litet och nätt i fickan, dock är en lightslang bra mycke dyrare.. därför kan man göra så att man kör med vanliga slangar.. o har lightslangen som reservslang.. o byter slang/lagar slangen när man kommer hem.. o stoppar lightslangen på hyllan igen.

iaf så jag gör.. stoppar lightslangen i fickan.. när jag kommer hem sätter jag på en ny slang o ner med lightslangen i fickan på nästa tur.

jag är då ingen viktjagare då jag inte har någon lätt hojj, sedan hade jag lightslangar förrut.. och de pallar absolut inte lika mycket som vanliga "feta" slangar.

Våra hojar!!!
Ska nog skaffa mig DH slangar med 2,4 mm tjocka väggar. Då borde jag inte få punktering i första taget!

Men man kanske kan förstärka vanliga slangar med såndär skum?

Våra hojar!!!
muerto:
det sista vet jag inte.. sedan är det onödigt då du lika gärna man ha med dig det på stolpen, störs inte av det och det sitter där det sitter..

ända är att en vävtejp är att rekommendera för andra tejpsorter har svårt att få det att sitta stadigt (har testat lite olika)

vanliga slangar som varken är dh eller light.. med schyssta däck är nog det smidigaste.. jag är varken speciellt kortväxt eller fjäderlätt så jag kör enbart lightslang som reservslang.

Våra hojar!!!
Varanen: Schyst cykel. Blev lite nyfiken eftersom du skrev "mycket cykel för pengarna": Var köpte du den och vad fick du ge (om man får fråga...)?

Våra hojar!!!
Skulle man inte lägga in bilder på sin hoj här... Känns som det blivit ett punkteringsforum...Hmmm

:o/

Våra hojar!!!
Fisher!

Min cykel är köpt på H&S Bike Discount (kolla under Butiksrecensioner) och den kostar 699 Euro + 50 Euro i frakt. Passa på och beställa reservdelar och andra prylar till dig och polarna så sparar du ännu mer...

Våra hojar!!!
Har äntligen fått tillbaks pärlan efter ett litet svetsarbete

hot.jpg

ny bilder ska tagas när den byggs upp igen

steelisreal is back

tjohhoooo

Jan

Våra hojar!!!
Härligt när dödförklarade ramar får nytt liv, Jan. Vad hade hänt med den? Ska du lacka om eller låta den vara stiligt ärrad av operationen?

Praktiskt med stål.

Våra hojar!!!
erik h:
det hade blivit en liten spricka i svetsen mellan styrhuvud och diagonalröret.
Jag har inte bestämt mig än om den ska få en ny pulverlackering eller om jag bara ska lacka över det lagade stället med en klarlack.

tror jag går och lägger mig nu och funderar över det:-)

ha det
Jan

Våra hojar!!!
jan: Lacka inte om den, du kommer ångra att kona-lacken försvinner, speciellt den du har.

Våra hojar!!!
Ja, i och med att det lagade inte är på någon speciellt synlig plats skulle jag nog försöka hitta någon passande bättringsfärg (Mekonomen har bra sortiment). Vore synd att lacka om en hoj med så snygg originallackering.

Våra hojar!!!
Mina hojjar.

capo.jpg

Ombyggd till track. Recordvevar, Deda Newton combo, fullcarbongaffel. Åkahandlacykel

columbus.jpg

Fincrossen. Full Campa Record 10, Deda Big Piega combo, kolfibergaffel

merckx.jpg

Slaskcrossen, saknar skärmar för tillfället Chorus/Record 10, ITM Milleniumstyre, styrstam, sadelstolpe

tempo.jpg

Tempohojj Record/Chorus Mavic Comete m m

gram.jpg

Crescent Gram fast med Eddydekaler, XT/XTR Sid World Cup med remote, XT/717-hjul, kultvevar! Satte ihop den idag, har inte bestämt mig vad jag ska ha för pedaler än.

prince.jpg

Linjehojjen med tävlingshjulen. Kör med Campa Eurus annars. Nya Record 10 ultra .

Våra hojar!!!
Fina hojar Vonderhenk, men bara en mtb? ;-) Själv har jag det omvända förhållandet, jag har snart fyra mtb och en racer, plus två pendlarcyklar. :-)

/Leo

Våra hojar!!!
vonderhenk: Du är välkommen att hänga med oss ut i skogen, såg att du var nyinflyttad i Göteborg. Vi(många Göteborgare) kör ofta Happy Rides, idag cyklade vi ner till Kållered och Sandsjöbacka. En sträcka på ca 4 mil. Riktigt kul! Annars är det Delsjöterrängen där vi kör oftast.

/Leo

Våra hojar!!!
vonderhenk:
time pedalerna är väldigt bra enligt dess användare och pedalerna har hållt länge för dess användare också.. så har de väldigt bra lerränsning.

Våra hojar!!!
vonderhenk: Aha, sorry så var det ja, blandade ihop dig med heinbloed. Många nya här på forumet nu, inte lätt att hålla ordning på alla. :-)

Tips: Shimano 959, de är de bästa SPD pedalerna Shimano producerat hittills.

/Leo

Våra hojar!!!
Schyssta hojar Vonderhenk..Lagt ner ganska mycket pengar??Eller jobbar du gratis på CC 2 år??;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp