Lite fler "helkroppsbilder" på cykeln.
För den som fortfarande trakterar hardtailramar är det en ren pärla att cykla omkring på. Trots den ganska konventionella ramdesignen (svagt sluttande horisontellt topprör jämfört med t ex Kona) hänger den med riktigt bra även i mer teknisk terräng. Den trivs riktigt bra på snabba stigar och jag misstänker att den är som gjord för långlopp. Första cykeln jag inte saknar barends på än så länge. Fem murvlar för Mootsstyret (65 cm och 8 graders böj, det var förmodligen böjen som gjorde det).
Den som har tävlingsambitioner byter förmodligen gaffel eftersom den väger ett halvt kilo mer än själva ramen och dessutom finns inte Marathon S med kortare slag än 105 mm. Det ska finnas en konverteringssats från Marzocchi själva som tar ner den till 80-85 mm och som jag faktiskt, de första turerna, funderade på att skaffa. Men så här i efterhand när jag vant mig med den ändrade geometrin (och justerat med en kortare 70 mm stam för att få tillbaka den förmodade kvicka styrningen som det var tänkt med en 63 mm Judy SL och dylika gafflar runt -95) och ca 10 cm slag (bekvämt) så behåller jag den som den är.
Med ETA aktiverat blir den lite piggare i uppförsbackar, men ETA är ingen perfekt lösning eftersom gaffeln blir mycket stummare plus att den återgår till normalt läge efter en stund. En perfekt lösning, i mina ögon, hade varit om gaffeln sjunkit ner 5 cm med bibehållen prestanda.
Nya Merlinramar har uppdaterad geometri för att klara gafflar med lite längre slag (förmodligen kring 80-100 mm). Dessutom har de längre och mer sluttande topprör samt skivbromsfäste bak.
Lite data:
Ramvikt: 1400 gram
Total vikt: 11.1 kg ganska precis. Känns som ett kilo lättare i skogen, minst.
Dekalen på toppröret stämmer faktiskt (men den är köpt i efterhand och egentligen ska det vara genomgående versaler i texten). De allra första modellerna i XLM-serien hade inte XLM utan texten "Extralight". Beror förmodligen på att man i början tog lite rör från landsvägsramen Extralight Road och använde till Extralight Mountain. Det är därför som det är 27.0 mm på min ram istället för 27.2 som det står i specen från 1995.
Komponenter: Listat på annat ställe i forumet. Får väl sägas vara i high-end klassen, men det är inte särskilt lätta saker jag valt. Lägsta nivån är i alla fall XT UN73 vevlager och XT separat V-bromshandtag. Är inte nöjd med känslan i bromshandtagen (XTR är många gånger bättre) men CRC hade inte separata XTR inne på lager. Kanske byter till våren.
Uppgraderingar: Nämnda bromshandtag, eventuellt vevlager till Phil Wood CrMo-axel. Kanske ett likadant hjulset till, men med bredare fälgar för 2.3-2.5" däck. Man kan ha ganska rejäla däck på denna ram, konstigt nog med tanke på att den dels är från 1995 och dels för att de flesta i den tänkta kundgruppen förmodligen tänkte ha lättvikts, smala semislicks till.
Byggkostnad: ca 32 tkr med begagnad ram och det mesta köpt i USA, Tyskland och England. Med ny ram och saker köpta i Sverige tror jag det ligger kring mellan 60-65 tkr beroende på vart man handlar.