Våra Tandem-hojar

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
Våra Tandem-hojar
Jilster skrev:
-------------------------------------------------------
> Om det blir kidz så blir våningssängen riktigt
> hög. Kolla in sköningen på slutet!
>
>

Jag ser en kräkande Rippa för mina ögon. Själv har jag svåra konvulsioner.

Våra Tandem-hojar
Jilster skrev:
> Om det blir kidz så blir våningssängen riktigt
> hög. Kolla in sköningen på slutet!
>
>

Intressant lösing att ha driving även för de minsta cyklisterna :-)

Våra Tandem-hojar
Mikva skrev:
> Vilken jävla skivbroms. Vad är det för
> dimension på skivan i bakhjulet?
>
> /Mikael
>
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----

vet inte men stora är de. från Eurobike förra året

tand3.jpg ht=394

Våra Tandem-hojar
Hur snabb är föresten en tandemcykel? Kan en tandemcykel köra jämt (på platten) med en klunga med lika starka cyklister?

Min påhängscykel är väl föresten nästan en slags tandem kan man kanske säga :-)
dagiscykeln.jpg ht=401

Våra Tandem-hojar
Daner skrev:

> Vad sägs om en Alp-version med 150mm baknav,
> 11-34 cassette och skivbroms?

145 är standard för tandemcyklar. Då finns det gott om hjul att välja mellan, ink sådana med trumbromsfäste.

Har man bara koll på bromsarna så går det att ta sig ner för alperna med den där cykeln. Uppför kräver en annan drivlina förståss. =)

6800 i grundpris var snuskigt billigt. Den ser mycket dyrare ut =)

Våra Tandem-hojar
Joakim Quensel skrev:
> Hur snabb är föresten en tandemcykel? Kan en
> tandemcykel köra jämt (på platten) med en
> klunga med lika starka cyklister?

Den frågan kommer alltid upp när det diskuteras tandemcykling :-)

För det första så får inte klungan vara större än två personer. Annars blir det ju ojämnt :-)

En tandems fördel ligger i aerodynamiken. Jämfört med en single-cyklist sägs en tandem ha ca 50 % mer luftmotstånd men 100 % mer kraft.

Hur stor fördel en tandem har beror på hur pass tight klungan med de två single-cyklistena kan ligga varandra. Men lika nära som de på tandemen kommer de nog inte och därmed får de lite sämre aerodynamik. I kantvind kan dock single-cyklisterna få mindre nackdel då de kan ligga lite omlott på vinge.

Sedan beror det även på vilken kapacitet de olika cyklisterna har.

Om båda single-cyklisterna är likvärdiga kan de vara med och dela på dragjobbet. När den ena är framme orkar den andre ligga på rullen och vise versa. Jämfört med en tandem med två av likvärdig kapacitet blir det då ingen skillnad.

Är det däremot är skillnad i kapacitet brukar skillnaden mellan tandem och två single-cyklister bli större.

Om exempelvis den svage single-cyklisten inte orkar hänga med när den starke drar på, tvingas den starke släppa av och hastigheten sjunker. Hastigheten går ner även när den svage av de två går fram och drar.

På en tandem kan de båda trampa precis hur mycket eller lite de vill. Den starke kan gå för fullt hela tiden och den svage kan trampa på efter sin förmåga. Eftersom de sitter på samma cykel är det ingen som sticker före eller hamnar på efterkälken.

De par som har ojämn kapacitet upplever att det oftast går fortare på tandem än när de cyklar tillsammans på sina egna cyklar.

Ta din påhängscykel som exempel. Du kan säkert (om än kanske olämpligt) dra upp och hålla ert ekipage i 30 km/h utan problem. Om ni däremot skulle cykla på separata cyklar kommer det inte gå snabbare än den hastighet ditt barn orkar trampa.

Våra Tandem-hojar
Är det inte bättre att ni "vrider" en av åkarnas vevparti ett kvarts varv så att ni alltid har kraft i s.k. dödläget? Dvs, när en har dödläget i vevtaget så har den andra optimal. Nånstans därimellan har ni båda perfekt tag. Hmm?

Våra Tandem-hojar
Hejsan!
Ser att det finns ett par som satsat på tandem. Jag är också på jakt men har inte hittat så mycket att välja på. De enda tillverkare jag hittat är Cannondale och Santana. De måste väl finnas fler?! Några tips? För min del är det en racervariant som är intressant.

Våra Tandem-hojar
Äntligen är vi lyckliga ägare av en tandemcykel! Idag fick vi "kanonen". Med ett brett leende cyklade vi hem den från affären. Gissa vad vi gör i midsommar?

Bilagor

• Tandemcykel.JPG
    Tandemcykel.JPG
    128 KB · Besök: 158
Våra Tandem-hojar
Grimpeuse skrev:
> Äntligen är vi lyckliga ägare av en
> tandemcykel! Idag fick vi "kanonen". Med ett brett
> leende cyklade vi hem den från affären. Gissa
> vad vi gör i midsommar?

Grattis!
( vad snygg den var )
Nu kan du uppdatera bloggen samtidgt som henrik trampar och styr.
När blir första breveten på tandem för er?

Våra Tandem-hojar
En tandemklunga på Vättern vore grymt! Måste bara lära oss att köra först...

Vi hoppas att vi lär oss snabbt så att vi kan köra Superbrevet Skandinavia 7/8 på tandem. 120 mil bloggandes i "baksätet" vore fint.

Våra Tandem-hojar
Den svarta tandemen var mycket mycket cool och jag ska lägga in en bild på vår tandem imorgon onsdag. Jag gillar skarpt hur ni optimerat och dragit linan på höger sida. Snygg och säkert trevligt styv ram för 7 papp låter skitbra. Svajjar det ifall stokern står upp? Har ni funderat på fjädrad bakstolpe?

På våran gör vi samma sak med linan men då med trippleparti bak. Den hade ursprungligtvis linan på vänster sida precis som alla andra fabrikstandemhojar. Glöm ej dator fram OCH bak samt lite smidiga prylar som minibord för henne baktill att göra snittar på.. :)
Tandem på semester är guld. Ett tält, två sovsäckar och ett par extrakallingar att byta med så är man i hamn. Vi klarar oss med väskor endast baktill. Stormkök har man bara när man fiskar men inte på hojen. Nästa år ska jag fixa hållare för krukväxter baktill.

Våra Tandem-hojar
Lite trådkapning, men inte helt off. Hoppas att det är någon tandemcyklist som prenumererar på tråden.

Jag behöver ett starkare bakhjul till min Xtracycle www.xtracycle.com och tänkte att ett tandembakhjul kunde vara något.

Är det någon som kan tipsa om komponenter som uppfyller dessa krav:
- 40 ekrar eller fler
- skivkompatibelt baknav
- 135mm bredd
- 26" fälg

Alternativt vad kör ni på som håller? I mitt fall måste bakhjulet klara 90kg cyklist och 40-70kg packning/passagerare.

/Mikael

Våra Tandem-hojar
Mikva skrev:
> Alternativt vad kör ni på som håller? I mitt
> fall måste bakhjulet klara 90kg cyklist och
> 40-70kg packning/passagerare.

Jag råkar veta att mtbtandems.com rekommenderar white industries med 36 ekrar (helst oreducerat) och någon fet sun-fälg. Att valet är sun beror dock på tillgängligheten av mavic i USA. 721 är annars min favvofälg. Har den på 5 hjul till både tandemhojjarna och skogsmtbn. Inga problem. De flesta heldämpade mtbtandems kör med 135 OLD och det verkar funka.

altså: white DJ nav. 721-fälg och 36 oreducerade ekrar. Norvelo säljer white ind till överkomligt pris.

Vi glider även omkring med rohloff och det är en ren fröjd på tandemhojen.

Våra Tandem-hojar
rikard skrev:

Tack för tipsen. Ska titta närmare på det. Men det ska alltså räcka med 36 hål?

/Mikael

Våra Tandem-hojar
Mikva skrev:
> rikard skrev:
> -----
>
> Tack för tipsen. Ska titta närmare på det. Men
> det ska alltså räcka med 36 hål?

med rätt fälg räcker det alldeles utmärkt. Fler ekrar är en kvarleva från tiden då alla fälgar var enkelbottnad plåt. Med rohloff får man nöja sig med 32 ekrar och det verkar också funka. De naven bygger dock väldigt stabila hjul.

Våra Tandem-hojar
Lägger till vår nygamla tandem. Köptes i Januari för en spottstyver på blocket, renoverades och har nu rullat ett antal mil.
IMG_6627.JPG ht=544

Någon till bild och lite information finns på min hemsida http://www.nilshugo.se

Tandem är ju fantastiskt roligt. Man kan obesvärat sitta och prata med varandra medan man cyklar. När sambon skulle köpa racer här om dagen så cyklade vi dit på tandem ihop, sen cyklade hon racer och jag tandem hem.
Det får en också att upptäcka nya skillnader i hur en själv och ens partner cyklar. Jag vill ex frihjula med pedalerna vågrätt, medan hon vill ha dom lodrätt. Och så måste man vara lite överens om när det ska växlas och fotbromsas (bra om båda slutar trampa ungefär samtidigt).

Ser fram emot gotlandssemester och många sommarpicknickar med denna!

Våra Tandem-hojar
Blev lite sugen på en tandemracer när man läste denna tråd...

Ni som har byggt: Skulle det funka med ett två stycken standard 3-delade racervevpartier? (t.ex. http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=11791 )

Man nyttjar isåfall den stora och den mellanstora klingan för att växla och den minsta klingan för att binda ihop de båda vevpartierna (jag antar att man då kan ta bort de två yttre klingorna från den främre veven).

Om detta går skulle fördelarna (jmf. med 2-delad racervev) vara att man får tillgång till relativt lätta växlar med mittklingan (39 tänder) som dessutom borde medge bättre kedjelinje till de lättaste klingorna på kassetten...eller? Då använder man dessutom vanliga standardvevar som jag antar är billigare samtidigt som man får relativt stort omfång av lätta och tunga växlar.

Våra Tandem-hojar
Körde precis så tidigare och det gick utmärkt. Dessutom mindre flex för kaptenen uppfattade jag det som - pga kedjan "direkt" till bakhjulet.

Våra Tandem-hojar
Kapar lite och hoppas ngn av er erfarna har ett schysst svar. Hittade en fin gammal crescent-tandem i farsgubbens förråd som dessvärre saknar bakhjul. Hur göra? Finns det färdiga hjul att köpa som är anpassade för tandem? Eller kan man köpa/använda vilket vanligt 26" hjul som helst? Eller bör man bygga ett hjul från scrath? Har funderingar på att få ett antal växlar då det antagligen underlättar cyklingen? Tips och ideér mottages tacksamt.
/S

Våra Tandem-hojar
Ett modernt standardhjul för MTB är fullt tillräckligt för ordinärt tandembruk. Frågan är bara vad som passar i ramen map navbredd och bromsar.

Posta en bild på bakgaffeln så skall vi nog kunna reda ut det där-

Våra Tandem-hojar
Tänkte först bygga själv men efter lite räknande och planer som gick i stöpet så blev det till slut en Poison med nya Shimano 105.

Det återstår lite inställning av sittpositioner samt byte av däck eftersom tyskarna monterat på fel, hade beställt Continental gator skins i 700*28. Växlarna var inte perfekt inställda heller. Måste även bekanta mig med EBB:n, lossade bakre vevpartiet eftersom pedalerna inte var synkade för fem öre.

IMAG0145.jpg ht=434

Våra Tandem-hojar
Pedalerna ser inte ut att vara synkade nu heller. Men det är lättare att justera det med EBBn än bakre vevpartiet.

Hur är det med utryme för skärmar på den där poison-ramen?

Våra Tandem-hojar
rikard skrev:
> Pedalerna ser inte ut att vara synkade nu heller.
> Men det är lättare att justera det med EBBn än
> bakre vevpartiet.
>
> Hur är det med utryme för skärmar på den där
> poison-ramen?

Jag har fixat synken så att den är nästan perfekt nu, 100%-ig synk verkar inte gå att få - det blir antingen för mycket eller för lite.

Det verkar finnas ok plats för skärmar men jag har inte testat ännu.

EBB:n är av typen där det är 3 hål på varje sida varav mittenhålet används för att skruva på någon oval sak som klämmer mot ytterväggen och de två andra hålen fäster man ett verktyg i (typ Parktool SPA1) för att dra runt EBB:n. Det verkar dock som att tyskarna har fäst EBB:n med Loctite vilket känns lite konstigt. Jag ska beställa ett verktyg och kolla om jag kan rubba EBB:n, annars blir det ett argt telefonsamtal till Poison.

Våra Tandem-hojar
fastforward skrev:

> Jag har fixat synken så att den är nästan
> perfekt nu, 100%-ig synk verkar inte gå att få -
> det blir antingen för mycket eller för lite.

Det viktiga är att det är lika många länkar på varje sida om vevarmarna på synkkedjan. Sen så gör kedjesträckningen att det blir lite off, men det är inte något osm man kan göra något åt.

>
> EBB:n är av typen där det är 3 hål på varje
> sida varav mittenhålet används för att skruva
> på någon oval sak som klämmer mot ytterväggen
> och de två andra hålen fäster man ett verktyg i
> (typ Parktool SPA1) för att dra runt EBB:n. Det
> verkar dock som att tyskarna har fäst EBB:n med
> Loctite vilket känns lite konstigt.

Är det en bushnell eller en wedge anchor eccentric? Kolla på sheldon browns sajt. Man behöver inte ha en pin spanner för att lossa (men det underlättar justeringen)

Våra Tandem-hojar
rikard skrev:
> fastforward skrev:
> -----
>
> > Jag har fixat synken så att den är nästan
> > perfekt nu, 100%-ig synk verkar inte gå att få
> -
> > det blir antingen för mycket eller för lite.
>
> Det viktiga är att det är lika många länkar
> på varje sida om vevarmarna på synkkedjan. Sen
> så gör kedjesträckningen att det blir lite off,
> men det är inte något osm man kan göra något
> åt.
>
> >
> > EBB:n är av typen där det är 3 hål på
> varje
> > sida varav mittenhålet används för att
> skruva
> > på någon oval sak som klämmer mot
> ytterväggen
> > och de två andra hålen fäster man ett verktyg
> i
> > (typ Parktool SPA1) för att dra runt EBB:n.
> Det
> > verkar dock som att tyskarna har fäst EBB:n
> med
> > Loctite vilket känns lite konstigt.
>
> Är det en bushnell eller en wedge anchor
> eccentric? Kolla på sheldon browns sajt. Man
> behöver inte ha en pin spanner för att lossa
> (men det underlättar justeringen)

Jag tror det är en set-screw enligt "Types of Eccentrics" på:
http://www.sheldonbrown.com/synchain.html

Den ser åtminstone ut exakt såhär:
tandem01.jpg

Aha, då kanske det är en bushnell:
eccentric-retro.gif

Jag trodde EBB:n var skruvad in i ramen men om den bara är instoppad så borde det inte vara så svårt att få loss den trots Loctite.

Våra Tandem-hojar
på en poisonram tror jag iofs att det är en wedge eccentric av annan modell än just bushnell (busnell = dyr fineccenter). De kräver lite list för att få bort och fett eller kopparpasta är bra för att få dem att inte knarra. Har sådan på cannondalen och den funkar kalas när man kan alla knepen.

Våra Tandem-hojar
rikard skrev:
> på en poisonram tror jag iofs att det är en
> wedge eccentric av annan modell än just bushnell
> (busnell = dyr fineccenter). De kräver lite list
> för att få bort och fett eller kopparpasta är
> bra för att få dem att inte knarra. Har sådan
> på cannondalen och den funkar kalas när man kan
> alla knepen.

Ok, missade att Busnell var ett märke. Så hur gör man - är det bara att lossa på mittenskruven på båda sidor och sedan jucka lite med en pin spanner åt valfritt håll för att få hela paketet att lossna? Och sedan trycker man ut hela EBB:n på valfri sida? Antagligen inte... :)

Våra Tandem-hojar
om du postar en närbild så kan jag säkert lista ut vilken det är.

En busnell ser ut såhär:
http://thetandemlink.com/articles/Eccentric/eccentric.html

En "vanlig" wedgemodell har bara en skruv från ena sidan.

Ibland följer inte wedgen med när man skruvar ut skruven, då skruvar man in den från andra hållet med en elelr några feta brickor på så den trycker ut wedgen med ramen som mothåll. Man skall försöka undvika att banka loss eccentern =)

Våra Tandem-hojar
Min brors tandem, framplockad ur ett uthus efter 20 års vila. Det är en Monark med lite delar bl a från en militärcykel.

Fungerar perfekt, men behöver nya däck.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    160.3 KB · Besök: 389
Tillbaka
Topp