Våra Tandem-hojar

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
Våra Tandem-hojar
Delad glädje är dubbel glädje. Här är tråden för oss som gillar att sitta fler på samma cykel. MTB, landsväg, touring, ja alla tandemhojar är välkomna. Det här kommer bli Happys längsta tråd någonsin :-)

utveckling.jpg ht=72

Nybygget som jag och PJ trampar runt på.

tandem.jpg ht=440

tandem2.jpg ht=474

tandem3.jpg ht=444

tandem4.jpg ht=454

tandem5.jpg ht=485

Våra Tandem-hojar
mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Ah mah gad! Vätternrundankillern!

Grymt orättvist, han som ligger bakom får ju ligga på rulle hela vägen.

Våra Tandem-hojar
Tufft! Jag noterar att man tappar en av klingorna till kedjan till framvevarna. Kan det vara idé att köra med trippel bak så att man får behålla alla utväxlingsmöjligheter?

Våra Tandem-hojar
Anders H skrev:
> Tufft! Jag noterar att man tappar en av klingorna
> till kedjan till framvevarna. Kan det vara idé
> att köra med trippel bak så att man får
> behålla alla utväxlingsmöjligheter?

Man kanske blir starka nog att klara sig med stora kakan? :)

Våra Tandem-hojar
AJ, PJ? Hur upplever ni Thomson stammen? Är den flexig med sina två bultar?

Fin hoj btw! Förväntar mig att ni ska göra någon form av race eller event på den?

Pat

Våra Tandem-hojar
Väldigt snygg! Men verkar tung att klättra med storkakan bara, även om man är två. Måste bli rätt svajigt förresten, om man är två som står och trampar på en tandemcykel?

Våra Tandem-hojar
Grym cykel, vill med ha Red. :)

Men vad är det för ram? Blir inte klok på det då jag trodde det var en Cannondale men hittade ingen med sådana drop-outs.

Våra Tandem-hojar
Anders H skrev:
> Tufft! Jag noterar att man tappar en av klingorna
> till kedjan till framvevarna. Kan det vara idé
> att köra med trippel bak så att man får
> behålla alla utväxlingsmöjligheter?

Fultysklösning (som kanske är vanlig) är att ha den extra drivlinan på vänstersidan. http://www.poisonbikes.de/shopart/1784-1-1-558.htm Då kan man behålla klingantalet.

Våra Tandem-hojar
En sjyst och snygg budgetlösning med kedja från lill-lillklinga, men det kanske är vanligt? Jag har bara sett sådana med speciella tandem-drivningar på vänstersidan.

Våra Tandem-hojar
JLarsson skrev:
> Verkar inte vara en Cicli B heller...

Nä, ramen är vare sig en ful-tysk eller en fin-amerikan.

Hade det varit så enkelt att hitta en ram hade vi varit glada :-)

De allra flesta tandem-ramar är designade för en lång person fram och en lite kortare där bak. Problem uppstår om dels personerna är lika långa men framför allt om båda är 186 cm som jag och PJ är.

Det finns (oss veterligen) ingen standard-ram som passar en stoker (den som sitter bak) som är av våran längd.

Då detta är vår första tandem så har vi utgått från våra mått på single-cyklarna och vår overall-reach (överrör + styrstam) ligger någonstans runt 68 cm på en normal landsvägscykel. Cannondale, som det gissades på, har på sin största modell en bakre överrörslängd på ca 74 cm, vilket är bland det längsta på marknaden. De tyska ”ful-ramarna” är ännu mindre och har ännu kortare bakre överrör.

Det skulle i vårt fall medfört antingen att stokern hamnat rejält nära kaptenen (den där framme) om en normal racer-position ska kunna användas. Typ stokerns hjälm vilandes på kaptenens rygg. Eller så hade stokern tvingats sitta i en mer upprätt position, vilken inte är önskvärt på landsväg.

På tandem används normalt en bakre styrstam på 15-20 cm för att få distans till kaptenen. Vi använder en 130 mm styrstam och vi tycker det fungerar bra (än så länge).

Så en vanlig standard-ram var bara att glömma i vårat fall. Det som återstod vara att måttbeställa en ram som exakt passade vår storlek och mått. Efter lite letande hittade vi en tillverkare i Europa som kunde handbygga en ram till oss. De mått vi valde verkar än så länge fungera bra. Stokern har bra med utrymme där bak och sitter på ett lagom avstånd till kaptenen.

Våra Tandem-hojar
Tridem.jpg ht=450

Måste ju passa på att lägga upp en bild på denna tandem som jag byggt med två kompisar. Har gått ett varv runt vättern, tyvär förbjöd dom tandems för fler än två efter det.

Våra Tandem-hojar
Vilka minnen vi har från den rundan Thunen :)
Ska väl tilläggas att vi inte hade Sram red utan Shimano SiS och ett Sachs-nav med tre inreväxlar och 8-delad body. Detta till trots hade vi hyfsad driftsäkerhet när växelvajern inte var bångstyrig.
Plus att bromsarna luktade brand när vi bromsade i hög fart.
Dock gick det ju kalasfint att hålla hög hastighet på den. Inga problem att köra i 30-35 där inte.
Just ja sedan så somnar händerna ibland pga. vibrationerna. Men man orkar iaf. ett par mil sedan blir det byte eller paus.

Senast redigerad av en moderator:
Våra Tandem-hojar
Den mest normala kedjelösningen på tandem är att ha sekundär-kedjan på vänstersidan. Då fungerar primär-kedjan som på en vanlig cykel med framväxel och 2/3-klingor. Detta kräver dock speciella tandem-vevpartier både fram och bak. Dessa vevpartier är inte på långa vägar lika populära som ”vanliga” vevpartier och utbudet är ganska begränsat. Det blir mycket enklare om vanliga landsvägs-vevpartier kan användas. Där finns utbud i alla vikt- och prisklasser.

Med den cykling vi tänkt att bedriva med vår tandem så kom vi fram till att vi inte behöver ha 2 eller 3-delat fram. I Mälardalen finns det inga berg och de backar som finns är inte värre än att de går att ta sig upp med storkakan 53T fram och 21T bak. Kassetten har även 23T och 26T som lättare växlar men pga kedjevinkeln känns det lite osäkert på de växlarna när det är två personer som lägger kraft bakom.

Skulle vi ner till alperna med tandemen skulle både drivlina och framför allt bromsar valts helt annorlunda.

Våra Tandem-hojar
Vilken jävla skivbroms. Vad är det för dimension på skivan i bakhjulet?

/Mikael

JLarsson skrev:

Våra Tandem-hojar
AJ skrev:

> Det skulle i vårt fall medfört antingen att
> stokern hamnat rejält nära kaptenen (den där
> framme) om en normal racer-position ska kunna
> användas. Typ stokerns hjälm vilandes på
> kaptenens rygg. Eller så hade stokern tvingats
> sitta i en mer upprätt position, vilken inte är
> önskvärt på landsväg.

Att sitta tight och mysigt är -- bortsett att det garanterat skulle bli en hel del happy-skämt om att kramas med varandra i trafiken -- förmodligen rätt bra för aerodynamiken om man står ut med det. Jag har för mig att Pete Penseyres och Lon Haldemans RAAM-tandem var ganska tight, men det såg helt klart ut som att det skulle ta lite tid att vänja sig vid den närheten :-)

/s-o

Våra Tandem-hojar
s-o skrev:
> Att sitta tight och mysigt är förmodligen
> rätt bra för aerodynamiken om man står ut med
> det. Jag har för mig att Pete Penseyres och Lon
> Haldemans RAAM-tandem var ganska tight, men det
> såg helt klart ut som att det skulle ta lite tid
> att vänja sig vid den närheten :-)

Det verkar finnas två olika skolor när det gäller aerodynamik på tandem. Den ena är att sitta riktigt nära bakom. Typ ligga sked :-)

Den andra är att sitta så långt bak att båda kan komma ner i riktig tempo-ställning.
TandemTT.jpg ht=428

Vi får utvärdera vår sittställning och se ifall vi behöver ändra på något i framtiden.

Våra Tandem-hojar
Kaijan skrev:
> Jobbigt om kaptenen är gasig i kistan=)

Skogling skrev:
> Oj! Jag vill också ha en. :o

hmm...

Våra Tandem-hojar
fredrikw skrev:
> Kaijan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jobbigt om kaptenen är gasig i kistan=)
>
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Oj! Jag vill också ha en. :o
>
> hmm...

Har du trist i NY?

Våra Tandem-hojar
Kaijan skrev:
> Har du trist i NY?

japp, det är grymt trist, sitter och kollar happy hela dagarna :)

Våra Tandem-hojar
Grym cykel.
Det är nåt speciellt med tandemcyklar. Några polare köred VR på tandem och det var tungt. Det gick snabbt nedför men mycket tyngre uppför.
Vad ska ni köra med den?

Några frågor uppstår.
Är det fajt om vem som ska sitta var på cykeln? Turas man om?
Sover ni i våningssäng för att få teamkänsla ;-)

Våra Tandem-hojar
Jilster skrev:
> AJ, PJ? Hur upplever ni Thomson stammen? Är den
> flexig med sina två bultar?

Nä, inget vad vi märkt av och reflekterat över hittills i alla fall.
Vad gäller Thomson så valdes märket främst med tanke på främre sadelstolpen. Med både kaptenens belastning på sadeln plus stokerns brytande i styret kan det vara smart med material som (påstås det) håller.

> Fin hoj btw!

Tack!

> Förväntar mig att ni ska göra
> någon form av race eller event på den?

Nä, vi har inga sådan planer öht. Vi ska bara cykla runt planlöst på Södertörn och ha kul på cykeln.

Hade tandemen varit tänkt för något race/event så hade den nog varit besudlad med en massa dekaler och loggor. Nu har vi försökt att ”sudda” så mycket vi bara kunnat :-)

Våra Tandem-hojar
tandemhojar är ju grymmast, inget snack. Sjukt kul å hoja åxå. Nån gång ska jag ha en igen.

tandem.jpg ht=478

på bilden resterna av mitt och bästa polarens hemmabygge från 1985. Två på slöjden ihopsvetsade "minicyklar" (vi var 13 år så ha lite översende).

Special features
- ihoppvikbar, två olika modeller av minicyklar med gångjärnsled åt varsitt håll gjorde att den gick att vika ihop som ett Z:a.
-Osynkade vevpartier. 46t fram, 45 bak, gjorde att strokern trampade med tårna och captain med hälarna för att inte skulle trampa av varandra skorna.
- Svanstyren

Historia: Har rullat delar av gröna spåret i Hellas någon gång 85-87. Första gaffeln körde vi av rätt snabbt. Gaffeln på bild är em BMX gaffel där styrröret förlängts. Mest stryk tog annars baknaven som brann upp i bästa repack stil. På bilden ett treväxlat. Annars körde vi oftast 2 växlat (sånt där man trampar lite bakåt för att växla. Kan säga att stroker och captain blir sjukt samkörda av att hoja med osynkakade drev och 2-växlat baknav.

(ursäkta den tidiga mobilfotot men det är den enda bilden jag har).

Våra Tandem-hojar
Mycket intressant bygge!

Man blir av med mycket complication med en sådan drivlina , men offrar allsidighet. Som du skriver är det helt acceptabel här hemma.

Vad sägs om en Alp-version med 150mm baknav, 11-34 cassette och skivbroms? Bättre chainline, styvare bakhjul med jämnare ekerspänning, större växelomfång och starkare, mer pålitlig bromsning.

AJ skrev:
> Den mest normala kedjelösningen på tandem är
> att ha sekundär-kedjan på vänstersidan. Då
> fungerar primär-kedjan som på en vanlig cykel
> med framväxel och 2/3-klingor. Detta kräver dock
> speciella tandem-vevpartier både fram och bak.
> Dessa vevpartier är inte på långa vägar lika
> populära som ”vanliga” vevpartier och utbudet
> är ganska begränsat. Det blir mycket enklare om
> vanliga landsvägs-vevpartier kan användas. Där
> finns utbud i alla vikt- och prisklasser.
>
> Med den cykling vi tänkt att bedriva med vår
> tandem så kom vi fram till att vi inte behöver
> ha 2 eller 3-delat fram. I Mälardalen finns det
> inga berg och de backar som finns är inte värre
> än att de går att ta sig upp med storkakan 53T
> fram och 21T bak. Kassetten har även 23T och 26T
> som lättare växlar men pga kedjevinkeln känns
> det lite osäkert på de växlarna när det är
> två personer som lägger kraft bakom.
>
> Skulle vi ner till alperna med tandemen skulle
> både drivlina och framför allt bromsar valts
> helt annorlunda.

Våra Tandem-hojar
Ramen är individuellt måttanpassad. Då kunde vi välja precis vilka mått och vinklar vi ville. Exempelvis så är fronten ”sänkt” för att passa AlphaQ-gaffeln som har ett rätt kort A-C-mått. Vidare så var det fritt att bestämma bromskonfiguration. Vi kör med vanliga landsvägsbromsar men det går att få skivbromsfästen och därtill passande slangfästen mm om man nu vill det.

Vi trodde innan att det skulle kännas flexigt med den långa ramen kombinerat med vår team-vikt på ca 150 kg. Men trots att vi mosat på rätt bra så har vi inte upplevt någon skillnad i styvhet mot våra vanliga single-ramar, vilket vi är mycket nöjda med.

Vikten på hela ekipaget ligger på knappt 13 kg, mätt på riktigt dvs med pedaler och allt på.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp